Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2002 #1 Del Skrevet 5. oktober 2002 Er det noen begrensning på hvor mange dager i året man kan få sykepenger fra trygdekontoret (jeg mener de dagene etter arbeidsgiverperioden har gått ut)? Hvor mange dager er evt dette snakk om? Jeg har i 2002 vært borte i tre lengre perioder fra jobben og fått sykepenger fra trygdekontoret. Jeg skal føde i mars 2003 og kommer sannsynligvis til å bli sykemeldt fra nå og frem til permisjonen begynner. Hva skjer hvis jeg har brukt opp kvoten min på antall dager med sykepenger fra trygdekontoret? Får jeg ingen penger??? Er disse dagen evt begrenset innenfor et kalenderår, slik at jeg evt får en ny "kvote" i januar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 5. oktober 2002 #2 Del Skrevet 5. oktober 2002 Hei du Dette vet jeg litt om, da jeg er i nesten samme situasjon og har forhørt meg med trygdekontoret. Jeg var sykemeldt fra oktober -01 til september -02. Nå kommer jeg ganske sikkert til å bli sykemeldt frem til permisjonen (skal søke om svangerskapspenger). Og jeg skal føde i februar Du har rett på 248 sykepengedager i løpet av en treårsperiode. Når disse er oppbrukt må du søke om rehabiliteringspenger for å få videre støtte fra Trygdekontoret, og de er på ca 60% av lønna di tror jeg.. Får å få mer sykepenger etter at du har brukt opp sykepengedagene, må du jobbe sammenhengende i 6 mnd uten å være sykemeldt, så sykepengene følger dessverre ikke kalenderåret. Har mang en gang irritert meg over systemet du Når du er gravid har du imidlertidig to muligheter; du kan velge å først søke om svangerskapspenger. Dette skjemaet/søknaden får du hos Arbeidstilsynet. Her er en link med litt info: http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html...ngerskapspenger Får du ikke svangerskapspenger, kan du søke om rehabiliteringpengene. Her er litt info om disse som jeg sakset fra Trygdekontorets nettsider: Rehabiliteringspengar Dersom du framleis er under aktiv behandling når sjukepengeperioden går ut, kan du ha rett til rehabiliteringspengar. Du må dessutan vere minst 50 prosent arbeidsufør ha utsikt til å betre arbeidsevna vere mellom 18 og 67 år Ein kan òg få rehabiliteringspengar under tidsavgrensa aktivisering og arbeidstrening hos eigen arbeidsgivar. Som regel kan du få rehabiliteringspengar i opptil eitt år som ei forlenging av sjukepengane. I særlege tilfelle kan du ha rett til denne ytinga i eit lengre tidsrom. Når rehabiliteringsperioden nærmar seg slutten, kan ytinga reduserast heilt ned til 20 prosent i takt med at du gradvis vender tilbake til arbeidslivet. Rehabiliteringspengane blir utrekna som pensjonsytingar med grunnpensjon og tilleggspensjon. Det blir ikkje gitt særtillegg. Du vet antakelig at du må fremme krav om fødselspenger for å få det av Trygdekontoret under permisjonen? Her finner du den søknaden: http://www.trygdeetaten.no/blanketter/03a01b.pdf Dersom du får rehabiliteringspenger etter sykepengeperioden din har gått ut, så regner de ikke med dem når de skal regne ut fødselspengene. Vanlig lønn, arbeidsledighetstrygd og sykepenger gir opptjent rett til fødselspenger; og det er også dem de legger til grunn når de skal regne ut beløpet du får per mnd under permisjonen. Det beste du kan gjøre er å ta en telefon til trygdekontoret ditt hvis det er noe du er usikker på. Du har rett til å vite akkurat nøyaktig hva DINE rettigheter er, utifra tidligere sykemeldinger. Leger pleier ikke alltid å vite sånt. På Trygdekontoret får du også vite datoen for når permisjonen din begynner, hvis du gir dem terminen din. Lykke til! Håper det ordner seg for oss begge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2002 #3 Del Skrevet 5. oktober 2002 Tusen takk for grundig svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 5. oktober 2002 #4 Del Skrevet 5. oktober 2002 Bare hyggelig å kunne være til hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå