Gå til innhold

Kollega som til stadighet er hjemme med sykt dyr,drar på behandlinger osv.i arbeidstiden.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har de siste årene måttet jobbe mye overtid pga denne kollegaen er hjemme med sykt dyr (hund), drar på kiropraktor og fysiotimer, tannlege,lege osv..i arbeidstiden. Dette skjer ca.1 gang per uke. Jeg har 4 barn og føler det svært belastende å bli pålagt overtid pga dette. Nå er mannen min rasende og sier jeg må få ordnet opp i det,ellers går det mot skillsmisse. Sjefen er veik og tør tydeligvis ikke ta det opp. Har kun hørt henne si i plenum at vi alle må prøve å legge behandlingstimer utenom arbeidstid. Det er imidlertid kun denne ansatte som går til behadling. Føler sjefen er tafatt og bagatelliserer det hele.

Hva skal man gjøre? Ta det opp med vedkommende direkte og hvordan? Dette er en person som lett blir fornærmet for ting.

Anonymkode: 03d29...09d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må akkurat du jobbe overtid? Får du skrevet avspassering? Vedkommende må tåle å bli fornærmet. 

Anonymkode: 6befa...182

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Søke ny jobb? :)

Blir du pålagt hver gang, eller blir du spurt?

Vær ærlig med sjefen og si det som det er. 

Anonymkode: 563d9...eb7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man har krav på permisjon til å gå på behandling i arbeidstiden.   Syk dyr dager, regner med personen tar ut ulønnet permisjon.   Du må snakke med lederen din, angående din overtidsarbeid. 

Anonymkode: c444c...fa6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Si du ikke kan. Si du har egen behandling du skal gå på. Bruk alle unnskyldninger du finner på og legg problemet på sjefen til hen blir nødt til å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 3c58f...170

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Si at du også må være hjemme med sykt dyr. Enkelt og greit. Er vel ikke en rettighet det, å få fri for syke dyr annet en hvis du har gård. 

Anonymkode: b69b5...fb8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har dere normal arbeidstid og denne ansatte trenger behandling er det jo ikke akkurat mulig å få fysio, kiropraktor osv ettermiddagstid.

Arbeidsgiver kan vel heller ikke nekte nødvendig medisinsk behandling.

Om en ansatt trenger jevnlig fysio og kiropraktor er vel dette heller noe arbeidsgiver må og bør tilrettelegge for. Alternativet er ellers fort en sykemeldt ansatt.

Uansett hvorfor din kollega trenger fri fra jobb - ikke ditt problem. Slutt å irriter deg over det. Og mannen din må bare roe seg mange hakk ned. Er virkelig en overreaksjon å true med skilsmisse.

Snakk med sjefen din og si at du ikke har mulighet til å ta mer overtid nå. Det begynner å gå ut over privatlivet. Så er det sjefen sitt problem å fikse. Hold deg unna.

Anonymkode: e9e97...665

• Liker 15
Skrevet (endret)

Neste gang sier du at gullfisken din, din beste venn i over fem år, har vært litt pjusk de siste dagene og at du nå straks skal starte med eksperimentell hormonterapi for å få livsgnisten i den tilbake. Så overtid er uaktuelt.

Endret av nomore82
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mannen din vil skilles fordi kollegaen din går til tannlegen i arbeidstida? Okei..

Anonymkode: 52ecd...65c

Dette har pågått lenge. Overtid for meg utløser en rekke situasjoner som kompliserer hverdagen for oss som familie. Blant annet at min mann må gå tidligere hjem fra jobb for å rekke barnehagen fordi jeg jobber overtid. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mannen din vil skilles fordi kollegaen din går til tannlegen i arbeidstida? Okei..

Anonymkode: 52ecd...65c

Fordi ts må ta igjen jobben til kollegaen da serru. Har litt vanskelig for å få med deg ting du kanskje?

• Liker 11
Skrevet
nomore82 skrev (1 minutt siden):

Neste gang sier du at gullfisken din, din beste venn i over fem år, har vært litt pjusk de siste dagene og at du nå straks skal starte med hormonterapi for å få livsgnisten i den tilbake. Så overtid er uaktuelt.

Bør ta med hypnose og kiropraktor også. Det tar lang tid, men det er håp om bedring nærmere jul.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette har pågått lenge. Overtid for meg utløser en rekke situasjoner som kompliserer hverdagen for oss som familie. Blant annet at min mann må gå tidligere hjem fra jobb for å rekke barnehagen fordi jeg jobber overtid. 

ts

Men hvorfor må du jobbe overtid? Bare si at du ikke kan jobbe inn all den tid kollegaen din er på behandlinger flere ganger i uka. 

Dersom din kollega er så mye til behandlinger at det utløser vesentlig merarbeid for deg, så må sjefen din sette inn vikar for kollegaen din, enkelt og greit. 

Bare si at du ikke har mulighet, du må hente i barnehage osv, og at mannen din ikke har anledning til å avspasere noe mer. 

Anonymkode: fdc27...5a7

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Og du er en total pushover både i arbeidslivet og ekteskapet?

Sjefen må oppdras, mannen høres ut som lite å spare på. 

Anonymkode: d49ba...fe0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kollegaen din har rett på å kunne gå til nødvendig behandling i arbeidstiden, innenfor de rammene som er avtalt på arbeidsplassen. 
Dersom det er et problem at kollegaen din har mye fravær, er dette noe leder må ta opp med den det gjelder. (Å ta opp dette som en generell problemstilling i plenum, når det kun gjelder en person, er dårlig ledelse, for det beskylder indirekte dere andre for også ha gjort noe galt. ) 
Dette er uansett leders problem, og leders ansvar. 

Når det gjelder at dette går ut over deg og din fritid, så må DU ta dette med din leder, og fortelle at dette er uakseptabelt. 
Dersom leder har akseptert at kollegaen har fravær ca 1 dag i uka, ganske fast, så må også leder kompensere ved å skaffe noen som kan ta over byrden dette legger på arbeidsplassen. (Det er ikke lov å planlegge med overtid, så om du ser at det planlegges med at du jobber overtid, så må du si ifra om at dette ikke er greit.) 
Husk at det er forskjell på å svare "ja" når du blir spurt (frivillig) og å bli beordret til å jobbe (krav), og arbeidsgiver bør ha oversikt over hvor mye som er hva. (Normalt er det det samme som at tiden som utbetales som overtid = beordret/pålagt. Om du bare får "avspasering til gode", så er det frivillig/fleksitid) 

Det er lett å tenke at "når sjefen spør, så må jeg svare "ja"", eller "Det går ut over noen hvis jeg ikke blir til dette er ferdig". 
Men dersom du ikke sier ifra om at dette er et problem, så vet ikke sjefen at det er et problem. 

Anonymkode: 401f9...c70

• Liker 13
Skrevet

Hva slags jobb er det snakk om? Er det mulighet for at han kan ta igjen tapt arbeid enten hjemmefra eller ved å møte opp etter behandling og jobbe "overtid" selv?

Det skal jo ikke gå utover deg når dette har blitt en fast greie. Hadde det vært helt unntaksvis - greit nok, da forsøker man å stille opp.

Behandlinger som kiro/fysio, lege, tannlege og psykolog er bare åpent i vanlig arbeidstid (i alle fall alle steder jeg har bodd), så akkurat det får han vel ikke gjort så mye med, dessverre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har de siste årene måttet jobbe mye overtid pga denne kollegaen er hjemme med sykt dyr (hund), drar på kiropraktor og fysiotimer, tannlege,lege osv..i arbeidstiden. Dette skjer ca.1 gang per uke. Jeg har 4 barn og føler det svært belastende å bli pålagt overtid pga dette. Nå er mannen min rasende og sier jeg må få ordnet opp i det,ellers går det mot skillsmisse. Sjefen er veik og tør tydeligvis ikke ta det opp. Har kun hørt henne si i plenum at vi alle må prøve å legge behandlingstimer utenom arbeidstid. Det er imidlertid kun denne ansatte som går til behadling. Føler sjefen er tafatt og bagatelliserer det hele.

Hva skal man gjøre? Ta det opp med vedkommende direkte og hvordan? Dette er en person som lett blir fornærmet for ting.

Fra arbeidsmiljøloven: Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det. 

Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte.

Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

Si at du ikke har mulighet til å jobbe overtid, hvis sjefen ikke vil høre, ta det med verneombud. Hvis du ikke kommer noen vei der, er Arbeidstilsynet neste, men du har gode grunner til å nekte overtid etter AML. Hvis ikke sjefen har baller må hen jo heller ansette flere når situasjonen er som den er. 

Anonymkode: 2fefb...4e0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kollegaen din har rett på å kunne gå til nødvendig behandling i arbeidstiden, innenfor de rammene som er avtalt på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 401f9...c70

Har aldri hørt at man har rett til å gå fast til behandling i arbeidstiden når det gjelder ens kjæledyr. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker du ikke skal legge så mye energi i hvor mye kollegaen din er vekke. Det du må ta tak i er jo din egen arbeidsbelastning. Du må si i fra til sjefen din at du dessverre ikke har mulighet til å jobbe mer enn 37,5 time framover. Det er bare å lukke ørene hvis sjefen kommer med masse unnskyldninger at dere mangler folk osv. stå på ditt, det er ikke ditt ansvar å fikse.

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...