AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #1 Skrevet 8. august 2021 Jeg er usikker på om jeg vil vaksinere meg. Jeg er redd for senvirkninger av vaksinen. Har utsatt den 2 ganger. jeg tenker jeg burde bestemme meg snart, men jeg kommer liksom ikke noen vei, får bare ikke bestemt meg! Hvorfor tok/ikke tok du den? Anonymkode: 2bd54...f24 1
DrueSmoothie Skrevet 9. august 2021 #2 Skrevet 9. august 2021 Jeg var først veldig skeptisk, og bestemte meg for å ikke vaksinere meg. Og den avgjørelsen stod jeg lenge ved. Jeg var av de som fikk hjernehinnebetennelse-vaksinen sent på 90-tallet, og siden ble utredet for, og diagnostisert med, kronisk utmattelse, som den vaksinen viste seg å kunne forårsake. MEN, man kunne aldri med sikkerhet si at det hadde noen sammenheng med vaksinen eller ikke. Dog hadde det helt klart sammenheng med at jeg, som i utgangpunktet er verdens største pyse, ble ennå mer skeptisk til nye vaksiner. Dog tar jeg gladelig de som er velprøvd over tid. Men, men tiden så ombestemte jeg meg i takt med at flere og flere millioner, og etterhvert milliarder på verdensbasis, har fått den og man høstet mer erfaringer rundt vaksinene. Dog er det ennå tidlig å si noe om senvirkninger, men så langt ser det lovende ut på verdensbasis. Jeg hadde derimot aldri tatt AstraZeneca om jeg hadde fått tilbud om den. Selv om sjansen var liten for alvorlige bivirkninger, så var den for stor for meg. Så, jeg bestemte meg for å ta vaksinen, og har nå fått begge dosene og det kjennes godt å være ferdig med det. Tro det eller ei Jeg fikk dose 1 som ordinært for min aldersgruppe i beg av Juli, og var av de som troppet glad opp da min kommune åpnet for Drop-in, også dose 2, kun noen få uker etter at jeg fikk første dose. Følte meg brått heldig som kunne få dose 2 så fort DET hadde jeg aldri trodd! Jeg var så heldig å kunne velge mellom Moderna og Pfizer, og valgte Pfizer, og har fått den begge dosene. Av en eller annen grunn er det den jeg følte meg tryggest på. Klart, de bivirkningene som har vist seg hos enkelte har skremt meg, men jeg tenker også at det nok er stor sannsynlighet for at man ville reagert med samme, men kanskje i langt større grad, dersom man faktisk fikk sykdommen. Og med de smittebølgene som har vært så føler jeg sjansen for å få sykdommen er stadig større. I tillegg har jeg lyst til å kunne reise igjen, og da er det godt å være vaksinert, både mtp den friheten det gir med koronapass, og det at jeg kjenner faktisk mest på det ift egen sikkerhet. For skal man ut å reise er det ikke til å komme unna at man vi havne tett på folk (fly, buss, flyplasser, køer man ikke kan unngå mv.) Og da er det en trygghet å vite at jeg med svært stor sannsynlighet ikke vil bli alvorlig syk, om jeg i det heletatt utvikler sykdom. 4
2ro Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 I begynnelsen synes også jeg at dette fikk litt fort, men jeg slo meg til ro med at de skulle følge prosessen. Nå er jeg veldig positiv og ser på det som det mest rasjonelle valget for de fleste. Mannen var mer som enkelte her, som regnet med han skulle komme ut av korona styrket. Han ville heller forsøke å holde seg unna andre for å ikke smitte, og de vanlige argumenter. Han leste en artikkel om at "slike som meg" oftere enn andre får long covid. Da snudde han helt for det siste han ønsker er jo at jeg skal få det verre. Så nå er alle i familien vaksinert (som kan) og de fleste venner. Siden vaksinen beskytter godt men ikke hundre prosent lever vi litt mer forsiktig enn mange. Siden vi ikke vil ha for mange nærkontakter blir det lite vi har med uvaksinerte. Det er trist men jeg kan ikke tvinge andre til å vaksinere seg. Så mitt argument er at det ser ut som en veldig trygg vaksine som beskytter godt mot sykdom og død. Den beskytter mot å smitte andre, siden man må være smittet for å smitte andre. Som vaksinert vil du derfor være mindre risikabel å være med for de som er bekymret for slikt. I tillegg vil du nok kunne reise lettere. 2
Frøya90 Skrevet 9. august 2021 #4 Skrevet 9. august 2021 Jeg vurderte også å la meg vaksinere. Har lest alt jeg har kommet over fra begge sider. Jeg ble skikkelig syk av svineinfluensaen, men jeg tror at det styrket immunforsvaret mitt. Jeg har knapt vært syk siden. Holder meg sunn og frisk. Jeg er redd for å få korona, men jeg er enda mer skeptisk til koronavaksinen. Det uroer meg at kvinner over hele verden opplever unormale mensblødninger og hvordan spikeproteinene i verste fall kan påvirke kroppen. Jeg håper at vaksinen er så trygg som helsemyndighetene gir uttrykk for og at ingen får senskader, men jeg klarer ikke å slå meg til ro med det. Jeg har alltid vært litt kritisk av meg. For meg er det riktig å avstå. Jeg mener at alle må gjøre det som kjennes rett ut for ens egen del og ikke gi etter for press 9
Gjest Linny111 Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 Jeg var aldri i tvil. Bor i Storbritannia og skulle gjerne vært den første personen til å få AstraZenica om jeg ble spurt. Jeg vil gjøre mitt for å få slutt på denne teite pandemien, og jeg er mye mer redd for korona enn bivirkninger. Nå er jeg fullvaksinert, fikk ingen bivirkninger og er veldig fornøyd. Jeg kjenner flere som utsatte det og deretter ble veldig syke av korona. Alle sammen angret noe fryktelig selv om de ikke ble innlagt på sykehus eller ble alt for dårlige.
Jullen Skrevet 10. august 2021 #6 Skrevet 10. august 2021 (endret) Jeg har valgt å vente med å vaksinere meg (og det til tross for at jeg jobber i helsebransjen). Dette bla fordi jeg mistenker jeg kanskje kan være genetisk disponert for autoimmun reaksjon. Alltså at immunforsvaret mitt overreagere mot vaksinen. Har sett denne tendensen når jeg har tatt influensavaksiner, der jeg har fått kraftige bivirkninger ‘ingen andre får’. Jeg tror likevel jeg kommer til å ta den etterhvert. Vil bare se an litt til hvordan det går. Fikk nok litt støkken i meg da jeg takket nei til Aztra zeneca i februar pga dårlig magefølelse og ville ikke være ‘første mann ut’. For så være vitne til hvor syke mange av kollegene mine ble (noen er det fortsatt) og alt styret i media og den ble trukket tilbake av helsemyndighetene like etterpå. Dette minnet meg på at det kanskje kan være trygt å trå svært varsomt frem med disse covid-vaksinene. Og at hver enkelte må få velge selv om man er villig og tørr å utsette kroppen sin for denne forskningen. Personlig vil jeg også helst vite om vaksinen (evt videreutviklet vaksine) hindrer at jeg blir smittebærer videre før jeg tar sjansen. I dag syns jeg dette virker nokså uklart. Men om (og helst NÅR) den dagen kommer at forskning kan vise dette temmelig klart. Ihvertfall klarere enn hva den gjør i dag. Da tar jeg den. Når dette er sagt ønsker jeg på ingen måte å forsøke og påvirke andres valg rundt vaksinen. Jeg forteller bare om min personlige erfaring og hvordan jeg tenker. Min samboer er vaksinert og jeg er stolt av ham. Ikke minst fordi vi lever et nærmest isolert liv sammen. Reiser ikke noen steder og bruker fortsatt munnbind og holder avstand. Han er også ung og frisk ellers, så han gjør det kun i solidaritet🌸 Endret 10. august 2021 av Jullen 4
Anbefalte innlegg