Gå til innhold

Tusenvis henger ikke med på digitaliseringen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår faktisk ikke helt at f eks apper er så vanskelig å forstå for folk som er vant til å bruke mobil, men forstår selvsagt at det er problematisk for svært gamle som aldri har brukt verken mobil eller pc å forstå alt det nye. Samtidig; de aller fleste av oss er selvlærte på både mobil og pc, så hvorfor er dette så uoverkommelig vanskelig for en del? Jeg opplever det litt som at når man blir godt voksen gidder man ikke lenger å lære seg og/eller sette seg inn i nye ting. Virker som det er lettere å syte og klage på at verden endrer seg og at det er vanskelig enn å finne ut av ting. Men hvorfor skal man være fritatt for å ta ansvar for seg selv når man blir godt voksen? (Jeg snakker ikke om demente.) Hvorfor mener eldre at det plutselig er greit å være passive når man blir eldre? Hvorfor melder man seg bare ut? Alle må lære nye ting, f eks må en ungdom lære vaskemaskina eller kjøre bil. Det er heller ikke så mange tiår siden vi begynte med bankkort f eks. Syting og klaging da og, men verden går framover, og der gjør den fortsatt. Håper virkelig ikke jeg blir redd alt som er nytt når jeg blir gammel.

Anonymkode: 927e9...05b

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er tyngre å ta til seg lærdom jo eldre man blir? Og når det blir tyngre, blir alt vanskeligere, og man gir til slutt opp. Det er jo liksom ikke bare en ny greie hvert skuddår man må forholde seg til, det er nye apper, duppeditter, regler, tæpp, passord og koder hver uke, og når det ikke er mulig å få hjelp av et vanlig menneske lenger, så føles det vanskelig og uoverkommelig for mange.

Husk at mange av de eldre i dag har aldri jobbet med data, og har ikke fulgt med på den ekstremt raske digitale utviklingen som har vært. De har ikke det samme grunnlaget som millenials har.

Anonymkode: 8790c...30e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Yes, bestefaren min er over 80 og bruker både nettbank vipps, snapchat, Instagram og Facebook. Selvfølgelig har det krevd ekstra av han å sette seg inn i, men hva annet har de å gjøre liksom. 

Anonymkode: 60a5e...f39

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn  har større problem med å ta til seg ny teknologi enn min foreldregenerasjon.

Det er fortsatt ting 75+ generasjonen i familien sliter med, men det er mer naturlige problematikken enn enkle appfunksjonaliteter som 25+ generasjonen har problemer med. Jeg er ganske sikker på at yngstemann har færre apper en bestemora.

Stort sett tror jeg det mere handler om du bryr deg nok til å gidde sette deg inn i det.

Anonymkode: 56201...1fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle likt å se deg, ts, gjøre mye av de den gamle generasjonen kunne og tok som en selvfølge uten å snuble underveis. Du hadde fått soter problemer med å følge mine besteforeldre i alle fall. 

Anonymkode: aeafe...a24

• Liker 4
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Jeg har forståelse for at noen sliter. De har aldri brukt data i jobb, og hatt null interesse for å lære det.  Da det ble vanlig i 90- årene, så var det mest snakk om ungdom og dataspill.  Selv har jeg brukt det i jobb siden 80-tallet, i tillegg til interesse for alt som er nytt.  De må nok ta det fra meg med makt om jeg blir dement og rører som verst på pc og tlf.

Mange eldre har ikke dette, men noen henger med. Foreldrene mine synes det var noe dyrt leketøy for barn, og var ikke interessert. De forsto ikke hvor viktig det skulle komme til å bli.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

Norge består av 5,4 millioner mennesker.

Av disse er det altså bare et par tusen som ikke følger med på digitaliseringen?

Det høres meget vellykket ut!

Anonymkode: b57d1...4fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han her er kun 41, og sliter med å henge med på digitaliseringen: https://www.tv2.no/a/11210443/

Hadde han vært 98 år hadde jeg forstått det.

Den eldre garde er unnskyldt, men utenom det synes jeg nesten det er en samfunnsplikt å følge med på utviklingen. Utvikling vil skje hele tiden uansett. Det var vel de som klaget over bilen når den kom også, mens de satt på sin hest og kjerre. 

Anonymkode: f4676...b01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette handler om at folk er forskjellige. Folk som har interesse for og forståelse for elektroniske ting har lett for  ta til seg lærdom om nye teknologi, apper osv. De som aldri har interessert seg for og ikke har den grunnleggende forståelsen har større problemer. Jeg er i 50-årene og har ikke interesse og liten kunnskap om teknologi og dermed er det vanskeligere å forstå. Og da MÅ folk skjønne at de i 70-,80 åra har problemer! 

Utviklinga går altfor fort, mange greier ikke å henge med. Når de har lært EN løsning så kommer det nye ting. Så her har kommunene noe å ta tak i. Men inntil videre bør det være mulig å snakke med folk, få ting på papir , betale med kontanter osv . 

Anonymkode: fdd21...ba6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Slik har det alltid vært, og kommer alltid til å være sånn. De unge tar til seg det nyeste og de eldre synest det er mye styr. Bare vent, du blir nok sånn du også TS😉😄

Anonymkode: 4b795...c15

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Norge består av 5,4 millioner mennesker.

Av disse er det altså bare et par tusen som ikke følger med på digitaliseringen?

Det høres meget vellykket ut!

Anonymkode: b57d1...4fe

600 000 voksne, er tallet de operer med i artikkelen. Det er en betydelig andel.

De går også utfra at det er mørketall. Alle som får hjelp av pårørende til å styr med nettbank osv, med den risikoen det innebærer - misbruk av bank-id.

Er selv syk og sliter enormt kognitivt i perioder. Er ærlig talt helt fortvila.

Anonymkode: c6523...7a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du glemmer at det finnes mennesker med ulike utfordringer som gjør at de ikke greier å følge utviklingen. Jeg mener at det burde gått minst en generasjon til før de digitaliserte absolutt alt. Som det å kunne kjøpe en billett på bussen uten app. 
Osv.
Jeg synes faktisk det er mer merkelig at du ikke greier å har så bastante meninger om dette, enn at enkelte ikke greier å følge med. 

Anonymkode: 09a92...a51

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange unnskyldninger her, men faktum er at ingen av oss blir født med en mobil i hendene. Også barna må lære seg hvordan mobiler, nettbanker og andre apper fungerer.

Gamlingene som bokstavelig talt bare sitter på ræva har utelukkende seg selv å skylde på for at de henger igjen på den digitale fronten. Hvis de bytter ut et par timer Glamour om dagen, så har de lært seg hvordan en telefon fungerer ila et par dager.

Anonymkode: 3b48d...438

• Liker 2
Skrevet

Min oppfattelse er at det handler mye om to ting.

For det første har en frykten for å gjøre en kostbar og/eller uopprettelig feil. Jeg var såpass heldig at jeg vokste opp når datamaskiner begynte å bli vanlig i private hjem. En var livredd for å tukle med maskinen ettersom de var svindyre, programvare var lite tilgivende for feil og kunne kræsje ut av det blå så en mistet arbeid samtidig som at operativsystem og andre ting faktisk ikke var så veldig stabilt. Det fungerte stort sett, men det var samtidig kort vei til å gjøre feil. Og om en ikke opplevde det selv så kunne en fort høre røverhistorier om andre som hadde opplevd det. Resultatet er altså at den voksne og eldre generasjonen er genuint redd for å gjøre feil, og våger derfor heller ikke å prøve.

For det andre handler det om å tenke nytt. Dersom man kjøper en iPhone til bestemor på 80 år som ser på den og behandler den som den gamle bordtelefonen med vrihjul på, så er det åpenbart at den ikke vil bli mye brukt og måten den fungerer på er svært tungvindt og krevende. Kombinerer man dette med stahet og "det var bedre før" så er oppskriften komplett.

Men naturligvis - verden GÅR ekstremt fort fremover i dag og det krever litt for å følge med på alt. Derfor mener jeg at det er minst like viktig å akseptere at man kan ikke følge med på alt og at man må bruke litt tid/energi på det som en mener er viktig. Hvor ofte kommer det vel ikke oppdateringer på apper og nye løsninger? Hele tiden....

• Liker 1
Skrevet
On 8/8/2021 at 11:28 PM, AnonymBruker said:

Jeg forstår faktisk ikke helt at f eks apper er så vanskelig å forstå for folk som er vant til å bruke mobil, men forstår selvsagt at det er problematisk for svært gamle som aldri har brukt verken mobil eller pc å forstå alt det nye. Samtidig; de aller fleste av oss er selvlærte på både mobil og pc, så hvorfor er dette så uoverkommelig vanskelig for en del? Jeg opplever det litt som at når man blir godt voksen gidder man ikke lenger å lære seg og/eller sette seg inn i nye ting. Virker som det er lettere å syte og klage på at verden endrer seg og at det er vanskelig enn å finne ut av ting. Men hvorfor skal man være fritatt for å ta ansvar for seg selv når man blir godt voksen? (Jeg snakker ikke om demente.) Hvorfor mener eldre at det plutselig er greit å være passive når man blir eldre? Hvorfor melder man seg bare ut? Alle må lære nye ting, f eks må en ungdom lære vaskemaskina eller kjøre bil. Det er heller ikke så mange tiår siden vi begynte med bankkort f eks. Syting og klaging da og, men verden går framover, og der gjør den fortsatt. Håper virkelig ikke jeg blir redd alt som er nytt når jeg blir gammel.

Anonymkode: 927e9...05b

Du syter og klager over at noen syter og klager? Javel...

Anonymkode: b66ee...ec4

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ingen problemer med digitaliseringen i seg selv, det jeg har problemer med er når de digitale systemene ikke virker som de skal, og skaper problemer for brukeren.

Da blir det som i Øystein Sundes sang:

Sitat

Jeg sitter her med brebånd, men jeg kommer ikke på nettet,
For windowsen min er for gammal, og drivern e'kke den rette.
Jeg har ringt til supporten, men de driver meg fra vettet,
De sier jeg trenger ny driver, og det må jeg hente på nettet.
Men jeg kommer ikke på nettet for fankern, jeg kommer ikke på nettet,

Skal vi heldigitaliseres, slik det virker nå, må systemene virke som de skal mesteparten av tiden, og det gjør det ikke nå.

Vi kan ikke satse på heldigitalisering før systemene er tilrettelagt for det, og jeg har full forståelse for de som heller vil snakke med en person, enn å slite med systemer som kræsjer i hytt og pine.

Anonymkode: 970d6...703

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer heldigvis ikke til å være en av "de eldre" som ikke klarer å betjene nettbanken eller levere skattemeldingen min digitalt. Jeg fikk min første hjemme-pc i 1998, og hadde før det brukt pc på jobb en stund. Det har derfor blitt noen år foran skjermen ved tastaturet. Bruker pc hver eneste dag, sju dager i uka. 

Det jeg ikke skjønner meg på, er ting som Snap. Hvorfor i alle dager skal alle drive og pepre folk med intetsigende bilder gjennom dagen? Det er jo som regel ikke noe viktig. Jeg har Snap på mobilen, men bruker det aldri. Skjønner ikke vitsen, men teknologien er grei nok.  

Min egen far var med fra pc- og dataalderens "barndom" på 70- og 80 tallet, har programmert i nesten hele sitt arbeidsliv, så selv om han nå er i slutten av 70-årene, er han en ekspert på data.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-8 den 23.28):

Jeg forstår faktisk ikke helt at f eks apper er så vanskelig å forstå for folk som er vant til å bruke mobil, men forstår selvsagt at det er problematisk for svært gamle som aldri har brukt verken mobil eller pc å forstå alt det nye. Samtidig; de aller fleste av oss er selvlærte på både mobil og pc, så hvorfor er dette så uoverkommelig vanskelig for en del? Jeg opplever det litt som at når man blir godt voksen gidder man ikke lenger å lære seg og/eller sette seg inn i nye ting. Virker som det er lettere å syte og klage på at verden endrer seg og at det er vanskelig enn å finne ut av ting. Men hvorfor skal man være fritatt for å ta ansvar for seg selv når man blir godt voksen? (Jeg snakker ikke om demente.) Hvorfor mener eldre at det plutselig er greit å være passive når man blir eldre? Hvorfor melder man seg bare ut? Alle må lære nye ting, f eks må en ungdom lære vaskemaskina eller kjøre bil. Det er heller ikke så mange tiår siden vi begynte med bankkort f eks. Syting og klaging da og, men verden går framover, og der gjør den fortsatt. Håper virkelig ikke jeg blir redd alt som er nytt når jeg blir gammel

Går verden så mye framover da? Folk sitter foran en skjerm halve dagen, og man mener verden går framover? Tror ikke det altså. Man kan trygt hevde at utviklingen gjør at flere bruker tiden på ufornuftige ting.

Anonymkode: 5b517...fbd

• Liker 1
Skrevet

Min mor er helt ekstrem. Hun er så motstander av f eks pc og mobil at jeg nesten ikke har ord. Spør jeg henne om hvorfor hun ikke vil forsøke å bruke en pc, er svaret alltid et stort VIL IKKE!!!!!! Hun har ikke mobiltelefon engang.

Skrevet

De fleste unge er nok meget gode på sosiale media og gaming på PC og mobil. Men å finne frem på nav.no , skatteetaten.no eller andre informative sider, er litt av et mysterium. Ihvertfall for mine. 

En ting er å bruke teknologien for gøy og avslapning, men å faktisk se på en nettside, og finne frem til informasjon, det sliter mange unge med. Så når de unge sliter, er det da så rart at de eldre sliter?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...