AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #1 Skrevet 8. august 2021 Jeg har ett barn på snart 10 år som plutselig er blitt redd for å legge seg.Han sier at han har skumle mareritt ofte å at han ikke tør å sove.Har selvfølgelig snakket om det han er redd for, å minnet han på at jeg alltid er i stuen når han sover. Likevel er han redd for å sove.Er det dumt å la han ligge i min seng i denne perioden da? Mitt soverom er vegg i vegg med stuen så da føler han seg trygg å sovnet fort. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 10f5c...d80
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #2 Skrevet 8. august 2021 Rigg opp en seg til han på dott soverom. Eller bytt soverom? Anonymkode: 040d7...d70 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #3 Skrevet 8. august 2021 Har ikke plass til en seng til på soverommet mitt dessverre,så stort er ikke soverommet. Anonymkode: 10f5c...d80
Silva Pluvialis Skrevet 8. august 2021 #4 Skrevet 8. august 2021 Jeg tror ikke løsningen er å flykte fra problemet. Han må heller eksponeres gradvis og lære at det ikke er farlig å sove på eget rom. 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #5 Skrevet 8. august 2021 Gjenferdet skrev (Akkurat nå): Jeg tror ikke løsningen er å flykte fra problemet. Han må heller eksponeres gradvis og lære at det ikke er farlig å sove på eget rom. Du har nok kanskje rett ja. Anonymkode: 10f5c...d80
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #6 Skrevet 8. august 2021 Mareritt kommer oftest når man ligger på ryggen. Fortell ham det og si det går bedre når han ligger på siden. venstre side er best. Gi han også litt melisse te en time før han legger seg. Roer nervesystemet. Anonymkode: 147a4...3a7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #7 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mareritt kommer oftest når man ligger på ryggen. Fortell ham det og si det går bedre når han ligger på siden. venstre side er best. Gi han også litt melisse te en time før han legger seg. Roer nervesystemet. Anonymkode: 147a4...3a7 Takk! Det visste jeg faktisk ikke men skal si det til han Skal prøve melisse te imorgen Anonymkode: 10f5c...d80
Hårstrikk79 Skrevet 8. august 2021 #8 Skrevet 8. august 2021 8-åringen min hadde det helt likt en liten periode. Var skummelt å legge seg. Lot han høre på litt musikk/ lydbok på sengen. Etter noen kvelder så var det slutt på nattskrekken. Men ikke sikkert det fungerer på din gutt:) 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #9 Skrevet 8. august 2021 Jeg hadde latt 10-åringen ligge i senga sammen med meg (så frem du har dobbeltseng). Når han har blitt trygg igjen, kan han ligge i egen seng igjen. Anonymkode: 17ad5...099 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #10 Skrevet 8. august 2021 Gjenferdet skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke løsningen er å flykte fra problemet. Han må heller eksponeres gradvis og lære at det ikke er farlig å sove på eget rom. Nå virker det jo som at barnet har sovet på eget rom lenge. Jeg hadde latt ungen sove hos meg og sett om det hjalp. Har selv en gutt som slet med det samme. For ham hjalp det hvertfall . Anonymkode: 2b1f7...5e4 7
Raven.Writingdesk Skrevet 8. august 2021 #11 Skrevet 8. august 2021 Pass på at han ikke spiser rett før sengetid, det kan ofte trigge mareritt. Ville også snakket med barnet om han har sett noe som har vært skummelt, noe på enten telefon/iPad? uten at det oppleves anklagende selvfølgelig. Å spille musikk som han kan sovne til er jo et godt forslag men alt i alt om det vedvarer seg jeg ikke problemet med at han får sove ved siden av deg en stund om det er hva som skal til for at han blir trygg igjen. (Forutsatt at du synes det er greit selv)
Silva Pluvialis Skrevet 8. august 2021 #12 Skrevet 8. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 8.8.2021 den 23.49): Nå virker det jo som at barnet har sovet på eget rom lenge. Jeg hadde latt ungen sove hos meg og sett om det hjalp. Har selv en gutt som slet med det samme. For ham hjalp det hvertfall . Anonymkode: 2b1f7...5e4 Kan det være et alternativ, ts? At barnet kan komme inn til dere hvis det får mareritt? Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Hårstrikk79 Skrevet 8. august 2021 #13 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde latt 10-åringen ligge i senga sammen med meg (så frem du har dobbeltseng). Når han har blitt trygg igjen, kan han ligge i egen seng igjen. Anonymkode: 17ad5...099 Da er det kanskje på'n igjen. Vil tro det er enklere på sikt å få han trygg i egen seng:)
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #14 Skrevet 8. august 2021 Gjenferdet skrev (1 minutt siden): Man må nok se litt an hva som fungerer for hvert enkelt barn. Selv sov jeg på eget rom som liten, og kom heller inn til foreldrene mine hvis jeg hadde mareritt. Ble der til jeg hadde roet meg og så ble jeg fulgt inn i senga igjen. Kan det være et alternativ, ts? At barnet kan komme inn til dere hvis det får mareritt? Han vet at han alltid kan komme til meg om natten om han har mareritt,men det fungerer dårlig å bare følge han inn i sengen igjen.Han er så stor at han selv sier at ha vet at det bare er mareritt,at det ikke skjer på ekte,men drømmene er så virkelige at han ikke tør å sove igjen i sin seng når han våkner av mareritt. Før har det vært så sjeldent uansett så han har da fått sovet i min seng. Anonymkode: 10f5c...d80
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #15 Skrevet 8. august 2021 Kan jeg prøve med melatonin til han? Nå bruker han flere timer på å sovne fordi han er redd for sovne i få mareritt,kanskje melatonin kan hjelpe så han sovner fortere. Anonymkode: 10f5c...d80
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #16 Skrevet 8. august 2021 Hårstrikk79 skrev (15 minutter siden): Da er det kanskje på'n igjen. Vil tro det er enklere på sikt å få han trygg i egen seng:) Men hva så? Det kommer tidsnok en tid der han overhodet ikke vil ligge i samme seng som moren sin. Anonymkode: 17ad5...099 3
Hårstrikk79 Skrevet 8. august 2021 #17 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva så? Det kommer tidsnok en tid der han overhodet ikke vil ligge i samme seng som moren sin. Anonymkode: 17ad5...099 Det viktigste er vel at barnet blir trygg i egen seng. Ikke å ligge i samme seng som mor. Det er jo underordnet her.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #18 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan jeg prøve med melatonin til han? Nå bruker han flere timer på å sovne fordi han er redd for sovne i få mareritt,kanskje melatonin kan hjelpe så han sovner fortere. Anonymkode: 10f5c...d80 Ta kontakt med fastlegen i morgen Anonymkode: 57b3f...840 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #19 Skrevet 8. august 2021 Kan det hjelpe med å kutte skjermtid ( i tillegg), like før leggetid. ? Tenker på lys fra skjerm/ mobil som aktiverer hjernen om han ligger og scroller i senga. Det forstyrrer ifht normal innsovning. Anonymkode: 2b1f7...5e4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #20 Skrevet 8. august 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Kan jeg prøve med melatonin til han? Nå bruker han flere timer på å sovne fordi han er redd for sovne i få mareritt,kanskje melatonin kan hjelpe så han sovner fortere. Anonymkode: 10f5c...d80 Kan du ikke ligge i senga med han og lese/se film e.l til han sover? Hva har han mareritt om? Ofte kan det hjelpe å snakke om det og ufarliggjøre. Ville prøvd alt annet før medisin. Anonymkode: 76f4c...591 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå