Gå til innhold

Hvorfor er VMCa lavere enn VMCg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Burde det ikke vært omvendt, at VMCg var lavere enn VMCa? Hva er logikken i dette?

Anonymkode: 6c9aa...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2021-8-9 den 8.46):

Burde det ikke vært omvendt, at VMCg var lavere enn VMCa? Hva er logikken i dette?

Anonymkode: 6c9aa...c76

Du burde kanskje forklare hva du snakker om her?

Anonymkode: 5c68d...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/9/2021 at 8:46 AM, AnonymBruker said:

Burde det ikke vært omvendt, at VMCg var lavere enn VMCa? Hva er logikken i dette?

Anonymkode: 6c9aa...c76

Det må du snakke flight instruktøren din om, da det varierer fra flytype til flytype. Du kan endre VMCa gjennom å endre lufstrømmen over halefinnen (dvs endre den relative størrelsen av denne mot luftstrømmen). Banking mot den intakte motoren kan senke VMCa. Korrekt bank angle varierer med hvordan maskinen din er konstruert, men c. 5˚er veiledende.

Hvis du er usikker på dette, bør du ikke fly en multi eller twin.

Anonymkode: fbdf1...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig bør du kunne utlede svaret på spørsmålet ditt gjennom svaret over, selv om VMCg kan variere med høyde og temperatur.

Anonymkode: fbdf1...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-10 den 16.16):

Du burde kanskje forklare hva du snakker om her?

Anonymkode: 5c68d...e23

I og med "the ground effect" så burde VMCg, rent logisk sett, vært lavere enn VMCa.

Anonymkode: 6c9aa...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-11 den 0.53):

Det må du snakke flight instruktøren din om, da det varierer fra flytype til flytype. Du kan endre VMCa gjennom å endre lufstrømmen over halefinnen (dvs endre den relative størrelsen av denne mot luftstrømmen). Banking mot den intakte motoren kan senke VMCa. Korrekt bank angle varierer med hvordan maskinen din er konstruert, men c. 5˚er veiledende.

Hvis du er usikker på dette, bør du ikke fly en multi eller twin.

Anonymkode: fbdf1...f8f

Jeg foretrekker å fly hverken multi eller singel. Hvis jeg absolutt skal fly twin eller multi foretrekker jeg at noen annen har kontrollen.

Anonymkode: 6c9aa...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

I og med "the ground effect" så burde VMCg, rent logisk sett, vært lavere enn VMCa.

Anonymkode: 6c9aa...c76

Men du glemmer en del viktige parametre. Du har en mye større mulighet for å manipulere luftstrøm og kontrollflater i luften.

Tenk gjennom hvordan følgende konfigurasjoner påvirker aerodynamikken:

AOA

Bank angle

Sideslip

Rudder bias

Nosegear

Thrust setting

Ground traction

Ser du at det er mye mer du kan påvirke i luften, og at det er lettere å sette opp en effektiv statisk konfigurasjon i luften enn på bakken?

Anonymkode: fbdf1...f8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 9.8.2021 den 8.46):

Burde det ikke vært omvendt, at VMCg var lavere enn VMCa? Hva er logikken i dette?

Anonymkode: 6c9aa...c76

Trolig fordi ved beregning av VMCa er det tillatt med opptil 5grader krenging, det er ikke mulig på bakken. Krengningen gjør at det er mindre behov for sideror, dermed kan hast settes lavere. 

Anonymkode: 4e332...836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...