Gå til innhold

Hvordan vet man at noen er narsissist?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kommet borti en utrolig manipulerende type. Han ordner gjerne alt for meg og hjelper meg, men det må være han som er sjefen, og han vil aldri diskutere noe med meg. Han gir ikke slipp på meg, og hører ikke på meg i forhold til at det ikke er oss.

Er dette typisk narsissime?

Anonymkode: ee2bc...c9b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og for å legge til, han er skal kontrollere alt, og liker ikke at jeg er selvstendig og misliker hvis jeg ordner ting på egenhånd. Han er norsk...

Skrevet
  1. Har en grandios oppfatning av egen betydning (f.eks. overdriver bedrifter og talenter, forventer å bli oppfattet som bedre enn andre uten at dette grunner seg på tilsvarende prestasjoner). 
  2. Er opptatt av fantasier om ubegrenset berømmelse, suksess, makt, briljanse, skjønnhet eller ideell kjærlighet. 
  3. Tror at han eller hun er "spesiell" og unik og og bare kan bli forstått av, eller bør være sammen med, spesielle eller høystatusfolk (eller institusjoner). 
  4. Krever overdreven beundring.
  5. Har en følelse av å være særlig berettiget, f.eks. urimelige forventninger om særlig gunstig behandling, eller at andre uten videre skal oppfylle hans eller hennes forventninger. 
  6. Er utnyttende i mellommenneskelige forhold, dvs. søker fordeler gjennom andre for å nå sine egne mål. 

7. Mangler empati; er ikke villig til å anerkjenne eller identifisere seg med andre menneskers følelser og behov. 
  8. Er ofte misunnelig på andre eller tror at andre er misunnelige på ham eller henne. 
  9. Viser arrogant, hovmodig atferd eller holdninger. 
  10. https://www.hjelptilhjelp.no/Personlighetsforstyrrelser/hva-er-en-narsissistisk-personlighetsforstyrrelse
  • Liker 2
Skrevet

Alle mennesker har uheldige sider. Det er langt mellom å være litt manipulerende og kontrollerende til det å ha en narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Det er det også bare en lege/psykiater eller psykolog som kan konkludere med. Er du skeptisk til fyren og du opplever røde flagg, så lytt til magefølelsen og gjør det slutt. Det helt uavhengig av en eventuell diagnose. Noen er også bare kontrollerende drittsekker, uten at de har en diagnose i bunn. Det er ikke diagnoser som bør avgjøre om et forhold skal ta slutt eller ikke. Det holder å ikke ha det bra. Ta deg selv på alvor uansett.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har kommet borti en utrolig manipulerende type. Han ordner gjerne alt for meg og hjelper meg, men det må være han som er sjefen, og han vil aldri diskutere noe med meg. Han gir ikke slipp på meg, og hører ikke på meg i forhold til at det ikke er oss.

Er dette typisk narsissime?

Hvorfor spiller det noen rolle? Han er kjip, det er alt du trenger å vite for å holde deg unna fyren.

• Liker 7
Skrevet
Svartfugl skrev (16 minutter siden):

Hvorfor spiller det noen rolle? Han er kjip, det er alt du trenger å vite for å holde deg unna fyren.

Dette!

Narssisister kan forøvrig bli svært farlige mennesker, virkelig ødelegge livet ditt, så bare å ha tanker om at han kan være på det spekteret burde få deg til å trekke deg unna. 

Uansett er det som Svartfugl skriver mer enn tilstrekkelig at han er en kjip fyr. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man vet det hvis en fagperson har stilt diagnosen. Hvis ikke skal man droppe hobbydiagnostiseringen. Og heller høre på Svartfugl.

Anonymkode: 92a52...be2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du misfornøyd, så er det god nok grunn til å dumpe. Han trenger ikke å være bekreftet narsissist eller psykopat for at du skal "få lov" til å dumpe han. Han kan likevel være en drittsekk. Han trenger ikke engang være en drittsekk. Han kan være en kjernekar som du ikke får god kjemi med. Det er fortsatt lov til å dumpe (på en fin måte, selvsagt. Uansett). Ja. Narsissister manipulerer. Men en manipulator trenger ikke å være en narsissist. Er du ute for en narsissist, så vil du trolig ikke merke at du blir manipulert en gang.

Anonymkode: 7bc4c...6db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for innspill.

Er fullstendig klar over at narsissister ødelegger de rundt seg.

Han er så fantastisk på mange måter også, så er i tvil .

Er bare så redd for at han kan være narsissist og at det faktisk ikke er noe håp her, og at de gode øyeblikkene egentlig bare er skuespill.

Gjest Skogsalv
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

TS her. Takk for innspill.

Er fullstendig klar over at narsissister ødelegger de rundt seg.

Han er så fantastisk på mange måter også, så er i tvil .

Er bare så redd for at han kan være narsissist og at det faktisk ikke er noe håp her, og at de gode øyeblikkene egentlig bare er skuespill.

Kom deg unna uansett. Kontroll er ikke kjærlighet. Uavhengig av diagnose. Kun fåtall er ordentlige narsissister.  

Kan anbefale " psykopati og kjærlighet " på Facebook om du ikke klarer å bryte enda. Så du kan få kunnskap ihvertfall, samt beskytte sjela di. Ikke bli . ❤

Om han isolerer deg fra familie,jobb og sosialt liv og vil bestemme over dette og dine penger ,- så en mulig sådann.  

Om han straffer deg for å sette spørsmål og stå opp for deg selv eller legger skylden på deg ,- en mulig sådann. 

Straff kan være å skremme deg verbalt eller fysisk. Det kan være silent treatment eller regulere hva du får av tid,kjærlighet og sex ,- på urimelige måter.  

Ny video i dag på You tube fra Stephan Speaks: " 9 signs you are dating a narcissist."

Endret av Skogsalv
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mistenker at noen er en narsissist, så har de antakeligvis gjort så mye faenskap at du uansett bør holde deg langt unna! 

Legger de skylda på deg? Bagatelliserer de det de blir beskyldt for? Typisk narsissister!

Anonymkode: 7bc4c...6db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, Kritisk said:

Du åpner Instaappen din,vipps..

Dette forstod jeg ikke helt. Kan du forklare? 🙂 

Anonymkode: db7a2...e89

Skrevet
Trolltunge skrev (16 timer siden):

Dette!

Narssisister kan forøvrig bli svært farlige mennesker, virkelig ødelegge livet ditt, så bare å ha tanker om at han kan være på det spekteret burde få deg til å trekke deg unna. 

Uansett er det som Svartfugl skriver mer enn tilstrekkelig at han er en kjip fyr. 

Enig! Virker som mange tror de må ha en "god" unnskyldning for å droppe noen som behandler dem dårlig. 😐

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...