AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 Er det flere som er bekymret etter klimarapporten vi nå fikk høre om? Selv har jeg alltid tenkt at ting ordner seg. Men etter denne sommeren og nå rapporten, så er jeg faktisk redd for fremtiden til barna mine. Og føler jeg må gjøre tiltak selv, er vi flere foreldre som føler det sånn her? Eller hva tenker dere andre? Jeg er jo skremt etter nyhetene nå. Anonymkode: 71f63...634
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #2 Skrevet 9. august 2021 Beklager evnt skrivefeil. Skrev i full fart 🙈 Anonymkode: 71f63...634
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det flere som er bekymret etter klimarapporten vi nå fikk høre om? Selv har jeg alltid tenkt at ting ordner seg. Men etter denne sommeren og nå rapporten, så er jeg faktisk redd for fremtiden til barna mine. Og føler jeg må gjøre tiltak selv, er vi flere foreldre som føler det sånn her? Eller hva tenker dere andre? Jeg er jo skremt etter nyhetene nå. Anonymkode: 71f63...634 Har du tenkt at ting ordner seg? selvfølgelig må du gjøre flere tiltak! Har det gått opp for deg først nå?? Anonymkode: 2be70...eb8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #4 Skrevet 9. august 2021 Det har jeg full forståelse for. De som har gjort narr av Greta Thunberg kan nok bite i seg de ordene. Nå har jeg ikke barn, men skjønner godt din bekymring. Verden vil nok se helt annerledes ut om 50-100 år, om ikke før. Varmen på Grønland, Golfstrømmen, høye tempraturer i enkelte land som kan gjøre de ubeboelig etter hvert. Det er ikke til å kimse av. Anonymkode: 0c3ac...3e8 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 De skogbrannene og hetebølgene vi har sett i år er nok bare begynnelsen, dessverre. Det er trist at vi har latt det gå så langt uten å gjøre noe med det. Anonymkode: 447a1...7fd
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #6 Skrevet 9. august 2021 Det er nok mange ting man bør endre på nå ja, og en av de desidert største truslene mot miljøet er kjøttindustrien. Faktisk. Men jeg tror ikke folk er villige til å gi opp kjøtt, så jeg tror dessverre ikke det er så lett å snu nå når det først har gått så langt. Anonymkode: 3240e...c2b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #7 Skrevet 9. august 2021 Ts her. Okei, men hva slags tiltak gjør dere? Hvorfor er det ikke større fokus i foreldregrupper? Tenker da generelt rundt om. Vi arver mye tøy, men ser at vi kan være flinkere til å Arve 100%. Vi spiser mye vegetarisk kjøtterstatning, men det er ikke normen. Var flinkere for 5år siden, så der kan vi gjøre mer ser jeg. Jeg har gått ned 30kg, i stedet for å kjøpe nye klær, kanskje kjøpe symaskin og sy om gamle klær? Hva annet gjør dere? Anonymkode: 71f63...634
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #8 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har du tenkt at ting ordner seg? selvfølgelig må du gjøre flere tiltak! Har det gått opp for deg først nå?? Anonymkode: 2be70...eb8 Da tenker jeg du kanskje vil legge ut en liste, som vi andre småbarnsfamilier også kan prøve seg på? 😁i og med reaksjonen din er som den er. Anonymkode: 71f63...634 3
Gjest Paramount Skrevet 9. august 2021 #9 Skrevet 9. august 2021 Jeg bekymrer meg absolutt ingen ting. Verden har alltid blitt utsatt for trusler av alle slag. Verden går alltid videre, kloden og menneskene tilpasser seg. Det ligger i vår natur, vi er en del av naturen, som også tilpasser seg, slik den alltid har gjort. Det som bekymrer meg er all frykt og pessimisme. Problemer er til for å løses, med stoisk ro. Noen har panikk hele døgnet. Psykologi og filosofi bør inn i grunnskoleplanen, så kan katastrofemakerne avsløres tidligere, og verden ble et bedre sted, og menneskene ble lykkeligere, og mindre materialistiske.
Aristoteles Skrevet 9. august 2021 #10 Skrevet 9. august 2021 Paramount skrev (23 minutter siden): Jeg bekymrer meg absolutt ingen ting. Verden har alltid blitt utsatt for trusler av alle slag. Verden går alltid videre, kloden og menneskene tilpasser seg. Det ligger i vår natur, vi er en del av naturen, som også tilpasser seg, slik den alltid har gjort. Det som bekymrer meg er all frykt og pessimisme. Problemer er til for å løses, med stoisk ro. Noen har panikk hele døgnet. Psykologi og filosofi bør inn i grunnskoleplanen, så kan katastrofemakerne avsløres tidligere, og verden ble et bedre sted, og menneskene ble lykkeligere, og mindre materialistiske. Kanskje naturens måte å "tilpasse seg" nå er pest (korona), tørke, flom osv, altså å forsøke å utrydde eller få ned antallet mennesker? 2
Lukia Skrevet 9. august 2021 #11 Skrevet 9. august 2021 Jeg er bekymret for fremtiden til mitt barn. Innen 2050 ville drøssevis av arter i havet være utryddet og hvis havet dør er jordkloden fucked 😭 Selv gjør jeg enkle ting som å kjøpe brukt, spise mindre kjøtt, stemme miljøpartiet. Men vet at det lille jeg gjør monner lite når vi står ovenfor en latterlig fiskeindustri, klesindustri, kjøttindustri og massevis av politikere og verdensledere som ikke forstår greia. Merker generelt lite med engasjement for klimasaken blant familie og venner desverre.
Gjest Paramount Skrevet 9. august 2021 #12 Skrevet 9. august 2021 Aristoteles skrev (27 minutter siden): Kanskje naturens måte å "tilpasse seg" nå er pest (korona), tørke, flom osv, altså å forsøke å utrydde eller få ned antallet mennesker? Stryk kanskje.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #13 Skrevet 9. august 2021 Innen 2050 vil veldig mye ha endret seg. Når du sjekker været, sjekker du også luftforurensningen. Arktisk is er historie, og havene har økt. Det gir flere katastrofer (sykloner) og det er vanlig med flom i byer langs kysten. Det er såpass mye karbon i havene at marint liv dør - fiskeindustrien blir mindre, kanskje til og med utryddet på grunn av forurenset mat. Permafrost som smelter slipper ut mikroorganismer/bakterier mennesker ikke har fnugg av beskyttelse mot. Sykehus er overveldede. Med mange millioner flere mennesker og mange millioner som flykter til de gjenværende landene hvor livet likner før gjør at det blir strengere og mer spisset mellom landene. Ettersom sykdommer som malaria og annet spredd av mygg har blitt vanlig med de økte temperaturene er det mange som dør av dette. Når folkemassene er større på mindre steder er det også mindre folkeimmunitet, altså antibiotika har mye mindre effekt. Alaska begynner å bli så varmt at man kan gro avlinger der. Jeg sier ikke at dette KOMMER til å skje, men det er en MULIGHET om vi fortsetter industrien slik vi gjør den nå, og fortsetter å få barn, fortsetter å forurense. 100 selskaper er ansvarlige for 70 % av global oppvarming. Det vi må endre på er måten vi utvinner energi og varme på. Det er den desidert største grunnen til at 2050 som beskrevet ovenfor kan bli en realitet. Jeg har valgt å ikke få barn før situasjonen er på rett vei, ettersom jeg aldri vil etterlate familiemedlemmer til å se verden falle rundt dem og vite at det var mitt egoistiske valg som brakte dem hit. Anonymkode: 46491...259 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #14 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Okei, men hva slags tiltak gjør dere? Hvorfor er det ikke større fokus i foreldregrupper? Tenker da generelt rundt om. Vi arver mye tøy, men ser at vi kan være flinkere til å Arve 100%. Vi spiser mye vegetarisk kjøtterstatning, men det er ikke normen. Var flinkere for 5år siden, så der kan vi gjøre mer ser jeg. Jeg har gått ned 30kg, i stedet for å kjøpe nye klær, kanskje kjøpe symaskin og sy om gamle klær? Hva annet gjør dere? Anonymkode: 71f63...634 Fordi det er 90 selskaper som står for 70 % av utslippene er det umulig å gjøre en endring uten politisk vilje. Og den finnes ikke. Anonymkode: 2be70...eb8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #15 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Fordi det er 90 selskaper som står for 70 % av utslippene er det umulig å gjøre en endring uten politisk vilje. Og den finnes ikke. Anonymkode: 2be70...eb8 Her er lista. Det ser ut til å være stort sett olje og kullselskaper. https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/jul/10/100-fossil-fuel-companies-investors-responsible-71-global-emissions-cdp-study-climate-change Hvem kjøper oljen og alt som blir laget med energien fra kullet? Jepp, det er du og jeg. Vi må rett og slett bruke mindre energi. Dette betyr mindre reising, mindre kjøttspising, mindre bygging og oppvarming og mindre forbruk av alle slag. Mye mindre. Ikke så sannsynlig at det vil skje, dessverre. Anonymkode: 447a1...7fd
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #16 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er lista. Det ser ut til å være stort sett olje og kullselskaper. https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/jul/10/100-fossil-fuel-companies-investors-responsible-71-global-emissions-cdp-study-climate-change Hvem kjøper oljen og alt som blir laget med energien fra kullet? Jepp, det er du og jeg. Vi må rett og slett bruke mindre energi. Dette betyr mindre reising, mindre kjøttspising, mindre bygging og oppvarming og mindre forbruk av alle slag. Mye mindre. Ikke så sannsynlig at det vil skje, dessverre. Anonymkode: 447a1...7fd Plast lages av olje. Hvem er det som pakker ALT inn i plast? Bedrifter, selskaper. Det ble ikke gjort slik før. Du nevner ikke plast i det hele tatt? Anonymkode: 2be70...eb8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #17 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Plast lages av olje. Hvem er det som pakker ALT inn i plast? Bedrifter, selskaper. Det ble ikke gjort slik før. Du nevner ikke plast i det hele tatt? Anonymkode: 2be70...eb8 Denne tråden handler om klimaendringer. Plast i naturen er jo ikke bra, men det er olje (og kull) som brennes som slipper ut CO2 som fører til klimaendringer (pluss metan og diverse). Plast i naturen er fryktelig ødeleggende, men det er et helt annet problem. Du kan jo opprette en tråd om plastsøppel, så svarer jeg gjerne der også 🙂 Anonymkode: 447a1...7fd
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #18 Skrevet 9. august 2021 Jeg tenker som deg ts, og tar dette med meg når jeg gir min stemme i stortingsvalget. Dette MÅ løses politisk Anonymkode: 4e2cb...b3c
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #19 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ts her. Okei, men hva slags tiltak gjør dere? Hvorfor er det ikke større fokus i foreldregrupper? Tenker da generelt rundt om. Vi arver mye tøy, men ser at vi kan være flinkere til å Arve 100%. Vi spiser mye vegetarisk kjøtterstatning, men det er ikke normen. Var flinkere for 5år siden, så der kan vi gjøre mer ser jeg. Jeg har gått ned 30kg, i stedet for å kjøpe nye klær, kanskje kjøpe symaskin og sy om gamle klær? Hva annet gjør dere? Anonymkode: 71f63...634 Det som virkelig monner: Ikke få flere barn. Summen av et nytt menneskets forbruk, samt deres etterkommere igjen, gjør det å få barn til den enkeltstående verste handlingen du som menneske kan gjøre mtp klimaavtrykk. Dette er jo totalt irrelevant for de barna du alt har, men av ting du kan velge for fremtiden din er det dette som har størst effekt. Kanskje en upopulær fakta i foreldregrupper 😱 Dernest: fly mindre og reduser kjøttkonsumet. Og det er mye «smått» man kan gjøre, som arve/gjenbruke mer, tenk på dette ifbm gaver osv. Og ikke kast mat. Hørte på et radioprogram at verden for tiden produserer mat til 10 mrd mennesker, men vi er bare 8 mrd - og likevel sulter 800 millioner. Verden trenger at vi samlet konsumerer og fordeler mat bedre enn hva vi gjør i dag. Anonymkode: c3a43...9a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå