AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 Hvor mange ultralydundersøkelser har/hadde du i svangerskapet? Jeg har mistet før, og dette er ivf. Har tatt tre ultralyder før uke 12. Er redd for at det skal være skadelig, men legen sa at det ikke var det. Anonymkode: aa24b...ef1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #2 Skrevet 9. august 2021 Jeg har foreløpig hatt seks i uke 27, ingen av legene som mener at det skal være skadelig for barnet vårt. Vi har bare bestilt en ekstra selv, de andre er det helsevesenet selv som har satt opp, og jeg er såpass lojal til deres fagkompetanse at jeg stoler på at de ikke hadde gjort det om det var problematisk. Anonymkode: 3504f...992 1
Blomsterpotta Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 Jeg hadde 10 i løpet av hele svangerskapet. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #4 Skrevet 9. august 2021 Jeg hadde seks i løpet av svangerskapet. To av dem er standard her i Skien/Porsgrunn(ordinær og vekst), mens de fire andre var pga svangerskapsforgiftning. Mange ultralyder kan være skadelig, men da tror jeg du må ta flere i uken. Anonymkode: 668cc...f8a 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 Jeg hadde annenhver uke grunnet problemer i svangerskapet. De møtte følge tett opp og planlegge operasjon etter fødsel Anonymkode: 0b8b8...a99 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #6 Skrevet 9. august 2021 Denne gangen hadde jeg i uke 7, 8 (fordi vi ikke kunne se noe i uke 7), 12, 18 og to i uke 41 (trivselskontroll samt en på fødestua for å se at baby fortsatt lå i seteleie). Anonymkode: 9e66c...07d 1
mereo Skrevet 9. august 2021 #7 Skrevet 9. august 2021 3. Første i uke 10 ved innleggelse på sykehuset for å sjekke hvor mange fostre det var, i uke 18 ordinær, i uke 25 grunnet lite aktivitet. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #8 Skrevet 9. august 2021 Kommer til å ha totalt tre ultralyder i første trimester (uke 7, 10 og 13). Håper jeg klarer å slappe såpass av etter dette av den neste blir OUL , og eventuelt en 3D-UL senere i graviditeten. Anonymkode: e6ad5...40d 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #9 Skrevet 9. august 2021 Hadde bare OUL i forrige svangerskap, denne gangen ser det ut til å ende på tre totalt da vi tok TUL og OUL og er kalt inn på en morkakesjekk i uke 32. Blir det nødvendig med flere, så tar vi selvsagt det 🙂 Anonymkode: f4289...e28 1
Sirix Skrevet 9. august 2021 #10 Skrevet 9. august 2021 Ultralyd i svangerskapet er ikke skadelig for verken deg eller fosteret. Ultralyd gir ingen stråledose til fosteret, da UL er en teknikk der en bruker høyfrekvente lydbølger og refleksjonen av disse fra vev med ulik tetthet for å danne bilde. Er selv utdannet medisinsk fysiker (strålingsfysiker med spesialisering i medisinsk strålebruk), så dette er et fagfelt jeg kan mye om. Jeg hadde selv 10-20 ultralyder i forrige svangerskap (pga. vekstavvik, lite fostervann og lite liv). Er nå gravid med nr. 2 og har hatt 7 UL så langt (deriblant 3 før uke 12), men må følges opp pga. gjentakelsesrisiko så ender nok opp med en del flere. Har også vært gjennom IVF (med begge barna) og har flere aborter bak meg, så forstår godt situasjonen du står i og at man lett blir engstelig for alt som kan gå galt. Jeg håper du klarer å senke skuldrene angående UL og krysser fingrene for at det lykkes for deg i denne omgangen 🥰 7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #11 Skrevet 9. august 2021 Sirix skrev (25 minutter siden): Ultralyd i svangerskapet er ikke skadelig for verken deg eller fosteret. Ultralyd gir ingen stråledose til fosteret, da UL er en teknikk der en bruker høyfrekvente lydbølger og refleksjonen av disse fra vev med ulik tetthet for å danne bilde. Er selv utdannet medisinsk fysiker (strålingsfysiker med spesialisering i medisinsk strålebruk), så dette er et fagfelt jeg kan mye om. Jeg hadde selv 10-20 ultralyder i forrige svangerskap (pga. vekstavvik, lite fostervann og lite liv). Er nå gravid med nr. 2 og har hatt 7 UL så langt (deriblant 3 før uke 12), men må følges opp pga. gjentakelsesrisiko så ender nok opp med en del flere. Har også vært gjennom IVF (med begge barna) og har flere aborter bak meg, så forstår godt situasjonen du står i og at man lett blir engstelig for alt som kan gå galt. Jeg håper du klarer å senke skuldrene angående UL og krysser fingrene for at det lykkes for deg i denne omgangen 🥰 Tusen takk for svar.. og jeg ble særlig betrygget når du har den kunnskapen du har ❤️ Takk og gode ønsker til deg også. ❤️ Anonymkode: aa24b...ef1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #13 Skrevet 9. august 2021 Utallige ultralyder - annenhver uke fra uke 16, ukentlig fra 3. Trimester, to ganger i uken fra uke 32 og annenhver dag de siste to ukene😅 Komplisert svangerskap med eneggede tvillinger som utviklet tvilling-tvilling transfusjonssyndrom. Anonymkode: 5a67c...fb3 1
Niny Skrevet 9. august 2021 #14 Skrevet 9. august 2021 Hatt 2/3 hittil. TUL uke 12, OUL uke 18, innvendig ultralyd uke 24 for å sjekke om jeg hadde premature rier og modning. Vurderer 3D UL nå, er 28 uker 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #15 Skrevet 9. august 2021 I første svangerskap hadde jeg sju, en tidlig, en ordinær, fire vekstkontroller og en fordi jeg falt på magen og de ville sjekke at alt var bra. Andre svangerskap hadde jeg seks, en privat, en ordinær og fire vekstkontroller Anonymkode: bea06...fd2 1
Hedda-78 Skrevet 9. august 2021 #16 Skrevet 9. august 2021 Første: en i uke 10 eller noe, for legen mente jeg hadde lavt symfyse-fundus-mål. Eh...ja. En ordinær ul. Og en på fødestua, for jordmor ble plutselig usikker på om det kunne være seteleie (det var det ikke). Andre: kun oul. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #17 Skrevet 9. august 2021 Ca 10 frem til uke 35, deretter annenhver dag i litt over en uke frem til fødsel (komplisert svangerskap). Legene sa det ikke var farlig Anonymkode: 27f55...511 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #18 Skrevet 9. august 2021 Helt sykt å lese hvor mange ultralyder folk har tatt.... Anonymkode: 4e063...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #19 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt sykt å lese hvor mange ultralyder folk har tatt.... Anonymkode: 4e063...cbd Hehe, som om folk bare "tar" 10 eller 20 ultralyder? Hva er det som er så sykt med det? Jeg måtte gjennom hyppige ultralydkontroller fordi det var noe potensielt galt med barnet i magen. Det er som oftest grunnen til at man gjennomfører flere kontroller enn vanlig, men du har kanskje vært heldig med friske svangerskap? Anonymkode: a90dc...907 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #20 Skrevet 9. august 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Helt sykt å lese hvor mange ultralyder folk har tatt.... Anonymkode: 4e063...cbd 🤦 Det er jo oppfølging av helsemessige årsaker, ikke for gøy. Jeg hadde ekstra ultralydundersøkelser pga vekstavvik, ei venninne pga tvillinggraviditet, ei pga ivf og mange spontanaborter og ei pga hjertefeil hos foster. Topp med god oppfølging ved behov. Anonymkode: 9de11...0dd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå