Gå til innhold

Klippe ned dråpetre (Fuksia)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et dråpetre (Fuksia) i potte som har vokst seg høyere enn meg, og har en stamme som er cirka 15 mm tykk. Jeg ønsker egentlig å klippe det ned og ha det mer som plante enn tre. Men hvis jeg bare kutter stammen litt over jorda, vil det overleve? Og vil det bli noe mer ut av det? Hva er alternativet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å ta stiklinger av Fuchsia, så gjør det først. Du kan gjøre det nå i august. Dette er en plante som vokser raskt, så du kan ha en ganske fin plante fra avlegger neste sommer. (Lag flere, for sikkerhets skyld.)

En så stor Fuchsia er verdifull, så ikke kutt den ned. Selg den heller til noen som vil ha en så stor plante, eller som vil stamme den opp.

Noen sorter Fuchsia bryter på gammel ved, men jeg vet ikke om det gjelder alle.

Anonymkode: 05ee4...f78

AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig vil den skyte fra stammen. Fuchsiaer er velvillige slik, men hadde tatt stillinger først slik anbefalet over. Just in case. 
Jeg hadde ikke kuttet den helt ned men tatt den i passe høyde til å oppstamme den.  

Anonymkode: 5c4ce...951

Skrevet

Takker. Jeg har alt tatt flere stiklinger, så jeg skal la dem vokse opp litt først før jeg eventuelt gjør noe med hovedstammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...