AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 Noen som vil fortelle om leggerutinene til sin 3-åring, og hvor lang tid det tar før de sovner etter leggetid? Leser dere bøker eller bare sier natta og går ut fra rommet,? Anonymkode: 76979...94c
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #2 Skrevet 9. august 2021 Vi starter leggingen med at vi går på badet og går på do, pusser tenner og tar på eventuell pyjamas.Hun velger selv om hun vil sove i trusa eller pysj. Så leser vi bok i vår seng ca 20-30 minutter før hun bæres i sin seng, der får hun en rask massasje før vi går ut av rommet. Da går vi ikke inn igjen. Hun sovner selv da men vet ikke hvor lang tid hun bruker på det. Legger seg 20.30-21, sover ikke på dagen. Anonymkode: ffcc4...d70
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Noen som vil fortelle om leggerutinene til sin 3-åring, og hvor lang tid det tar før de sovner etter leggetid? Leser dere bøker eller bare sier natta og går ut fra rommet,? Anonymkode: 76979...94c Legge rutine på begge guttene starter 19:00 (1 og 3år) 3åringen går på do mens jeg skifter på 1åringen. så pusser vi tenner. legger 1åringen mens 3åringen finner en bok han vil lese. så leser vi kanskje 2-3sider før han sier at nå vil han sove. 10-20 min pleier leggingen å ta. Anonymkode: 800c8...c94
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #4 Skrevet 9. august 2021 Legger seg kl 19. tar 10 minutter til et kvarter. Vi synger én sang og så er vi feridg. Vi leser heller litt i løpet av dagen. Anonymkode: 00d89...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 Begynner kveldsstellet 18:30, leser bok ganske lenge og prater litt sammen før det er nattasang og av med lyset. Han har mye på hjertet og bruker lang tid på å sovne uansett når vi legger, så da begynner vi tidlig og tar oss god tid. Å snakke oss gjennom dagen og sortere tanker hjelper ham med å finne roen. Etter lyset er slukket sitter jeg på en stol og ventet til han har sovnet. Jeg synes leggestunden er veldig koselig og har ingenting imot å sitte der til han har sovnet. Anonymkode: 330cd...862 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #6 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som vil fortelle om leggerutinene til sin 3-åring, og hvor lang tid det tar før de sovner etter leggetid? Leser dere bøker eller bare sier natta og går ut fra rommet,? Anonymkode: 76979...94c Begynner kveldsstell rundt 18/18:30 avhengig av når hun våknet. Leser bøker 20-45 minutter, hun elsker å lese, så av og til blir det ganske lenge. Sitter inne til hun sovner. Tar mellom 20-60 minutter. Noen ganger 1,5 time. Sjeldent 20 minutter. Prøvde å gå ut av rommet, men er i en trassfase der hun kom løpende frem og tilbake mellom soverommene og det hadde ingen av oss foreldre tålmodighet til å styre med. Anonymkode: d680f...f37
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #7 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Begynner kveldsstellet 18:30, leser bok ganske lenge og prater litt sammen før det er nattasang og av med lyset. Han har mye på hjertet og bruker lang tid på å sovne uansett når vi legger, så da begynner vi tidlig og tar oss god tid. Å snakke oss gjennom dagen og sortere tanker hjelper ham med å finne roen. Etter lyset er slukket sitter jeg på en stol og ventet til han har sovnet. Jeg synes leggestunden er veldig koselig og har ingenting imot å sitte der til han har sovnet. Anonymkode: 330cd...862 Haha, høres ut som vår ❤️ Anonymkode: d680f...f37 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #8 Skrevet 9. august 2021 Legger seg mellom 18.00 og 19.00 alt ettersom. Etter vi sluttet med dagdupp ble det ofte rundt 18.00, nå er vi nermere 19.00 som regel. Går på badet og tar på pysj og pusser tenner. Liten «kattevask» ved behov, men dusjer/bader som regel på dagtid. Så går vi på rommet og leser en bok og synger en sang. Sitter der til han har sovnet, det tar som regel mellom 5-10 minutt. Noen ganger lenger, men det er som regel når han er overtrøtt, vi er på ny plass (ferie, hytteturer etc), eller dersom det har vert mye inntrykk. Har også hatt en fase med grensetesting der han kommer ut og holdet det gående utover kvelden. Ser ut som den fasen er forbi, heldigvis. Anonymkode: 17d62...d5e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #9 Skrevet 9. august 2021 Er i seng til rundt kl 20:00. Tar kveldsstellet ca 15 min før leggingen. Snakker litt om dagen og synger nattasang i senga og så sier vi god natt og går ut av rommet. Han sovner i løpet av noen minutter. Sover ikke på dagtid. Anonymkode: 518cf...519 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #10 Skrevet 9. august 2021 Vår 3 åring bruker ca 10 min på kveldsstell. Legges i sengen litt før 19.30, synger so ro lille mann, sier god natt, og går ut. Sovner i løpet av 5 min. Kan ligge og synge litt for seg selv i løpet av de 5 minuttene. Alle barna er enkle å legge (selv om det ikke bestandig har vært slik), og vi er veldig takknemlig for det!🙏 Anonymkode: 2c4fb...e95
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #11 Skrevet 9. august 2021 Treåringen og lillesøsteren på 1,5 år går på badet sammen og bruker ca. en halvtime der. De bader, dusjer eller vaskes med klut og pusser tenner. Vi bruker å synge, høre på musikk og/eller snakke litt om dagen underveis. Eller leke med badeleker hvis de bader. Det største prosjektet om dagen er å få pusset tennene til hun på 1,5. Det tar sin tid, og treåringen hjelper meg å gjøre det til en lek i stedet for en kamp. Så går vi sammen inn på rommet til treåringen hvis ikke mannen min er hjemme, ellers legger vi en hver. Jeg synger uansett noen sanger for treåringen, prater litt og går så ut av rommet. Ofte sovner hun i løpet av ti minutter, men et par ganger i uken skal hun ha på sokker/ha andre sokker/ha vann/må bæsje/trenger en klem/syns det er for lyst/syns det er for mørkt osv. i en time før hun sovner. Det ser ut til å ha sammenheng med at hva hun har gjort på dagtid og når hun stod opp (varierer litt fordi vi noen ganger må vekke henne for å rekke jobb selv). Anonymkode: 7c24e...71c
MrsDoubtfire Skrevet 9. august 2021 #12 Skrevet 9. august 2021 (endret) Legger seg i 19.00 tiden. Tisser på doen, bytter til ny truse, pusser tennene , leser enten 1 bok, synger noen sanger eller av og til bare prater om hvordan dagen hans har vært. Dette tar ca toppen 30 min🙂 Gir ett kyss , sier god natt og sier at vi ses i morgen; og da pleier han ofte å sovne etter 15 min🙂 Endret 9. august 2021 av MrsDoubtfire
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #13 Skrevet 9. august 2021 Legger min mellom 18.30 og 19.00. Tar på nattbleie og t skjorte, pusser tenner, gir klem også synger jeg 3 sanger og prater litt om dagen som har vært. Selve leggingen i sengen tar rundt 5-10 min. Anonymkode: eda2f...d5b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #14 Skrevet 9. august 2021 Går inn på rommet 18.15 ca. Sovnet innen 15-20 min. Legger jeg h*n litt senere nor kroppen er blitt overtrøtt (snakk om kanskje 10-15 min senere) da bruker vi mye lengre tid på leggingen, h*n bruker myyye lengre tid på å sovne, våkner litt om natten og starter dagen tidlig. Anonymkode: 23656...c2d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #15 Skrevet 9. august 2021 Vår legger seg kl 20.00. Spiser kveldsmat kl 19, så går vi på badet og skifter og pusser tennene. Kl 19.40 er vi i seng, synger litt, prater og leser en bok. Så sier jeg god natt, og går ut av rommet rundt kl 20. I løpet av 15 min har han sovnet Anonymkode: c5e63...f1d
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #16 Skrevet 10. august 2021 Jøss, her var det mange med barn som sover godt. Her er det legging kl 21, sovner ca kl 22. Skulle gjerne hatt et barn som sovner kl 20, men da må jeg opp kl 5 og det er jeg ikke laget for... Anonymkode: f99e4...66b 1
Gjest 123 eller noe Skrevet 10. august 2021 #17 Skrevet 10. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jøss, her var det mange med barn som sover godt. Her er det legging kl 21, sovner ca kl 22. Skulle gjerne hatt et barn som sovner kl 20, men da må jeg opp kl 5 og det er jeg ikke laget for... Anonymkode: f99e4...66b Samme her. Jobber kun kveldsskift, de har ikke annet å tilby meg, og da kan jeg ikke være oppe klokka 5-6 tiden om morgenen. Vår som er snart 3 har lagt seg 22-2230 i lang tid ,men nå i ferien har vi jobbet med å kutte ut dagluren, og han har klart å begynne og legge seg 21 siden han begynner i barnehagen om en uke. I går glemte vi tiden og han la seg 2130, jeg måtte vekke han klokka halv ti i morges så han ikke skal dette ut av rutinen vi har fått med "tidlig" legging! 😅 Har ingen vakter som begynner 7-8 om morgenen jeg, så da tåler vi å ha litt senere morgener enn A4 malen, kommer til å levere han til frokosttid i bhg. Men han sovner på 10 min da, ligger i senga og leser med han, så koser han på armen min til han sover ❤️ Endret 10. august 2021 av 123 eller noe
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #18 Skrevet 10. august 2021 Leggetid varierer utifra hvor tidlig barnet blir trøtt, om barnet har hatt hvil evt hvor sen hvilen var. Bytter bleie, pusser tenner og vasker ansiktet med klut. Sier god natt, og barnet omtrent løper inn på rommet mens det sier god natt til random ting på veien. "God natt dør, god natt bil, god natt fjelfbfoeie" 🤣 Legger i sengen, tar på musikk på babycall og kysser pannen. Så sover barnet. Jeg vet jeg er heldig, og heier på alle mammaer som har problemer med legging💪🏻 Anonymkode: 58fca...6f0 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #19 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Begynner kveldsstell rundt 18/18:30 avhengig av når hun våknet. Leser bøker 20-45 minutter, hun elsker å lese, så av og til blir det ganske lenge. Sitter inne til hun sovner. Tar mellom 20-60 minutter. Noen ganger 1,5 time. Sjeldent 20 minutter. Prøvde å gå ut av rommet, men er i en trassfase der hun kom løpende frem og tilbake mellom soverommene og det hadde ingen av oss foreldre tålmodighet til å styre med. Anonymkode: d680f...f37 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Haha, høres ut som vår ❤️ Anonymkode: d680f...f37 Den er jo din siden du siterer eget innlegg? 🙊 Anonymkode: db32b...9cc
Musicweare Skrevet 10. august 2021 #20 Skrevet 10. august 2021 Vi går på badet med begge barna (1 og 3 år) ca. kl. 1800. Vask med klut, pysjamas og tannpuss, så går alle på rommet til treåringen der vi synger nattasanger og gir godnattkos. Så går vi ut og han sovner som regel i løpet av 10 minutter, som oftest innen 18.30. Har hatt perioder med superkrevende legging, så er så takknemlig når det går så fint I krevende perioder har en av oss sittet inne med han til han har sovnet eller han har til og med sovnet på fanget i en lenestol inne på rommet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå