AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #1 Skrevet 8. august 2021 Jeg har en treroms på 67 kvm. som er endret til 4-roms (eller 3(4)-roms), men har begynt å leke med tanken på å flytte kjøkkenet ut i stua (om mulig, må sjekke med en rørlegger). Da vi flyttet inn var det to greie soverom og et stort kjøkken. Vi delte kjøkkenet i to og laget et soverom ekstra (er alenemor med to barn, uaktuelt å dele rom pga. aldersforskjell). Soverommet er lite, men har vindu, skyvedør til kjøkken. Soverommet og kjøkkenet er ca 5,5 kvm hver. Det er veldig effektive løsninger ettersom alt er tilpasset (plassbygget 140 seng med oppbevaring under + 120 skyvedørsgarderobe, høyskap til kjøleskap og ovn/mikro på kjøkkenet), men det er jo trangt, orker ikke la ungene hjelpe til særlig med matlaging f.eks., blir som en bysse på en båt. Jeg har tre muligheter; beholde det som det er nå, tilbakestille til 3-roms når eldste flytter ut om 3-4 år med stort kjøkken igjen, eller da altså flytte kjøkkenet ut i stua på 20 kvm. Da blir det kjøkken langs én vegg med to høyskap og 220 benk (ev. ovn under benk og 280 benk). Blir ikke mer benkeplass enn før, men romsligere å holde på. Fortsatt plass til 3-seter sofa, tv og spisestue. Får da også et stort soverom til slik at det er tre gode soverom. Hva ville dere gjort? Kommer nok til å selge innen 10 år når begge ungene har flyttet ut, så det er også en faktor. Anonymkode: 8a028...091
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #2 Skrevet 8. august 2021 Jeg ville beholdt løsningen du har nå. Mest fordi du venner deg greit til å ha det litt trangt, og for meg ville jeg mistet mye av romfølelsen ved å flytte kjøkken inn på stua. I tillegg hadde jeg ikke lagt så mye penger i endringer som ikke føles skikkelig viktig, når du skal bo i bare ti år til. Tror du kan få mer igjen ved salg for tre soverom og separat kjøkken, enn de andre løsningene. Anonymkode: 35f58...0f3 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #3 Skrevet 8. august 2021 Jeg hadde valgt å gjøre ingenting, alternativt tilbakestilt til 3-roms for å få stort kjøkken igjen. Det er fordi jeg vil ha separat kjøkken; roter litt for mye på kjøkkenet til at jeg vil ha det i stua. Er du typen som vasker og rydder unna etterhvert, blir det jo noe annet. Anonymkode: a6095...6d0 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #4 Skrevet 8. august 2021 Jeg ville beholdt løsningen som den er nå, og eventuelt satt tilbake til stort kjøkken når det ble mulig. Men dette er jo et spørsål om personlige prefereanser. Jeg liker store kjøkken, og hater kjøkken i stuen. Anonymkode: 9cf94...82a 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #5 Skrevet 8. august 2021 Jeg er definitivt ikke typen som har det super ryddig, så kanskje ikke så lurt nei 😄 Jeg tegnet er løsning på Ikea som ble ganske kul, så ble jeg litt i tvil. Det er vel også viktigere med bedre plass i stua enn stort soverom Det jeg har nå er nærmest en hule, nesten flaut å be kjæresten hjem, føles ikke som soverommet til en voksen person. Det er jo bare 3-4 år til jeg kan ta et av de større, så blir det lille gjesterom. Skal jeg selge tenker jeg at folk i min situasjon er de potensielle kjøperne, aleneforeldre som trenger tre soverom, men egentlig ikke har råd til det. Anonymkode: 8a028...091
Eneri Skrevet 8. august 2021 #6 Skrevet 8. august 2021 Jeg ville beholdt separat kjøkken, orker ikke tanken på stekeos og mye matlukt på stua. Tanken på å steke fisk og ha lukta 'fast" i sofaen ville skremt meg fra å ha kjøkken på stua. Jeg syns et høres ut som du har fått mye ut av dine 67 kvadrat, siden du har tre soverom. Tror du kjæresten din bryr seg om at soverommet ditt er lite? 1
Fru Uperfekt Skrevet 8. august 2021 #7 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har en treroms på 67 kvm. som er endret til 4-roms (eller 3(4)-roms), men har begynt å leke med tanken på å flytte kjøkkenet ut i stua (om mulig, må sjekke med en rørlegger). Da vi flyttet inn var det to greie soverom og et stort kjøkken. Vi delte kjøkkenet i to og laget et soverom ekstra (er alenemor med to barn, uaktuelt å dele rom pga. aldersforskjell). Soverommet er lite, men har vindu, skyvedør til kjøkken. Soverommet og kjøkkenet er ca 5,5 kvm hver. Det er veldig effektive løsninger ettersom alt er tilpasset (plassbygget 140 seng med oppbevaring under + 120 skyvedørsgarderobe, høyskap til kjøleskap og ovn/mikro på kjøkkenet), men det er jo trangt, orker ikke la ungene hjelpe til særlig med matlaging f.eks., blir som en bysse på en båt. Jeg har tre muligheter; beholde det som det er nå, tilbakestille til 3-roms når eldste flytter ut om 3-4 år med stort kjøkken igjen, eller da altså flytte kjøkkenet ut i stua på 20 kvm. Da blir det kjøkken langs én vegg med to høyskap og 220 benk (ev. ovn under benk og 280 benk). Blir ikke mer benkeplass enn før, men romsligere å holde på. Fortsatt plass til 3-seter sofa, tv og spisestue. Får da også et stort soverom til slik at det er tre gode soverom. Hva ville dere gjort? Kommer nok til å selge innen 10 år når begge ungene har flyttet ut, så det er også en faktor. Anonymkode: 8a028...091 Er det nye soverommet byggemeldt og godkjent?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #8 Skrevet 8. august 2021 Jeg har bodd med kjøkken i stua og et bittelite kjøkken. Jeg tar bittelite kjøkken NÅR SOM HELST hvis jeg bare kan smelle igjen en dør eller det er skjermet av en vegg. Tro meg, ikke ha åpent kjøkken, lukt og damp og syn, nei. Anonymkode: 00325...926 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #9 Skrevet 12. august 2021 On 8/8/2021 at 11:19 PM, Fru Uperfekt said: Er det nye soverommet byggemeldt og godkjent? Nei, sjekket og det var ikke nødvendig når det er en bruksdel som endres til en annen bruksdel. Kjøkken til soverom er ok, hadde jeg gjort en bod, som regnes som tilleggsdel, om til soverom må det søkes. https://dibk.no/bygge-selv/bruksendring-i-boliger---sporsmal-og-svar/ Det er arealmessig akkurat ikke stort nok til å kalles soverom (litt under 15 m3), så det blir uansett bare «tilgjengelig rom», men rømningsvei, lys ol. er i orden (stort vindu). Røropplegget på kjøkkenet er slik det var, det er delen som inneholdt spiseplass og kjøleskap som ble soverom, alt er gjort av fagfolk (nytt el.anlegg bl.a.). Anonymkode: 8a028...091
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #10 Skrevet 12. august 2021 Som en som er på let etter ny leilighet, så velger jeg bort alle som har kjøkkenet på en av veggene i stua. Det er helt ualtuelt. Jeg synes det er rart med alle de nye leilighetene om er bygget slik, ikke at kjøkkenet er litt der borte, men alså på en av veggene i stua. Stort nei! Behold det som det er! Anonymkode: b3ee4...db3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #11 Skrevet 12. august 2021 Soverommet du har laget er ikke godkjent for varig opphold, ikke som soverom. Det er for lite. Minimumskravet er 6,25 kvadrat. Anonymkode: fff38...854
Fru Uperfekt Skrevet 12. august 2021 #12 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, sjekket og det var ikke nødvendig når det er en bruksdel som endres til en annen bruksdel. Kjøkken til soverom er ok, hadde jeg gjort en bod, som regnes som tilleggsdel, om til soverom må det søkes. https://dibk.no/bygge-selv/bruksendring-i-boliger---sporsmal-og-svar/ Det er arealmessig akkurat ikke stort nok til å kalles soverom (litt under 15 m3), så det blir uansett bare «tilgjengelig rom», men rømningsvei, lys ol. er i orden (stort vindu). Røropplegget på kjøkkenet er slik det var, det er delen som inneholdt spiseplass og kjøleskap som ble soverom, alt er gjort av fagfolk (nytt el.anlegg bl.a.). Anonymkode: 8a028...091 Så det du har laget er et hjemmekontor og ikke et soverom, vær obs at du kan risikere trekk i utbetaling ved en forsikringssak (som omhandler det aktuelle rommet) Har gjort endringer selv som en egentlig ikke trenger å søke om, men for sikkerhetsskyld har jeg det (for da er jeg tryggere ved en evt forsikringssak/salg)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå