Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid for første gang. 4+5 i følge appen til babyverden. Jeg var litt i sjokk da jeg ringte fastlegeen for å få time. Sa det gjaldt mulig graviditet selv om jeg hadde 4 ulike tester som var positive😂. Har time kommende torsdag. Er time hos fastlegen nødvendig? Etter å ha lest litt på nettet og hørt litt podcaster virker det som det er mer normalt å kontakte svangerskapskontroll  mellom uke 6 og 12? Håper noen kan veilede meg litt på veien videre😊

Anonymkode: 0adc4...11a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke dratt dit så tidlig, med mindre du har noe du skal ta opp? Var hos jordmor i uke 10, fikk tatt blodprøver og fylt inn helsekort da, var og heldig å fikk tilbud om å se et bankende hjerte da 🥰

Anonymkode: e3e90...59d

Skrevet

Timen hos fastlegen er nødvendig dersom de ikke tar blodprøver etc hos jordmor.

Så for min del var det nødvendig gjorde det i uke 5, jordmor hadde jeg første time hos rundt uke 12.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen min om å komme innom om det var noen bekymringer, ellers skulle jeg bestille ny time etter passert 12+0, for å ta blodprøver.

Gikk til jordmor i uke 6. (Altså 6+..)

Anonymkode: 57234...128

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde første legetime i uke 8-9. Gikk kun til fastlege. Jordmor blir for mye føleri og pjatt som jeg ikke trenger. De har heller ikke den faglige kunnskapen til å kunne fange opp alt og de fleste har ikke ultralydapperat på kontoret. 

Anonymkode: aa55d...12f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde første legetime i uke 8-9. Gikk kun til fastlege. Jordmor blir for mye føleri og pjatt som jeg ikke trenger. De har heller ikke den faglige kunnskapen til å kunne fange opp alt og de fleste har ikke ultralydapperat på kontoret. 

Har legen ultralyd da?

Anonymkode: 8d6bd...1bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Min lege satt og googlet info om graviditet mens jeg var der. Min erfaring er at jordmødrene kan mer. Fastlegene kan litt om alt. Jordmødrene har også mer tid til deg. 

Ville gått til begge ts, noe du fint kan gjøre. 

Anonymkode: 961d6...17c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har legen ultralyd da?

Ikke de jeg har vært hos.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har legen ultralyd da?

Ikke alle leger har men min fastlege har ja. Ellers har jeg gått til privat gynekolog,de har det alltid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min lege satt og googlet info om graviditet mens jeg var der. Min erfaring er at jordmødrene kan mer. Fastlegene kan litt om alt. Jordmødrene har også mer tid til deg. 

Ville gått til begge ts, noe du fint kan gjøre. 

Det stemmer at jordmor har bedre tid. MYE bedre tid. Men spørs om alle trenger det. Vil si det kommer an på personlighet og behov.  Dersom man er engstelig person eller en som trenger å snakke om diverse problemer er jordmor sikkert greit. Jeg er en type som helst bare vil vite at blodtrykk, urinprøve osv er i orden. Jeg trenger ikke snakke om «alt mulig».

Min jordmor mente at min låsning i bekkenet skyldtes åreknuter…Kiropraktoren min og fastlegen synes det var helt utrolig at jm kunne stille en så feil diagnose. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har time kommende torsdag. Er time hos fastlegen nødvendig?

Jeg vil si nei da du er så kort på vei. Vil tro det eneste du får gjort er å ta en prøve som bekrefter graviditet. For meg ville det vært unødvendig bruk av tid... Første svangerskapskontroll har jeg pleid å ta mellom uke 8-12. Nå sist hadde jeg den i uke 11. Men jeg syns det har vært viktig med tidlig ultralyd, så dèt har jeg prioritert å bestille time til aller først.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...