Gå til innhold

Hvor mye mat bør man beregne til 30 mennesker (koldtbord)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt usikker på hvor mye mat jeg skal beregne til koldtbord, anledningen er 60 - årslag, til svigermor,  hun har sviktende helse, så vi barna steller i stand. Mannen og jeg står for det meste, hennes andre sønn har meldt seg litt ut.

Uansett, jeg har beregnet dette til 30 voksne: 

- 5 kg karbonader (med løk) 

- 3 kg røkt laks 

- 5 kg grillede kyllingvinger 

- 5 kg stekte poteter med chorizo 

- eggerøre av 30 egg 

- 3 kg reker 

- 1 kg spekeskinke 

- 1 kg hamburger rygg

- 1 kg kokt skinke

- 1 kg salami

- 5 kg potetsalat

- 3 kg foccacia

- 6 gode brød 

- 1 kg aioli

- 1,5 kg majones 

- masse smør 

- stor salat 

Holder det? Eller er dette altfor lite mat,  jeg har ingen anelse. Er det noe essensielle ting som mangler? Hva liker litt eldre mennesker å spise når de har koldtbord? De rettene jeg har med er svigermors favoritt

Anonymkode: a57d8...8f5

Fortsetter under...

Jeg ville byttet ut pålegget med skinkestek og roastbeef og kyllingvingene med kyllinglår (enklere å "spise pent"). Jeg ville også lagt til en linsesalat e.l og noe annen fisk/skalldyr, som for eksempel Skagenrøre. Rekene ville jeg ferdigrenset og blandet med f.eks dillmajones. Du har mer enn nok mat her, antagelig får du mye rester. Men skal det holde til nattmat også, så er det fint å ha litt mye :) 
Og eggerøre er det muligens for lite av med 30 egg. Av erfaring går det mye av det.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt usikker på hvor mye mat jeg skal beregne til koldtbord, anledningen er 60 - årslag, til svigermor,  hun har sviktende helse, så vi barna steller i stand. Mannen og jeg står for det meste, hennes andre sønn har meldt seg litt ut.

Uansett, jeg har beregnet dette til 30 voksne: 

- 5 kg karbonader (med løk) 

- 3 kg røkt laks 

- 5 kg grillede kyllingvinger 

- 5 kg stekte poteter med chorizo 

- eggerøre av 30 egg 

- 3 kg reker 

- 1 kg spekeskinke 

- 1 kg hamburger rygg

- 1 kg kokt skinke

- 1 kg salami

- 5 kg potetsalat

- 3 kg foccacia

- 6 gode brød 

- 1 kg aioli

- 1,5 kg majones 

- masse smør 

- stor salat 

Holder det? Eller er dette altfor lite mat,  jeg har ingen anelse. Er det noe essensielle ting som mangler? Hva liker litt eldre mennesker å spise når de har koldtbord? De rettene jeg har med er svigermors favoritt

Anonymkode: a57d8...8f5

Hadde byttet ut kokt skinke, hamburgerrygg og salami med spekeskinke/fenalår og roastbeef. Lurt å ha en eller to store hjemmelagde potetsalater til. Du trenger i tillegg flere egg til eggerøren. 

Anonymkode: 9a9d8...564

• Liker 5

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville gjort det enklere. Koster 299kr for eske med 5kg reker på rema. Beregn 500g per pers. Da må du ha 15kg reker, dvs tre esker til 900kr. Godt brød, majones, silo, salat, dill og sitron. 

Så kan du heller fylle på med litt enklere mat da noen spiser mer og noen mindre. Fat med spekemat, eggerøre, potetsalat og lefseruller med laks. Kanskje en grønn salat. 

Synes det er lettere å betegne nok til en spesifikk hovedrett. Så er det sikkert de som er veldig glad i reker, mens noen tar litt mer spekemat og annet. 

Anonymkode: 4043c...442

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville gjort det enklere. Koster 299kr for eske med 5kg reker på rema. Beregn 500g per pers. Da må du ha 15kg reker, dvs tre esker til 900kr. Godt brød, majones, silo, salat, dill og sitron. 

Så kan du heller fylle på med litt enklere mat da noen spiser mer og noen mindre. Fat med spekemat, eggerøre, potetsalat og lefseruller med laks. Kanskje en grønn salat. 

Synes det er lettere å betegne nok til en spesifikk hovedrett. Så er det sikkert de som er veldig glad i reker, mens noen tar litt mer spekemat og annet. 

Pille reker i konf med bunad og finklær?😬

• Liker 4
AnonymBruker

Vet en del oppi årene liker godt waldorfsalat på koldtbord, og så trengs remulade og majones. Jeg tror som andre at du må ha mer eggerøre, og så ville jeg hatt en grønn salat og paprika/tomat/agurk. Sjekke gjerne ut linken for beregnig av mat, og husk at det går fint å fryse rester https://www.matprat.no/artikler/menyer/koldtbord/

Anonymkode: 60735...6f7

• Liker 1
AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Pille reker i konf med bunad og finklær?😬

Her er det snakk om 60-årslag, ikke konfirmasjon. Ikke er så innmari vanskelig å pille reker, heller.

Tenker du bør variere brødet litt, TS, men synes det er fint du baserer deg på hovedpersonens smak og favoritter.

Anonymkode: 585cb...f53

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er det snakk om 60-årslag, ikke konfirmasjon. Ikke er så innmari vanskelig å pille reker, heller.

Tenker du bør variere brødet litt, TS, men synes det er fint du baserer deg på hovedpersonens smak og favoritter.

Hadde ikke servert reker i et slikt selskap. Reker er fint til sommerfest osv. I et 60-årslag passer ikke det. Sorry ass. Ikke i konf heller. Det er mange som ikke liker skalldyr eller tåler det. Kjør på med koldtbord. 

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk med sviktende helse skal sitte og pille reker i timesvis?🤦🏼‍♀️

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor står silo på menyen ?

Anonymkode: 8950e...58b

• Liker 1
AnonymBruker

Dropp salami. Dropp kyllingvinger.

Reduser mengdene på mye. Legg heller til flere sorter.

Du trenger mer tilbehør.

Forslag:

Spekemat, fenalår osv

Varier fisk mer, varmrøkt laks/ørret/sik, gravlaks (m/tilbehør). Evt helstek en ørret.

Rømme.

Flere salater, Waldorfsalat, tomatsalat, potetsalat med senneps/eddik-dressing.

Fat med oppskåret grønt, tomat, paprika, agurk.

Oppskjært melon, godt til spekemat.

Flere varianter egg, eggestand, fylte egg, kokt og skivet egg.

Flatbrød.

Roastbiff. Skinkestek.

Sylteagurk og remulade.

Ost, blåmuggel, chamenbert, osv + tilbehør.

Anonymkode: 1c7cf...2f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...