Gå til innhold

Ullgenser som klør og gjør huden sår

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ymse ullgensere som ikke stikker og klør, men så har jeg en som er så stikkende og vond at jeg blir helt sprø. Er noe norsk-ull ullgenser. Er dey noe tips og triks man kan gjøre med slik ull? Det stikker såpass at det stikler igjennom tynne gensere under. Og jeg blir rød og sår rundt halsen og håndledd.

Jeg har ikke turt å vaske den ennå (bare brukt et par ganger). Vil det hjelpe å vaske med milo for eks eller noe annet? 

Anonymkode: 652f5...d3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ymse ullgensere som ikke stikker og klør, men så har jeg en som er så stikkende og vond at jeg blir helt sprø. Er noe norsk-ull ullgenser. Er dey noe tips og triks man kan gjøre med slik ull? Det stikker såpass at det stikler igjennom tynne gensere under. Og jeg blir rød og sår rundt halsen og håndledd.

Jeg har ikke turt å vaske den ennå (bare brukt et par ganger). Vil det hjelpe å vaske med milo for eks eller noe annet? 

Jeg ville prøvd å vaske den et par ganger, ja. Hvilket garn er den strikket i? Jeg vet at Alafosslopi og Vams er grove i begynnelsen, men etter en del bruk blir de mykere og mindre stikkete! 

Kan du låne ut genseren til noen andre som ikke reagerer på den en stund, så de får "brukt den" inn? 

Anonymkode: 4e5a3...ea0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på ull, kanskje du har en allergi mot den type ull. Færre reagerer på Merinoull for eksempel. 

Anonymkode: a5813...f08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er forskjell på ull, kanskje du har en allergi mot den type ull. Færre reagerer på Merinoull for eksempel. 

Anonymkode: a5813...f08

Hmm, det har jeg ikke tenkt på! Har aldri reagert på ull før i alle fall, men har heller ikke kjent såpass grov ull før.

Men usikker på hva slags ull dette er. Den er ekstremt grov og "kort" i fibrene kanskje. Husker ikke merket men mener det er en liten logo på ermet med et norskt flagg.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville prøvd å vaske den et par ganger, ja. Hvilket garn er den strikket i? Jeg vet at Alafosslopi og Vams er grove i begynnelsen, men etter en del bruk blir de mykere og mindre stikkete! 

Kan du låne ut genseren til noen andre som ikke reagerer på den en stund, så de får "brukt den" inn? 

Anonymkode: 4e5a3...ea0

Haha ja skulle nesten hadd den ute til låns 😂 Jeg får forsøke å vaske den først og se om det hjelper kanskje. Er jo ellers veldig glad i genseren.

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Vask de og bruk de mye🙈 Jeg har hatt eddik i vannet, det skal vist hjelpe. 

Men om du ikke tåler ull så hjelper det dessverre lite. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok bare en grovere ull enn du er vant med. Kanskje denne er 100% ull, mens du er vant med merinoull? Sjekk lappene i genserne dine og se hva forskjellen er, så vet du hva du skal unngå neste gang :) 

Anonymkode: ca28d...af9

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å legge genseren i et bad med en mild balsam. Det roer ned hårene i ullen på samme måte som vårt hodehår.

Anonymkode: d3ba0...448

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...