Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er egentlig bare nysgjerrig og skal ikke gjøre det i nærmeste fremtid pga korona, men har alltid hatt lyst til å gjøre dette, så jeg lurer; har noen reist til en flyplass på impuls og spurt om første ledige sete ut av landet, og deretter kjøpt den billetten uten noen videre planer for overnatting og lignende? Er bare nysgjerrig på om det i det hele tatt er mulig å gjøre, eller om det bare er noe som skjer på film. Det er jo alltids folk som avbestiller rett før, eller ikke møter opp til innsjekking osv, så er sikkert ofte et ledig sete eller to sånn generelt (da, ikke på alle fly ser jeg for meg).

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig. Nå med corona kan man bare glemme det. Til og med "spontane" helgeturer som man bestiller 2-3 uker i forveien er en fjern drøm nå. 

Anonymkode: f25a0...350

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke mulig. De selger ikke billetter på flyplassen lenger. 

Anonymkode: 14228...5e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det er vanlig. Nå med corona kan man bare glemme det. Til og med "spontane" helgeturer som man bestiller 2-3 uker i forveien er en fjern drøm nå. 

Tull.

Bestilte tur til utlandet Fredag rett etter at reiserådene kom (for to uker siden). Satt på flyet lørdag morgen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke mulig. De selger ikke billetter på flyplassen lenger. 

ahh, delvis pga korona ser jeg for meg (og modernisering generelt)... vet du tilfeldigvis om det samme gjelder for togstasjoner? haha

AnonymBruker
Skrevet
lotuschae skrev (10 minutter siden):

ahh, delvis pga korona ser jeg for meg (og modernisering generelt)... vet du tilfeldigvis om det samme gjelder for togstasjoner? haha

På togstasjonene er det stort sett billettautomater det går i, ikke god gammeldags bemannet billettluke. Unntaket mener jeg er Oslo S, der hadde i alle fall Vy billettkontor sist jeg var der (som var januar '20, mulig det er endret pga pandemien).

Når det gjelder flybilletter er det jo ikke noe problem å kjøpe billett samme dag som man skal reise om det finnes ledige billetter, men i disse pandemi-tider kan er det nok lettere sagt enn gjort med utenlandsreiser pga alle restriksjonene for tiden.

Anonymkode: 23fab...86b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På togstasjonene er det stort sett billettautomater det går i, ikke god gammeldags bemannet billettluke. Unntaket mener jeg er Oslo S, der hadde i alle fall Vy billettkontor sist jeg var der (som var januar '20, mulig det er endret pga pandemien).

Når det gjelder flybilletter er det jo ikke noe problem å kjøpe billett samme dag som man skal reise om det finnes ledige billetter, men i disse pandemi-tider kan er det nok lettere sagt enn gjort med utenlandsreiser pga alle restriksjonene for tiden.

Anonymkode: 23fab...86b

takk for svar! billettautomater er vel bedre enn ingenting haha. 

ser den med flybillettene. kommer nok ikke til å reise noe som helst før jeg er fullvaksinert uansett, men det er greit å vite til fremtiden. har bare reist med minst to ukers planlegging før

Skrevet

Velg destinasjon på en globus, spinn og pek, og så booker du et sted å være der sånn at du har det viktigste i boks. Og så drar du. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Tull.

Bestilte tur til utlandet Fredag rett etter at reiserådene kom (for to uker siden). Satt på flyet lørdag morgen. 

Jaha? Hva med koronatest, skjema osv.? 

AnonymBruker
Skrevet
Saph skrev (27 minutter siden):

Velg destinasjon på en globus, spinn og pek, og så booker du et sted å være der sånn at du har det viktigste i boks. Og så drar du. 

Før korona kunne man gjøre det, men nå må du først sjekke diverse krav om test/skjema/karantene...Det ødelegger hele greia. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jaha? Hva med koronatest, skjema osv.? 

Det er virkelig superenkelt. 

SAS/Norwegian - ingen krav om negativ test. 

Utreise - ingen krav

Innreise i EØS - ingen krav i Norden. Ett stikk, eller negativ test, ved ankomst i andre EU land. Vi har ett stikk hver, så var mer effektivt å reise enn noen annen gang i Juli, ingen køer. 

Innreise Norge - fylle ut innreiseskjema (tok 2 min) 1-2 døgn før retur. Test på Gardermoen tok ca 1 time. Om 2 uker er vi fullvaksinert, og slipper også dette steget :) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Før korona kunne man gjøre det, men nå må du først sjekke diverse krav om test/skjema/karantene...Det ødelegger hele greia. 

Det kan ts gjøre etter å ha spontanvalgt destinasjon. Alt annet på turen kan helt fint være på impuls uten forberedelser. Men lar man korona ødelegge istedenfor å finne en løsning rundt det, så et det 100% sikkert at korona vil ødelegge. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis vi ser bort fra koronatid ...

Er du klar over at dette er den absolutt dyreste måten å reise på? 

Gjest Linny111
Skrevet

Det nærmeste jeg har gjort var da jeg ble invitert på fest i London på en fredag og bestilte fly på torsdagen. Anbefaler å bestille fly på nettside eller app. Hvis du absolutt vil gjøre det i siste liten, kan du godt gjøre det mens du er på flyplassen.

Skrevet
Blondie65 skrev (2 timer siden):

Hvis vi ser bort fra koronatid ...

Er du klar over at dette er den absolutt dyreste måten å reise på? 

ja, som er hvorfor jeg aldri har gjort det, og mest sannsynlig aldri kommer til å gjøre det (med mindre jeg vinner på et flax lodd), men man kan drømme og høre andres erfaringer rundt det, kan man ikke?:)

Skrevet
Linny111 skrev (1 time siden):

Det nærmeste jeg har gjort var da jeg ble invitert på fest i London på en fredag og bestilte fly på torsdagen. Anbefaler å bestille fly på nettside eller app. Hvis du absolutt vil gjøre det i siste liten, kan du godt gjøre det mens du er på flyplassen.

ser ut som nettside/app er det lureste ja. kult at du gjorde noe sånt, da! virker veldig spennende

Gjest Blondie65
Skrevet
lotuschae skrev (38 minutter siden):

ja, som er hvorfor jeg aldri har gjort det, og mest sannsynlig aldri kommer til å gjøre det (med mindre jeg vinner på et flax lodd), men man kan drømme og høre andres erfaringer rundt det, kan man ikke?:)

Så lenge du er klar over prisforskjellen så er det jo ikke noe problem. :)

Kan også tipse deg om at hvis du vil dra litt sånn på måfå: dra ut av Norge, så vil du med en gang oppdage at flybillettene blir billigere. F.eks. hvis du drar til Australia, Thailand eller U.S.A.: dra til landet, og kjøp neste destinasjon på reisebyrå i det landet du kommer til. Helt andre priser enn i Norge.

Skrevet
Blondie65 skrev (3 minutter siden):

Så lenge du er klar over prisforskjellen så er det jo ikke noe problem. :)

Kan også tipse deg om at hvis du vil dra litt sånn på måfå: dra ut av Norge, så vil du med en gang oppdage at flybillettene blir billigere. F.eks. hvis du drar til Australia, Thailand eller U.S.A.: dra til landet, og kjøp neste destinasjon på reisebyrå i det landet du kommer til. Helt andre priser enn i Norge.

har tenkt litt på den også! gjorde noe lignende da jeg tok fly til roma og deretter bestilte togbilletter som jeg trengte derfra. de togbillettene var billigere enn de er her, og det var betydelig bedre forbindelser haha

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo nettopp under korona at man må være spontan. Bestiller alt en uke før etter hvordan tallene ser ut. Skjema og test er jo fort unnagjortm

Anonymkode: f5bfe...337

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo nettopp under korona at man må være spontan. Bestiller alt en uke før etter hvordan tallene ser ut. Skjema og test er jo fort unnagjortm

Anonymkode: f5bfe...337

For mange bekymringer. Må jo sjekke alle reglene for hvert enkelt land, hvilke restriksjoner som gjelder osv. Før slapp man alt det der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...