AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #1 Skrevet 8. august 2021 Vi har en datter på snart 5 år, og jeg føler at vi sliter på mange plan. Jeg er usikker på hvor mye som er normalt av oppførselen, og hvor mye som ikke er det. Av og til føler jeg at hun har to personligheter. Hun kan være veldig lydig, høflig, snill og grei det ene øyeblikket, før hun vender helt om! Men jeg føler at det er 20% snill, 80% total tornado! For det første hører hun ikke etter på det vi sier. Hun er utrolig ulydig, og det er som å snakke til døve ører. Det går aldri en dag uten at jeg må bruke kjeftestemme. Er det normalt? For det andre føler jeg at energinivået er helt i taket! Det er mye løping og hyling, hopping og bråking. Herjing, rett og slett. Hun har ikke ADHD, jeg har snakket med barnehagen og ifølge de er hun bare en veldig glad og aktiv jente. Men for meg føles det som at hun er helt turbo! For det tredje har hun begynt å bli sinna. Når noe butter imot, så kan hun bli skikkelig sint, og nærmest frese til oss. For det fjerde er leggingen et styr. Hun hevder hun er mørkeredd, og vi sitter i døråpeningen hennes til hun sovner. På tross av det, så klynker og sutrer hun, må ha nattlampe, står opp hvert 5.minutt fordi hun vil ha klem, prater og prater, og sovner ikke før 22 hver kveld. Spiller ingen rolle om hun legger seg 19 eller 21. Så sover hun 2 timer i egen seng, før hun våkner og kommer inn i sengen vår når vi har lagt oss. Jeg føler at vi gjør alt etter boka i forhold til trygghet, kjærlighet, advarsler og konsekvenser, Men vi kommer ingen vei. Innimellom blir jeg helt utslitt av henne, men jeg er som sagt usikker på hva som er normalt for en nesten 5-åring, og hva som bør gjøres noe med. Ikke vet jeg hvordan vi skal klare å bedre noe heller. Jeg føler vi har prøvd alt. Noen råd? Anonymkode: 21cfc...326
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #2 Skrevet 8. august 2021 Dere bør gå cos-kurs, og så ringer du helsestasjonen i morgen og ber om videre hjelp og veiledning!❤️ Anonymkode: d7455...145
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #3 Skrevet 8. august 2021 Håper det er sånn relativt normalt, for det var som å lese om min 5 åring 😅 Jeg blir skikkelig sliten av han innimellom, og fy søren for et temperament han har fått 😅 Han har også veldig selektiv hørsel. Her en dag sa han faktisk til meg «hvis jeg ikke hører så får du bare dra meg i øra», så han er jo klar over det selv. Tror det bare er sånn for noen unger Min eldste er tenåring, og hun gjorde så jeg følte at jeg levde da hun var på samme alder også Anonymkode: 45e29...19c
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #4 Skrevet 8. august 2021 Hørtes helt normalt ut? "Trassalderen" varer gjerne til barna er 6 år. Forblir det problem etter skolestart ville jeg bedt om hjelp/vurdering. Anonymkode: 12a04...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #5 Skrevet 8. august 2021 Legger til at vi lever i en verden der vi får innblikk på Snapchat og Instagram etc, og der ser det jo ut som om at alle andre har engleunger Jeg følte meg faktisk veldig alene om å ha en villmann i huset, følte at alle andre sine barn var så rolige, veloppdratte, aldri noe problem hos andre liksom .. Men strakk ut en hånd til andre mødre, og det er full rulle hos veldig mange altså 😂 Anonymkode: 45e29...19c 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #6 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vi har en datter på snart 5 år, og jeg føler at vi sliter på mange plan. Jeg er usikker på hvor mye som er normalt av oppførselen, og hvor mye som ikke er det. Av og til føler jeg at hun har to personligheter. Hun kan være veldig lydig, høflig, snill og grei det ene øyeblikket, før hun vender helt om! Men jeg føler at det er 20% snill, 80% total tornado! For det første hører hun ikke etter på det vi sier. Hun er utrolig ulydig, og det er som å snakke til døve ører. Det går aldri en dag uten at jeg må bruke kjeftestemme. Er det normalt? For det andre føler jeg at energinivået er helt i taket! Det er mye løping og hyling, hopping og bråking. Herjing, rett og slett. Hun har ikke ADHD, jeg har snakket med barnehagen og ifølge de er hun bare en veldig glad og aktiv jente. Men for meg føles det som at hun er helt turbo! For det tredje har hun begynt å bli sinna. Når noe butter imot, så kan hun bli skikkelig sint, og nærmest frese til oss. For det fjerde er leggingen et styr. Hun hevder hun er mørkeredd, og vi sitter i døråpeningen hennes til hun sovner. På tross av det, så klynker og sutrer hun, må ha nattlampe, står opp hvert 5.minutt fordi hun vil ha klem, prater og prater, og sovner ikke før 22 hver kveld. Spiller ingen rolle om hun legger seg 19 eller 21. Så sover hun 2 timer i egen seng, før hun våkner og kommer inn i sengen vår når vi har lagt oss. Jeg føler at vi gjør alt etter boka i forhold til trygghet, kjærlighet, advarsler og konsekvenser, Men vi kommer ingen vei. Innimellom blir jeg helt utslitt av henne, men jeg er som sagt usikker på hva som er normalt for en nesten 5-åring, og hva som bør gjøres noe med. Ikke vet jeg hvordan vi skal klare å bedre noe heller. Jeg føler vi har prøvd alt. Noen råd? Anonymkode: 21cfc...326 Er du meg? Min 5åring er prikk lik!! Trøster meg med at det sikkert går over 😅 Anonymkode: 45c93...435 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #7 Skrevet 8. august 2021 Sånn utenom at vår 5 åring stort sett bare er snill, så er han jo helt turbo, og han hører jo ikke etter. Når vi gir han beskjeder som det er vesentlig at han følger med på så ber vi han gjenta det, men stort sett så husker han jo ikke hva vi har sagt. Å gå det er bare noe han klarer ute når vi går tur og han etter 2 min er så sliten at han ikke klarer mer. Inne er energinivået så høyt at å gå er helt umulig for han. Han prater hele tiden, så det er jo litt utmattende til tider. Han legger seg greit, men et et A++ menneske og er veldig klar for å starte dagen litt før 5 på morgenen. Anonymkode: 7a1a0...00f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #8 Skrevet 9. august 2021 Dette er som å lese om jenta mi. Nå er hun 8år, og vi har litt utfordringer på skolen, og tildels hjemme ja. COS kurs og veiledning på helsestasjonen kan være lurt å sjekke. Vi skal få veiledning nå, jeg mistenker dog adhd pga flere faktorer så det vil skje noe i den retningen også. Det som forøvrig hjalp oss litt var sånne plakater/ tabeller. Hvor hun fikk grønn, gul eller rød stjerne på f.eks legging, spise fint, vaske hender osv. Man får kjøpt slike (stjernedryss- sjarmtroll.no) eller bare lage selv. Til gutten på 6år kjøpte jeg, og til hun på 8 lagde jeg, for måtte legge til typisk innestemme og å ikke skrike osv. Men det er en trassalder nå, og jeg synes at disse årene har vært heftige, trodde at fra 3-4 årsalderen ble ting enklere. Men de har jo funnet sin egen vilje og skal teste litt grenser, så vi må bare være stødige og rolige- større og klokere... (ref. CoS kurs) Anonymkode: 12add...689
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #9 Skrevet 9. august 2021 Det er litt betryggende å se at det ikke bare er min 5-åring som er sånn. Jeg har vært litt redd for det, men likevel håpt at det skulle være mer normalt. Spesielt den ropingen og herjingen blir jeg ganske sliten av kjenner jeg. Synes å huske at når jeg var barn satt jeg på rommet mitt å lekte med barbie. Det gidder hun ikke, det må liksom skje noe mer, eller være mer action. Anonymkode: 21cfc...326
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå