Gå til innhold

Kjøp av katt 🐈 Tips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte å gå til anskaffelse av katt.

Ønsker meg en katt som er kosete og sosial. Noen her inne som kan komme med anbefaling til katterase som passer denne beskrivelsen? Gjerne også erfaringer/informasjon om rasen om dere har det 🙂

Anonymkode: ccec0...89c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ps. Må være innekatt 🐈

AnonymBruker
Skrevet

Ragdoll

Anonymkode: 29fb4...6c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud når jeg leste overskriften stod der "Kjøtt av katt. Tips" 😅

Anonymkode: 8eb4e...3c1

• Liker 2
Skrevet

Helse, helse, helse. Utelukk alt av raser med uheldig anatomi, raser med utbredte sykdommer osv 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Herregud når jeg leste overskriften stod der "Kjøtt av katt. Tips" 😅

Anonymkode: 8eb4e...3c1

Haha uff 😂

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det er fult mulig å forme en katt slik du selv vil, kanskje opp til 80% er hva du gjør det til. Hvordan du er og behandler katten det første året har veldig mye å si. 
Er du kronisk på lek og herjing, så får du en hyper katt.
Er du kroppsklein og vil ha katten på deg og nær deg og koser med den, så vil katten bli en skygge og en klegg. 
Er du avvisende og kald, så får du en bitchy katt som blir veldig selvstendig og usosial. Men for hunnkatter så er det 40% sjanse for at de blir slik uavhengig av hva du gjør. 

Jeg foretrekker variant nr 2. Men min nåværende katt liker ikke å bli løftet opp og vil være nær meg, men ikke oppå meg. Gjorde det med vilje, for min forrige katt måtte løftes og bæres 24/7, han klatret oppå meg og skulle vær på meg og i armene mine til en hver tid. Ble som gele i armene mine og elsket nærkontakt. Veldig kos men også slitsomt, for han var ikke liten for å si det mildt. Og det er fordi jeg lagde han slik. Som kattunge så bodde han i kengurulommen i hettegenseren min, eller så lå han over skuldrene på meg. Vi hadde fysisk kontakt 20 timer i døgnet, og det var fordi jeg ville heller ha en rolig og kosete katt enn vill og leken katt. Så vi koste og lekte rolig i fanget enn å herje som kattunge. Han var som en klegg og veldig klaustrofobisk katt og det var mye min egen skyld. Han jeg har nå er mer som en skygge. Alltid i nærheten men litt på avstand. Han ligger ofte i armkroken men går bort når jeg får nok. 

Ragdoll er en nydelig og perfekt innekatt og det blir min neste. Jeg har hatt maine coon og har nå norsk skogkatt.
Ingen regel uten unntak, men har du en bengal katt så er det 99% sjanse for at katten har ADHD, det er liten sjanse for kos. 😂

Anonymkode: 1a8e7...8d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at det er fult mulig å forme en katt slik du selv vil, kanskje opp til 80% er hva du gjør det til. Hvordan du er og behandler katten det første året har veldig mye å si. 
Er du kroppsklein og vil ha katten på deg og nær deg og koser med den, så vil katten bli en skygge og en klegg. 
Er du avvisende og kald, så får du en bitchy katt som blir veldig selvstendig og usosial. Men for hunnkatter så er det 40% sjanse for at de blir slik uavhengig av hva du gjør. 

Jeg foretrekker variant nr 2. Men min nåværende katt liker ikke å bli løftet opp og vil være nær meg, men ikke oppå meg. Gjorde det med vilje, for min forrige katt måtte løftes og bæres 24/7, han klatret oppå meg og skulle vær på meg og i armene mine til en hver tid. Ble som gele i armene mine og elsket nærkontakt. Veldig kos men også slitsomt, for han var ikke liten for å si det mildt. Og det er fordi jeg lagde han slik. Som kattunge så bodde han i kengurulommen i hettegenseren min, eller så lå han over skuldrene på meg. Vi hadde fysisk kontakt 20 timer i døgnet, og det var fordi jeg ville heller ha en rolig og kosete katt enn vill og leken katt. Så vi koste og lekte rolig i fanget enn å herje som kattunge. Han var som en klegg og veldig klaustrofobisk katt og det var mye min egen skyld. Han jeg har nå er mer som en skygge. Alltid i nærheten men litt på avstand. Han ligger ofte i armkroken men går bort når jeg får nok. 

Ragdoll er en nydelig og perfekt innekatt og det blir min neste. Jeg har hatt maine coon og har nå norsk skogkatt.
Ingen regel uten unntak, men har du en bengal katt så er det 99% sjanse for at katten har ADHD, det er liten sjanse for kos. 😂

Takk for utfyllende svar

Tror nok jeg går får raggdoll 

Tusen takk for svar alle sammen 

Skrevet

Som innekatt ville jeg anbefale to, i allefall om det er kattunger, og ikke en voksen katt som, er vandt til å være alene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville i tillegg søkt opp kirstensskatter på instagram, hun driver med oppdrett av ragdoll og har 4 uker gamle kattunger hos seg!

Anonymkode: 29fb4...6c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tenkte å gå til anskaffelse av katt.

Ønsker meg en katt som er kosete og sosial. Noen her inne som kan komme med anbefaling til katterase som passer denne beskrivelsen? Gjerne også erfaringer/informasjon om rasen om dere har det 🙂

Main coon, verdens beste katt :) har 2 :) en mor og datter. Elsker og kose og elsker barn, mamman er innekatt og datteren er ute i bånd,men de kan fleste er innekatter

Anonymkode: a948d...043

AnonymBruker
Skrevet

Alle katter kan bli innekatter om de læres opp til det fra de er små. Typiske innekatt raser er feks. Hellig Birma, Britisk korthåret, Sibir katt, Ragdoll.... om du vil ha en omplasseringskatt, kan du velge en som har sykdommen FIV. Da må katten holdes inne for ikke å smitte andre katter. Funker helt fint som en huskatt selv om den har FIV.

Anonymkode: 37e1b...da1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har hellig birma og de er både kosete og (veldig) sosiale. Liker å være der det skjer, følger etter meg overalt, og elsker å få folk, spesielt barn, på besøk. 

Anonymkode: 9322c...39c

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to sibirkatter, og de fyller absolutt beskrivelsen din. Veldig kosete og sosiale, med herlige personligheter! Våre er utekatter da, men vet om mange som har dem som innekatter.
Sibirkatten er også kjent for god helse, den er dessuten allergivennlig.

Anonymkode: e2563...4fd

AnonymBruker
Skrevet

Ville hørt med dyrebeskyttelsen eller lignende om noen har en katt som må være inne, typisk pga skade, sykdom eller FIV. Jeg vet de sliter veldig med katter uten hjem flere steder, bla ved Jæren, mulig de har eller snart vil få inn en katt som må være innekatt. Andre organisasjoner kan nok også ha katter som må være inne. 

Anonymkode: 72e39...044

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 8/8/2021 at 3:48 PM, AnonymBruker said:

Dette er jo bare tull?! Selvfølgelig har en katt en egen personlighet, og du kan ikke forme katten på den måten som du beskriver 🤷🏻‍♂️

ts: du må lese om de ulike rasene. Oppdrettere har brukt generasjoner på å ikke bare dyrke ett rasetypist utseende, men også rasetypisk adferd. 

Jeg har to burmesere som er veldig veldig kosete, lekne og gode på å lære. De er litt som hunder. Ganske krevende å stimulere nok, så det er godt de har hverandre. Jeg har hatt andre raser tidligere, og aldri i verden om jeg kunne lært opp en britisk korthåret til å oppføre seg som en burmeser 🙄.

Ut fra beskrivelsen din ts burde du vurdere devon rex. De er milde, kosete og lekne.

Anonymkode: cbad9...212

AnonymBruker
Skrevet

Du vil ha en kosete katt, men hvor aktiv vil du ha katten?
Er du glad i pelsstell? Eller ikke?
Vil du ha en katt som prater? Eller en som er mer stille?

Ser noen nevner Devon og Burmeser, de er flotte kosete raser som er mindre pelsstell på.
Derimot krever Ragdoll en god del pelsstell.

Les deg opp på hvilke raser som kan passe deg og husk på at de er levende vesener så det er slett ikke sikkert de blir slik du tror og som er rasetypisk for den rasen.

Anonymkode: efbe4...a96

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vil ha en kosete katt, men hvor aktiv vil du ha katten?
Er du glad i pelsstell? Eller ikke?
Vil du ha en katt som prater? Eller en som er mer stille?

Ser noen nevner Devon og Burmeser, de er flotte kosete raser som er mindre pelsstell på.
Derimot krever Ragdoll en god del pelsstell.

Les deg opp på hvilke raser som kan passe deg og husk på at de er levende vesener så det er slett ikke sikkert de blir slik du tror og som er rasetypisk for den rasen.

Anonymkode: efbe4...a96

Enig. Ts burde også tenke på kjønn, som kan ha like mye å si som rase. Ellers anbefaler jeg ikke burmesere alene eller som «nybegynner».

Anonymkode: cbad9...212

• Liker 2
Skrevet

Jeg fant meg en gatekatt, men han var bare 6mnd og jeg fikk han kastrert nesten med en gang. Kastrerte hannkatter er ekstra kosete og mindre redd for fremmede. Han er en perfekt katt for oss og vår livsstil. Sosial, pratsom, kommer inn til samme tid hver kveld og er nesten alltid med oss eller rundt oss.

Ikke kjøp en rasekatt, dra heller på et kattehus eller omplasseringssted og finn en katt som har en personlighet som passer deg. Katter kan bli sære og redde helt uavhengig av rase.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...