Gå til innhold

Bryllup uten frieri

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_NN_*
Skrevet

Har drømt om å gifte meg kjempe lenge og den siste tiden har jeg følt et lite press om å gifte meg før jeg blir 30, dvs. senest neste år. Samboeren min og jeg har snakket om det og vi er blitt enige om å gifte oss til neste år. Vi har også snakket ut om følelser og han føler seg ganske klar for å gifte seg. Nå har vi fortalt venner og familie om planen vår, men når alle spør hvordan han fridde, blir jeg skuffet over å måtte fortelle at han egentlig ikke har fridd, vi ble bare enige om å gifte oss neste sommer. Jeg har tatt dette opp med ham og han begrunner det med at siden vi har snakket så mye om å gifte oss, så var jo det ganske opplagt at vi skulle gjøre det, da er det vel like greit å hoppe over frieri-stadiet. Jeg er selv opptatt av tradisjoner og synes egentlig at han burde ha gjort det uansett hvor mye vi har snakket om å gifte oss. Er det for han å fri? Vi har ikke noen forlovelsesringer heller, men vi har vært og sett på gifteringer. Er det noen av dere der som har lignende erfaring? Jeg er så fortvilet…

:roll:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg kjenner flere som "bare" ble enige om å gifte seg. Og jeg skjønner han også. Er ikke frieri et spørsmål til den andre om h*n vil gifte seg? Og hvorfor spørre når dere allerede har avtalt det?

Skrevet

Tror dette er ganske vanlig. At man blir enige om å gifte seg, og ikke det klassiske frieriet. Men dere kan jo kjøpe forlovelsesringer alikevel! :)

Skrevet

vi ble vel mer enig om å gifte oss enn at han fridde..

forlovet har vi vært siden 2000 og han fridde vel ikke akkurat da heller

(ble vel mer enig om at den datoen der..da forlover vi oss

Skrevet

I likestillingens navn fri selv da vel! Kjøp ringene dere har sett på, be han ut på en romantisk middag (eller lag det hjemme med levende lys, roser og nydelig musikk) og fri selv! :)

Gjest Gjest_NN_*
Skrevet

Tusen takk for gode innspill folkens :-) Føler meg mye bedre :ler:

Skrevet

Vi ble "bare" enige om å gifte oss. (Synes ikke det er så bare bare igrunnen jeg.)

Blir i hvert fall ikke flau/forlegen når folk spør om frieriet... Føler meg derimot svært moderne og urban. :ler: "Friere?? Fnys! Er ikke det litt gammeldags liksom!" "Forlovelsesringer? Er ikke de like som gifteringene da? Gidder ikke tjuvstarte heller da. Ringene kommer på, når mannen er "min"". (Satt litt på spissen, men dog...)

Men som gjest sier; savner du frieri, så fri sjøl da vel! Ikke klag på samboeren din, dette kan du ordne opp i om det er svært viktig for deg å ha et frieri å fortelle om.

Skrevet

Enig med Xavia over her :Nikke:

Vi har også "bare" blitt enige om at vi har lyst å gifte oss. Men det har skjedd etter fine og gode samtaler, der vi begge har uttrykt hvor lyst vi har til å gifte oss med hverandre. :) For meg/ oss har dette vært veldig riktig, og jeg savner overhode ikke noe frieri! Tvert i mot syns jeg vi har gjort dette på "vår" måte, og da får tradisjonelle frieri ala ned på knærne bare være. For meg er dette altså ikke så viktig, ville nesten blitt litt komisk dersom han plutselig skulle fridd nå, iom at vi nesten har bestemt oss for dato og det hele!

Men jeg skjønner jo at man kan bli skuffet dersom man alltid har drømt om å bli fridd til. Sier som flere andre her, hva med å gjøre det selv ;)

Skrevet

Vi ble også bare enige om å gifte oss. Jeg er ikke så romantisk anlagt, og samboeren min sier at han var redd et tradisjonelt frieri hadde blitt en litt pinlig affære. Jeg er ganske sikker på at han har rett i det :) Det ble bare til at vi begynte å snakke om det, og da kom det raskt frem at vi begge hadde veldig lyst ;)

Skrevet

Vi ble vel egentlig bare enig, men han insisterte på å fri likevel. Vi hadde allerede begynt med de praktiske planene, så det hadde ikke noen praktisk betydning. Akkurat det var vel faktisk viktigere for han enn for meg.

Skrevet

Hvorfor vil du at han skal spørre deg om noe han vet svaret på? Sånt gjør meg bare irritert......

"vil du ha leverpostei på brødskiva? Jeg har smurt det allerede...." :roll:

Skrevet

Vi fikk vielsesdato i gave til hans 30 års dag. Så her har det heller aldri vært noe frieri. Tror nok vi hadde endt opp med at vi hadde blitt enige om å gifte oss, enn et frieri, da vi hadde snakket om giftemål en stund før gaven..

Skrevet
Vi fikk vielsesdato i gave til hans 30 års dag.

:overrasket: HÆ?

Skrevet

Sier meg enig med Tex, blir det ikke noe dumt med frieri når det kommer ETTER at man har bestemt seg?

Skrevet
Vi fikk vielsesdato i gave til hans 30 års dag

Da tror jeg at jeg hadde blitt alldeles rasende :frustrert: . En "pålagt" bryllupsdato høres ikke mye forlokkende ut... :sjenert:

Skrevet
Vi ble "bare" enige om å gifte oss. (Synes ikke det er så bare bare igrunnen jeg.)

Blir i hvert fall ikke flau/forlegen når folk spør om frieriet... Føler meg derimot svært moderne og urban.  :ler:  "Friere?? Fnys! Er ikke det litt gammeldags liksom!" "Forlovelsesringer? Er ikke de like som gifteringene da? Gidder ikke tjuvstarte heller da. Ringene kommer på, når mannen er "min""(Satt litt på spissen, men dog...)

Helt enig...!! (bortsett fra at jeg ikke er spes urban, da.. og mener heller ikke at det å være urban ikke har noe som helst med det å være moderne å gjøre)

Jeg kan ikke skjønne at det å finne frem til en av sine livs store avgjørelser i fellesskap skulle være noe å skamme seg over. Sunt, normalt, "demokratisk" og moderne ville jeg heller si..

Skrevet
Ringene kommer på, når mannen er "min"". (Satt litt på spissen, men dog...)

enig med deg i det! ;)

Skrevet

Vi hadde snakket lenge om å gifte oss, og da tiden gikk i forhold til omtalt tidspunkt tok vi en noen telefoner for å undersøke om kirken var ledig i det tidsrommet. Det var den, og da hadde vi dato! Vi fortalte det til forlovere og nær familie med en gang. Et par dager etterpå overrasket min kjære meg med tre retters middag der desserten var frieri og forlovelsesring. Utrolig skjønt! Da vi deretter fortalte om bryllupsplanene til "alle" så sa vi at han hadde fridd, men at vi haddet lagt en "plan" sammen. Krøkkete syns nok noen men for oss var dette måten det skjedde på! Så jeg syns ikke det er dumt å "fri" etter at man har bestemt seg sammen, det blir på en måte mer en markering dere imellom.

Skrevet

Vi ble enige. Har nok hatt lyst til å bli fridd til, men han er ikke helt typen til det. Men typen min ble han likevel...

Gjest Bride to be
Skrevet

Vi bestemte oss i januar for å gifte oss i mai neste år. Bestemte oss samtidig for å forlove oss på bursdagen min. Sa ingenting til noen på forhånd. Passet på å invitere alle vi ville ha i bryllupet til grillfest på bursdagen.

Frieriet kom etter middagen, til alle gjestenes store (og gledelige) overraskelse.

Jeg visste ikke om han ville trå til med et tradisjonelt frieri eller bare en kunngjøring om at vi skulle gifte oss, så selv om alt var planlagt ble det allikevel veldig spontant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...