AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #1 Del Skrevet 8. august 2021 Leser om oppussing av bad. Ser priser på flere hundre tusen. I dette tilfellet har ikke vi planer om å flytte rør. Kun nye fliser og dusj/badekar/servant. Badet er ikke gammelt, så tviler på at vi må rive det ned til grunnen. Noen som har erfaringer? Anonymkode: 596fc...7dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DrueSmoothie Skrevet 9. august 2021 #2 Del Skrevet 9. august 2021 (endret) Jeg har nylig pusset opp badet mitt. Her måtte jeg bytte og flytte alle rør, helt fra kjelleren og opp i 2. etg, men det var ikke rørleggeren som var dyrest, langt derifra. Rørlegger, inkl nye rør fra kjeller og opp i 2. etg kostet meg 50 000. Snekker / flislegger var den største potten (140 000) + Elektriker 15 000. Total kom badet på ca 240 000 alt inkl (servant, servantskap, speil med lys, dusjvegg, kraner og toalett). Dette var ett lite bad på ca 4,5 kvm i ett eldre hus så dette var totalrenovering helt inn til reisverket. Så, spm er jo hvor mye som må gjøres, hva dere evt gjør selv, og hvor mye dere legger i evt dyr innredning m.m.. Samt om dere monterer innredning selv, eller om dere betaler for at det blir gjort. Skal dere bytte fliser vil jeg tro dere også må ha ny membran. Og hvor gamle er varmekablene? Bør de også byttes? I så fall må kanskje gulvet pigges opp og støpes på nytt (vi pigget opp selv, fagfolk støpte nytt). Så det beste er nok å få inn noen på befaring og gi dere ett tilbud, det koster dere ikke noe. Da vil dere også få hjelp til hvor mye som MÅ gjøres og hva som kanskje kan og burde gjøres, så kan dere ta en vurdering ut i fra det. Jeg fikk masse tips bare under befaringene Jeg hentet inn fra flere (fikk 4 uavhengige tilbud fra ulike aktører), og jeg sparte masse på å leie inn noen fra lokalområdet, en snekker/flislegger (han gjorde begge deler), en rørlegger og en elektriker. Disse 3 var vant til å samarbeide, og det gikk for meg helt sømløst. Men gjør man det sånn må man evt påregne å kanskje måtte koordinere en del selv. Jeg fikk også tilbud fra 2 som leverte en totalpakke, og prisforskjellen var på 80-90 000!!! Det var veldig stor forskjell. Og sjekk at vedkommende som legger membran etc hos deg er våtromsgodkjent Dere kan også spare en del på å rive selv om dere får til det, samt håndtere søppel selv om det er mulig. Vi rev selv, pigget gulvet selv og kjørte bort all søppel selv. Da kom rørlegger i forkant og plugget vannrørene, så det var fritt frem. Her sparte vi 20-30 000 kr Endret 9. august 2021 av DrueSmoothie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #3 Del Skrevet 9. august 2021 MÅ dere ha fliser? Sparer fort en del på å velge noe annet, som vinyl (da trenger dere egentlig ikke varmekabler) eller et lag med mikrosement over eksisterende fliser dersom varmekablene under fortsatt er greie. Eventuelt legge flisene selv (men det krever at dere vet hva dere gjør). Flisleggere kan koste mye. Anonymkode: 08121...9c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #4 Del Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): MÅ dere ha fliser? Sparer fort en del på å velge noe annet, som vinyl (da trenger dere egentlig ikke varmekabler) eller et lag med mikrosement over eksisterende fliser dersom varmekablene under fortsatt er greie. Eventuelt legge flisene selv (men det krever at dere vet hva dere gjør). Flisleggere kan koste mye. Anonymkode: 08121...9c4 Glemte å si at vinyl ikke krever membran, men er tett i seg selv, så det er absolutt et enklere alternativ. Anonymkode: 08121...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #5 Del Skrevet 9. august 2021 Takk for svar. Vinyl? Tenker du på gulv? Kan vel ikke ha det på vegger? Nå spør jeg dumt... Har flere i familien som kan å legge fliser. Må lese tilstandsrapport også. Dette er en bolig som vi vurderer å kjøpe, men må pusses opp en del.. (Er fra 2008). Så er ikke så gammel. Anonymkode: 596fc...7dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #6 Del Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Vinyl? Tenker du på gulv? Kan vel ikke ha det på vegger? Nå spør jeg dumt... Har flere i familien som kan å legge fliser. Må lese tilstandsrapport også. Dette er en bolig som vi vurderer å kjøpe, men må pusses opp en del.. (Er fra 2008). Så er ikke så gammel. Anonymkode: 596fc...7dd Tarkett feks har våtromsbelegg til både gulv og vegg. Men hvis boligen er såpass ny hadde jeg ikke tatt opp fliser og membran, skiftet varmekabler osv. Da ville jeg heller sterkt vurdert mikrosement direkte oppå gulvflisene og feks rehabiliteringsplater på vegg, eventuelt beholde veggflisene som de er (så grusomme kan de vel ikke være fra 2008?). Hvis det mistenkes at badet ikke er tett, er det derimot en annen sak. Anonymkode: 08121...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 9. august 2021 #7 Del Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Vinyl? Tenker du på gulv? Kan vel ikke ha det på vegger? Nå spør jeg dumt... Har flere i familien som kan å legge fliser. Må lese tilstandsrapport også. Dette er en bolig som vi vurderer å kjøpe, men må pusses opp en del.. (Er fra 2008). Så er ikke så gammel. Anonymkode: 596fc...7dd Det vil si at badet har en estimert gjenværende «levetid» på 5-7 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 9. august 2021 #8 Del Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må lese tilstandsrapport også. Prioriter det fremfor å lese om bad. Når den er lest og du har fått svar på alt du lurer på ifh til rapporten, egenerklæringen og salgsoppgaven, kan du begynne å ta stilling til hva som trengs i forbindelse med oppussing. Men av egen erfaring, er det som oftest slik at det er lurt å kalkulere med noen overraskelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #9 Del Skrevet 9. august 2021 Hvis du har handy folk og kan gjøre f.eks flislegging og montering av servant og dusj selv, så sparer du mye. Her pusser vi opp selv, og beregner kun materialer + rørlegger og elektriker til å gjøre ferdig. Vi kjøper rør og legger alt klart, så det er minimums arbeid for dem. Anonymkode: 28bb2...af3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #10 Del Skrevet 9. august 2021 Å legge flis på flis er en grei løsning så lenge membranen under holder mål. Er den fra 2008 og fagmessig utført har den mange år igjen. Fliser koster alt fra 300-1000 kroner kvadratmeteren i tillegg til arbeidet. Noen venner fikk dette utført på en middels stort bad til 100.000 totalt. Et annet alternativ er mikrosement. Å legge vinyl som foreslås over her er en meget dårlig løsning over fliser siden det skaper to tette sjikt og ønsker sopp og råte velkommen. Anonymkode: ea297...f67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. august 2021 #11 Del Skrevet 9. august 2021 Flis på flis er nok det lureste om badet genrelt er i god stand, og man bare skal endre utseende. Vinyl er ikke et bra råd, siden det er et "nytt" bad med mebran der fra før. Litt usikker på mikrosement, mange skryter av at det er vanntett og kan fungere som erstatning for membran. Og da går det ille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #12 Del Skrevet 9. august 2021 newman01 skrev (1 time siden): Flis på flis er nok det lureste om badet genrelt er i god stand, og man bare skal endre utseende. Vinyl er ikke et bra råd, siden det er et "nytt" bad med mebran der fra før. Litt usikker på mikrosement, mange skryter av at det er vanntett og kan fungere som erstatning for membran. Og da går det ille. Å legge mikrosement på flis er vel omtrent det vanligste bruksområdet til produktet. Så lenge man velger riktig produkt er det ikke noe problem. Anonymkode: ea297...f67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #13 Del Skrevet 9. august 2021 (Må presisere at jeg aldri mente vinyl over fliser, mente det som et alternativ i stedet for nye fliser når alt likevel er revet (før jeg visste at badet er fra 2008 og sannsynligvis ikke trenger å rives likevel). Åpenbart ikke vinyl på flis. Mikrosement, derimot!) Anonymkode: 08121...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #14 Del Skrevet 9. august 2021 Brunello skrev (5 timer siden): Det vil si at badet har en estimert gjenværende «levetid» på 5-7 år. Hvorfor mener du at et bad fra 2008 har så kort levetid? Anonymkode: 08121...9c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 9. august 2021 #15 Del Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor mener du at et bad fra 2008 har så kort levetid? Anonymkode: 08121...9c4 Et bad har estimert levetid på +- 20 år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #16 Del Skrevet 9. august 2021 Vi rehabiliterte bad fra 2006 nylig. Tok ikke total rehabilitering og det var tørt under fliser på gulv i dusjsonen og ingen tegn til fukt på veggene(lagde hull for å sjekke og bryte membranen) Måtte gjøre det grunnet lekkasje fra sluk. Fjernet fliser og membran på gulv, la mer støp og bedre fall til dusj, nye varmekabler, nytt sluk, valgte belegg på gulvet, ny vifte, skrudde baderomsplater på veggene og alt nytt av møbler. Er fornøyd. Hadde nok kanskje revet alt av flis og lagt ny flis på hele badet om jeg hadde hatt muligheten, men budsjettet var rimelig sprengt midt oppi korona-permitteringer osv. Kom på 175 000kr. Ca 4-5kvm. Anonymkode: 702b3...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå