AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 Si at man måler det i skritt feks. Hvor mange skritt om dagen må man gå før man regnes som "aktiv"? Anonymkode: 70260...21e
Wit Skrevet 9. august 2021 #2 Skrevet 9. august 2021 Jeg tenker at dette også har sammenheng med hvordan du går skrittene dine. Får du høyere puls? Blir litt andpusten? Eller går du bare rundt i sakte tempo. Om du er aktiv så skal pulsen stige så hjertet jobber litt hardere. Du skal bli andpusten og føle at du er i aktivitet. Går du for eksempel en rask tur hver dag på minimum 30 minutter, så tenker jeg du er aktiv. Hvis du derimot går rundt i huset (satt på spissen) og klarer 10.000 skritt betyr ikke dette nødvendigvis at du er aktiv. 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 Wit skrev (10 minutter siden): Jeg tenker at dette også har sammenheng med hvordan du går skrittene dine. Får du høyere puls? Blir litt andpusten? Eller går du bare rundt i sakte tempo. Om du er aktiv så skal pulsen stige så hjertet jobber litt hardere. Du skal bli andpusten og føle at du er i aktivitet. Går du for eksempel en rask tur hver dag på minimum 30 minutter, så tenker jeg du er aktiv. Hvis du derimot går rundt i huset (satt på spissen) og klarer 10.000 skritt betyr ikke dette nødvendigvis at du er aktiv. Okei jeg tror ikke du forstår helt hva jeg mener. Du tenker på hva du definerer som trening. Jeg spør hvor grensa går på hva som regnes som "aktiv". Om du kun går en tur på 30 minutter hver dag men sitter på kontor og i sofaen ellers så lever du et inaktivt liv om du ikke har aldri så høy puls. En sykepleier feks kan lett tikke av 20 000 skritt på en dag på jobb men vil neppe komme noe særlig opp i puls. Personen er likevel ikke inaktiv men har en aktiv hverdag. Aktivitet betyr å være i bevegelse, ikke å ha høy puls. Så spørsmålet er, hvor går grensa på aktiv hverdag hvis man feks skal måle i antall skritt? Eller antall økter? Eller type jobb? Eller antall turer i uka? Anonymkode: 70260...21e 1
Wit Skrevet 9. august 2021 #4 Skrevet 9. august 2021 Jeg kan vise til denne Er du så aktiv som du tror? - Avantas AS som sier noe om dette. Du må normalt sett være forholdsvis mye i aktivitet gjennom uka for å kunne regnes som aktiv. Nå sammenlignet jeg ikke en sykepleier med en som sitter på hjemmekontor og "daffer" rundt i huset. Helt klart at en sykepleier er mye mer aktiv. En som jobber på kontor trenger mer bevegelse for å kunne definere seg som aktiv. Så her mener jeg det ikke finnes noe "fasit-svar" når det gjelder antall skritt. Det kommer an på hvordan du faktisk går de, og hvordan resten av uka di ser ut. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 Wit skrev (25 minutter siden): Jeg kan vise til denne Er du så aktiv som du tror? - Avantas AS som sier noe om dette. Du må normalt sett være forholdsvis mye i aktivitet gjennom uka for å kunne regnes som aktiv. Nå sammenlignet jeg ikke en sykepleier med en som sitter på hjemmekontor og "daffer" rundt i huset. Helt klart at en sykepleier er mye mer aktiv. En som jobber på kontor trenger mer bevegelse for å kunne definere seg som aktiv. Så her mener jeg det ikke finnes noe "fasit-svar" når det gjelder antall skritt. Det kommer an på hvordan du faktisk går de, og hvordan resten av uka di ser ut. Linken er ikke veldig relevant da jeg ikke spør om trening. Jeg spør om aktivitet. "Hvordan resten av uka di ser ut" er jo nøyaktig det jeg prøver å stadfeste. Altså totalen. Jeg snakker ikke om trening eller puls men om å være i aktivitet. Er det ved 10 000 skritt? 20 000 skritt? En person på hjemmekontor og en sykepleier trenger akkurat like mye bevegelse for å kalle seg selv aktiv, forskjellen er bare at sykepleieren gjør det mens hn jobber og personen på hjemmekontor må legge innsatsen utenom arbeidstid. Jeg er ikke uenig med deg i at det krever en total sammensetning, men jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til. Anonymkode: 70260...21e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #6 Skrevet 9. august 2021 Noen kan gå 10000skrit i loffetempo, de vil jeg ikke si er aktive.... de som går 10000skritt i normalt tempo er aktive, selv om ingen av de har nevneverdig høy puls.... men sånn sett, min mening er at om du skal regnes som aktiv så må det mer enn antall skritt til. En aktiv person er en person som både har mye hverdagsaktivitet, men også trening eller andre aktiviteter som er noe utenom det å gå rolig rundt omkring.... Anonymkode: 29f11...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #7 Skrevet 9. august 2021 Wit skrev (5 timer siden): Jeg kan vise til denne Er du så aktiv som du tror? - Avantas AS som sier noe om dette. Du må normalt sett være forholdsvis mye i aktivitet gjennom uka for å kunne regnes som aktiv. Nå sammenlignet jeg ikke en sykepleier med en som sitter på hjemmekontor og "daffer" rundt i huset. Helt klart at en sykepleier er mye mer aktiv. En som jobber på kontor trenger mer bevegelse for å kunne definere seg som aktiv. Så her mener jeg det ikke finnes noe "fasit-svar" når det gjelder antall skritt. Det kommer an på hvordan du faktisk går de, og hvordan resten av uka di ser ut. Dette er jo en vits. Moderat intensitet er for min del 110-130 bpm ut fra linken. Etterpå står det at moderat intensitet er å gå i trapper, støvsuging, gå 5-6 km/t. Når jeg virkelig går på kommer jeg på mot 6,6 km/t. Da ligger snittpulsen min på 115. Ved støvsuging er den vel på 90. Hvordan støvsuge for å få puls over 110. Og jeg er ikke en som trener engang. Tror jeg skjønner hvorfor så mange fikk feil på den testen😆 Anonymkode: 53f54...0d0
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #8 Skrevet 9. august 2021 Hverdagsaktivitet, å gå mange skritt daglig, er bra for muskler, ledd og sirkulasjon. Men for å øke kondisen, for å styrke hjertet og forebygge sykdom så må pulsen opp og man må bli svett. Du bør i hvert fall pulsen opp i sone 3-4 noen ganger i uken, og bli andpusten, for å kalle deg "aktiv". Anonymkode: 10a05...a97 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #9 Skrevet 9. august 2021 Google er, som regel, din venn. https://www.10000steps.org.au/articles/counting-steps/ https://www.healthline.com/health/how-many-steps-a-day#How-many-steps-for-weight-loss https://www.verywellfit.com/how-many-pedometer-steps-per-day-are-enough-3432827: Quote Sedentary Lifestyle Index. Under 5,000 steps per day is an indicator of being inactive. Sitting too much is known to raise health risks. Low Active. 5,000 to 7,499 steps per day is typical of daily activity excluding sports and exercise. This level might be considered low active. The average American walks 5,900 to 6,900 steps per day, meaning most people in the U.S. fall into the low active category. Somewhat Active. 7,500 to 9,999 steps per day likely includes some exercise or walking, and/or a job that requires more walking. The level might be considered somewhat active.5 Active. 10,000 steps per day is the point at which individuals are classified as being active. It's a good goal for healthy people who want an easy way to know if they are getting their daily exercise. Highly Active. Individuals who take more than 12,500 steps/day are likely to be classified as highly active. Anonymkode: 6a144...03d
Sandum.PT Skrevet 10. august 2021 #10 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Linken er ikke veldig relevant da jeg ikke spør om trening. Jeg spør om aktivitet. "Hvordan resten av uka di ser ut" er jo nøyaktig det jeg prøver å stadfeste. Altså totalen. Jeg snakker ikke om trening eller puls men om å være i aktivitet. Er det ved 10 000 skritt? 20 000 skritt? En person på hjemmekontor og en sykepleier trenger akkurat like mye bevegelse for å kalle seg selv aktiv, forskjellen er bare at sykepleieren gjør det mens hn jobber og personen på hjemmekontor må legge innsatsen utenom arbeidstid. Jeg er ikke uenig med deg i at det krever en total sammensetning, men jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til. Anonymkode: 70260...21e Bruk PAI da. Forskere fra NTNU som har laget en app som bruker pulsen gjennom dagen for å gi deg PAI-poeng. Holder du den over 100 så vil du makse helseeffektene fra trening. De bruker puls, fordi de har sett at puls er et mye bedre mål på dette enn antall skritt. Hvor høy puls du har gjennom en uke basert på din makspuls sier noe om hvilken helseeffekt du får av aktiviteten. De har faktisk funnet at man kan nulle ut de negative helseeffektene av en stillesittende jobb ved å få pulsen tilstrekkelig opp under treningsøkter noen ganger i uken https://www.paihealth.com/
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #11 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Google er, som regel, din venn. https://www.10000steps.org.au/articles/counting-steps/ https://www.healthline.com/health/how-many-steps-a-day#How-many-steps-for-weight-loss https://www.verywellfit.com/how-many-pedometer-steps-per-day-are-enough-3432827: Anonymkode: 6a144...03d Tusen takk! Sandum.PT skrev (4 timer siden): Bruk PAI da. Forskere fra NTNU som har laget en app som bruker pulsen gjennom dagen for å gi deg PAI-poeng. Holder du den over 100 så vil du makse helseeffektene fra trening. De bruker puls, fordi de har sett at puls er et mye bedre mål på dette enn antall skritt. Hvor høy puls du har gjennom en uke basert på din makspuls sier noe om hvilken helseeffekt du får av aktiviteten. De har faktisk funnet at man kan nulle ut de negative helseeffektene av en stillesittende jobb ved å få pulsen tilstrekkelig opp under treningsøkter noen ganger i uken https://www.paihealth.com/ Veldig interessant, tusen takk! Anonymkode: 70260...21e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #12 Skrevet 11. august 2021 Hva som defineres som aktivitet har vel litt med utgangspunktet å gjøre også,eller? For en person som knapt rører seg vil jo en tur ut i postkassa være aktivitet? Anonymkode: 8b8ee...f18
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #13 Skrevet 11. august 2021 Jeg føler meg overhodet ikke aktiv, men i ferien hadde jeg 15.000 skritt i gjennomsnitt hver dag pga. ferie med toåring. Det endte med 500.000 skritt på en måned. Men jeg trente jo ikke, jeg bare tasset rundt på lekeplasser, på tur, rundt omkring i stua osv. Min subjektive mening er at man må litt opp i puls for å kunne regnes som aktiv, men det det ser ut til at det er litt forskjellige meninger rundt det. Anonymkode: 18e70...fb8 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #14 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-11 den 14.11): Hva som defineres som aktivitet har vel litt med utgangspunktet å gjøre også,eller? For en person som knapt rører seg vil jo en tur ut i postkassa være aktivitet? Anonymkode: 8b8ee...f18 Lurte ikke på hva som regnes som aktivitet, men hva som kreves for å kunne kalle seg aktiv. AnonymBruker skrev (På 2021-8-11 den 14.15): Jeg føler meg overhodet ikke aktiv, men i ferien hadde jeg 15.000 skritt i gjennomsnitt hver dag pga. ferie med toåring. Det endte med 500.000 skritt på en måned. Men jeg trente jo ikke, jeg bare tasset rundt på lekeplasser, på tur, rundt omkring i stua osv. Min subjektive mening er at man må litt opp i puls for å kunne regnes som aktiv, men det det ser ut til at det er litt forskjellige meninger rundt det. Anonymkode: 18e70...fb8 Godt poeng, men mener fortsatt at dagene dine har vært aktive med 15 000 skritt hver dag. Så puls er altså viktig for mange, det gir jo mening. Anonymkode: 70260...21e
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #15 Skrevet 12. august 2021 Man kan fint være aktiv uten å gå særlig mange skritt. Om man sykler, danser, trener styrke, padler, trener kampsport, klatrer, svømmer, etc. En aktiv person er for meg en som beveger seg mye, og helst ikke bare gange. Man kan gå mye på jobb som sykepleier uten at jeg på noen måte vil definere det som å være aktiv. Anonymkode: 32307...fb2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #16 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (På 9.8.2021 den 22.08): Google er, som regel, din venn. https://www.10000steps.org.au/articles/counting-steps/ https://www.healthline.com/health/how-many-steps-a-day#How-many-steps-for-weight-loss https://www.verywellfit.com/how-many-pedometer-steps-per-day-are-enough-3432827: Anonymkode: 6a144...03d så i følge deg er jeg inaktiv person hvis jeg gjør yoga i 90 minutter 6 dager i uka, kjører til klatresenteret tre dager i uka, sykler til kampsportsenteret 5 dager i uka og svømmer hver søndag. Fordi jeg ikke går så mye? Anonymkode: 32307...fb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå