Gjest laPistola Skrevet 10. august 2021 #61 Skrevet 10. august 2021 Morgan Le Fay skrev (2 minutter siden): Men dette var jo et tema da Jonas selv var helseminister! Da blir det vel litt dobbeltmoralsk eller? Ingen kritiserer ham for det nå (unntatt TS), vet ikke om han gjør det lenger en gang. Kanskje han ikke trenger det lenger under borgerlig styre? Det står 60 000 færre i helsekø nå enn gjennom åtte rødgrønne år, nettopp fordi vanlige mennesker også kan bruke private helsetjenester - men på det offentliges regning. Jeg svarte direkte på ts spørsmål, har ikke lest gjennom tråden eller svart utifra andres svar. Altså jeg ser ikke det som dobbeltmoralsk. Jeg betalte selv når jeg valgte privat i den lange blå helsekøen. Hvorvidt Jonas , hvis han får makt til det, vil gjøre det bedre denne gangen vet jeg ikke, kan bare håpe. Jeg er ikke hans største fan, jeg bare finner ikke akkurat dette dobbeltmoralsk.
pøbelsara Skrevet 10. august 2021 #62 Skrevet 10. august 2021 Morgan Le Fay skrev (6 timer siden): Dette er forøvrig ikke sant, noe du selvsagt vet ettersom du er så opptatt av å sjekk fakta. Det sykehjemmet faren til JGS bodde på (muligens også moren, det vet jeg ikke) var «ekte privat», altså ikke den borgerlige modellen, men han måtte tvertimot betale minimum 2000 kroner døgnet for å ha sine gamle far der. Det var et luksus privat pleiehjem. Men det vet du sikkert. Siden du synes det er så lurt å sjekke fakta. Jeg vet hvor mor bodde, han har så vidt jeg husker vært åpen om det selv, det var en ordinært tildelt plass via sykehjemsetaten i Oslo.
Frottis Skrevet 10. august 2021 #63 Skrevet 10. august 2021 Brunello skrev (51 minutter siden): Det er ikke dobbeltmoral å kjempe for et bedre offentlig helsetilbud og ikke bruke det selv. Man kan sikkert si mye om Støre, men det er ganske opplagt at han kjemper for en politikk han selv taper økonomisk på privat. Nettopp. Dette er jeg så enig i! Jeg er selv en med god råd og fin jobb og ellers ressurssterk på alle måter, som stemmer til venstre. Hadde jeg bare tenkt på meg selv, burde jeg stemt på de som vil redusere redusere eiendomsskatten og ha dårligere trygdeordninger. Det er det jeg personlig ville tjent på. Men jeg velger å vektlegge andre hensyn når jeg stemmer. Samtidig må jeg kunne bruke noen av pengene mine til å kjøpe tjenester til meg selv, uten at det er dobbeltmoralsk. Ap er som nevnt ikke imot at det skal eksistere private tilbud, men de er imot et helsevesen som er så avhengige private tilbyderen at det er de som setter premissene (enkelt og sikkert noe ukorrekt sagt).
Morgan Le Fay Skrevet 10. august 2021 #64 Skrevet 10. august 2021 pøbelsara skrev (10 minutter siden): Jeg vet hvor mor bodde, han har så vidt jeg husker vært åpen om det selv, det var en ordinært tildelt plass via sykehjemsetaten i Oslo. Det var ihvertfall ikke tilfelle da Støres far bodde der. 2000 kroner dagen. https://www.budstikka.no/nyheter/alderdom-med-hotellstandard/501640!/ Ikke at noe av dette irriterer meg, men dette var faktisk perioden da de rødgrønne hadde makten og argumenterte heftig mot private løsninger. De borgerlige har gjort avtaler med private tilbydere av mange slag, men nå vil jo det reverseres. I Oslo kommune er jo nå private kastet ut av både barnehager og sykehjem, uten at kommunen kommer til å spare en krone på det.
Morgan Le Fay Skrevet 10. august 2021 #65 Skrevet 10. august 2021 Frottis skrev (2 minutter siden): Nettopp. Dette er jeg så enig i! Jeg er selv en med god råd og fin jobb og ellers ressurssterk på alle måter, som stemmer til venstre. Hadde jeg bare tenkt på meg selv, burde jeg stemt på de som vil redusere redusere eiendomsskatten og ha dårligere trygdeordninger. Det er det jeg personlig ville tjent på. Men jeg velger å vektlegge andre hensyn når jeg stemmer. Samtidig må jeg kunne bruke noen av pengene mine til å kjøpe tjenester til meg selv, uten at det er dobbeltmoralsk. Ap er som nevnt ikke imot at det skal eksistere private tilbud, men de er imot et helsevesen som er så avhengige private tilbyderen at det er de som setter premissene (enkelt og sikkert noe ukorrekt sagt). Ja, du vil tilbake til tiden da dere rike hadde private tilbydere for dere selv? Forståelig.
pøbelsara Skrevet 10. august 2021 #66 Skrevet 10. august 2021 (endret) Begge foreldrene hans bodde i flere år på Cathinka Guldberg-senteret i Oslo, som er et av sykehjemmene i Sykehjemsetaten. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LV7X4/moren-til-jonas-gahr-stoere-er-alvorlig-syk-det-har-vaert-et-aar-med-sterke-inntrykk Mannen som uttaler seg til Budstikka i artikkelen du lenker til, er ikke faren til Jonas. Endret 10. august 2021 av pøbelsara
Morgan Le Fay Skrevet 10. august 2021 #67 Skrevet 10. august 2021 pøbelsara skrev (14 minutter siden): Begge foreldrene hans bodde i flere år på Cathinka Guldberg-senteret i Oslo, som er et av sykehjemmene i Sykehjemsetaten. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LV7X4/moren-til-jonas-gahr-stoere-er-alvorlig-syk-det-har-vaert-et-aar-med-sterke-inntrykk Mannen som uttaler seg til Budstikka i artikkelen du lenker til, er ikke faren til Jonas. Men faren til Jonas bodde nettopp der på Sollihøgda en periode, som du sikkert vet. Og i den perioden var det absolutt ingen avtale med kommunen.
Brunello Skrevet 10. august 2021 #68 Skrevet 10. august 2021 Morgan Le Fay skrev (8 timer siden): Dette er forøvrig ikke sant, noe du selvsagt vet ettersom du er så opptatt av å sjekk fakta. Det sykehjemmet faren til JGS bodde på (muligens også moren, det vet jeg ikke) var «ekte privat», altså ikke den borgerlige modellen, men han måtte tvertimot betale minimum 2000 kroner døgnet for å ha sine gamle far der. Det var et luksus privat pleiehjem. Men det vet du sikkert. Siden du synes det er så lurt å sjekke fakta. Kanskje det lønte seg for de? Side de betalte, tok sikkert ikke sykehjemmet 75% av inntekten til faren.
pøbelsara Skrevet 10. august 2021 #69 Skrevet 10. august 2021 (endret) Morgan Le Fay skrev (1 time siden): Men faren til Jonas bodde nettopp der på Sollihøgda en periode, som du sikkert vet. Og i den perioden var det absolutt ingen avtale med kommunen. Oki - har du dokumentasjon på dette? Hvorfor skulle jeg liksom sikkert vite dette? Jeg kjenner kun til at begge foreldrene hadde sykehjemsplass i regi av Sykehjemsetaten, og svarte ut fra det. jeg har flere ganger sett at plassene på Cathinka Guldberg har vært brukt som bevis på at han kjøper private tjenester. Og CG-senteret er som sagt en del av det ordinære, offentlige sykehjemstilbudet i Oslo. Endret 10. august 2021 av pøbelsara 1
MorTil2 Skrevet 10. august 2021 #70 Skrevet 10. august 2021 Vera skrev (3 timer siden): Og allikevel utviser han en forståelse Erna bare kan drømme om. Ref «Ja, altså det er jo krevende, så er spørsmålet hadde de egentlig råd til det før og?» Om du leser artikkelen jeg antar at du siterer fra, men uten å linke til, så står det nederst, om du tok deg tid til å lese den: Ap har latt mange gode muligheter til tydelig opposisjonspolitikk og nødvendige reformer seile forbi de siste årene. https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2021/04/17/likt-og-ulikt/
Utsiden Skrevet 10. august 2021 #71 Skrevet 10. august 2021 Støre sier mye og mangt, av alle politikere er han en vi gjør bedre å lytte mindre til, og heller se hva han faktisk gjør. Men for den som vil høre er Dagbladet hans offisielle taleorgan. Fysj.. Støre støtter hardnakket helseforetagene, kanksje det er en indikasjon på hvor landet ligger? 1
Morgan Le Fay Skrevet 10. august 2021 #72 Skrevet 10. august 2021 Brunello skrev (42 minutter siden): Kanskje det lønte seg for de? Side de betalte, tok sikkert ikke sykehjemmet 75% av inntekten til faren. Ikke umulig, og jeg blåser langt i hva Jonas gjorde og gjør. Liker ikke fyren, men det er ellers typisk venstresiden å kreve en moral fra andre - men noe annet fra seg selv. Ingen skal fly bortsett fra oss som «må» dra på viktige klimakonferanser liksom. 1
Morgan Le Fay Skrevet 10. august 2021 #73 Skrevet 10. august 2021 pøbelsara skrev (26 minutter siden): Oki - har du dokumentasjon på dette? Hvorfor skulle jeg liksom sikkert vite dette? Jeg kjenner kun til at begge foreldrene hadde sykehjemsplass i regi av Sykehjemsetaten, og svarte ut fra det. jeg har flere ganger sett at plassene på Cathinka Guldberg har vært brukt som bevis på at han kjøper private tjenester. Og CG-senteret er som sagt en del av det ordinære, offentlige sykehjemstilbudet i Oslo. Hvorfor du liksom skulle vite det? Fordi du var så vanvittig nedlatende i det første svaret ditt i denne tråden vel.
Morgan Le Fay Skrevet 10. august 2021 #74 Skrevet 10. august 2021 pøbelsara skrev (29 minutter siden): Oki - har du dokumentasjon på dette? Hvorfor skulle jeg liksom sikkert vite dette? Jeg kjenner kun til at begge foreldrene hadde sykehjemsplass i regi av Sykehjemsetaten, og svarte ut fra det. jeg har flere ganger sett at plassene på Cathinka Guldberg har vært brukt som bevis på at han kjøper private tjenester. Og CG-senteret er som sagt en del av det ordinære, offentlige sykehjemstilbudet i Oslo. Aner ikke hvorfor det kun er meg som må dokumentere alt mulig - også ting som er godt kjent - i denne tråden, men OK: https://www.dn.no/-jeg-er-sjokkert/1-1-5233417
Loff77 Skrevet 10. august 2021 #75 Skrevet 10. august 2021 Carrot skrev (9 timer siden): Jeg skulle virkelig ønske det offentlige hadde tilsvarende ressurser som det private men det kommer aldri til å bli fullstendig likestilt, men vi er på vei, vi har fritt sykehusvalg som betyr at man når det lokale ikke fyller dine krav kan du velge et annet, også en privat løsning dersom disse har avtale med det offentlige. Personlig syns jeg vi har et fantastisk helsevesen, menneskene som jobber der er stort sett veldig flinke i det de gjør og de gjør det med begrensede ressurser! Å styrke det offentlige burde være i alle sine interesser, men det betyr ikke at det ikke også er rom for det private. Uten private helsetjenester ville ikke norge kunnet behandle alle som trenger det - så enkelt er det. Det tror jeg både politikere og Ola og Kari skjlnner, eller de fleste av dem i allefall.. Så jeg er litt som Ole Brumm, ja takk begge deler... samtidig som jeg ønsker større pott til alle offentlige helsetjenester - uten at jeg trenger tenke på hvor denne potten skal komme fra.. et privilegie jeg har siden jeg ikke er politiker..... Det private har ingen andre ressurser enn det folk er villige til å betale for tjenestene. Det høres ut som at det er gress med penger i å drive private barnehager, skoler, helsetjenester osv. Fakta er at de i noen tilfeller som bhg får samme støtte som de offentlige. Forkajellen er at i det private må folk jobbe for penga mens fraværet og innsatsen i store deler av de offentlige tilbudene er helt latterlig 1
Brunello Skrevet 10. august 2021 #76 Skrevet 10. august 2021 Morgan Le Fay skrev (23 minutter siden): Ikke umulig, og jeg blåser langt i hva Jonas gjorde og gjør. Liker ikke fyren, men det er ellers typisk venstresiden å kreve en moral fra andre - men noe annet fra seg selv. Ingen skal fly bortsett fra oss som «må» dra på viktige klimakonferanser liksom. Støre jobber aktivt for en politikk han personlig taper på. Hva er galt med det?
pøbelsara Skrevet 10. august 2021 #77 Skrevet 10. august 2021 Morgan Le Fay skrev (57 minutter siden): Aner ikke hvorfor det kun er meg som må dokumentere alt mulig - også ting som er godt kjent - i denne tråden, men OK: https://www.dn.no/-jeg-er-sjokkert/1-1-5233417 Fordi jeg møtte ham og familien gjentatte ganger gjennom flere år da jeg selv hadde et familiemedlem på samme sykehjemmet. (Cathinka)
Morgan Le Fay Skrevet 10. august 2021 #78 Skrevet 10. august 2021 pøbelsara skrev (1 minutt siden): Fordi jeg møtte ham og familien gjentatte ganger gjennom flere år da jeg selv hadde et familiemedlem på samme sykehjemmet. (Cathinka) Vel, som du ser har han også bodd på Sollihøgda.
Morgan Le Fay Skrevet 10. august 2021 #79 Skrevet 10. august 2021 Brunello skrev (42 minutter siden): Støre jobber aktivt for en politikk han personlig taper på. Hva er galt med det? For det første var det ikke det denne tråden handlet om. Den handlet om at Støre- som selv var del av den rødgrønne regjeringen i 8 år og også var helseminister en liten stund - snakket ned private tilbud samtidig som han selv og familien benyttet seg av dem. Han var altså medansvarlig for kvaliteten på offentlige tilbud, men det var ikke bra nok for ham. (For meg er dette en ikke-sak, sånn er folk ( og spesielt en del AP-folk), og det verken overrasker eller irriterer meg. Jeg bare meldte meg på diskusjonen for å rette opp noen misforståelser.) Når det gjelder at han liksom jobber for en politikk han selv taper på - vel, det får vi vel se. De aller rikeste snor seg ofte. Kanskje han er mer opptatt av prestisje og posisjoner enn penger? Forøvrig har AP bidratt til en rekke skattelettelser og er kjent for å være i lomma på storkapitalen. Det er små og mellomstore bedrifter som taper mest på APs politikk. Jonas sine penger er nettopp det - penger - i motsetning til de som eier og driver bedrifter og skaper arbeidsplasser. Formuesskatten er dermed et mye mindre problem for ham enn for bedriftseiere. Og hvem vet.. kanskje han planlegger å ende opp i utlandet på ett eller annet oppdrag slik at han knapt betaler noen skatt i det hele tatt. Hvorfor jeg tenker det? Jo, fordi … skal vi se…. Det var vel akkurat det alle hans tre forgjengere gjorde, både Stoltenberg, Jagland og Brundtland. Merkelig det der, hvordan dugnadsånden plutselig forsvinner. 1
Pillarguri Skrevet 10. august 2021 #80 Skrevet 10. august 2021 MorTil2 skrev (12 timer siden): Støre er en godt utdannet mann, så fordi om han ga en forvalter oppgaven å styre pengene sine, kunne han ha satt noen kriterier for investeringene. Jeg tror AP ville tjent på å ha en annen frontfigur enn Støre. Som sønn av en skipsmegler og med en formue de færreste kan drømme om, er det litt vanskelig å se for seg at han i det hele tatt vet hva han snakker om når han snakker om arbeidsledighet, sosial urettferdighet og andre sosiale problemer han neppe noen gang har vært i nærheten av å ha. Så du mener at politikere må ha kjent sosiale problemer på kroppen for å kunne forstå hva det er? Tviler på om Gro Harlem Brundtland eller Jens Stoltenberg har kjent på fattigdom, men det betyr ikke at de ikke er i stand til å forstå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå