Gå til innhold

Feilaktig regning på bompassering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått regning på en bompassering. Tenkte ikke spesielt mye over det, har ikke brikke i bilen da jeg kjøpte ny bil og glemt å bestille ny brikke. Men på regningen står det bompassering flere steder på helt andre kanter av landet enn det jeg bor på. Antar skiltene har blitt tatt bilde av, men hvordan i alle dager er det mulig? 

Anonymkode: f9660...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du ringer bomselskapet i morgen

Anonymkode: b7419...cd8

Tro meg men jeg har prøvd. Har prøvd å dra oppover til de, men covid stengt. Håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tro meg men jeg har prøvd. Har prøvd å dra oppover til de, men covid stengt. Håpløst.

Da får du sende mail da og bestride regningen. Så får du ikke purring

Anonymkode: b7419...cd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg regner med at datoene for passering er etter at du kjøpte bilen?

Bomselskapet har bilde av bilskiltet, så be de sjekke dette.

Prøv med e-post eller kontaktskjema.

Anonymkode: 16be1...e74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du hatt brikke? Har du fjernet brikken fra bilen og fra Min side på Autopass?

Anonymkode: 5f923...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avsluttet du avtalen på din gamle bil? Kan det være den tidligere bilen som du kanskje solgte som du nå har fått regning på?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Datoene er etter ja. Det er flere passeringer. 15 et sted. Men hvordan kan det gå an at når skiltene er på bilen min hjemme, så har de bilde av disse et annet sted. Bilen er kjøpt av forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du hatt brikke? Har du fjernet brikken fra bilen og fra Min side på Autopass?

Anonymkode: 5f923...f3b

Ja, hadde brikke og og sperret denne. På regningene står det skiltnr på den nye bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Får prøve med det, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen ganger tolker skiltgjenkjennelsen feil nummer. Ring selskapet og forklar feilen. Påstår de at du har kjørt der, må de hoste opp bilde.

Anonymkode: 78881...40e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Datoene er etter ja. Det er flere passeringer. 15 et sted. Men hvordan kan det gå an at når skiltene er på bilen min hjemme, så har de bilde av disse et annet sted. Bilen er kjøpt av forhandler.

Det er ikke helt umulig å lage falske skilter altså, som jo vil være den mest naturlige forklaringen om bompengeselskapene har bilde av skiltene på en annen bil, samtidig som du har skiltene på din bil.

Anonymkode: 863b1...d88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Aureka skrev (4 minutter siden):

Avsluttet du avtalen på din gamle bil? Kan det være den tidligere bilen som du kanskje solgte som du nå har fått regning på?

Nei, fordi jeg sperret den gamle brikken ved salg og det nye reg nr er spesifisert på regningene. Regningene inneholder dog ingen dato, kun periode gjeldene 1 mnd ca. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Noen ganger tolker skiltgjenkjennelsen feil nummer. Ring selskapet og forklar feilen. Påstår de at du har kjørt der, må de hoste opp bilde.

Ja, det skal de få lov til. Er sikker på at jeg kan bevise det motsatte om det skulle bli nødvendig, enten ved hjelp av kontoutskrift, gps mobil el.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det kun tre muligheter:

Et useriøst bomselskap prøver å svindle deg.

Noen har falske skilter på bilen sin som matcher dine skilter.

Regningen du fikk er ikke fra et ekte bomselskap, men fra noen som bare utgir seg for å være det. 

Den første anser jeg som temmelig usannsynlig, men nummer to er jo alltids mulig. Men personlig heller jeg mot ddet siste alternativet. At bomselskapet verken oppgir tidspunkter for passeringer eller er mulig å kontakte, er temmelig mistenkelig. Her hadde jeg rett og slett tatt en telefon til politiet. 

Anonymkode: 82042...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det kun tre muligheter:

Et useriøst bomselskap prøver å svindle deg.

Noen har falske skilter på bilen sin som matcher dine skilter.

Regningen du fikk er ikke fra et ekte bomselskap, men fra noen som bare utgir seg for å være det. 

Den første anser jeg som temmelig usannsynlig, men nummer to er jo alltids mulig. Men personlig heller jeg mot ddet siste alternativet. At bomselskapet verken oppgir tidspunkter for passeringer eller er mulig å kontakte, er temmelig mistenkelig. Her hadde jeg rett og slett tatt en telefon til politiet. 

Anonymkode: 82042...dd8

1. Dette kan ikke stemme. Det er flere passeringer på regningen som kan være mine, altså på riktig sted av landet.

2. Eneste mulig, men høyst usannsynlig. Så dette virker bare helt fjernt. 

3. Regningen er dessverre ekte, henviser til punkt 1, der flere passeringer er her jeg bor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevde det samme for noen år siden. Bomselskapet nektet for ar det var feil, de hadde nemlig vanntett system. Vel, vi ga oss ikke siden det kom mange passeringer og vi visste vi ikke hadde vært på Sunnmøre. 

Etter mye styr erkjente de å ha forvekslet nummerskilt. Tror det var sånn at noens brikke hadde blitt koblet til vårt skilt, men husker ikke helt nøyaktig. 

Endret av Sam Jones
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, det skal de få lov til. Er sikker på at jeg kan bevise det motsatte om det skulle bli nødvendig, enten ved hjelp av kontoutskrift, gps mobil el.

Hos meg hadde de registrert at jeg kjørte gjennom en bom i Oslo, og at bilen to timer senere kjørte i Stavanger, så den saken var ganske grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sam Jones skrev (2 minutter siden):

Opplevde det samme for noen år siden. Bomselskapet nektet for ar det var feil, de hadde nemlig vanntett system. Vel, vi ga oss ikke siden det kom mange passeringer og vi visste vi ikke hadde vært på Sunnmøre. 

Etter mye styr erkjente de å ha forvekslet nummerskilt. Tror det var sånn at noens brikke hadde blitt koblet til vårt skilt, men husker ikke helt nøyaktig. 

Ja, se der. Det kan tydeligvis skje og det skjer -uheldigvis. Synd at man må gå gjennom regninger med lupe. Ikke alle som ser gjennom og stoler på disse selskapene som mener de har vanntette løsninger. Tro hvor mange tusen de klarer å få uriktig inn i løpet av et år?!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

2. Eneste mulig, men høyst usannsynlig. Så dette virker bare helt fjernt. 

Hvis noe er eneste mulighet, så sitter du ikke igjen med så alt for mange alternativer - med mindre du er overtroisk da.

Anonymkode: 863b1...d88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...