Gå til innhold

Ble helt satt ut av måten folk snakker til barnehageansatte på

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Minstemann har nettopp startet i barnehagen nå. Dette er vårt eneste barn,  så ikke en erfaren "barnehage mamma". Men jeg ble helt satt ut av måten folk snakker til barnehageansatte på, det er ikke greit! Og ja, jeg sier snakker TIL og ikke med, for det var rett og slett tilsnakk. 

Jeg leverte minsten i dag, det tar litt tid om morgen, han er ny i barnehagen og er ikke helt innkjørt enda. Jeg ble derfor stående i garderoben en stund. I mellomtiden kom to mødre å leverte barna sine, litt eldre unger enn min, så de har nok gått i barnehagen ett år nå. Den ene moren slengte posen med regntøy i garderoben og sa høyt, "håper du husker at X har regntøy nå da, så slipper han å være innelåst når resten er ute". I det hun gikk ga hun en lang detaljert beskrivelse av måten ungen hennes skulle kles på, kles av og hva han skulle spise/drikke til de ulike måltidene. Det verste her var tonen hennes, det var så ovenfra og ned. Så dro hun, uten å si hade til den ansatte. 

Den andre mora kom inn og begynte å kjefte opp den ene ansatte fordi hun hadde tatt på ungen hennes antiskli sokker i joggeskoene. Det var helt uakseptabelt og stakkars lille vesla som måtte gå en hel dag med joggesko og antiskli sokker! Det var ikke greit, og den ansatte fikk beskjed om å gjøre det selv, så ser hun hvor ubehagelig det er. Da den stakkars ansatte endelig fikk sagt at det var det eneste paret med sokker vesla hadde tilgjengelig i barnehagen,  så gikk moren over til å kjefte dem opp for å rote vekk alt tøyet til barnet hennes. 

Altså er dette normalt? For sånn snakker ikke voksne mennesker til hverandre.  Jeg jobber selv på barneskole, vi hadde aldri akseptert at noen snakket slik til oss. 

Jeg synes ikke det er greit, hadde lyst til å den stakkars ansatte en klem etterpå. 

Anonymkode: 93c9a...ad9

• Liker 45
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ojj.. Høres jo ikke greit ut 😱 man kan jo ikke snakke sånn til folk. 

Har aldri hørt lignende. Jeg selv snakker alltid vanlig med barnehageansatte når jeg leverer barnet mitt.. 

Anonymkode: 92da3...244

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke normalt. Bor du i oslo? Dette høres ut som typiske Frogner fruer som tror de er bedre enn alle andre. Aldri noen som har snakket respektløst i de barnehagene vi har vært.

Anonymkode: 00679...4c7

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som bruker lang tid på å levere, og på mine 4 år som barnehagemamma har jeg aldri hørt liknende..

Anonymkode: 01c06...b1d

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke normalt ut nei. 

Men kan gjenkjenne meg litt i irritasjonen til den første kvinnen. Vi hadde alltid regnklær,  dress og andre uteklær. Men de ansatte fant det ikke, lånte det bort osv. Slik at barnet vårt stadig måtte være inne. I tillegg fikk vi melding om at uteklær manglet, når det ikke gjorde det. 

Anonymkode: 40c2a...759

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Oi, da hadde jeg vel nesten heller begynt å lure om de hadde alt på stell i den barnehagen der. .. Litt rart at det er først og fremt det du reagerer på når du er helt ny. Eller er det sånn at du jobber i barnehage og ikke på barneskole, og at det er du som ble snakket til sånn? 

Anonymkode: d28fe...35c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ikke normalt ut nei. 

Men kan gjenkjenne meg litt i irritasjonen til den første kvinnen. Vi hadde alltid regnklær,  dress og andre uteklær. Men de ansatte fant det ikke, lånte det bort osv. Slik at barnet vårt stadig måtte være inne. I tillegg fikk vi melding om at uteklær manglet, når det ikke gjorde det. 

Anonymkode: 40c2a...759

Og da skal man absolutt si fra. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage og ønsker at foreldre skal si ifra når det er ting som irriterer dem eller som de stusser på sånn at vi kan finne ut av ting. Men jeg forventer at de tar opp ting på en grei måte. 

Anonymkode: 6f1b5...edb

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og da skal man absolutt si fra. 

Men på en respektfull måte. Selv om - eller kanskje nettopp derfor - at de ansatte i barnehagen har lav utdanning og er lavt lønnet.

Anonymkode: 2f499...02a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oi, da hadde jeg vel nesten heller begynt å lure om de hadde alt på stell i den barnehagen der. .. Litt rart at det er først og fremt det du reagerer på når du er helt ny. Eller er det sånn at du jobber i barnehage og ikke på barneskole, og at det er du som ble snakket til sånn? 

Ja, for det går ikke an å undre seg over dette uten å jobbe i barnehage selv, tenker du? 

Jeg har ikke barn en gang, men jeg blir stadig sjokkert over hvordan jeg leser på kg at enkelte ser på, og behandler barnehageansatte. 

Anonymkode: 3a3c3...d65

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig merkelig! Vi er i tredje barnehageåret nå, og tredje barnehagen pga flytting. ALDRI hørt noe lignende. Hører bare gjensidig respekt (og av og til delt frustrasjon) mellom barnehageansatte og foreldre. 

Anonymkode: 9a60e...cf1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

tobarnsmor her som ikke visste at man ikke skal ha antiskli i sko. Aldri tenkt på 😅

Anonymkode: e7d13...8c1

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på et sykehjem og får mye liknende kjeft av pårørende. Får sjokk av hva enkelte lirer av seg. Men vi får ikke svare tilbake for den pårørende er tross alt i en sårbar situasjon 🙄

Anonymkode: fddc0...40b

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig, ts, at du husker at veldig mange barn har psykisk syke foreldre. Man regner med at 1 av 10 barn har foreldre som aldri burde ha fått unger, pg så lenge staten velger «få flere barn» som strategi heller enn den bærekraftige og humane «ikke få barn om du ikke regner deg som eksepsjonelt skikket» så får vi massevis av barn som lider.

Uansett vil du møte foreldre som er like psykiske ustabil som moren i eksempelet ditt mange ganger. At dere «ikke aksepterer» dette på skolen du jobber på er nok mer flaks med skolekretsen enn realisme. Jeg har selv stått vakt i droppsonen til barneskoler i belastede områder, og å banne til vakter, lærere, be andre foreldre «holde for faen kjeft» etc med en småtass i hver arm er oppførsel som forekommer hyppig. Foreldre har også problemer. Og barnevernet har for mye å gjøre til å hjelpe alle barna som trenger hjelp.

Foreslår at du holder et ekstra øye med de aktuelle barna. De har det nok ikke bra, stakkar. Og den ansatte virket ikke ha så mye opplæring.

Anonymkode: 7c8d5...543

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men på en respektfull måte. Selv om - eller kanskje nettopp derfor - at de ansatte i barnehagen har lav utdanning og er lavt lønnet.

Kanskje hun har sagt fra på en respektfull måte 1000 ganger? 

Anonymkode: aaea9...92a

• Liker 6
Skrevet

Jeg har to barn i bhg og har aldri opplevd å høre noen snakke slik til bhg ansatte, og kunne aldri tenkt meg å snakke slik til de!

Hvis jeg hadde hørt noe lignende så tror jeg nesten at jeg hadde sagt noe, i vert fall til den bhg ansatte etter moren hadde gått, noe som feks: «heisann, det var da litt av et humør på henne! Noen som har en tøffere start tilbake til hverdagen etter ferie…?»  for å vise den ansatte at hei, jeg ser deg, og du er ikke idioten her, den fortjente du ikke.

Tenk deg å bli behandlet slik av folk på jobb, det er jo helt grusomt. Skjønner Ikke at noen tillater seg å snakke til andre på den måten.

Er forresten ikke bare bhg ansatte som folk oppfører seg skikkelig dårlig mot - for noen dager siden sto jeg bak ei dame i køen som skjelte ut den ansatte bak kassen på ekstra fordi hun mente hun hadde betalt 1 kr for mye. Den ansatte var under opplæring og fikk huden full. Hun ble tydelig brydd og rød i fjeset og forsøkte å ordne opp med å gå igjennom kvitteringen, men kunne ikke se noe som var feil. Jeg la merke til at vedkommende hadde fått en ekstra pose (siden hun ROPTE «hallooooo?!?! Jeg trenger en pose til her, det ser du vel» når jeg stod og betalte) og klarte derfor ikke dy meg med å blande meg inn, så jeg sa - «unnskyld meg, men du fikk jo faktisk en ekstra pose uten å betale for den, så skal man være helt petimeter så går det vel uansett opp i opp her, gjør det ikke?». Da gav hun seg.

Synes faktisk det er viktig å si ifra når folk oppfører seg ræva. Er ikke bare barn som trenger litt kollektiv oppdragelse iblant. Og skulle jeg oppføre meg som en dust mot andre så håper jeg da virkelig at noen tar meg på det.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hjelpes.

Hva regner du som lav utdanning?

Anonymkode: cc9bf...c12

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

«Barnehagemamma» er et ord? Lettvint om sådan. Jeg trodde det betød noen som jobbet I barnehagen. 

Anonymkode: eb118...6c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes dessverre noen foreldre som snakker sånn til de ansatte ja

Anonymkode: 4c492...915

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

What???

Anonymkode: 4c492...915

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...