Gå til innhold

For høyt stoffskifte

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har i lang tid hatt for høyt stoffskifte og legen min mener at jeg må vurdere operasjon og fjerne deler av skjoldbruskkjertelen.

Er det noen her som har har blitt operert og hva er deres erfaringer. Hvor synlig blir arret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OBS... det er andre og viktigere ting enn arr å tenke på. jeg er ikke selv ekspert på dette, men:

Skjoldbruskkjertelen produserer hormonet Thyroxin, som bl.a. regulerer stoffskifte. Dersom kjertelen blir skadet (eller fjernet) risikerer man problemer med thyroxin-nivået.

For lavt thyroxin-nivå er en tilstand som kan bli livsfarlig, da den kan lede til svært alvorlige depresjoner, med selvmord som følge.

Kompetansen angående problematikken omkring thyroxin er dessverre mangelfull hos en rekke norske leger, grunnet mangelfull dekning i løpet av deres udnervisning for litt tid tilbake (tror dette er forbedret nå).

Derfor: før du tar noen avgjørelse:

1) Søk informasjon på Internett, sørg for å forstå best mulig selv.

2) Forsikre deg om at legen din har erfaring med behandling av thyroxin-problemer, still gjerne noen "sjekk spørsmål" etter at du har lært så mye du kan.

3) Få han spesiellt til å forklare deg hvilke bivirkninger du kan få, spesiellt mhp. variasjoner i thyroxin-nivået.

Kanskje du trenger medisiner og ikke operasjon - i så fall må du til en lege som kan dette.

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har for lavt, så operasjon er mot sin hensikt. Jeg vet for høyt stoffskifte kan behandles med radioaktivitet. Dette er for meg ingen operasjon med arr osv. Da er du helt fri det. Hør med legen din neste gang du er på kontroll, kanskje noe å vurdere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei og takk for svar.

Jeg har lenge brukt tabeletter, men stoffskiftet vil ikke stabilesere seg for det. Går også hos en spesialist i indremedisin som er veldig flink. Behandling med radioaktivt jod er ikke aktuelt pga jeg ønsker å bli gravid.

Gruer litt for en operasjon selv om jeg sikkert ikke har grunn til det. Ville vært kjekt å høre fra noen som har hatt denne opersjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...