Gå til innhold

Hvordan bli et harmonisk menneske ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke min egen personlighet når jeg ser meg selv utenfra. Jeg tror ikke at jeg hadde valgt å bli venn med en med min personlighet. 

Jeg har egentlig mange venner og klart å beholde flere vennskap fra barnealder, så jeg må jo ha noe, Men jeg skjønner ikke hva egentlig siden jeg føler at jeg er en stresset person som ofte svarer krasst om en person ikke skjønner hva jeg mener eller stiller dumme spørsmål f.eks. 

Jeg har høyt temperament og er ekstremt var. Blir lett såret, irritert, fornærmet osv og takler tunge perioder på en helt jævlig måte, blir suicidal med en gang noe går imot meg og det er latterlig, men ikke noe jeg kan styre. Jeg er vel også litt hyklersk noen ganger, jeg dømmer folk for ting dem gjør som er dumt nesten litt for å skygge over mine egene feil tror jeg.... litt underbevisst. 

Jeg har aldri fått noen kommentarer på personligheten min og f.eks til jul og bursdager får jeg både kort og digitale hilsninger med mange fine ord om meg, og jeg skjønner det ikke for i mitt synspunkt er jeg jo virkelig ikke noe trivelig menneske.jeg har humor er hjelpsom og er med på "alt", men det er vel det. 

Jeg lurer derfor på om det er noe "magisk" man kan gjøre for å bli et harmonisk, varmt, trygt og tillitsfullt menneske som utstråler en godhet som får andre til å føle seg vel i ens samvær? (Det er jo noen av disse menneskene som jeg bare kunne drømt om å være) et eksempel på en sånn type person er hun Johanne I Hjem til jul f.eks. 

Anonymkode: 58617...796

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Meditasjon.

Anonymkode: 63daa...628

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Meditasjon.

Ok, kan du utdype det ? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Det går an å øve på hvordan man tar ting.  Jeg blir selv lett fornærmet, men gikk et kurs gjennom jobbe hvor jeg lærte teknikker for å bedre måten jeg tar ting på.    Det gikk ut på å finne ut hva som trigger fornærmelsen/sinne osv og lage seg et mentalt hyggelig bilde man drar frem ved fornærmelse og på den måten  tvinger hodet til å endre sinnstilstand.   

Vi brukte en stor del av kurset til å jobbe/meditere med disse mentale bildene.  

Ja det høres ut som det største røret og jeg var sykt skeptisk til å begynne med.   Men som den greie jenta jeg er, gjorde jeg leksene og ganske umerkelig etter en stund merket jeg bedring.   Jeg mediterer fortsatt litt, synes det hjelper når jeg føler livet går litt treigt. 

Anonymkode: 90d00...b62

Skrevet

Du høres litt deprimert ut, og da er det ikke mulig og bli et harmonisk menneske. 

Hvorfor blir du fort sint og såret? Kanskje du skulle prøvd og finne ut hva som ligger bak, eventuelt oppsøke hjelp. Jeg ville startet der.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en venninne som kunne passe i alt du skriver. Brå og krass er hun, men hun er også et fantastisk menneske. Raus, kjærlig, lojal, varm og full av så mye bra at det ikke er vanskelig å være glad i henne, og akseptere de sidene som er litt krevende også. Ikke minst fordi vi kjenner godt til årsakene til at hun har "torner". Hun er et løvetannbarn, og ble dessuten mobbet som barn. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor hun er litt i kamp, for hun måtte kjempe seg og frem i livet. Vi har stor respekt for at hun har hatt styrken til det, og like under denne forståelige krassheten er det altså et veldig varmt og fint menneske. 

De siste årene har hun på mange måter blitt mindre krass og mer harmonisk. Det begynte nok med en runde hos psykolog, for å bearbeide en del vonde ting, og så har det å gå i fjellet, yoga og fokus på "elsker deg selv" filosofi bidratt videre. 

Først og fremst har hun nok fått det bedre med seg selv, og ut fra det landet bedre i alt annet også. 

Helt uten torner blir hun nok aldri, men det er helt greit. Vi elsker henne som hun er. Har alltid gjort det. 

Krasse mennesker uten varme og godhet under er nok vanskeligere å tåle. Antagelig har du som min venninne svært gode sider også. Er verdt å elske. Dine venner ser gjennom og bak det. For din egen del er det nok likevel lurt å jobbe med de tingene som gjør deg krass. Forstå hva det kommer fra, og forstå og aksepterer deg selv bedre. 

Å forstå og akseptere min venninne har ikke vært vanskelig. Hun er så god. Et fantastisk menneske jeg virkelig beundrer. Elsker. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS, jeg syns det høres ut som du kan ha nytte av samtaler med en psykolog, både for å bli mer bevisst dine gode sider, og få hjelp med de mer strevsomme sidene ved deg selv. 

Anonymkode: 29808...c76

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, miaw said:

Du høres litt deprimert ut, og da er det ikke mulig og bli et harmonisk menneske. 

Nå må du slutte opp, selvfølgelig er det mulig å bli et harmonisk menneske selv om man er deprimert! Newsflash: depresjon kan man faktisk komme ut av. Jobber man tilstrekkelig med seg selv, er tålmodig og målbevisst så er det utrolig hva man kan få til. 

Anonymkode: 6f5bc...818

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå må du slutte opp, selvfølgelig er det mulig å bli et harmonisk menneske selv om man er deprimert! Newsflash: depresjon kan man faktisk komme ut av. Jobber man tilstrekkelig med seg selv, er tålmodig og målbevisst så er det utrolig hva man kan få til. 

Anonymkode: 6f5bc...818

Jeg mente det ikke sånn. Jeg bare mente at når man er deprimert så har man det ikke godt med seg selv, og har du det ikke godt med deg selv så lever du heller ikke i harmoni med deg selv. Så det er det første man må ta tak i. 

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, kan du utdype det ? 

Det jeg mener er at meditasjon kan gi deg det du søker etter. Det kan være et ekstremt effektivt verktøy. Det finnes mange former for meditasjon og jeg har ingen formening om hvilken som er "best" og det er nok forskjellig hvilken type som vil passe. For min del har det vært klassisk mindfulness som har gjort susen mer enn noe annet. Samtaleterapi og medisiner har ikke kommet i nærheten av å gi meg den roen, harmonien, tryggheten og omtanke for andre som jeg finner der. Jeg mediterer enten helt på egenhånd eller ved hjelp av en app. Det finnes mange, den jeg bruker heter Waking Up. Ellers kan jeg anbefale undervisning og guidet meditasjon fra psykologen Tara Brach, disse finner du gratis i podcast-apper og sikker på web også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...