Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen bygde seg nytt hus og flyttet egentlig inn under byggeperioden. Huset er nå ferdig for en god stund siden og jeg var bare for nysgjerrigheten sin skyld inn for å sjekke om huset var registrert på kartverket. Der står huset registrert med ingangssettingstillatelse. 

Er det ikke ganske strengt å bo i et hus som ikke har ferdigattest? Bør jeg si ifra eller går slike saker av seg selv? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er mange hus i Norge uten ferdigattest, bor selv i et slikt hus

• Liker 3
Skrevet

De kan ha midlertidig brukstillatelse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Mann87-8 said:

Bør jeg si ifra eller går slike saker av seg selv?

Hva ønsker du å oppnå ved å si ifra ev.? Jeg synes ikke du burde si ifra.

Anonymkode: 2d121...df0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva ønsker du å oppnå ved å si ifra ev.? Jeg synes ikke du burde si ifra.

Slik at de får dette i orden om det er gjort en feil fra kommune e.l :) jeg er ikke ute etter å ta de på noe vis, vi har et veldig godt naboskap, men vil jo ikke framstå som en snik heller :)

Skrevet
Mann87-8 skrev (2 minutter siden):

Slik at de får dette i orden om det er gjort en feil fra kommune e.l :) jeg er ikke ute etter å ta de på noe vis, vi har et veldig godt naboskap, men vil jo ikke framstå som en snik heller :)

Da snakker du med dem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi ordnet akkurat ferdigattest for huset. Har bodd her i snart åtte år. Det kostet 15.000 kroner.... 😛

Anonymkode: 7944e...38c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi ordnet akkurat ferdigattest for huset. Har bodd her i snart åtte år. Det kostet 15.000 kroner.... 😛

Det var prisen for å få ferdigattest eller var det gebyr for å ikke ha det i orden?

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Mann87-8 said:

Ah, si ifra til dem ja, hehe, sorry. Jeg tenkte med en gang at du skulle si ifra til kommunen. Det spørs litt på forholdet, men du må jo samtidig stå for det du har gjort ("sneket" i grunnboka").

Skrevet

Trodde dette var forandret. At man ikke lenger kan bo i årevis på midlertidig botillatelse? Vi fikk alt på plass før innflytting, men tror naboen fikk beskjed om at han måtte få på plass ferdigattest i løpet av et år etter midlertidig.

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (29 minutter siden):

Vi også. Og huset vårt sto ferdig i 1939 (eller sannsynligvis lenge før, da det er flyttet hit fra en annen landsdel).

Anonymkode: 43f4a...f20

• Liker 1
Skrevet
SS skrev (42 minutter siden):

Trodde dette var forandret. At man ikke lenger kan bo i årevis på midlertidig botillatelse? Vi fikk alt på plass før innflytting, men tror naboen fikk beskjed om at han måtte få på plass ferdigattest i løpet av et år etter midlertidig.

Jepp, akkurat dette jeg har lest også, at man ikke har lov til å flytte inn i et hus uten at ferdigattest er i orden. At dette kan føre til dagbøter, bruksforbud osv. 

Derfor reagerte jeg den gangen de flyttet inn uten at noen ting var ferdig. Men han brydde seg ikke da.

vet at andre i samme situasjon har bodd i campingvogn e.l frem til ferdigattest var ok.

Han er btw veldig bestemt, verdensmester og tar ikke så godt imot råd fra andre 😅 men veldig grei ellers altså :) 

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Spørs om dette har tilbakevirkende kraft da, eller om dette er strengt på helt nye hus?

Skrevet
PetterKanin skrev (1 time siden):

De kan ha midlertidig brukstillatelse. 

Da står det i matrikkelen.

AnonymBruker
Skrevet
Mann87-8 skrev (1 time siden):

Det var prisen for å få ferdigattest eller var det gebyr for å ikke ha det i orden?

Det var prisen for å få ferdigattest.... (Bergen kommune).... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...