Gå til innhold

Hvitevarer, møbler og andre store ting ved søppelet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er møkk lei folk som lar naboene i et borettslag betale for bortkjøring av ting som ikke inngar i søppelordingen - altså husholdningsavfall og papir.

Det står et tydelig skilt om dette ved søppelbrønnene. Likevel er det enkelte som ikke bryr seg.

Vaktmesteren vår må så stille med henger og en ekstra mann. Faktura tilsvarer gjerne en hundrings pr leilighet. Fryktelig irriterende!

Hvem er disse egoistiske naboene?

Anonymkode: 03914...2a0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I et par borettslag jeg har bodd i ble det ordnet med containere en gang i året. Da kunne beboerne kaste store ting i dem. Det hjalp mye. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For en råtten og grisk vaktmester. Her dumper vi bare alt i fellesarealet i kjelleren, så tar vaktmesteren seg en tur når det hoper seg opp. Ingen ekstra faktura blir sendt. For dette er en DEL AV JOBBEN SOM VAKTMESTER.

Anonymkode: bf701...3f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er møkk lei folk som lar naboene i et borettslag betale for bortkjøring av ting som ikke inngar i søppelordingen - altså husholdningsavfall og papir.

Det står et tydelig skilt om dette ved søppelbrønnene. Likevel er det enkelte som ikke bryr seg.

Vaktmesteren vår må så stille med henger og en ekstra mann. Faktura tilsvarer gjerne en hundrings pr leilighet. Fryktelig irriterende!

Hvem er disse egoistiske naboene?

Jeg skjønner at du blir sur på naboene. Jeg skjønner likevel ikke hvorfor du aksepterer fakturaen. Du har ikke betalt for noen tjeneste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Cole skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner at du blir sur på naboene. Jeg skjønner likevel ikke hvorfor du aksepterer fakturaen. Du har ikke betalt for noen tjeneste.

Vaktmesterselskapet fakturerer oss for kontraktsfestede faste oppgaver og en mann som er innom to ganger i uken. Bortkjøring av søppel er ikke inkludert. Dette er helt vanlig i mindre borettslag og sameier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere må sette opp kamera slik at dere får avslørt hvem disse idiotene er.

Jeg hadde forøvrig også nektet å betale for noe sånt.

Anonymkode: 3465d...43d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen ekstra faktura blir sendt. For dette er en DEL AV JOBBEN SOM VAKTMESTER.

Bra for dere at dere har en slik ordning.

Det har ikke vi, et middels stort sameie i Oslo. Vaktmester tar seg av uteområder og småjobber, søppel hentes av søppelbilen. Vaktmester har ingen ting med bortkjøring av søppel å gjøre, det inngår ikke i kontrakten. Vi kunne kanskje fått det inn, men da ville vaktmestertjenestene kostet mer, og det er vi jo ikke interessert i.

Her er det også noen idioter som setter for store ting ved siden av søppelkassene. Det hjelper at vi har en felles kontainer en gang i året hvor man kan kaste store ting, men likevel skjer det fra tid til annen. Da blir tingene stående der da, ved siden av søppelkassa, til irritasjon for alle og et hinder for renoveringsfolka. 

Å fjerne det koster penger. De som sier "ikke aksepter fakturaen", hvordan tenker dere at disse tingene skal bli borte? Og hvem skal betale for det? Når man ikke kan finne ut hvem som har dumpet søppelet, får man ikke fakturert synderen. Søppelet må jo bort, det er i alles interesse at det blir fjernet. Hvem skal betale da, om ikke beboerne går sammen?

Det er en av ulempene med å bo i borettslag/sameie, idiotnaboer som skaper merarbeid som dette.

Heldigvis er det noen fordeler og, som veier opp (for min del).  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje dere må sette opp kamera slik at dere får avslørt hvem disse idiotene er.

Jeg hadde forøvrig også nektet å betale for noe sånt.

Kamera er uaktuelt. Vi får ikke konsesjon med begrunnelse i å overvåke beboere og søppel.

Så du ville nektet å betale for bortkjøring selv om dette er kontraktsfestet som ekstraarbeide?

AnonymBruker
Skrevet
Myrmica skrev (1 minutt siden):

Å fjerne det koster penger. De som sier "ikke aksepter fakturaen", hvordan tenker dere at disse tingene skal bli borte? Og hvem skal betale for det? Når man ikke kan finne ut hvem som har dumpet søppelet, får man ikke fakturert synderen. Søppelet må jo bort, det er i alles interesse at det blir fjernet. Hvem skal betale da, om ikke beboerne går sammen?

De som satte det der skal fjerne det eller betale for fjerning.  Hvitevarer og annet søppel av samme type skal leveres inn på egnet mottak for dette. Mye kan settes utenfor butikker som Elkjøp e.l. men mye skal også kastet på fyllinga.

I verste fall må man kanskje ringe på hos alle beboerne for å se om de nylig har byttet ut den eventuelle varen (f.eks. en vaskemaskin eller sofa). 
Det er ikke selve prisen som er ille - den blir nok lav på hver om alle blir tvunget til å spleise - det er prinsippet.
Jeg hadde fremdeles ikke betalt for å fjerne andres søppel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kamera er uaktuelt. Vi får ikke konsesjon med begrunnelse i å overvåke beboere og søppel.

Så du ville nektet å betale for bortkjøring selv om dette er kontraktsfestet som ekstraarbeide?

Ja, jeg vil jo selvfølgelig ikke betale for fjerning av andres spesialavfall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De som satte det der skal fjerne det eller betale for fjerning.  Hvitevarer og annet søppel av samme type skal leveres inn på egnet mottak for dette. Mye kan settes utenfor butikker som Elkjøp e.l. men mye skal også kastet på fyllinga.

I verste fall må man kanskje ringe på hos alle beboerne for å se om de nylig har byttet ut den eventuelle varen (f.eks. en vaskemaskin eller sofa). 
Det er ikke selve prisen som er ille - den blir nok lav på hver om alle blir tvunget til å spleise - det er prinsippet.
Jeg hadde fremdeles ikke betalt for å fjerne andres søppel.

Selvsagt bør de betale for fjerning selv, men som sagt, hvordan kan man finne ut hvem det er? Om de hadde intensjoner om å betale selv hadde de ikke dumpet det i søppelhuset over natta. 

Sist gang ble et stort gulvteppe rullet sammen og satt ved siden av søppelkassene, da det ikke fikk plass oppi. Renovasjonsfolka tok det ikke med seg. Selvsagt kan alle beboerne bare nekte å betale for sånt, men da blir det stående der. Er det en god løsning? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg vil jo selvfølgelig ikke betale for fjerning av andres spesialavfall.

Hvis man ikke finner synderen har du ikke noe valg. Styret må selvfølgelig godkjenne en faktura på kontraktsfestet ekstraarbeide, og du er en av de som må betale. I praksis er jo et borettslag og sameie et spleiselag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For en råtten og grisk vaktmester. Her dumper vi bare alt i fellesarealet i kjelleren, så tar vaktmesteren seg en tur når det hoper seg opp. Ingen ekstra faktura blir sendt. For dette er en DEL AV JOBBEN SOM VAKTMESTER.

Vi har ikke bortkjøring av søppel inkludert i vaktmester-ordningen. Og uansett om vi hadde hatt det, så ville vi jo måtte inkludert både tid og avgifter i summen som vaktmester koster. Med andre ord, vi hadde fortsatt måtte betale for at noen naboer er så gjerrige at de bryrer husreglene og dumper avfallet i fellesarealer. 

Du synes vaktmester er grisk, hva med naboene som synes det er bedre å dumpe søppel på fellesarealer bare for å slippe dra på søppelfylling med det? Jeg synes det er fryktelig egoistisk å bryte husregler og dumpe søppel slik at andre må rydde, og det er i mitt hode enda mer egoistisk når man vet at naboene må ta regningen. Det er etter min mening fryktelig råtten og grisk gjort...

Anonymkode: efc48...6b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har lignende erfaringer og man kan nesten miste troen på menneskeheten. Virker som noen har den grunnleggende oppfatning at andre skal ordne opp for seg. Mange som tenker at dersom ingen oppdager at det er DE som har dumpet tingene, er det jo helt greit. Trist.

Samme på hytta der jeg er om sommeren. Et antall hytter deler på felles søppelkasser. Til tross for diverse påminnelser om at disse kun er til husholdningsavfall og ikke til større ting, skjer et hver sommer at noen dumper f.eks. ødelagte campingstoler, griller etc. etc. der. Evt. setter det ved siden av. Skjønner meg ikke på folk.

Anonymkode: 2cc63...d92

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vaktmesterselskapet fakturerer oss for kontraktsfestede faste oppgaver og en mann som er innom to ganger i uken. Bortkjøring av søppel er ikke inkludert. Dette er helt vanlig i mindre borettslag og sameier.

Da unnlater du å betale for bortkjøring av søppel. Dette har du tross alt ikke godkjent. Du har godkjent de faste oppgavene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette går utover økonomien i borettslaget ditt eller sameiet. Når Borettslaget må bruke ekstra penger på bortkjøring av søppel kan dere risikere at husleien til slutt til økt. Hos oss har vi truet med dette lenge og tilslutt fikk vi forhøyet husleie pga noen idioter som ødelegger for andre. 

Anonymkode: 9174d...b5d

AnonymBruker
Skrevet

Slik er det å bo i slike felleskap, alle må betale fordi noen få ikke greier å forholde seg til regler. Slik er det overalt i samfunnet og. Og vi har miljøsstasjoner for en grunn og søppelkjørere for en grunn. SELVSAGT er det ikke vaktmester sin jobb å fjerne slik, så da må han fakturere for ekstra arbeid. 

Anonymkode: 31876...066

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...