Gå til innhold

Hva tenker dere? Anngående jul

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kun aap minstesats å leve av så vi har ikke så god råd siden jeg er alenemamma. Så ferie har vært vanskelig så vi har som regel kun vært på hytten til foreldrene mine. Tenkte å prøve å få til å gå i dyreparken til neste år og å gå på kaptein sabeltann show,ettersom det er noe sønnen min har veldig lyst til. Men blir det feil å ønske inngangsbillett og billett til showet til sønnen min til jul? Han protesterer å vil ikke bruke opp ønskene på ting som han mener jeg bør betale. Men samtidig så aner han ikke hva ønsker seg ettersom de er sluttet å leke med leker for flere år siden. Vet om flere i familien som aldri vet hva de skal kjøpe til han som nok gjerne ville kjøpt billetter istedet for å gi penger. 

Anonymkode: cf426...810

Videoannonse
Annonse
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har kun aap minstesats å leve av så vi har ikke så god råd siden jeg er alenemamma. Så ferie har vært vanskelig så vi har som regel kun vært på hytten til foreldrene mine. Tenkte å prøve å få til å gå i dyreparken til neste år og å gå på kaptein sabeltann show,ettersom det er noe sønnen min har veldig lyst til. Men blir det feil å ønske inngangsbillett og billett til showet til sønnen min til jul? Han protesterer å vil ikke bruke opp ønskene på ting som han mener jeg bør betale. Men samtidig så aner han ikke hva ønsker seg ettersom de er sluttet å leke med leker for flere år siden. Vet om flere i familien som aldri vet hva de skal kjøpe til han som nok gjerne ville kjøpt billetter istedet for å gi penger. 

Det er jo en kjempe fin julegave. Han kan jo ikke protestere og mene at du skal betale om du ikke har penger. Hvis han ikke vil på kaptein Sabeltann allikevel , kan han « protestere» ved og selge billettene da. Han må velge. Fint at du planlegger så godt og at du får til fine ferier for sønnen din selvom du har dårlig råd. 

AnonymBruker
Skrevet

Han er kanskje redd for å få ingenting til jul? Si at han får smågaver også, type sjokoladepose etc

Anonymkode: eadee...69e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er kanskje redd for å få ingenting til jul? Si at han får smågaver også, type sjokoladepose etc

Anonymkode: eadee...69e

Han får blant annet VR pakke av barnefaren,itellegg har har 5 tanter og besteforeldre på begge sider. Så har aldri vært mangel på nok gaver :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes billetter til slikt høres ut som en veldig fin gave! 😄 

Hvor gammel er sønnen din? 

Det tar tid før man utvikles slik at man fullt ut forstår hvordan status er økonomisk sett.

Anonymkode: f72bb...f3e

• Liker 5
Skrevet

Når er det lenge siden jeg hadde småbarn, men tenker at billetter må jo være helt topp. Tenker også at tilleggsgaver fra andre eller deg, kan være Kaptein Sabeltanneffekter som han kan ha på/med til showet han får billetter til..... og at det eventuelt kan bli kjempespennende med at han får noen småeffekter som et hint/oppbygging til billettene han får sist....eller noe slikt 🙂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes billetter til slikt høres ut som en veldig fin gave! 😄 

Hvor gammel er sønnen din? 

Det tar tid før man utvikles slik at man fullt ut forstår hvordan status er økonomisk sett.

Anonymkode: f72bb...f3e

Han blir 9 år i oktober men han er litt umoden av seg.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som han er litt eldre eller? 5 åringen min har hvertfall ikke begrep om hva ting koster, så om han hadde fått dette, pluss en ting til 50 kr som han ønsker seg så hadde han vært fornøyd. Men han hadde vært mer enn nok fornøyd med billetter og show også.

Anonymkode: de9c0...f8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine unger fikk helg i dyreparken til jul av besteforeldrene sine. Det var helt topp! 

Unger er jo små, så det bør jo være noe fysisk under treet også. Altså ikke i tillegg til dyreparken dersom barnet får gaver av andre. Men om dette er den eneste gaven totalt sett barnet kommer til å få på julaften, så ville jeg også gitt noe som kunne brukes/leses el med en gang. 

Anonymkode: 230dd...f62

AnonymBruker
Skrevet

På en måte så skjønner jeg sønnen din godt. Han er ung og skal egentlig ikke ha innsyn i hvor dårlig råd dere har. At barn forstår er en ting, men er enig i at han ikke skal bruke opp ønskene sine på ting og opplevelser som kan skaffes på andre måter.

Jeg har selv vokst opp med ekstremt dårlig råd og fikk fortalt dette så ofte at jeg hadde klump i magen hver eneste gang jeg følte meg sulten. Konstant dårlig samvittighet for møkkete klær eller noe som gikk i stykker. 

Du kan derimot ønske deg disse billettene til deg selv slik at du kan ta han med. Det går også an å søke om gratisbilletter.

Ellers har røde kors noe som heter ferie for alle som du kan søke om.

Barnet ditt er ikke ansvarlig for familiens økonomi og skal derfor heller ikke innlemmes  i hvor dårlig stilt det er.

Anonymkode: 641a0...94e

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan derimot ønske deg disse billettene til deg selv slik at du kan ta han med.

Dette tenker jeg og. 

TS: det er du som har dårlig råd og ønsker å kunne ta sønnen din med på noe du vet han vil ha glede av. Så ønsk de til deg selv, og så kan han kanskje få litt penger av besteforeldrene som lommepenger?

• Liker 3
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På en måte så skjønner jeg sønnen din godt. Han er ung og skal egentlig ikke ha innsyn i hvor dårlig råd dere har. At barn forstår er en ting, men er enig i at han ikke skal bruke opp ønskene sine på ting og opplevelser som kan skaffes på andre måter.

Jeg har selv vokst opp med ekstremt dårlig råd og fikk fortalt dette så ofte at jeg hadde klump i magen hver eneste gang jeg følte meg sulten. Konstant dårlig samvittighet for møkkete klær eller noe som gikk i stykker. 

Du kan derimot ønske deg disse billettene til deg selv slik at du kan ta han med. Det går også an å søke om gratisbilletter.

Ellers har røde kors noe som heter ferie for alle som du kan søke om.

Barnet ditt er ikke ansvarlig for familiens økonomi og skal derfor heller ikke innlemmes  i hvor dårlig stilt det er.

Anonymkode: 641a0...94e

Møkkete klær? Jeg er enig i at han ikke skal ha for mye innsyn i økonomien, men det går heller ikke an og late som man har penger man ikke har. Foreldrene må gjøre det beste ut av det de har så barna ikke mangler noe ,men det er ingenting her som tyder på at moren ikke har kontroll. Hva vil du foreslå, dra på ferie på kreditt? 
jeg har selv gitt billetter til opplevelser som julegaver, ikke fordi foreldrene er « fattige» , heller tvert imot barna har alt. 

enig i at røde kors og sånne ferier er fint, men nå har jo foreldrene hytte, og sønnen ønsker noe annet neste år, altså Dyreparken. Enig i at det bør ligge noe annet under treet, men forstått det som det er mye familie og mye gaver. Selvsagt skal han ikke innvies i fattigdom slik du dessverre ble, jeg hadde også reagert om hun hadde bedt han ønske seg mat, rene klær/ vaskemiddel og nål og tråd. 

Gjest laPistola
Skrevet
MorTil2 skrev (6 minutter siden):

Dette tenker jeg og. 

TS: det er du som har dårlig råd og ønsker å kunne ta sønnen din med på noe du vet han vil ha glede av. Så ønsk de til deg selv, og så kan han kanskje få litt penger av besteforeldrene som lommepenger?

Er det vanlig at voksne ønsker seg så dyr gave i utgangspunktet ? I så fall må hun jo bruke tilsvarende sum på gaver tilbake til foreldre, tanter og onkler? 🤔.  

AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (2 minutter siden):

Er det vanlig at voksne ønsker seg så dyr gave i utgangspunktet ? I så fall må hun jo bruke tilsvarende sum på gaver tilbake til foreldre, tanter og onkler? 🤔.  

Billett til showet koster 340 kr. Det er helt vanlig sum at tanter bruker i vår familie. Å besteforeldrene bruker gjerne ca 1000 kr så da er nok inngangbillett til 550 kr innafor. Dessuten er det jo bare ønsker,ikke bestillingsliste :) Ønsker de ikke å kjøpe det så er det selvsagt helt greit. Men de pleier bare være kjempe glad for at jeg kommer med forslag til hva de kan kjøpe.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen ønsker seg til Dyreparken. Hans ønske. Da kan han fint bruke det som julegaveønske! 

Anonymkode: 497eb...51a

• Liker 4
Skrevet
Anonyminist skrev (5 minutter siden):

De må jo ikke kjøpe hele gaven, evt kan de gå sammen om å kjøpe gaven.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er en fin måte å gjøre det på, TS. Høres ut som at sønnen din må lære seg ordet nei, og at ting koster mye. Spesielt når han får gaver av tanter og onkler også :) 

Anonymkode: f9a8b...911

Gjest laPistola
Skrevet
Tvist skrev (3 minutter siden):

De må jo ikke kjøpe hele gaven, evt kan de gå sammen om å kjøpe gaven.

Eller de voksne kan droppe gaver og hun kjøper dem selv. Eller hun kan ønske seg noe HUN trenger, og sønnen kan få masse rør under treet og droppe sabeltann. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...