AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 Jeg ønsker meg endelig ut i arbeidslivet igjen etter 2.5 år med sykmeldinger og AAP. Jeg er endelig avklart og har fått medisin som fungerer optimalt. Føles herlig. Jeg har vært ansatt i ett stort firma i over 17 år, det var mitt siste arbeidsforholdet. Dette er snakk om en diger arbeidsplass hvor sjefene ikke jobber med oss. Sjefene blir også byttet ut stadig vekk. Jeg fant ut hvem som var min sjef da jeg skulle på avslutningssamtale siden jeg ikke kunne komme tilbake på jobb. Denne sjefen vet ikke hvordan jeg er som kollega eller arbeidstaker. Kan med andre ord ikke bruke han som refereanseperson. Andre sjefer jeg har hatt har sluttet i firmaet. Spørsmålet mitt er hvordan kan du få jobb uten referanse fra en sjef? Og hva kan jeg svare på det med at jeg har 2.5 år som ett svart hull på CV? Anonymkode: c1a91...eb5
Gjest 10.54 Skrevet 9. august 2021 #2 Skrevet 9. august 2021 Du kan også bruke tidligere kolleger som referanse, selv om det kanskje ikke er helt optimalt. Det er iallefall bedre enn ingen
Sinte-my Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 Du kontakter den som sist faktisk var din sjef, og spørr om vedkommende kan være referanse. Eventuelt en annen overordnet/kollega som faktisk kan si noe om arbeidsevnen din. Og hullet i CVen forklarer du med sykdom som nå er under kontroll. Verre skal det i utgangspunktet ikke være masse lykke til! 2
nomore82 Skrevet 9. august 2021 #4 Skrevet 9. august 2021 Si det som det er at du jobbet aldri tett med din nærmeste sjef men oppgir samtidig han/hun som en referanse (etter å ha avtalt det i forkant). Vedkommende kan uansett fortelle om arbeidsforholdet og da kommer det ikke som noen overraskelse på de som du er på intervju hos hvorfor det er lite detaljer. Deretter bør du ha minst en, kanskje to, kollegaer som kan fortelle hvordan du er som kollega og fungerte i det daglige. Dette må du og avklare i forkant. Da vil potensiell by arbeidsgiver ha ulike personer å stille ulike spørsmål. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 nomore82 skrev (1 time siden): Si det som det er at du jobbet aldri tett med din nærmeste sjef men oppgir samtidig han/hun som en referanse (etter å ha avtalt det i forkant). Vedkommende kan uansett fortelle om arbeidsforholdet og da kommer det ikke som noen overraskelse på de som du er på intervju hos hvorfor det er lite detaljer. Deretter bør du ha minst en, kanskje to, kollegaer som kan fortelle hvordan du er som kollega og fungerte i det daglige. Dette må du og avklare i forkant. Da vil potensiell by arbeidsgiver ha ulike personer å stille ulike spørsmål. Jeg har flere kolleger som gjerne stiller som referanse, det er avklart. Å spørre den sjefen jeg hadde for 2.5 år siden er som om jeg skulle spurt deg. For alt jeg vet kan sjefen ha sluttet og enda en ny er satt inn. Dette firmaet har enorm gjennomtrekk både av arbeidere og ledelse. Attesten jeg har fått er skrevet av en person jeg aldri har hverken sett eller snakket med. Aldri hørt navnet engang. Skal sies at attesten er svært tynn. Står ikke ett ord om meg som person eller utførelse av jobb. Policyen i firmaet er at de ikke skriver personlige attester. Sært! Anonymkode: c1a91...eb5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #6 Skrevet 9. august 2021 Da bruker du en tidligere kollega og en som kjenner deg privat. På en evt intervju så hadde jeg vært ærlig og sagt at grunnen til hullet er tidligere sykdom som er ferdig behandlet nå. Så godt å høre at du er klar for jobb og at medisiner virker. Lykke til med jobbsøk! Anonymkode: b4367...412
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #7 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har flere kolleger som gjerne stiller som referanse, det er avklart. Å spørre den sjefen jeg hadde for 2.5 år siden er som om jeg skulle spurt deg. For alt jeg vet kan sjefen ha sluttet og enda en ny er satt inn. Dette firmaet har enorm gjennomtrekk både av arbeidere og ledelse. Attesten jeg har fått er skrevet av en person jeg aldri har hverken sett eller snakket med. Aldri hørt navnet engang. Skal sies at attesten er svært tynn. Står ikke ett ord om meg som person eller utførelse av jobb. Policyen i firmaet er at de ikke skriver personlige attester. Sært! Anonymkode: c1a91...eb5 Du kan høre om "nåværende" sjef kan være referanse på hva stillingen og oppgavene bestod i. Og samtidig gi referanser til kollegaer du har jobbet tett med for detaljer om hvordan du er på jobb. Da trenger du heller ikke henge ut det poenget at du ikke hadde tett kontakt med tidligere sjef. At det ikke skrives personlige attester på store arbeidsplasser er vanlig. Vi gir samme, nøytrale, attest til alle. Dette oppfattes som det mest profesjonelle da man ellers vil være avhengig av personlige vurderinger og preferanser, og selskapet med sitt navn ikke ønsker å gå god for hva som helst på papiret. Hva enkeltpersoner uttaler seg om muntlig er en annen sak. Anonymkode: 1d452...b9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå