Gå til innhold

Dere som ikke spiser brød, hva spiser dere til feks frokost?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her i huset er nudler populært som frokost. Ikke hurtig nudler, men skikkelige med grønnsaker og kjøtt. Det er nesten middag til frokost 🙂

I mens sitter jeg der med leverpostei på brødskiva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe jeg forresten er veldig glad i, er å ta en sånn firkantet boks med makrell i tomat, og røre inn en god del ajvar og olivenolje. Kjempegodt og veldig mettende. Kan spises på frøknekkebrød eller dansk rugbrød, med litt grønnsaker ved siden av eller oppå.

Endret av Lafamiglia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Altså, hvis du skal kutte brød, og du samtidig ikke tåler melk (eller egg), betyr det at alle kornprodukter og melkeprodukter er uaktuelle?

For omtrent samtlige svar du får nå inneholder jo nettopp slike matvarer, så i så fall er det greit å presisere, slik at folk ikke fortsetter å svare forgjeves.

Anonymkode: 5cfea...d4a

Jeg ser det, det er noen ting som er uaktuell for meg, men samtidig kommer det endel forslag som jeg kan bruke og evt mikse👏

Anonymkode: 4ba70...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Havregryn med bær, banan og kanel. Noen ganger koker jeg det i vann, andre ganger med havremelk. 

En fantastisk sommerfrokost er en enkel bærblanding og banan som smoothie I skål, også add store havregryn som crunch og spis med skje. Smaker fantastisk og naturlig samtidig som det fyller magen og holder deg mett lenge! 

Anonymkode: e1527...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier ikke spise frokost. Da jeg var yngre spiste jeg for "syns skyld" fordi alle mente man trengte en god start på dagen. Nå gjør jeg det om jeg har besøk for å være sosial. Jeg spiser da frøknekkebrød med pålegg. Ellers er dagens første måltid oftest det andre tenker på som middag. Dvs jeg steker f.eks et stykke mørbrad som roastbiff og har 2-3 måltider. Eller et lammelår og har flere måltider. En kylling blir mat i et par dager. Noen ganger lager jeg "salat" av kjøtt(skinke(reker (animalske proteiner) med rømme/majones dressing. Gjerne litt ost, tomat og vårløk til. 

Anonymkode: d887b...a64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser ikke "vanlig" brød lenger men spiser en del knekkebrød. Min standard-frokost er et par Wasa fiber balance med Kavli smøreost (alltid mager jalapeno).  Pleier å varme sjokolademelk uten tilsatt sukker og ha i en klunk ekstra sterk kaffe. Må jeg ha mer enn det å spise blir det en liten yoghurt med chiafrø.

Anonymkode: ca050...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Grove knekkebrød, havregrøt eller kjøleskapsgrøt, chiapudding.

Anonymkode: 815a2...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En smoothie med banan, jordbær, bringebær, blåbær og feit kokosmelk. 

Bærene kastes inn frossen, så den blir kald og kremete. Nesten som is 😄 

Anonymkode: c9f11...0af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ellers lager jeg meg innimellom et linfrøbrød med god pålegg til. 

Oppskriften er 100% linfrø, vann og litt salt. Du kan søke etter dr. Sarah Myhills oppskrift på linfrøbrød. 

Linfrø er ikke korn, og inneholder ingen karbohydrater (det som er karbohydrater er kun fiber). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og... Noen ganger lager jeg litt for mye til middag dagen før, slik at jeg kan spise restene til frokost :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Thailand fikk jeg en gang servert kokt blekksprut med ris til frokost. Noe å tenke på? 

Anonymkode: ce03b...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I Thailand fikk jeg en gang servert kokt blekksprut med ris til frokost. Noe å tenke på? 

Det er svært vanlig i mange kulturer å spise "middag" til frokost. 

Flere land er det vanlig med suppe. Så det kan TS gjøre. Koke seg opp en stor porsjon grønnsakssuppe med snadder i, og fryse i porsjoner. Ta så opp fra fryseren kvelden før, og varm lett opp til frokost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En god smoothie er en næringsrik start på dagen 😊

Anonymkode: 1dfcf...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har tenkt lenge på å endre kosten, og da kutte ut brød, eller hvertfall kutte veldig ned på det. Men jeg er egentlig veldig glad i brød, det er godt og enkelt å lage til.

Jeg reagerer på endel mat, som bla løk, melk, ananas, egg, så det gjør jo det ikke lettere🙈

Så jeg er på jakt etter hva jeg kan erstatte det med.

Anonymkode: 4ba70...1af

Ha,ha, jeg spiser brød men har jo alternativer som er bedre da🤭..4-5 tomater oppskåret i terninger med ost på og rett i microen til osten smelter..

Eller en boks hermetiske tomater pluss en like stor haug potetsalat...eller en boks cottage cheese med en halv tube kaviar på? Bon appetit kjære du!🙄💐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men TS: Pleier du å være sulten om morgenen, eller spiser du frokost av gammel vane?

Hvis du ikke er sulten da, er det mye bedre å bare droppe frokosten. Det er nemlig veldig bra for fordøyelsessystemet å få lengst mulige pauser fra mat.

Selv ble jeg sjeleglad da jeg skjønte at man ikke absolutt  spise frokost. Altfor mange ganger har jeg presset i meg mat om morgenen på grunn av mantraet "frokost er dagens viktigste måltid". Så det ble en lettelse da jeg endelig fikk informasjon om at det slett ikke er nødvendig å spise frokost om man ikke vil.

Jeg tror at helsemyndighetenes anbefalinger om å spise frokost, i stor grad baserer seg på befolkningsstudier hvor det viser seg at de som spiser frokost, i mindre grad er overvektige enn dem som dropper den.

Dette tror jeg skyldes at mange/enkelte er litt som Ronny Brede Aase, noe som kom opp i serien "Eit feitt liv", hvor han ofte krasjet fullstendig tidlig på formiddagen pga. sult og/eller lavt blodsukker, og dermed kjøpte seg et par pølser eller en pose med boller. 

For folk som ikke er særlig sultne før lunsj, og som dermed heller ikke risikerer å kjøpe seg dårlig mat av ren desperasjon, er det en veldig god idé å droppe frokosten, etter min mening.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, Lafamiglia said:

Men TS: Pleier du å være sulten om morgenen, eller spiser du frokost av gammel vane?

Hvis du ikke er sulten da, er det mye bedre å bare droppe frokosten. Det er nemlig veldig bra for fordøyelsessystemet å få lengst mulige pauser fra mat.

Selv ble jeg sjeleglad da jeg skjønte at man ikke absolutt  spise frokost. Altfor mange ganger har jeg presset i meg mat om morgenen på grunn av mantraet "frokost er dagens viktigste måltid". Så det ble en lettelse da jeg endelig fikk informasjon om at det slett ikke er nødvendig å spise frokost om man ikke vil.

Jeg tror at helsemyndighetenes anbefalinger om å spise frokost, i stor grad baserer seg på befolkningsstudier hvor det viser seg at de som spiser frokost, i mindre grad er overvektige enn dem som dropper den.

Dette tror jeg skyldes at mange/enkelte er litt som Ronny Brede Aase, noe som kom opp i serien "Eit feitt liv", hvor han ofte krasjet fullstendig tidlig på formiddagen pga. sult og/eller lavt blodsukker, og dermed kjøpte seg et par pølser eller en pose med boller. 

For folk som ikke er særlig sultne før lunsj, og som dermed heller ikke risikerer å kjøpe seg dårlig mat av ren desperasjon, er det en veldig god idé å droppe frokosten, etter min mening.

Det er ikke alle som kjøper seg «dårlig» mat hvis man blir kjempesulten. Og ikke alle som kjøper «dårlig» mat er overvektige. Just saying. Veldig lett å putte folk i båser.😏

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...