AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #1 Skrevet 8. august 2021 Jeg har lyst til at lillebror skal få sitte og holde på med mat litt på egen hånd mens resten av familien spiser, han er 6 måneder og veldig opptatt av mat. Han får litt grøt og avokado med skje, men jeg tror han hadde hatt glede av å få sitte og styre med sin egen mat også, spesielt under måltidene våre. Jeg har ikke noe behov for å kjøre hardcore blw, kan godt lage til noe som passer for ham å ha i hendene eller lignende. Men jeg tenker fælt på kvelmingsfare, må innrømme det. Hva styrer man unna når en så liten baby skal spise selv, og hva er fint å gi? Han sitter ganske greit med støtte i stolen sin. Vet det er liten sjans for kvelning, men kan jeg gjøre noe for å minimere risikoen? Anonymkode: fe148...6c7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #2 Skrevet 8. august 2021 Vår var mest interessert i å spise brødskiver med leverpostei selv i. Ellers kan du jo prøve kokte grønnsaker, pasta, banan, revet ost, oppdelt kjøttkake eller fisk. Anonymkode: 70186...664
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #3 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vår var mest interessert i å spise brødskiver med leverpostei selv i. Ellers kan du jo prøve kokte grønnsaker, pasta, banan, revet ost, oppdelt kjøttkake eller fisk. Anonymkode: 70186...664 Takk for tips! Skar du det i fingerstørrelse og lot baby rive av biter selv med gommene? Hvordan vet man at de ikke kan kveles av bitene de river løs selv? 🤔 Anonymkode: fe148...6c7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #4 Skrevet 8. august 2021 Alt som er noenlunde mykt og blir most når baby "tygger" det er ok. Syntes det vanskeligste var å finne rett mellomting med mat som var både solid nok til at en klønete hånd kan gripe den, og myk nok til å klare å tygge uten tenner. Brød, banan og kokte grønnsaker og frukt var bra. Babyer har en veldig kraftig brekningsrefleks som gjør at store biter spyttes rett ut igjen. Artig å se hvordan de minste løser et sånt problem ved å tippe hodet fremover og åpne munnen, så faller den plagsomme biten ut 😛 derfor det er så viktig at barnet har god kontroll på nakke og hodet før de får spise selv. Anonymkode: 1bfc4...7a6 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #5 Skrevet 8. august 2021 min hadde allerde 6 tenner når han var 6mnd, han fikk vanlig middag som oss, saltet aldri maten hans da og delte opp i bitte små biter, veldig stolt av og spise selv Anonymkode: d7ed5...0ae
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #6 Skrevet 8. august 2021 Solidstarts.com har en genial database over mange matvarer og hvordan du skal servere det ved forskjellig alder for å minimere kvelningsfare. Det er skummelt i starten, men om du starter ned de tryggeste matvarene blir du rask trygg på at babyen klarer det. Kanskje starte med avokado i tynne båter? Eller godt kokte brokkolibuketter med avkuttet stilk? Min hadde ingen tenner før nærmere året, men det var ingen hindring😊 Anonymkode: f7411...87b 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #7 Skrevet 8. august 2021 Her er babyen 7 mnd og han spiser stort sett det samme som oss, enten det er skive med leverpostei hjemme eller blåskjell og biff på restaurant. I dag fikk han en halv skive med leverpostei, en snei fiskepudding, ca 1/6 nektarin og en skive appelsin uten skall til frokost. Jeg styrer unna druer, cherrytomater, blåbær og andre «harde», runde ting. Så lenge bitene er store nok og man følger med skal det gå fint, men det kan uansett være lurt å friske opp kunnskapene om livreddende førstehjelp på små barn. Forhåpentligvis trenger man det ikke, men det er fint å vite hva man skal gjøre. Anonymkode: f097a...9b5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #8 Skrevet 8. august 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Takk for tips! Skar du det i fingerstørrelse og lot baby rive av biter selv med gommene? Hvordan vet man at de ikke kan kveles av bitene de river løs selv? 🤔 Anonymkode: fe148...6c7 Den type mat jeg nevner utgjør ikke noe spesielt stor kvelningsfare uansett Deler i passe biter å plukke opp, trenger ikke å dele i veldig små biter. Anonymkode: 70186...664
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #9 Skrevet 8. august 2021 Jeg tør ikke det der jeg. Er livredd for at baby skal bli kvalt og dø. Hu satte en bit med vannmelon i halsen i sommer og jeg måtte ty til førstehjelp, hu er 6 måneder. Nei uff… her blir det nok grøt en stund til. Anonymkode: 21463...598
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #10 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg tør ikke det der jeg. Er livredd for at baby skal bli kvalt og dø. Hu satte en bit med vannmelon i halsen i sommer og jeg måtte ty til førstehjelp, hu er 6 måneder. Nei uff… her blir det nok grøt en stund til. Anonymkode: 21463...598 Ånei, så ekkelt! Det skjønner jeg godt. Men hvis hun er 6 måneder nå og satte en bit i halsen i sommer, var hun kanskje litt for liten? Jeg tenker at de må starte en eller annen gang, og at det er sunt for finmotorikk og matinteresse at de får bruke sansene litt. Men kjenner litt på følelsen selv, må innrømme det. Anonymkode: fe148...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #11 Skrevet 8. august 2021 Vi brukte BLW på vegetargryter. Der er alt kokt ihjel og ungen kan stappe i ansiktet sitt selv Anonymkode: f29f5...680
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #12 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg tør ikke det der jeg. Er livredd for at baby skal bli kvalt og dø. Hu satte en bit med vannmelon i halsen i sommer og jeg måtte ty til førstehjelp, hu er 6 måneder. Nei uff… her blir det nok grøt en stund til. Anonymkode: 21463...598 Vannmelon er vel ikke akkurat av det tryggeste å gi. Meningen er at man skal gi frukt og grønnsaker som er kokt såpass at man lett kan mose de mellom fingrene. Eller så kan man raspe fersk frukt. Vannmelon kan de sutte på. Anonymkode: 4cd93...76f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå