Jajajane Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 Hentet fra Dagbladet: Gjennom helgen er det ved Siljuslåtten sykehjem i Bergen konstatert et større smitteutbrudd, ifølge en pressemelding. Dette skriver NRK. Det er registrert 14 smittetilfeller. Elleve av beboerne er smittet, i tillegg til tre ansatte. Alle de smittede er vaksinerte mot covid-19 enten med én eller to doser. Beboerne er fullvaksinerte. Smittesporingsarbeidet og testing pågår fortløpende, opplyser institusjonssjef Marion Ytre Kvamme i en pressemelding. – Situasjonen med et pågående utbrudd er krevende. Vi følger våre interne retningslinjer og beredskapsplan, og det er iverksatt nødvendige tiltak. Vi håper at dette utbruddet skal få en god utgang for alle de berørte, sier hun videre, ifølge Bergens Tidende. Fredag var 15 sykehjem i Bergen rammet av koronasmitte i kommunen. 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 Det er jo ingen hemmelighet at vaksinerte også kan bli smittet, det er sykdomsforløpet som blir mildere.
Jajajane Skrevet 9. august 2021 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2021 Applehead skrev (11 minutter siden): Men er de syke? Det får vi vel vite etterhvert. Eldre tåler vel mindre enn yngre, så skal ikke nødvendigvis så mye "sykdom" til før det blir ille. 3
Robert Koch Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 1. Det er ikke oppsiktsvekkende at det kommer gjennombruddsinfeksjoner hos vaksinerte. 2. Eldre har dårligere immunrespons, senket infeksjonsterskel, og vil i hovedsak få dårligere immunitet enn yngre individer etter vaksinasjon. 3. Siljuslåtten sykehjem har 90 plasser. Det er 11 som er smittet. Formodentlig er alle beboerne vaksinert. Det er ikke oppsiktsvekkende tall. Hadde smitten kommet inn der før vaksinasjonsprogrammet, hadde vi sett en helt annen smitteutbredelse. 4. Det sies ikke noe om hvorvidt de smittede vaksinerte har utviklet symptomatisk sykdom eller ikke, eller hvorvidt denne er mild eller alvorlig. Er dette bare nok et forsøk på å spre frykt og mistillit mot vaksinasjonsprogrammet? Hvorfor poster du dette @Jajajane? 21
Jajajane Skrevet 9. august 2021 Forfatter #6 Skrevet 9. august 2021 Robert Koch skrev (Akkurat nå): 1. Det er ikke oppsiktsvekkende at det kommer gjennombruddsinfeksjoner hos vaksinerte. 2. Eldre har dårligere immunrespons, senket infeksjonsterskel, og vil i hovedsak få dårligere immunitet enn yngre individer etter vaksinasjon. 3. Siljuslåtten sykehjem har 90 plasser. Det er 11 som er smittet. Formodentlig er alle beboerne vaksinert. Det er ikke oppsiktsvekkende tall. Hadde smitten kommet inn der før vaksinasjonsprogrammet, hadde vi sett en helt annen smitteutbredelse. 4. Det sies ikke noe om hvorvidt de smittede vaksinerte har utviklet symptomatisk sykdom eller ikke, eller hvorvidt denne er mild eller alvorlig. Er dette bare nok et forsøk på å spre frykt og mistillit mot vaksinasjonsprogrammet? Hvorfor poster du dette @Jajajane? Visste ikke at jeg måtte spørre om lov for å legge ut dette, men legger det ut fordi jeg mener at vaksinen ikke er så effektiv som man ønsket. Har jeg lov å mene det? Ja. Spre frykt? Sprer ikke frykt, men har lov å mene noe annet enn deg. 13
Kristin70 Skrevet 9. august 2021 #7 Skrevet 9. august 2021 Just now, Jajajane said: legger det ut fordi jeg mener at vaksinen ikke er så effektiv som man ønsket. Har jeg lov å mene det? Ja. Du mener at vaksinen ikke er så effektiv som man ønsket. Hvordan kan du mene det? Det er ingen som har sagt at man ikke kan bli smittet. Hva sier etter din mening dette utbruddet om effektiviteten til vaksinen? Og til slutt hvilken kompetanse har du til å vurdere vaksinens effektivitet. 16
Robert Koch Skrevet 9. august 2021 #8 Skrevet 9. august 2021 5 minutter siden, Jajajane said: Visste ikke at jeg måtte spørre om lov for å legge ut dette, men legger det ut fordi jeg mener at vaksinen ikke er så effektiv som man ønsket. Har jeg lov å mene det? Ja. Spre frykt? Sprer ikke frykt, men har lov å mene noe annet enn deg. Det du skriver indikerer ikke på noen måte at vaksinene har lavere effektivitet enn "ønskelig" (hva nå det begrepet skulle bety). Du kan mene hva du vil, men det du mener stemmer ikke. I hvert fall ikke ut fra hva du poster. 13
Meadow Skrevet 9. august 2021 #9 Skrevet 9. august 2021 Min bestemor var fullvaksinert i slutten av januar, det begynner å bli lenge siden. Vi vet jo ikke hvor lenge man er beskyttet. 5
EllerBelle Skrevet 9. august 2021 #10 Skrevet 9. august 2021 Nå står det også at en del kun har fått en dose og dermed ikke er fullvaksinerte. 4
Jajajane Skrevet 9. august 2021 Forfatter #11 Skrevet 9. august 2021 (endret) Kristin70 skrev (5 minutter siden): Du mener at vaksinen ikke er så effektiv som man ønsket. Hvordan kan du mene det? Det er ingen som har sagt at man ikke kan bli smittet. Hva sier etter din mening dette utbruddet om effektiviteten til vaksinen? Og til slutt hvilken kompetanse har du til å vurdere vaksinens effektivitet. Jeg mener dette utifra jeg leser. Man må ha boostere videre, i følge Israel. Hvor lenge skal man ha boostere? Hver 3 mnd? Vi får vente å se til høsten/vinteren, så ser vi hvor effektiv vaksinen er. Hvis man ser alvorlig sykdom og i verste fall død hos fullvaksinerte, så er jo lov å mene at vaksinen ikke fungerer som ønsket. La oss håpe det ikke er tilfelle. Endret 9. august 2021 av Jajajane Dobbelpost 3
2ro Skrevet 9. august 2021 #12 Skrevet 9. august 2021 (endret) Dette var ikke oppsiktsvekkende tall, heller motsatt. (AZ skulle ha ca 70 prosent, se Robert sitt svar til meg nedenfor). Så vaksinen de har tatt har beskyttet godt mot smitte og vi har ikke hørt noe annet enn at den beskytter godt mot alvorlig forløp. Jeg vil påstå dette var bedre enn det jeg hadde forventet. Det er jo en stund siden vaksinering av eldre og en del får dårligere effekt av den. Endret 9. august 2021 av 2ro 6
EllerBelle Skrevet 9. august 2021 #13 Skrevet 9. august 2021 Og hvordan hadde det gått på sykehjemmet om ingen var vaksinerte? 6
Robert Koch Skrevet 9. august 2021 #14 Skrevet 9. august 2021 2 minutter siden, Velour said: Men ifølge myndighetene og Nakstad er smittetallene det som er farlig og krevende,og når andre prøver å si «men er de syke»? Mange uvaksinerte som ikke utvikler sykdom heller. Men likevel skal vi få skylden for økt smitte.. Selvfølgelig er smittetallene viktige - fordi de er prediktorer for hvilken ressursbelastning dette vil utgjøre. Så lenge smitten sirkulerer bredt i befolkningen, vil vi måtte kalkulere dette. Beregningene vil selvsagt endre seg med vaksinasjonsgrad, men vi kan selvfølgelig ikke slutte å overvåke smitteutbredelsen. Det er å si fra seg kontrollen over sykdomstilfeller og samfunnsmessige konsekvenser. Just now, 2ro said: Dette var ikke oppsiktsvekkende tall, heller motsatt. AZ skulle ha 60 prosent mener jeg å huske. Så den har beskyttet godt mot smitte og vi har ikke hørt noe annet enn at den beskytter godt mot alvorlig forløp. Jeg vil påstå dette var bedre enn det jeg hadde forventet. Det er jo en stund siden vaksinering av eldre og en del får dårligere effekt av den. En studie publisert i New England Journal of Medicine 21. juli i år viser 93.7% effektivitet mot alfavarianten, og 88.0% mot delta-smitte ved to doser Pfizer. For Astra-Zenecas ChAdOx-vaksine var tallene henholdsvis 74.5% og 67.0%. Man kan nok regne med at disse tallene vil være noe lavere for eldre og svakelige pasienter. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2108891 8
Jajajane Skrevet 9. august 2021 Forfatter #15 Skrevet 9. august 2021 Meadow skrev (12 minutter siden): Min bestemor var fullvaksinert i slutten av januar, det begynner å bli lenge siden. Vi vet jo ikke hvor lenge man er beskyttet. Hvordan skal man da vite om man er beskyttet? Vi vet ikke så mye med andre ord... 6
Tuba Skrevet 9. august 2021 #16 Skrevet 9. august 2021 Det er INGEN innlagte for Covid i Helse Bergen i dag til tross for høye smittetall også på sykehjem. Dette skyldes at vaksninen i stor grad beskytter mot alvorlig sykdom. 12
Gjest laPistola Skrevet 9. august 2021 #17 Skrevet 9. august 2021 Robert Koch skrev (12 minutter siden): Det du skriver indikerer ikke på noen måte at vaksinene har lavere effektivitet enn "ønskelig" (hva nå det begrepet skulle bety). Du kan mene hva du vil, men det du mener stemmer ikke. I hvert fall ikke ut fra hva du poster. Jeg er enig med deg, men… hele veien har de talt smitte, ikke syke. Mange tror faktisk at vaksine stopper smitte. Har du ikke hørt» jeg trenger ikke og holde meteren / bruke munnbind der det er påbudt osv, jeg er nemlig fullvaksinert «. Det interessante er hvordan myndighetene teller framover ( i forhold til nedstengning ) , om det går opp for folk flest at de fortsatt kan bli smittet… også resultatet i denne situasjonen da, blir noen syke, dør noen ? Foreløpig ikke sjokkerende nyheter, men om vaksinen har « ønskelig « effekt må vi vel vente litt med og avgjøre. « ekspertene « er heller ikke sikre på hvor godt den beskytter mot nye mutasjoner.
2ro Skrevet 9. august 2021 #18 Skrevet 9. august 2021 Robert Koch skrev (11 minutter siden): Selvfølgelig er smittetallene viktige - fordi de er prediktorer for hvilken ressursbelastning dette vil utgjøre. Så lenge smitten sirkulerer bredt i befolkningen, vil vi måtte kalkulere dette. Beregningene vil selvsagt endre seg med vaksinasjonsgrad, men vi kan selvfølgelig ikke slutte å overvåke smitteutbredelsen. Det er å si fra seg kontrollen over sykdomstilfeller og samfunnsmessige konsekvenser. En studie publisert i New England Journal of Medicine 21. juli i år viser 93.7% effektivitet mot alfavarianten, og 88.0% mot delta-smitte ved to doser Pfizer. For Astra-Zenecas ChAdOx-vaksine var tallene henholdsvis 74.5% og 67.0%. Man kan nok regne med at disse tallene vil være noe lavere for eldre og svakelige pasienter. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2108891 Da endrer jeg tallet til ca 70 og viser til din kilde. Takker.
Jajajane Skrevet 9. august 2021 Forfatter #19 Skrevet 9. august 2021 Hr. Aktiv skrev (6 minutter siden): Ja vi må booste videre eller bare la naturen gå sin gang. Hentet fra nrk: "Må oppdateres: Både Gunnveig Grødeland og Frode Forland seier at vaksinane må oppdaterast på eit tidspunkt, på same måte som influensavaksinane. Forland seier at det er normalt at immuniteten til vaksinar går ned etter kvart som tida går. Det er heller ikkje uvanleg at ein må ha ein tilleggsdose på ein vaksine. – Spørsmålet er om vi må det innan dei kommande tolv månadane eller seinare. Men det er ikkje nødvendig no i alle fall, fordi vi har eit såpass godt vern mot dei variantane som eksisterer, meiner Grødeland." Spørsmålet er.... Vi vet derfor ikke hvor lenge vi er beskyttet, og dette blir man visst ikke enige om heller om man ser rapporter fra forskjellige land. Nå er det en god stund siden de eldre ble vaksinerte, og vil dette ha stor betydning? 1
Robert Koch Skrevet 9. august 2021 #20 Skrevet 9. august 2021 8 minutter siden, Jajajane said: Spørsmålet er.... Vi vet derfor ikke hvor lenge vi er beskyttet, og dette blir man visst ikke enige om heller om man ser rapporter fra forskjellige land. Nå er det en god stund siden de eldre ble vaksinerte, og vil dette ha stor betydning? Det er veldig mye vi ikke vet. Varigheten av vaksineimmunitet er ganske riktig en av de tingene, og det er sprikende raporter om dette. Men om denne smitteklyngen var et resultat av at vaksineimmunitet "utløper" ville vi nok sett en langt mer skremmende smittespredning blant de øvrige 79 beboerne. 6
Anbefalte innlegg