Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler at prevensjon har alltid vært mitt ansvar, men føler meg sliten av det. Har gått på p-piller, p-sprøyter og hormonspiral nå i over 15år. Har ønske om å kutte fullstendig ut. 

Mannen bruker ikke kondom sier han. Jeg skal fjerne hormonspiralen og ønsker ikke å sette den inn igjen. Slitt veldig med kraftig blødning, kviser, overvekt og det er ikke komfortabelt. 

Sa til han at da må han ta risikoen om jeg blir gravid. 

Flere som har satt ned foten ? 

Anonymkode: 03770...a15

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke vil ha barn bør han BESKYTTE SEG SELV mot nettopp det.

Anonymkode: 7981b...3bf

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hvis mannen ikke vil bruke kondom, får han sterilisere seg. Lav risiko og mye mindre risiko enn at du skal gå på hormonprevensjon

Anonymkode: 8b102...eda

• Liker 19
Skrevet

Jeg er mann og mener det er damas ansvar. Det er de som sitter igjen med ungen i alle fall så damene taper i alle fall på det. Med mindre de ønsker barn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går mest ut over deg om du blir gravid og isåfall må ta abort, så det beste er selvsagt å la være å ha sex om mannen ikke vil bruke kondom. 

For min del synes jeg det er fordeler ved å bruke hormonprevensjon som å slippe å menstruere, og jeg hadde aldri stolt på at den litt surrete mannen min skulle tatt p-piller om det var alternativet til kondom for han.

Anonymkode: 8b60e...0fb

• Liker 1
Gjest Trøst
Skrevet

Man må være to for å ha sex. At ansvaret blir lagt på kvinner er nok en kjønnsdiskriminerende sak i vårt samfunn. Heldigvis begynner kvinner å våkne, til de stakkars mennene sin forskrekkelse, tenk at de må bruke kondom? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Føler at prevensjon har alltid vært mitt ansvar, men føler meg sliten av det. Har gått på p-piller, p-sprøyter og hormonspiral nå i over 15år. Har ønske om å kutte fullstendig ut. 

Mannen bruker ikke kondom sier han. Jeg skal fjerne hormonspiralen og ønsker ikke å sette den inn igjen. Slitt veldig med kraftig blødning, kviser, overvekt og det er ikke komfortabelt. 

Sa til han at da må han ta risikoen om jeg blir gravid. 

Jeg begynte på pessar.

Det er jo fortsatt "mitt ansvar", men lite bryderi og bivirkninger. 

Anonymkode: 80c8c...eeb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går mest ut over deg om du blir gravid og isåfall må ta abort, så det beste er selvsagt å la være å ha sex om mannen ikke vil bruke kondom. 

For min del synes jeg det er fordeler ved å bruke hormonprevensjon som å slippe å menstruere, og jeg hadde aldri stolt på at den litt surrete mannen min skulle tatt p-piller om det var alternativet til kondom for han.

Anonymkode: 8b60e...0fb

Jeg ønsker meg flere barn. Vi har bare 1 barn. Han vet ikke helt sa han. Sa at hvis han ikke ønsket barn så fikk han bruke kondom. 

Jeg har hatt kraftige blødninger selv med hormonspiral. Var noe bedre med p-piller da jeg kunne hoppe over mensen. 
Mensen var grei da jeg ikke gikk på noe prevensjon da vi prøvde å bli gravid sist gang. 

ts

• Liker 1
Gjest Trøst
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg begynte på pessar.

Det er jo fortsatt "mitt ansvar", men lite bryderi og bivirkninger. 

Nei, det er det ikke, det er ikke ditt ansvar ene og alene. Du og mannen har sex sammen. Prevensjon er derav et felles ansvar. 

Gjest Trøst
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ønsker meg flere barn. Vi har bare 1 barn. Han vet ikke helt sa han. Sa at hvis han ikke ønsket barn så fikk han bruke kondom. 

Jeg har hatt kraftige blødninger selv med hormonspiral. Var noe bedre med p-piller da jeg kunne hoppe over mensen. 
Mensen var grei da jeg ikke gikk på noe prevensjon da vi prøvde å bli gravid sist gang. 

ts

Kutt ut prevensjon. Det må mannen din finne seg i. Det finnes mange menn som bruker kondom uten å sutre. De samme mennene har gjerne innsikt i hvordan hormonell prevensjon har innvirkning på kvinnehelse. Det er ganske få, da. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid gått på pillen i seriøse langvarige forhold, men ikke utenom, for det har sine bivirkninger for meg, spesielt på humøret. 

Da jeg ikke gikk på pillen opplevde jeg ofte at det var jeg som måtte ta opp at det kanskje var lurt å bruke kondom, som om menn bare antok at jeg tok meg av prevensjonen på det ene eller andre viset (og som om det ikke finnes kjønnssykdommer...). Noen ganger opplevde jeg også negativitet rundt kondombruket. Jada, jeg vet sex med kondom er noe dritt, men vil du ha barn i stedet, eller hva er greia..

Jeg tenkte at i mitt neste langvarige forhold så skulle jeg be han om å sterilisere seg, eller skal jeg evt gjøre det selv. Har heldigvis møtt en mann som allerede var sterilisert, og lever et deilig prevensjonsfritt liv og håper jeg gjør det resten av mine dager.

Anonymkode: e5aaa...862

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Trøst skrev (Akkurat nå):

Nei, det er det ikke, det er ikke ditt ansvar ene og alene. Du og mannen har sex sammen. Prevensjon er derav et felles ansvar. 

Altså, det jeg mente var at jeg har jo fortsatt den praktiske gjennomføringa. Men jeg synes pessar fungerer greit og opplever ikke kondomer som et godt nok alternativ for oss. Han kan få lov til å sterilisere seg når vi har fått barn, men det blir ei stund til det er ferdig. 

Gjest Trøst
Skrevet

Altså, det jeg mente var at jeg har jo fortsatt den praktiske gjennomføringa. Men jeg synes pessar fungerer greit og opplever ikke kondomer som et godt nok alternativ for oss. Han kan få lov til å sterilisere seg når vi har fått barn, men det blir ei stund til det er ferdig. 

Man velger jo selv hva man vil gjøre, men vi lærte allerede på ungdomsskolen at det var best at kvinnen brukte prevensjon ettersom det for mannen ikke er like godt under samleiet når han bruker kondom. Vi fikk ingen informasjon om hvor uheldig det er å bruke hormonell prevensjon og hvordan det påvirker kroppene våre negativt. 

I parforhold og ellers gjør man nøyaktig som man vil og hva som passer dere best, men å si at man MÅ bruke prevensjon fordi mannen nekter kondom, det blir litt... Ja. Tydeligvis en mann uten omsorg for sin kvinne og hennes helse, og med pikken sin som første prioritet. Da burde denne mannen finne seg en annen kvinne, og kvinnen finne en mann som bryr seg om henne. Dette er ikke vanskelig i det hele tatt. 

Selv har jeg gått på p-piller i mine forhold, av eget ønske. Men jeg vet det hadde blitt protester om jeg hadde slutta. Og det er jo fordi jeg har vært med menn som egentlig ikke bryr seg om meg. 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Prevensjon er lettere og mer tilgjengelig for kvinner en for menn, menn har bare 2 alternativ mens vi kvinner har mange alternativer. 

Anonymkode: e2f61...7f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som 37 åring har jeg satt ned foten - alt for sent . Har brukt piller og fått alle slags plager , ung og dum . Har ikke hatt noe glede av sexen pga mistet all lyst . Har bare pleaset mannen . Dumme meg . 

Anonymkode: f05c3...001

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ja, herregud, drit i at du får kviser, humørsvingninger, kraftige blødninger, risko for blodpropp så lenge PIKKEN får pule ubeskyttet!!! PIKKEN er viktigst i verden, visste du ikke det, kvinne!?!? Uhørt!

Anonymkode: d596c...f4b

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Prevensjon er lettere og mer tilgjengelig for kvinner en for menn, menn har bare 2 alternativ mens vi kvinner har mange alternativer. 

Anonymkode: e2f61...7f8

Hormon prevensjon påvirker jo kroppene til kvinnen. Kondom påvirket ingenting og den er tilgjengelig i alle butikker. Damer må på resept fra lege for å få prevensjon. Jeg måtte til gynekologen for å sette inn hormon spiralen. Jeg blødde i flere uker etterpå. 

• Liker 12
Skrevet

Jeg tenker at i et forhold der den ene ikke ønsker barn, men den andre ikke har noe i mot en graviditet, så er det den som ikke ønsker barn som må stå for prevensjon.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Trøst skrev (13 minutter siden):

Man velger jo selv hva man vil gjøre, men vi lærte allerede på ungdomsskolen at det var best at kvinnen brukte prevensjon ettersom det for mannen ikke er like godt under samleiet når han bruker kondom. Vi fikk ingen informasjon om hvor uheldig det er å bruke hormonell prevensjon og hvordan det påvirker kroppene våre negativt. 

I parforhold og ellers gjør man nøyaktig som man vil og hva som passer dere best, men å si at man MÅ bruke prevensjon fordi mannen nekter kondom, det blir litt... Ja. Tydeligvis en mann uten omsorg for sin kvinne og hennes helse, og med pikken sin som første prioritet. Da burde denne mannen finne seg en annen kvinne, og kvinnen finne en mann som bryr seg om henne. Dette er ikke vanskelig i det hele tatt. 

Selv har jeg gått på p-piller i mine forhold, av eget ønske. Men jeg vet det hadde blitt protester om jeg hadde slutta. Og det er jo fordi jeg har vært med menn som egentlig ikke bryr seg om meg. 

Pessar er ikke hormonell prevensjon. Så jeg vet ikke helt hvorfor du kommenterte dette her, til min presisering om min bruk av pessar. Jeg har brukt pessar og sæddrepende krem i flere år nå. Hormonell prevensjon slutta jeg med før nåværende forhold begynte, ettersom jeg vil bevare min fruktbarhet. Vi brukte kondom i starten og gikk så over til pessar.

Sex er deiligere for meg også uten bruk av kondom. Selv om pessar også er en barriere, er det ikke noe jeg merker på samme måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sterilisert to menn. Første gangen var med min ex-mann. Vi var enige om å ikke få flere barn og for meg var ikke lenger hormonell prevensjon (eller kobberspiral) et alternativ. Han steriliserte seg. Etter hvert tok ekteskapet slutt, jeg møtte en ny mann jeg fikk barn med og nå har han sterilisert seg av de samme grunnene.  Nå kan det kanskje høres ut som om jeg er batshit-crazy men det er jeg ikke. Jeg har bare vært heldig og vært i forhold med oppegående menn som forstår hva prevensjon kan gjøre med en kvinnes kropp og dermed selv tatt ansvar. 

Anonymkode: 19a32...3e1

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...