Gå til innhold

Har romtype noe å si for hvordan hotellansatte behandler en?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var student og tjente utrolig lite og bodde alltid på billige rom. Ble behandlet ok, men ikke noe spesielt. Nå har jeg fått jobb med millionlønn og har råd til litt finere ting, og jeg blir så utrolig mye bedre behandlet av alle. 

Anonymkode: 4cfc8...0af

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min erfaring er at servicenivået avhenger mer av selve hotellet enn romtype. Om man velger et "standard" 3 eller 4-stjerners turistklassehotell er servicen ganske middelmådig uansett romkategori. På 5-stjerners hoteller har jeg kun fått super service, uavhengig av romkategori, men servicen har vært ekstra god den gangene jeg har kostet på meg et deluxe-rom eller en suite. 

Anonymkode: a096c...350

Enig i dette, men det skal sies at det er rommet jeg betaler for, om jeg vil ha ekstra god plass, utsikt fra en toppetasje etc. Det er uhyre sjelden jeg har noe å gjøre med de ansatte utenom inn/utsjekk. De få gangene det har vært noe, som at et eller annet ikke har fungert på rommet f.eks, så har jeg også inntrykk av at servicenivået går mer på hotellets standard generelt enn hvilket rom man bor på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For ikke å snakke om cruise! Vi hadde suite på siste tur. Ble geleidet forbi den superlange køen av andre gjester, som bodde på vanlige lugarer, inn på skipet. Fikk egen butler, spiste frokost og lunsj på restaurant reservert for de som bodde på suite, kunne bare ringe en kontaktperson om vi lurte på noe, femfor å oppsøke resepsjonen osv. 

Anonymkode: cdcd2...7ad

Skrevet

Hvem bryr seg om de som jobber ved hotellet?

Det eneste man trenger er frokost, nøkkelkort og renhold.

Ellers så står de jo bare i veien.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var student og tjente utrolig lite og bodde alltid på billige rom. Ble behandlet ok, men ikke noe spesielt. Nå har jeg fått jobb med millionlønn og har råd til litt finere ting, og jeg blir så utrolig mye bedre behandlet av alle. 

Å, jeg trodde det gjaldt hvordan man oppførte seg og gikk kledd jeg. 

~Ts 

Anonymkode: 73781...4a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Har jobbet på hotell. Svaret et definitivt ja. De som bodde på standard billigrom gjorde vi minst mulig for.

Anonymkode: fe3f4...edd

Må være hotell i særklasse. Der jeg jobbet behandlet vi alle uten tanke på romtype eller suite. Såklart kanskje hyggeligere mot langvarige eller hyppige gjester som vi kjente til fra før og vi visste var hyggelige tilbake.

Anonymkode: a252e...399

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Som renere/ryddigere rom, ekstra sjokolade på puta, prioritet over andre hvis du trenger hjelp til noe, muligens vise vei til rommet, hjelpe med bagasje. Alt ettersom hva slags hotell og standard vi snakker om.

Anonymkode: fa89e...54b

Man er ganske "enkel" hvis putesjokolade betyr noe når en som er ti ganger større kan kjøpes billig på Rema.

Anonymkode: a252e...399

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Uten tvil. Har selv bodd på ulike typer rom/suiter, og forskjell i behandling merker du allerede ved innsjekk. De smiler litt finere når rommet er oppgradert. Vi er dessverre slik som mennesker at vi er mer hyggelig og yter mer for folk som (vi tror...) har penger, de med dyre klær og som er pene å se på - dette gjelder i alle yrker/generelt. Trist, men sant.

Anonymkode: 70eb3...73b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å oppleve hvordan gjester skal behandles anbefales ert opphold på Burj Al Arab i Dubai. De rommene er bare til å måpe av og alle rom har sin egen butler. Du kan faktisk ligge i badekaret om så er og ringe butler for å be han hente håndkle til deg. Alltid smilende og er der på sekundet omtrent.

Vi ble hentet på flyplassen og bagasjen bar vi ikke en eneste meter selv. Butleren på hotellet lurte på om han skulle pakke ut klærne og henge de opp, men det ble litt for rart for meg.

Hele hotellet er ett must og nyt hvert minutt du er enten innendørs eller utendørs.

Anonymkode: 6bfa6...7df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som renere/ryddigere rom, ekstra sjokolade på puta, prioritet over andre hvis du trenger hjelp til noe, muligens vise vei til rommet, hjelpe med bagasje. Alt ettersom hva slags hotell og standard vi snakker om.

Anonymkode: fa89e...54b

Rent og ryddig burde være en selvfølge uansett romtype. Om dere leier ut griser burde dere skamme dere

Anonymkode: 27904...efb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Et grønt land skal jeg til. Har knapt bodd på hotell i Norge så kan ikke uttale meg om det. 
~Ts

Grønt koronaøamd sier ingenting om standard...

5-stjerner i hellas og 5-stjerner i england er forskjellig. 5-stjerner i tyrkia er siperluksus, der tar de bagasje og blir nesten brydd om de ikke får hjelpe deg med noe, mens i f eks spania er 5-stjerner helt greit, ikke noe mer. 

Anonymkode: e8809...2b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Grønt koronaøamd sier ingenting om standard...

5-stjerner i hellas og 5-stjerner i england er forskjellig. 5-stjerner i tyrkia er siperluksus, der tar de bagasje og blir nesten brydd om de ikke får hjelpe deg med noe, mens i f eks spania er 5-stjerner helt greit, ikke noe mer. 

Anonymkode: e8809...2b6

Berlin. 

~Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du kan forvente mer av rommet og goder jo bedre rom du har, men der jeg jobbet da jeg jobbet på hotell, var servicen lik for alle. Hva man scorer på nett har alt å si, så alle gjestene ble like godt behandlet.

Anonymkode: 853a5...ac9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser mye alene og bor gjerne på det noen her betegner som "kjipe billige enerom", rett og slett fordi jeg ikke trenger et digert rom bare for å sove og ha et sted å oppbevare tingene mine. Min erfaring er at jeg stort sett alle steder har blitt behandlet bra, og mange steder har jeg også fått oppgradert rom uten ekstra kostnad. Etter å ha vært en del steder gjentatte ganger velger jeg jo om igjen de hotellene som har behandlet meg bra, og siden jeg alltid bestiller via hotellets nettsider og ikke bookingsider ligger vel navn og tidligere opphold inne. Skal sies at jeg alltid kler meg skikkelig, er høflig og behandler de ansatte med respekt, så det kan være derfor jeg får oppgradering på "stamhotellene". 

Anonymkode: d5b88...750

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Romtype i seg selv har ikke så mye å si.
På litt mer luksuriøse hotellkjeder opererer de med med ulike medlemsnivåer.
Jo høyere nivå jo større sannsynlighet er det for oppgradering, gratis tjenester, ulike velkomstgaver, personlig hilsen osv.
Min erfaring er at de stort sett er like hyggelige/uhyggelige uansett som du har bestilt dyrt eller billig rom..

Anonymkode: db44b...69e

Annonse
Skrevet

Min mann som har lifetime et-eller-annet kort ved en av hotellkjedene blir i alle fall alltid oppgradert selv om han bestiller billigste rom i utgangspunktet. Har får alltid et rom, selv om det er fullt… Og han får alltid litt ekstra service under oppholdet. Det skjer ekstremt sjelden med meg om jeg skulle bo alene på det samme hotellet. 

Dermed er det alltid han som bestiller rom til meg om jeg er på reise alene, for da bor jeg bedre enn om jeg skulle sørge for meg selv…

Anonymkode: 3b37c...0ae

Skrevet
On 8/9/2021 at 4:59 AM, AnonymBruker said:

Å, jeg trodde det gjaldt hvordan man oppførte seg og gikk kledd jeg. 

~Ts 

Nei, jeg føler det handler om hvor mye man potensielt kan gi i tips.

Skrevet

Jeg bestiller som regel det billigste rommet, så merker ingen forskjell. Men hvor mye service og oppvarting trenger man egentlig på et hotell? 

Anonymkode: 2a1d3...68e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg bestiller som regel det billigste rommet, så merker ingen forskjell. Men hvor mye service og oppvarting trenger man egentlig på et hotell? 

Anonymkode: 2a1d3...68e

Vi er jo alle forskjellige og har ulike preferanser. Noen bruker hotell kun for å få en seng å overnatte i mens andre, sånne som meg ser på hotell som en stor del av hele opplevelsen rundt ferien og reisen. Når vi er på bytur så er det ikke så viktig med best mulig service og hotell da vi er mye ute, men på bade og spa ferie er service viktig for oss. Og vi har reist såpass at vi vet hva som skiller en 5 stjerners hotell med bra service med en 3 stjerners som en bor på for å ha en seng å sove i.

Anonymkode: 9976e...335

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-8 den 18.53):

Om to stk velger seg det nest billigste rommet på hotellet, blir de behandlet annerledes enn noen som velger et av de dyrere rommene? 
(Nå tenker jeg på vanlige folk, ikke kjendiser og andre.)   

Det vil jeg tro. Men det handler ikke bare om romtype. 

I de første femten årene av mitt yrkesliv så hadde jeg 120-150 årlige døgn på hotell i inn og utland. Får da status som VIP/Gull kunde. I den tiden gikk alt smooth, var det noe jeg ikke var helt fornøyd med så ble alt fikset med det samme. 

Jeg fikk hotellrom selv om det ikke var rom "ledig", oppgraderte rom til samme pris hvis jeg ikke var fornøyd m.m. 

I disse dager hvor jeg ikke er så mye på reise lenger og kun er Black member så er de behjelpelig, men ikke i samme grad. Og det er helt forståelig, det er stor forskjell når en person alene bruker 150 000 på hotell enn at 150 personer gjør det.

Det samme gjelder fly selvfølgelig. 

De som ikke forstår slikt mangler noe mellom ørene

Anonymkode: 6da29...79b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...