Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Om ca. ett år skal jeg begynne og studere. Jeg er interessert i diplomati og internasjonale relasjoner, har funnet prestisjefylt skole i utlandet og på deres nettside står det at jeg må sende et motivasjonsbrev som blir "søknaden" til studieplassen: Hva ville dere legge i det? Noen som har gode tips hvordan skrive et godt motivasjonsbrev? :) 

Anonymkode: e1fe0...7c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette lærer du nok best av de som kan det. Google "motivation letter for university" så finner du masse eksempler. 

Anonymkode: e99ec...ffc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette lærer du nok best av de som kan det. Google "motivation letter for university" så finner du masse eksempler. 

Anonymkode: e99ec...ffc

Det skal jeg gjøre :) Ville bare høre deres erfaringer. 

AnonymBruker
Skrevet

Vel, nå gikk ikke jeg på verdens beste universitet akkurat, men søkte og kom inn på 5/5 studier (valgte det billigste og minst prestisjefylte). 

Jeg fortalte om:

-Tidligere erfaringer innen fagfeltet (tok master så hadde allerede studert noe relevant, og jobbet innen fagfeltet)

- Hvorfor jeg var interessert i studiet, og nevnte et par fag som jeg var ekstra interessert i og hvorfor. 
- Skrev også hva med studiet som appellerte til meg. I dette tilfellet mye praktisk arbeid med strategi

-Knytt alt opp med hvordan studiet kan hjelpe deg i karrieren din fremover. Jeg skrev blant annet at jeg hadde erfaring med praktisk arbeid fra tidligere studier og jobber, men at jeg ønsket å bli bedre på det strategiske for å kunne bli en mer «helhetlig» arbeidstager innen min ønskede yrkeskarriere

Anonymkode: d7339...d01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, nå gikk ikke jeg på verdens beste universitet akkurat, men søkte og kom inn på 5/5 studier (valgte det billigste og minst prestisjefylte). 

Jeg fortalte om:

-Tidligere erfaringer innen fagfeltet (tok master så hadde allerede studert noe relevant, og jobbet innen fagfeltet)

- Hvorfor jeg var interessert i studiet, og nevnte et par fag som jeg var ekstra interessert i og hvorfor. 
- Skrev også hva med studiet som appellerte til meg. I dette tilfellet mye praktisk arbeid med strategi

-Knytt alt opp med hvordan studiet kan hjelpe deg i karrieren din fremover. Jeg skrev blant annet at jeg hadde erfaring med praktisk arbeid fra tidligere studier og jobber, men at jeg ønsket å bli bedre på det strategiske for å kunne bli en mer «helhetlig» arbeidstager innen min ønskede yrkeskarriere

Glemte å si: Hvis du skal søke på flere studier, men som er relativt like må du fortsatt huske å endre og tilpasse det du skrevet. For eksempel tilpasset jeg hvilke fag jeg var interessert i fra målstudiet og skrev rundt dette, og endret litt hvordan og endret fokus under kompetanse jeg hadde fra før.

AnonymBruker
Skrevet

Ofte står det på søknadssiden om hva de forventer at du skal skrive om. Ofte handler det om interesse, relevant arbeidserfaring, utfordringer, hvordan du vil velge akkurat den skolen osv.

Anonymkode: 87417...a79

AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at jeg mangler relevant jobberfaring.. Har liksom jobbet i kassa på Kiwi kombinert med skole 😅  Meeeen tusen takk for alle svar! Mange gode tips 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...