AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #1 Del Skrevet 8. august 2021 Har hørt forskjellige «skrekkhistorier» at man må finne seg i vold blant demente, at man som sykepleier blir både sparket og spyttet på. Er det virkelig så ille? Jeg jobber på en veldig travel sykehusavdeling og når jeg kommer hjem har jeg NULL overskudd til barn og mann. Jeg er sur, utmattet og sliten etter å ha sprunget og stresset rundt hele dagen. Vurderer å søke på det lokale sykehjemmet, har et håp om at det er litt roligere dager der jeg kan ha litt overskudd på fritiden min etter jobb. Samtidig er det mye kortere reisevei. Hjelp, hva skal jeg gjøre? Er så redd for å ta feil valg. Anonymkode: e050b...b18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #2 Del Skrevet 8. august 2021 Det kan variere med hvor langt personene har kommet i sykdomsforløpet. Min bestemor har demens og har mistet alt av språk, men hun er stort sett i veldig godt humør, de sliter vel og merke med hygiene da hun ikke alltid husker å tørke seg etter dobesøk og kan motsette seg hjelp, er ikke alltid pleierne ser at hun skal på do. Jeg selv jobbet noen vakter på en skjermet avdeling med mennesker med demens, å jeg fikk så vanvittig mange spørsmål: «når skal jeg hjem?» «hvem er du?» «kommer bussen snart?» «skal vi spise snart?»(selv om de spiste for 5 min siden). Jeg hadde nok ikke orket å jobbe på en slik avdeling nei, men jeg er SÅ glad for de som jobber med bestemor, de er noen helter på den avdelingen og får alltid masse skryt av andre familier også. Anonymkode: 63a0c...f07 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #3 Del Skrevet 8. august 2021 Er du sykepleier? Vurdert å ta videreutdanning og få en mer interessant jobb? Det er mange muligheter for videreutdanning. Jeg er selv sykepleier på en somatisk sykehjemsavdeling der ca. 80-90% av beboerne er demente. Jeg har jobbet her bare i to år, men føler meg utbrent. Det som tar på kreftene er alt kroppsstellet og vaskingen av rumper og avføring. Ca. 60% av arbeidshverdagen min går med til bare stell. Jeg er sliten nå. Skal begynne på videreutdanning/ master til neste år. Må bare velge innenfor hva først. Så jeg vil absolutt ikke anbefale deg sykehjem, dessverre. Jeg har imidlerid aldri opplevd vold fra beboerne, takk og lov for det. Anonymkode: d0cac...e89 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #4 Del Skrevet 8. august 2021 Jeg tolker det som at du er sykepleier når jeg leser HI igjen. Leste litt raskt, ser jeg. Anonymkode: d0cac...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #5 Del Skrevet 8. august 2021 Jeg har opplevd vold fra demente pasienter. Ikke ofte, men det skjer dessverre. Det er psykisk og fysisk slitsomt å jobbe med demente. Ofte er det nytteløst å realitetsorientere, og det er krevende. Kunne skrevet mye mer, men vil bare si etter 15 år i bransjen så vil jeg ikke anbefale jobben Anonymkode: 396c3...b6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #6 Del Skrevet 8. august 2021 Ut fra svarene her så kommer jeg nok desverre ikke til å søke på jobben. Dere bekrefter det jeg frykter. Ønsker meg vekk fra hele yrket😩 TS Anonymkode: e050b...b18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #7 Del Skrevet 8. august 2021 Det er veldig varierende, som en skriver over her, det kommer an på hvor langt pasientene har kommet i sykdommen. Noen blir bare sengeliggende til slutt, må mates og stelles, snues og passes på mtp liggesår o.l. Det kan være trist. Noen som har kommet kortere i sykdommen kan bli vrange og redde. Andre er igjen glade og har og nynner og har det fint. Du vil alltid treffe på pasienter som vil hjem, som vil ut og gå og som prøver å komme seg ut. Det kan være tungt ja. Men også givende. Folk er forskjellige. Anonymkode: cd6fe...ed2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #8 Del Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ut fra svarene her så kommer jeg nok desverre ikke til å søke på jobben. Dere bekrefter det jeg frykter. Ønsker meg vekk fra hele yrket😩 TS Anonymkode: e050b...b18 Finn deg en «bedre jobb» sier jeg bare, selv om det høres litt kynisk ut. Prøv poliklinikk eller administrative stillinger f.eks. Og vil som sagt anbefale deg på det sterkeste å ta mer utdanning/ master. Anonymkode: d0cac...e89 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myre Skrevet 8. august 2021 #9 Del Skrevet 8. august 2021 Jeg er sykepleier på en skjermet avdeling for oppegående demente (ikke forsterket skjermet). Jeg bruker egentlig lite tid på stell, noe mer på veiledning. Noe vold er det ja! Det kommer stort sett fra svært fortvilede pasienter som i sin demens oppfatter en annen virkelighet enn den som er sann. Vi bruker mye tid på miljøterapeutiske tiltak for at pasientene skal ha det bra, unngå uro (som sprer seg til de andre pasientene) og skape gode øyeblikk. Slik unngår vi også endel utagering. Jeg trives godt i jobben min. Noen dager er hektiske, andre dager er fylt med f.eks koselig tid rundt matbordet eller i hagen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myre Skrevet 8. august 2021 #10 Del Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har opplevd vold fra demente pasienter. Ikke ofte, men det skjer dessverre. Det er psykisk og fysisk slitsomt å jobbe med demente. Ofte er det nytteløst å realitetsorientere, og det er krevende. Kunne skrevet mye mer, men vil bare si etter 15 år i bransjen så vil jeg ikke anbefale jobben Anonymkode: 396c3...b6b Dersom pasienten er kommet langt i sitt demensforløp gjør det ingen noe godt å tvinge på realitetsorientering. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #11 Del Skrevet 8. august 2021 Hva med å søke en vernepleierstilling i bofellesskap for utviklingshemmede? Man har som regel 1:1 bemanning og rolige dager. Vanskelig å få nok vpl, så de ansetter spl også. Har vært i praksis på demensavdeling, 6 uker. Det var ganske rolig og fint. Men mye spørsmål ja. Anonymkode: 342b1...32a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #12 Del Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ut fra svarene her så kommer jeg nok desverre ikke til å søke på jobben. Dere bekrefter det jeg frykter. Ønsker meg vekk fra hele yrket😩 TS Anonymkode: e050b...b18 Jeg jobber i dement avdeling, ikke skjermet, ja det er tungt og jeg er ikke fornøyd, nå tar jeg for tiden videreutdanning. Men jeg vil allikevel si at det er mye bedre enn å jobbe på et vanlig sengepost avdeling på sykehus. Kommer selvfølgelig ann på hvor du er da. Joda, jeg synes det kan føles ganske meningsfult å jobbe i sykehjem, mange morsome og rørende øyeblikk. Men det er veldig utmattende allikevel. Mye stell og vask av urin, avføring osv. Tvangsdusjing av pas. som er dekket av avføring blant annet. Høre de samme spørsmålene om og om igjen fra en dement pas. som også er nesten blind og døv 😫 Gud så sliten man blir etterhvert.. Nå har vi i tillegg begynt å få flere mannlige pasienter inn på sykehjem (takket være moderne medisin så lever menn lengre enn før og da havner de på sykehjem da). De kan for eksempel ha alkoholdemens. Trakasserer kvinnelige pleiere, kan være farlig voldelige, høylytte og selvfølgelig tisser de overalt 🙃🙃🙃 Alt i alt vil jeg anbefale deg å ta videreutdanning og søke deg langt bort fra dette. Som midlertidig løsning så er sykehjem fortsatt bedre enn sengepost. Prøv evnt. et bokollektiv. Anonymkode: affce...ac2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #13 Del Skrevet 8. august 2021 Vil du jobbe med demente så skaff deg kunnskap om dette. Mye av utagering kommer av angst, smerter og usikre situasjoner og personale som mangler kunnskap til å håndtere dette. Det er mye psykiatri involvert når en skal jobbe med demente, det er en utfordrende og spennende jobb. Har du interessen, så vil jeg anbefale det - gjør du det fordi du ønsker mindre jobb og roligere dager, så ikke gjør det.... Anonymkode: 054da...778 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #14 Del Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil du jobbe med demente så skaff deg kunnskap om dette. Mye av utagering kommer av angst, smerter og usikre situasjoner og personale som mangler kunnskap til å håndtere dette. Det er mye psykiatri involvert når en skal jobbe med demente, det er en utfordrende og spennende jobb. Har du interessen, så vil jeg anbefale det - gjør du det fordi du ønsker mindre jobb og roligere dager, så ikke gjør det.... Anonymkode: 054da...778 Hjelper ikke å ha kunnskap om demens når 90% av de du jobber med er assistenter og ikke kan norsk. Anonymkode: affce...ac2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #15 Del Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hjelper ikke å ha kunnskap om demens når 90% av de du jobber med er assistenter og ikke kan norsk. Anonymkode: affce...ac2 *Assistenter SOM ikke kan...😜 Anonymkode: 1b57e...5f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #16 Del Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): *Assistenter SOM ikke kan...😜 Anonymkode: 1b57e...5f9 Hehe ser ironien 😊 Men nå har jeg to andre morsmål enn norsk, og prater godt muntlig og gjør meg ganske godt forstått i alle sammenhenger. Spesielt i jobben min. Anonymkode: affce...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #17 Del Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil du jobbe med demente så skaff deg kunnskap om dette. Mye av utagering kommer av angst, smerter og usikre situasjoner og personale som mangler kunnskap til å håndtere dette. Det er mye psykiatri involvert når en skal jobbe med demente, det er en utfordrende og spennende jobb. Har du interessen, så vil jeg anbefale det - gjør du det fordi du ønsker mindre jobb og roligere dager, så ikke gjør det.... Anonymkode: 054da...778 Det er vel og bra med kunnskapen, men hjelper fint lite når vi er altfor få på jobb. Vi har ikke mulighet til å håndtere situasjonen slik den burde håndteres, utifra kunnskap. Anonymkode: 65062...e76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 8. august 2021 #18 Del Skrevet 8. august 2021 Etter egen og andres erfaring er kommunehelsetjenesten mye mer krevende og utmattende enn sykehus. Mest pga at vi ofte er alene som spl og det ikke er tilrettelagt for at vi skal ha tid til spl-prosedyrer. Du skal helst ha tid til å mase på legevakt, gi medisiner på flere avdelinger, samtidig som du skal stelle flere tunge heisbrukere samtidig. Både psykisk og fysisk utmattende. Jeg var mye mindre stresset på en travel sykehusavdeling, men vi er forskjellige. Du kan eventuelt søke om permisjon for å prøve noe annet en periode for å se hva som fungerer for deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #19 Del Skrevet 9. august 2021 Jeg jobbet som ferievikar på dementavdeling som ungdom, og kan ikke si dette er et arbeidssted jeg unner noen. Mange av pasientene kan være voldelige, sinte og rett og slett farlig for seg selv og omgivelsene. Jeg opplevde flere ganger at pasienter fikk raseriutbrudd, jeg var livredd. Ikke alle pasientene er slik, noen er rolige og blide. Andre kan være helt oppegående. Men så får jo man plutselig en sterk mann på 2 meter som er voldelig og sint. Og da er det dirkete ubehagelig og skummelt å gjøre jobben sin. Anonymkode: 470be...82d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #20 Del Skrevet 9. august 2021 Vær så snill, ingen er «demente»! De har en demens. De er ikke sykdommen! Det heter demensavdeling, ikke dementavdeling.. ..at så mange som sier de jobber innen demensomsorgen kaller pasientene de jobber med «demente» er skremmende. Vi arbeider for å skape en bedre hverdag for personer med demens, fylt med gode øyeblikk og en balanse av aktivitet og hvile, tilpasset hver enkelts behov. Anonymkode: 5de93...c47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå