Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 8+3 og kan ikke ta vaksinen ennå. Og vil ikke gå ut med graviditeten ennå... Jeg hadde akkurat startet opp ivf behandling da det nærmet seg min tur i min kommune..  

Foreldre og søsken synes det er så rart at jeg ikke har fått første dose.. tipser om drop- inn osv .. 

Anonymkode: fcb5a...b36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tatt en hvit løgn, og bare sagt at første dose er tatt. Da slipper du maset og de forstår hvorfor du måtte vente med første dose når du forteller om graviditeten! 

Gratulerer forresten! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon! Nå har jeg tatt en hvit løgn til svigers og min familie om at jeg skal ta vaksinen på torsdag! De maser jo så mye om vaksinen, skjønner jo det men jeg vil ikke fortelle om graviditeten enda. Gleder meg til å fortelle det etter TUL😊

Anonymkode: f7e88...013

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg  er den eneste som ikke har vaksine er folka flinke til å holde 1 meteren til meg. Er litt redd for at de ikke gjør det om de tror jeg er vaksinert- og vil få forklaringsproblem om vi skal ut å reise... men det frister å lyve...

AnonymBruker
Skrevet
Lacuna skrev (12 timer siden):

Hadde tatt en hvit løgn, og bare sagt at første dose er tatt. Da slipper du maset og de forstår hvorfor du måtte vente med første dose når du forteller om graviditeten! 

Gratulerer forresten! 

Takk :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er i uke 8+3 og kan ikke ta vaksinen ennå. Og vil ikke gå ut med graviditeten ennå... Jeg hadde akkurat startet opp ivf behandling da det nærmet seg min tur i min kommune..  

Foreldre og søsken synes det er så rart at jeg ikke har fått første dose.. tipser om drop- inn osv .. 

Si du har hatt korona og er immun. 

Anonymkode: f52be...f74

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke lyve på deg en eller annen infeksjon eller betennelse? Man bør jo ikke ta vaksiner når man er syk. Si f.eks at du har senebetennelse og at leger sier at du ikke bør ta vaksine før du er helt frisk fra den. Man går på Ibux eller Voltaren vanligvis når man har det, hvis du trenger å lyve troverdig. Det er vel forresten grunn til å unngå alkohol også. 

Anonymkode: f1394...88b

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Siden jeg  er den eneste som ikke har vaksine er folka flinke til å holde 1 meteren til meg. Er litt redd for at de ikke gjør det om de tror jeg er vaksinert- og vil få forklaringsproblem om vi skal ut å reise... men det frister å lyve...

Det er 2 meter.

Anonymkode: 04fcb...1db

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen, som uvaksinert lærer i den sist prioriterte gruppen. Jeg fikk positiv test den dagen jeg egentlig hadde vaksinetime... Timingen kunne vært bedre, men man vet jo heller aldri når det faktisk kommer til å klaffe og bli spire🌱

Nå må jeg vente til 2. trimester, fortsatt mange uker unna, før jeg får tatt den, og frem til da, hva skal jeg egentlig si? For det er mange som spør, og jeg hater å lyve. Noen dager ennå kan jeg si at det kræsjet med ferien med "har time snart", men tror ikke den varer lenge. Vaksinestatus vil vel også bli avslørt med en gang høstens smitteutbrudd finner veien inn i klassene mine, for de andre kan teste seg raskere ut av karantene enn det jeg vil kunne. Foreldrene mine på andre kanten av landet tipser også og prøver å følge opp at jeg har fått booket meg ny time... Skulle virkelig ønske dette var privat helseinfo som andre følte de ikke kunne mase om.

Anonymkode: ce8cd...33a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner meg veldig igjen, som uvaksinert lærer i den sist prioriterte gruppen. Jeg fikk positiv test den dagen jeg egentlig hadde vaksinetime... Timingen kunne vært bedre, men man vet jo heller aldri når det faktisk kommer til å klaffe og bli spire🌱

Nå må jeg vente til 2. trimester, fortsatt mange uker unna, før jeg får tatt den, og frem til da, hva skal jeg egentlig si? For det er mange som spør, og jeg hater å lyve. Noen dager ennå kan jeg si at det kræsjet med ferien med "har time snart", men tror ikke den varer lenge. Vaksinestatus vil vel også bli avslørt med en gang høstens smitteutbrudd finner veien inn i klassene mine, for de andre kan teste seg raskere ut av karantene enn det jeg vil kunne. Foreldrene mine på andre kanten av landet tipser også og prøver å følge opp at jeg har fått booket meg ny time... Skulle virkelig ønske dette var privat helseinfo som andre følte de ikke kunne mase om.

Anonymkode: ce8cd...33a

Anbefales gravide å få a vaksinen fra andre trimester?

Anonymkode: d3e60...358

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Gravide anbefales ikke å ta den i første trimester fordi vanlige bivirkninger som feber ikke er heldig for tidlig fosterutvikling. (Samme gjelder f.eks influensavaksine, som anbefales fra andre trimester.) 

Norge har ikke villet gå ut med anbefalinger spesifikt til gravide, men sier man må vurdere det selv med legen sin, ut fra et føre var prinsipp. De fleste andre land, inkludert Sverige, regner graviditet som en risikofaktor i seg selv for alvorlig koronasykdom, og anbefaler gravide å vaksinere seg fra andre trimester. Om man bor et sted og har en jobb der man har veldig lav sjanse for å bli smittet går det sikkert bra å vente til etter graviditeten. Men om man jobber på skole, som tidligere innlegg, ville jeg absolutt vaksinert meg så fort det var mulig. 

Anonymkode: e9f50...c08

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Gravide anbefales å ta den etter graviditet, det er eneste anbefalingen FHI har. Med mindre fordelene er større enn ulempene (ukjente faktorer ved vaksinen), dvs at man er i risikogruppe eller i områder med høyt smittetrykk. Da er det fastlegen som man skal rådføre seg med, ifølge FHI.

Anonymkode: 89e49...65d

Skrevet

Jeg har sagt jeg går på kortison pga utslett(som jo er sant, men de vet ikke at utslettet er pga graviditet) 😂 Gleder meg til jeg faktisk er ferdig med kortison og kan ta den, men ingen har spurt noe mer etter jeg har gitt den unnskyldningen 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...