Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt å handle babynest eller lignende for å ha til soving i stua på dagtid. Men min mamma setter spørsmålstegn ved hvorfor man skal gjøre babyen så avhengig av å være i nærheten hele tida. Hun mener det klart er best å gå på soverommet, amme osv. og legge fra seg babyen der igjen når den sovner, ikke i sofaen f. Eks. så slipper alle på stua å være stille og ta hensyn til enhver tid, og babyen blir godt vant til senga si. Vi bor i 70 kvm leilighet. Hva tenker dere angående dette? Har en følelse av at alle har babyen min ved siden av seg i stua

Anonymkode: 94f2b...8cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt nest i stua, men har ikke tatt hensyn i særlig grad. Har gjort husarbeid, sett på tv, pratet og alt mulig.

Vi bruker kun sengen til babyen på natten, hun har aldri sovet i den på dagtid. 

Anonymkode: 78ef8...854

AnonymBruker
Skrevet

Man gjør ikke babyen avhengig av å være i nærheten. Noen barn er avhengige av å være nær mor for å sove, og det er helt naturlig. Mine babyer har ikke sovet i babynest, men inntil meg hele det første halvåret (i sele eller på brystet). Soverommet har vi aldri brukt til dagsoving.

Anonymkode: fa3f0...940

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde stokke seng, den lille ovale, som vi bare flyttet rundt på, om vi var på kjøkken eller stue, hun som så tungt at vi ikke trengte å ta noe hensyn med prating osv. Hadde også babynest, så hvis hun sovnet når hun lå i det, så flyttet vi hele nestet i sengen, grunnet hund, slik at vi var trygge på at hunden ikke kunne nå hun hvis hun ble liggende alene litt. 

Anonymkode: c57d7...191

AnonymBruker
Skrevet

Men er det pga fare for krybbedød at dere foretrakk å ta sengen med dere til stue og kjøkken? Kan jeg feks kjøpe babycall med kamera for å være like trygg når han sover i et annet rom? Jeg har aldri kjent noen med baby så prøver bare å kartlegge behovene ☺️ har også hund, så vil være helt sikker på at de aldri omgås. Min mor er fra en generasjon hvor de var litt chillere, hun mener vi unge kompliserer unødvendig for oss selv🙈

Anonymkode: 94f2b...8cb

AnonymBruker
Skrevet

Her ble det sovet oppå meg nesten alltid. Hadde en baby som hadde stort behov for nærhet. Babynestet var omtrent ubrukt frem til baby ble 4-5 mnd. Vi gjorde som vanlig rundt baby mens baby sov, hadde på tv, snakket, støvsuget osv. 

Anonymkode: b8eb6...310

Skrevet

Vi har katt, det har ikke vært noe problem annet en at katten la seg i senga til baby da baby ikke brukte senga si. 

Ellers så har vi hatt en liten krybbe i stua som han har sovet i på dagtid. Han er vant med lyd og prating. Han har ikke reagert på lyder ved mindre de har vært plutselige og veldig høye. (Typ miste en tallerken i gulvet så den knuser) 

Han har også sovet i babynest på sofaen mens en av oss har sitter i sofaen og passet på. 

Babycallen min sluttet plutselig å funke, så da baby sov i senga og våkna merket vi ingenting før han hadde klatret ut av senga og ramlet på gulvet 😥

Skrevet

Om soverommet er veldig nært stue og kjøkken så ville jeg ikke prioritert eget sovested på stuen. Blir litt annerledes om det er en lang gang i mellom oppholdsrom og soverom  eller soverom er i annen etage.

Her sov baby i bagdelen til vogna den første tiden, og som noen har nevnt er det ikke alle babyer som klarer å finne roen og sove uten kroppskontakt den første tiden. Så en kan godt vente med å kjøpe inn babynest til en ser at det kan være nyttig å ha.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en babyseng på gjesterommet som er i samme etasje som stuen (orker ikke gå opp/ned trapper mer enn jeg må). Jeg legger baby der, og har en babycall med meg i stuen. Min unge trenger at jeg demper lyset litt for å få sove, og det er dessuten praktisk å ha en liten stelle-stasjon der inne. 

Funker bra for oss 👍🏼

Anonymkode: 55d9b...bcd

• Liker 1
Skrevet

Kommer helt an på hva du synes er praktisk selv vil jeg tro. 
Har selv kjøpt en liten seng å ha i stua for den første tiden. 

Som med alt annet noe funker for min unge og ikke din og alt det der :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi var aldri veldig stille når baby sov i stua, så baby ble vant til å sove i lyd.

Nå har vi et barn som kan sove dupp ved siden av en byggeplass, og eneste vi bekymrer oss for er at vi ikke kan høre når barnet våkner.

Mange eksperter anbefaler å skille mellom dagsøvn og nattsøvn ved å ha to soveplasser.

For meg var soveplass i stua en nødvendighet, for jeg slet med å gå trapp den første tiden. Baby klarte heller ikke å sove ute når det regnet, og dette var om høsten. 

Anonymkode: 489b7...c28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forrige var det uaktuell problemstilling(sov kun på oss fram til vogn ute), denne gangen hadde det nok gått med senga på dagtid, men gidder ikke gå opp i en annen etg gjennom flere trappegrinder for å legge henne på soverommet. 

har hørt flere som har hatt babyen sovende på stua så lenge de ikke trenger å ta hensyn, mens når babyen blir så stor at hn trenger mer ro, og man må ta de hensynene mora di er opptatt av, så flyttes sovinga til vogn eller soverom.

Anonymkode: 318f7...991

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vår var nyfødt sov hun i vognbagen ved terrassedøra, etter hvert også i babynest i sofaen. Vi var ikke spesielt flinke til å være stille, og kunne fint se på en tv-serie uten å dempe lyden. Jeg tror det har bidratt til at hun i dag ikke våkner så lett av lyder.

Men barn er forskjellige, så din vil kanskje ha andre behov. Du trenger ikke ha absolutt alt klart fra begynnelsen. Mitt råd er å kjøpe babynest hvis/når du ser at du har behov for det.

Anonymkode: 2fd10...131

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Baby nr 2 sov rett som det var og ammet mye de først 8 ukene. Da var det veldig greit å kunne amme og så legge henne i kurven vi hadde i stuen. Bor i hus, så hadde vært veldig mye opp og ned, og at jeg hadde vært mest på soverommet. Så de ukene var det enklere å ha henne i stuen. Tok ikke hensyn til baby som sov. Når hun ble større og sov lengre var det enklere å legge henne i vognen, eventuelt i sengen. 

Bare en liten obs, en på barsel gruppen ble låst til eget hus, da ingen kun ville sove i sengen. Kunne aldri trille ute når det var sovetid. Det gikk seg til når ungen begynte i barnehagen, og de hadde sikkert fått til endring selv også, men det er noen ganger litt mye, og da orker man kanskje ikke å styre med det. 

Anonymkode: 7cd3d...147

AnonymBruker
Skrevet

Vi har soverom i en annen etasje, så foretrakk helt klart å ha babyen sovende i stua så jeg slapp å løpe opp og ned hele tiden. Vekslet mellom på meg, i nest i sofaen eller vognbaggen på gulvet i gangen. Jeg gikk da frem og tilbake uavhengig, støvsuget og så på TV – tok ingen hensyn. Hun kan nå sove hvor som helst, ikke avhengig av verken mørkt eller stille rom som to-åring og det er gull når man er på farta eller besøk. Flere jeg kjenner som har latt babyen sove i mørkt, stille rom fra starten og de må fortsatt ha det stille og rolig. Synes det blir mer dulling enn at de sover der vi er ;) Moren din kommer nok også fra en tid da man brukte ammeskjema, og ammet bare hver tredje time typ. I dag anbefales det at man ammer etter behov. Noen ganger er det etter 20 min og andre ganger er det hver fjerde time – men det er jo enklere om man er i samme rom. Man kan ikke skjemme bort en baby.

Anonymkode: 68656...e7e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det er praktisk med en soveplass i stua, selv om baby ofte bare sover på meg. Greit å ha mulighet å legge fra seg. Med første hadde vi et babynest, med andre en kurv. 

Anonymkode: f77de...b76

AnonymBruker
Skrevet

Syns det var praktisk med sovested i stuen. Sovnet hun på puppen og jeg greide å legge henne fra meg i babynestet ved siden av så var det fint å ha en plass. Kunne så flytte babynestet om jeg ville at hun skulle sove i et annet rom typ mot kvelden.

Men er vel fåtall av nyfødte som ligger i flere timer midt på dagen på et eget rom, du kommer nok til å ønske å ha baby nærmere eller baby vil ha deg nærmere :) Og at alle babyer bare sover i startet stemmer ikke, så har var det bare små dupper i løpet av hele dagen, så mest sov hun oppå meg. Men trenger jo ikke "investere" i noe dyre greier og man overlever vel sikker fint uten. Men jeg syns babynest var praktisk for å flytte henne når hun sovnet også

Anonymkode: 7e0b4...769

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...