Gå til innhold

Rydde og organisere hjemmet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg ser mye på YouTube om minimalisme, og kjenner at tingene våre spiser meg opp. Jeg har i flere år ønsket å leve mer minimalistisk, og jeg har stadig ryddeprosjekter. Men det er noe som holder meg igjen, jeg har så store problemer med å faktisk kvitte meg med tingene.

Det er ikke det at tingene betyr mye for meg, og at jeg vil savne dem eller er redd for å plutselig få bruk for det. Det handler om miljøet. Jeg vil ikke kaste, jeg vil at noen skal få bruk for det. Men det krever endel å legge ut annonser på finn/Facebook. Og jeg begynner å tenke på hva de som får tingene gjør med den. Jeg føler også at jeg vil ha litt penger for noen ting. Og dette gjør at jeg ender opp med en stor haug av ting som jeg ikke vil ha, men som jeg heller ikke blir kvitt.

Kan noen si noe fornuftig som får meg til å komme meg videre?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du tips til kanaler om minimalisme?

Anonymkode: e6389...9e8

Skrevet (endret)
Ryddeguri skrev (6 minutter siden):

Hei! Jeg ser mye på YouTube om minimalisme, og kjenner at tingene våre spiser meg opp. Jeg har i flere år ønsket å leve mer minimalistisk, og jeg har stadig ryddeprosjekter. Men det er noe som holder meg igjen, jeg har så store problemer med å faktisk kvitte meg med tingene.

Det er ikke det at tingene betyr mye for meg, og at jeg vil savne dem eller er redd for å plutselig få bruk for det. Det handler om miljøet. Jeg vil ikke kaste, jeg vil at noen skal få bruk for det. Men det krever endel å legge ut annonser på finn/Facebook. Og jeg begynner å tenke på hva de som får tingene gjør med den. Jeg føler også at jeg vil ha litt penger for noen ting. Og dette gjør at jeg ender opp med en stor haug av ting som jeg ikke vil ha, men som jeg heller ikke blir kvitt.

Hvis du eier eget hus, hold et loppemarked utenfor huset ditt?  😊

Endret av Obscura
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ryddeguri skrev (5 minutter siden):

Jeg gidder ikke legge ut ting for salg. Gir klær til uff og fretex, ting og tang leveres til nærmeste loppemarked. Resten kjøres rett på dynga.  Rydder en gang i året. 

Anonymkode: 8b3bf...ffe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ååh, jeg er HELT lik 🙈 har forsøkt å både gi bort og selge billig ting, for jeg ønsker ikke å kaste helt brukbare ting, men er jo ingen som vil ha det. Vet ikke om bruktbutikker tar i mot kanskje? Har selv et voldsomt ryddeprosjekt her hjemme, barneklær, leker, pyntegjenstander mm. Det jeg hvertfall har blitt flinkere til er å ikke kjøpe så mye nytt. 

Anonymkode: 201ac...c85

AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett gi opp tanken om at du skal ha penger for tingene.

Har du noe som er verdt 1000,- eller mer kan du vurdere det, men å tenke at du skal ha 100,- for ditt og datt så blir du aldri kvitt det. Hvem vil ha det tror du? Og hvor lang tid tar det ikke å selge det?

Nei, bare gi ting fra deg nå og vær bare mer streng før du kjøper nytt fremover.

Jeg har gitt bort ting for 100.000,- eller mer til loppis, jeg orker seriøst ikke å selge det. Etter at jeg gav det bort for noen år siden har jeg nesten ikke kjøpt nye ting. Jeg har det jeg trenger.

Og det er så sinnsykt deilig! Jeg vet hvor alt er! Spør meg hvor jeg har nor og jeg kan finne det umiddelbart. Jeg har én roteskuff og der ligger det ca 8 ting som ikke hører sammen: husnøkler, solbriller, solkrem, lommebok, øreplugger, insektsspray og en snorsnelle. Men det går bra. 🤪 

Anonymkode: 4bac2...009

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det koster under 2-300 kroner og er lett å få tak i, så kvitt deg med det. Trenger du det igjen kan du kjøpe det :) Har kvittet meg med så mye "i tilfelle" ting, og har aldri angret på noe. 

Det mest ansvarlige er å selge eller gi vekk ja. Men samtidig så skal det ikke hope seg opp i ukesvis/månedsvis. At du betalte 500 kr for noe betyr bare det, ikke at det fremdeles er verd noe for andre. Det må man lære seg å leve med. Pengene er tapt. Sett en tidsfrist, f.eks 2 uker eller 1 mnd på salg. Selges det ikke, spør venner og familie, gi til den lokale bruktbutikken eller ring rundt og spør om noen tar imot donasjoner. Noen ting er faktisk også søppel, og det er ok. Det er nå du endrer vanene dine, og ting må faktisk ut av huset.

Ta ett rom, eller en skuff av gangen. Lover at det føles utrolig godt når huset er oversiktlig. Bare husk å kvitte deg med alt før du kjøper inn noe organiserings-greier. Rydd ferdig alt, og så organiser til siste steg. Sannsynligvis har du kanskje mer møbler enn du trenger allerede. Jeg kvittet meg med en del møbler når jeg var ferdig, for jeg trengte dem ikke lengre til oppbevaring. Gjorde dette for 4-5 år siden, er minimalist nå (har kun det jeg trenger og det jeg virkelig liker), og angrer ikke noe som helst. 

Du må også endre shoppingvaner. Dette blir ikke bedre om du fortsetter å bringe mange nye ting inn i huset, så lær deg å stoppe og tenke for du kjøper noe. 

Anonymkode: f6cca...479

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det at ingen vil ha det er et tegn på at at man ikke vil få det solgt på Finn heller.

Jeg har et nært familiemedlem som har MYE nips og ræl. H*n skal stadig gi bort, og det er regelrett plagsomt etterhvert å få stadige forespørsler om å overta alt mulig rart «fordi den var dyr en gang/oldefaren fikk den på jobben». 

Så 1: innse at om flere takker nei og ingen på Facebook heller er interessert er det for avfall å regne. 

Ja, det er dumt å bare kaste - men det ansvaret må man ta på egen kappe for å ha anskaffet masse tull i utgangspunktet.

2. Tenk på at dersom noe skjer der plutselig, skal du ikke etterlate deg en gigantisk ryddesjau for andre. 

Her igjen har samme familiemedlem spart på SÅ mye oppigjennom at vi nok bare må leie et (dyrt) firma for å kaste alt. Ingen vil ha så mye tullete nips/tekstiler+++, heller ikke bruktbutikker. 

3. Start med å ta bilde av ting i grupper. Legg ut på FB og Finn med «gis bort». 

Om du vet noe faktisk har verdi på mer enn type 500-1000 kr, velg ut noen kasser du kan orke å forsøke på Finn til salgs.

Er det ikke solgt innen 3 måneder må alt kastes.

Alle gjenbruksstasjoner har egne hjørner hvor de hver dag legger ting de vet folk har interesse av.

Om selv de ansatte der mener det er avfall, så er det DEFINITIVT avfall. Og det blir ikke mindre avfall av å stå hjemme hos deg til du dør. 

Så i desember bestiller du container, og eventuelt bil til å kjøre alt bort. 

I januar er du fri. 

Selv selger jeg barneutstyr på Tise, og min erfaring er at KUN det dyreste og noen få populære merker selges. Resten legger jeg nok i containeren til Fretex/Røde Kors til jul - som er min satte grense. 

Og ja, det krever MYE arbeid å selge ting - folk sender spørsmål/man skal pakke det/sende osv. 

Endret av Fløff
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gi det til den lokale frivilligsentralen, de gir det videre til noen som har behov for tingene.

Anonymkode: a58a0...45c

Skrevet

Om du trenger inspirasjon ble jeg overbevist av The Minimalists. De har flere gratis essay, podcast og dokumentar å se på. Noe blir for mye for meg, men mye av det er bra og passer meg perfekt :nordvesta:

Hvis du ikke vet hva du vil fjerne, kjør en mini packing-party. Legg alt i esker rundt om i huset, og pakk ut det du trenger men kun når du trenger det. Så pakker du sakte ut huset over en måned eller noe. Det som er igjen i eskene, gir du bort. 

The Minimalists har også en 20/20 regel, hvis noe koster under 20 dollar, og kan fåes tak i med 20 min radius reise, kvitter du deg med det. 

Lykke til! Husk at det finnes ingen regler for hvor lite man eier for å kunne kalle seg en minimalist, så ikke få dårlig samvittighet hvis du synes du har for mye :yvonne:

• Liker 1
Gjest Lunaris
Skrevet

Har du mange interiørting F eks, kan du legge de sammen og selge de samlet, som en interiørpakke. Ser mange gjør det, og legger du prisen lavt nok, blir du kvitt mange ting på én gang og får litt igjen for det. Det tar ett minutt bare å lage en annonse på Finn. 

Klær og tekstiler, gir du til Fretex. Og kast med hard hånd så er du der snart!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det koster under 2-300 kroner og er lett å få tak i, så kvitt deg med det. Trenger du det igjen kan du kjøpe det :) Har kvittet meg med så mye "i tilfelle" ting, og har aldri angret på noe. 

Det mest ansvarlige er å selge eller gi vekk ja. Men samtidig så skal det ikke hope seg opp i ukesvis/månedsvis. At du betalte 500 kr for noe betyr bare det, ikke at det fremdeles er verd noe for andre. Det må man lære seg å leve med. Pengene er tapt. Sett en tidsfrist, f.eks 2 uker eller 1 mnd på salg. Selges det ikke, spør venner og familie, gi til den lokale bruktbutikken eller ring rundt og spør om noen tar imot donasjoner. Noen ting er faktisk også søppel, og det er ok. Det er nå du endrer vanene dine, og ting må faktisk ut av huset.

Ta ett rom, eller en skuff av gangen. Lover at det føles utrolig godt når huset er oversiktlig. Bare husk å kvitte deg med alt før du kjøper inn noe organiserings-greier. Rydd ferdig alt, og så organiser til siste steg. Sannsynligvis har du kanskje mer møbler enn du trenger allerede. Jeg kvittet meg med en del møbler når jeg var ferdig, for jeg trengte dem ikke lengre til oppbevaring. Gjorde dette for 4-5 år siden, er minimalist nå (har kun det jeg trenger og det jeg virkelig liker), og angrer ikke noe som helst. 

Du må også endre shoppingvaner. Dette blir ikke bedre om du fortsetter å bringe mange nye ting inn i huset, så lær deg å stoppe og tenke for du kjøper noe. 

Uenig i at man ikke skal kjøpe organiseringsting før man er ferdig ryddet. Det hjalp meg enormt å ha en boks klar for det, en annen for de tingene, en boks for ..., osv osv.

Det gir mer oversikt, for man husker boksen man har til kontorting. Og når man ser at man holder på å legge hullemaskin nummer 2 oppi boksen så velger man seg en av dem og gir bort/resirkulerer den andre. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ladyrainicorn skrev (1 time siden):

Om du trenger inspirasjon ble jeg overbevist av The Minimalists. De har flere gratis essay, podcast og dokumentar å se på. Noe blir for mye for meg, men mye av det er bra og passer meg perfekt :nordvesta:

Hvis du ikke vet hva du vil fjerne, kjør en mini packing-party. Legg alt i esker rundt om i huset, og pakk ut det du trenger men kun når du trenger det. Så pakker du sakte ut huset over en måned eller noe. Det som er igjen i eskene, gir du bort. 

The Minimalists har også en 20/20 regel, hvis noe koster under 20 dollar, og kan fåes tak i med 20 min radius reise, kvitter du deg med det. 

Lykke til! Husk at det finnes ingen regler for hvor lite man eier for å kunne kalle seg en minimalist, så ikke få dårlig samvittighet hvis du synes du har for mye :yvonne:

Den 20/20 regelen virker lite miljøvennlig eller økonomisk ut. 

Anonymkode: 7d241...93d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den 20/20 regelen virker lite miljøvennlig eller økonomisk ut. 

Anonymkode: 7d241...93d

Okei, dårlig forklart. 

Det som er hensikten er å fjerne disse "bare-i-tilfelle" gjenstandene som TS snakker om. Er det man har som man sjeldent bruker, men man vil ikke kaste fordi "i tilfelle hvis om atte, dersom atte", kan man se om tingen passer inn i regelen. Som oftest er dette gjenstander man egentlig ikke trenger eller bruker, så man skal ikke kjøre rundt i 20 min hver dag for å kjøpe noe, for deretter å kaste det etter en gangs bruk. Det er mer et uttrykk og et bilde. 

https://www.theminimalists.com/jic/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uenig i at man ikke skal kjøpe organiseringsting før man er ferdig ryddet. Det hjalp meg enormt å ha en boks klar for det, en annen for de tingene, en boks for ..., osv osv.

Det gir mer oversikt, for man husker boksen man har til kontorting. Og når man ser at man holder på å legge hullemaskin nummer 2 oppi boksen så velger man seg en av dem og gir bort/resirkulerer den andre. :)

Skjønner hva du mener, men mitt poeng var at man sannsynligvis har noe fra før. Man har gjerne oppbevaringskasser eller esker. Så fort man begynner å rydde og minimere blir det mye mer plass i huset, og mye av oppbevaringen man hadde blir overflødig. Jeg trengte ikke å kjøpe en eneste oppbevaringskasse selv om jeg trodde jeg måtte det. F.eks kontorting, de kan fint forbli på kontoret i samme skuff de var. Nå du er helt ferdig med å rydde kontoret og vet det ikke er mer kontor-ting gjemt i andre deler av huset, da kan du kjøpe ting du trenger. Da vet du hva du har å jobbe med.

Det høres også ut som mer arbeid å ha den mellomlagringen i bokser du snakker om, i stedet for å bare bruke det du har først og så se om du faktisk MÅ ha noe til slutt.

Det er også noe med at organiseringsting kan koste mye, så hvorfor kjøpe det når du ikke vet hvor mye du skal organisere enda? Men vi er ulike, jeg var i alle fall opptatt av å spare penger når jeg gjorde dette. Men hvert til sitt, man må finne noe som fungerer. For meg ville det vært mer arbeid og mer penger å kjøpe noe midlertidig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...