AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 Jeg har ei venninne som har bestemt seg for å ikke vaksinere seg. Hun jobber et sted (i Norge) hvor hun treffer folk i fra hele verden, og er i stor fare for å bli smittet på et tidspunkt. Selv om jeg er fullvaksinert, kan hun smitte meg og jeg blir bærer av viruset. Jeg har en nyfødt baby som derfor kan bli smittet av meg. Det samme med min mor som er i risikosonen. Selv om hun er fullvaksinert, er det likevel en sjangs for at jeg kan føre viruset over til henne og at hun blir smittet. Venninna som ikke bil vaksinere seg er ei jeg treffer ofte. Nå er jeg skeptisk til å treffe henne. Er jeg urimelig da? I tillegg til redselen for å smitte babyen min og min mor spesielt, kjenner jeg også på at det er usolidarisk. De fleste er skeptiske (i varierende grad) til langtidsvirkningene av vaksinen, men vi er presset opp i et hjørne. Vaksinering eller å bli smittet. Valget for min del er enkelt - både for min egen del og at jeg ser på det som en dugnad. Alle skal bestemme over egen kropp, ja, men når man ikke velger å ta vaksinen går det faktisk utover oss andre. Er det riktig? Anonymkode: 65a1f...7b2 14
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 9. august 2021 Det er helt greit å velge å avstå fra vaksine, og det er helt greit å ikke gidde omgås idiotene som gjør det. Anonymkode: 9b963...bd7 68
OlsenHansen Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 Ja, la Staten bestemme hvem som er vennene dine. 20
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #4 Skrevet 9. august 2021 Du kan bli smittet uansett. Hun kan smitte deg selv om hun er vaksinert. Anonymkode: 116db...306 31
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 Helt greit. Her har vi tatt samme avgjørelse. Uvaksinerte møtes utendørs og drar heller ikke på besøk til de. Det er deres valg. Når man jobber slik er man ekstra utsatt og mitt ansvar er å beskytte de som er sårbare. Uvaksinerte sitt sosiale liv er mindre viktig enn liv og helse til andre. Jeg synes også det er usolidarisk. Anonymkode: 1fe8a...951 21
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #6 Skrevet 9. august 2021 Etter å ha sett hva som skjer i statene som har lavt andel uvaksinerte, der flere barn og unge dør som følge av at man ikke har oppnådd flokkimmunitet, så mener jeg det er innafor å ta et standpunkt og kutte ut denne typen mennesker. Man har et solidarisk ansvar for de som ikke kan ta vaksinen. Anonymkode: a8111...7c0 22
Elidaa Skrevet 9. august 2021 #7 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har ei venninne som har bestemt seg for å ikke vaksinere seg. Hun jobber et sted (i Norge) hvor hun treffer folk i fra hele verden, og er i stor fare for å bli smittet på et tidspunkt. Selv om jeg er fullvaksinert, kan hun smitte meg og jeg blir bærer av viruset. Jeg har en nyfødt baby som derfor kan bli smittet av meg. Det samme med min mor som er i risikosonen. Selv om hun er fullvaksinert, er det likevel en sjangs for at jeg kan føre viruset over til henne og at hun blir smittet. Venninna som ikke bil vaksinere seg er ei jeg treffer ofte. Nå er jeg skeptisk til å treffe henne. Er jeg urimelig da? I tillegg til redselen for å smitte babyen min og min mor spesielt, kjenner jeg også på at det er usolidarisk. De fleste er skeptiske (i varierende grad) til langtidsvirkningene av vaksinen, men vi er presset opp i et hjørne. Vaksinering eller å bli smittet. Valget for min del er enkelt - både for min egen del og at jeg ser på det som en dugnad. Alle skal bestemme over egen kropp, ja, men når man ikke velger å ta vaksinen går det faktisk utover oss andre. Er det riktig? Anonymkode: 65a1f...7b2 Du får være ærlig og si det som det er da. Hun vil sikkert ikke at du skal gå rundt å være redd heller i hennes selskap. Men, om du skal tenke sånn, husk at de vaksinerte også kan bli smittet, så for å være trygg må du vel unngå folk generelt i mer eller mindre grad. 🤷♀️ 13
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #8 Skrevet 9. august 2021 Det er frivillig å vaksinere seg. Men det er også din rett å ta fornuftige valg når det kommer til sikkerheten for deg og din familie. Vaksinerte kan selv bli smittet, men vil ha lavere risiko for både smitte og alvorlig sykdom. Etter en tid vil dette være et uproblematisk scenario. Men enn så lenge kan du med god samvittighet holde avstand. Men trenger ikke nødvendigvis avslutte vennskapet på lang sikt. Gjør det DU føler er forsvarlig. Ikke hva andre mener du skal gjøre. Anonymkode: a9b0c...a1b 7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #9 Skrevet 9. august 2021 Irriterer meg over den misoppfattelsen folk har om at vaksinerte er helt virusfri. Vaksinerte kan også smitte, men vi er beskyttet fra å bli alvorlig syke. Skal du tenke sånn, må du sette deg i en hermetikkboks og ikke møte noen. Vaksine er frivillig, ingen poeng i lage en underkaste av de uvaksinerte. ja, jeg er selv vaksinert. Anonymkode: 625a9...25a 30
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #10 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har ei venninne som har bestemt seg for å ikke vaksinere seg. Hun jobber et sted (i Norge) hvor hun treffer folk i fra hele verden, og er i stor fare for å bli smittet på et tidspunkt. Selv om jeg er fullvaksinert, kan hun smitte meg og jeg blir bærer av viruset. Jeg har en nyfødt baby som derfor kan bli smittet av meg. Det samme med min mor som er i risikosonen. Selv om hun er fullvaksinert, er det likevel en sjangs for at jeg kan føre viruset over til henne og at hun blir smittet. Venninna som ikke bil vaksinere seg er ei jeg treffer ofte. Nå er jeg skeptisk til å treffe henne. Er jeg urimelig da? I tillegg til redselen for å smitte babyen min og min mor spesielt, kjenner jeg også på at det er usolidarisk. De fleste er skeptiske (i varierende grad) til langtidsvirkningene av vaksinen, men vi er presset opp i et hjørne. Vaksinering eller å bli smittet. Valget for min del er enkelt - både for min egen del og at jeg ser på det som en dugnad. Alle skal bestemme over egen kropp, ja, men når man ikke velger å ta vaksinen går det faktisk utover oss andre. Er det riktig? Anonymkode: 65a1f...7b2 Alle kan bestemme over egen kropp men alle kan også bestemme over hvor stor risiko de vil utsette seg og sine for og her rommer det ingen tvil. En nyfødt baby og en mor i risikogruppen kommer foran en yngre dame som ikke ønsker vaksinere seg og i tillegg er utsatt for smittefare hver eneste dag i periodevis stor grad. Jeg hadde holdt avstand 2m pluss og ikke innendørs og alltid munnbind og håndsprit (hun og må bruke). Anonymkode: 0e63d...8c0 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #11 Skrevet 9. august 2021 Det er ikke urimelig å ikke ville omgås henne. Anonymkode: 7dd62...b33 11
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #12 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Irriterer meg over den misoppfattelsen folk har om at vaksinerte er helt virusfri. Vaksinerte kan også smitte, men vi er beskyttet fra å bli alvorlig syke. Skal du tenke sånn, må du sette deg i en hermetikkboks og ikke møte noen. Vaksine er frivillig, ingen poeng i lage en underkaste av de uvaksinerte. ja, jeg er selv vaksinert. Anonymkode: 625a9...25a Mange av de uvaksinerte tror korona er som influensa og tar det ikke alvorlig. Det er i det minste riktig i min krets. Disse er betydelig mer risiko for å smitte og smitte videre. Alle har fått med seg at man kan bli smittet og smitter videre. Det er derfor vi ikke vil være sammen med uvaksinerte. Fordi vi ikke ønske å smitte de vi er glad i. Vaksinerte i min krets oppfører seg fortsatt som det er en pandemi og tar smittevern alvorlig. Anonymkode: 1fe8a...951 6
Rosatoast Skrevet 9. august 2021 #13 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har ei venninne som har bestemt seg for å ikke vaksinere seg. Hun jobber et sted (i Norge) hvor hun treffer folk i fra hele verden, og er i stor fare for å bli smittet på et tidspunkt. Selv om jeg er fullvaksinert, kan hun smitte meg og jeg blir bærer av viruset. Jeg har en nyfødt baby som derfor kan bli smittet av meg. Det samme med min mor som er i risikosonen. Selv om hun er fullvaksinert, er det likevel en sjangs for at jeg kan føre viruset over til henne og at hun blir smittet. Venninna som ikke bil vaksinere seg er ei jeg treffer ofte. Nå er jeg skeptisk til å treffe henne. Er jeg urimelig da? I tillegg til redselen for å smitte babyen min og min mor spesielt, kjenner jeg også på at det er usolidarisk. De fleste er skeptiske (i varierende grad) til langtidsvirkningene av vaksinen, men vi er presset opp i et hjørne. Vaksinering eller å bli smittet. Valget for min del er enkelt - både for min egen del og at jeg ser på det som en dugnad. Alle skal bestemme over egen kropp, ja, men når man ikke velger å ta vaksinen går det faktisk utover oss andre. Er det riktig? Anonymkode: 65a1f...7b2 Ingen i Norge har snakket om solidaritet, eller oppført seg "solidarisk" før denne pandemien. Så det å si at folk er "usolidariske" fordi dem ikke gjør slik som deg, er bare tull. 18
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #14 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nå er jeg skeptisk til å treffe henne. Er jeg urimelig da? Sannsynligheten for å bli smittet er liten, multiplisert med sjansene for å bli syk av smitte er du nede på et tall langt under 1%, nærmere en promille. Dersom du ikke er villig til å respektere og akseptere din venninnes valg overreagerer du. Jeg forutsetter selvsagt at dere begge tar vanlige forholdsregler i forhold til smitte. Vaksine eller ikke er bare en bitte liten bit av det hele. Mange som er vaksinerte vil gjerne oppføre seg mindre forsiktig og kan dermed bli en mer sannsynlig smittebærer enn andre. Anonymkode: b893c...f2d 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #15 Skrevet 9. august 2021 Vær ærlig med henne og kutt vennskapet. Anonymkode: dbc15...65c 4
Elidaa Skrevet 9. august 2021 #16 Skrevet 9. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vær ærlig med henne og kutt vennskapet. Anonymkode: dbc15...65c Så hinsides drøyt Endret 9. august 2021 av Elida88 11
Carrot Skrevet 9. august 2021 #17 Skrevet 9. august 2021 Jeg har valgt i samråd med min lege å ikke ta vaksine, men det er ikke noe jeg har behov for å hverken forklare eller forsvare, om det betyr at en venninne ikke vil treffe meg er det helt greit siden jeg som et resultat har valgt å ikke ha sosial kontakt med de jeg ser på som potensielle vaksinerte smittebomber også.. 8
Gjest Sirisiri10 Skrevet 9. august 2021 #18 Skrevet 9. august 2021 Men å være sammen med henne når du selv ikke var vaksinert var greit? Så fort du tok vaksinen så endret alt seg?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #19 Skrevet 9. august 2021 32 minutter siden, AnonymBruker said: Selv om jeg er fullvaksinert, kan hun smitte meg og jeg blir bærer av viruset. Jeg har en nyfødt baby som derfor kan bli smittet av meg. Det samme med min mor som er i risikosonen. Selv om hun er fullvaksinert, er det likevel en sjangs for at jeg kan føre viruset over til henne og at hun blir smittet. Venninna som ikke bil vaksinere seg er ei jeg treffer ofte. Anonymkode: 65a1f...7b2 Selv om du er fullvaksinert kan du smitte henne og hun blir skadet av viruset. Det er den veien risikoen går i dette scenarioet. En blir bare målløs når folk vurderer å bryte vennskap på bakgrunn av om de tar en fullstendig frivillig vaksine eller ikke. Det er liksom vanskelig å få frem hvor sykt dette er. Anonymkode: cf88b...d5c 30
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #20 Skrevet 9. august 2021 Elida88 skrev (13 minutter siden): Så hinsides drøyt Hvorfor det? Hun respekterer ikke venninnens valg. Hun er redd for sine det er ok det, men hva er vitsen da? Ta opp kontakten når eller om venninnen vaksinerer seg? Anonymkode: dbc15...65c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå