Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor bruker dere engangskluter og ikke vaskekluter? 

Anonymkode: 18fd3...79b

Jeg bruker begge deler, på tur blir det fort engangs. Usikker på hva som egentlig er mest miljøvennlig - det ene gir mer avfall (minimalt i forhold til bleier dog), mens det andre gir mye vask 🤷 Et alternativ er vel bare vanlig dopapir, det kan jo skylles i do. 

Anonymkode: e859c...1cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2021 den 16.40):

Hva fuktet du mesoft-klutene med?

Anonymkode: 8de0d...5a2

Rent bann med en bitteliten dært babyolje.

Anonymkode: c7967...bd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rent bann med en bitteliten dært babyolje.

Dette er selvfølgelig Vann 😅

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi jeg da måtte ha hatt MANGE kluter for å slippe å vaske veldig ofte. Upraktisk å henge mange kluter til tørk (på vårt bad) før vask. 

Skrevet
Albbas skrev (12 minutter siden):

Fordi jeg da måtte ha hatt MANGE kluter for å slippe å vaske veldig ofte. Upraktisk å henge mange kluter til tørk (på vårt bad) før vask. 

Hvorfor måtte du hatt mange kluter? Holder stort sett med to-fire om dagen, så lenge man skyller dem? 

Skrevet
Albbas skrev (17 minutter siden):

Henge til tørk før vask? Så lenge de ikke blir liggende i ukevis går det helt greit å legge dem i skittentøykurven (har en egen i plast til kluter og håndklær som kan være litt fuktige).

Anonymkode: 3b66f...75a

• Liker 2
Skrevet
On 8/8/2021 at 4:39 PM, AnonymBruker said:

Stellesituasjonen er viktig for kommunikasjon med babyen. Øyekontakt, smil, prating, kos. I begynnelsen sover de gjerne veldig mye, og stellesituasjonen blir derfor viktig for kontakten med babyen. Ikke sjelden kommer f.eks barnets første, virkelige sosiale smil på stellebordet. Det er viktig at man har ro rundt stellesituasjonen som en del av rammen for dette. 

Man kan sikkert får til dette i stuen, men det virker likevel veldig rart. Det vil være flere mennesker til tider, mer lyder, mer lys, mer uro, kanskje lavere temperatur. 

Men altså, i prinsippet kan dere jo ha stellebord hvor som helst. Jeg forstår bare ikke hvorfor det skal stå i stuen når dette er høyst uvanlig og ikke særlig praktisk. Når barnet er lagt kan det jo også være deilig å slappe av i stuen uten å måtte se på stellebord og bleier. Et stellebord vi aldri gi noe løft til innredningen, uansett hvor tom stuen er. 

Anonymkode: 85757...08f

Herregud 🙄🙄🙄

Anonymkode: 47438...5e0

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, kankankan said:

Hvorfor måtte du hatt mange kluter? Holder stort sett med to-fire om dagen, så lenge man skyller dem? 

Mine babyer har bæsjet hyppig, så jeg hadde trengt flere enn det. 

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Henge til tørk før vask? Så lenge de ikke blir liggende i ukevis går det helt greit å legge dem i skittentøykurven (har en egen i plast til kluter og håndklær som kan være litt fuktige).

Anonymkode: 3b66f...75a

Jeg syns det lukter etter få dager hvis det ikke får tørket før det legges i kurven. En våtpose hadde sikkert fikset det problemet ja. :)

Nå er mitt bleiebarn to år, og nå er det uansett uaktuelt å bruke flergangskluter ved bæsj. De bleiene er ganske seige og jeg vil helst kaste dritten i stedetfor å streve med å skylle av kluten i vasken. 😬

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det så enkelt? Trodde man måtte ha beholdere og eterisk olje og møkk og drit? 

Så enkelt. Vann på, klem ut passe så det ikke drypper. Holder seg fint i pose til tur og tørker ikke ut i en skål før de er brukt opp hjemme. Aldri hatt behov for olje på. 

Anonymkode: 41144...01f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Brukte vaskekluter hjemme den gang vi hadde tørketrommel. La i våtpose før vask. Sluttet når vi ikke hadde tørketrommel mer, det ble uendelig mengde kluter å henge opp på stativ. 

Skrevet
kankankan skrev (4 timer siden):

Neinei. Mer sånn ti-tjue. Bruker ikke samme klut med bæsj flere ganger på rad. Trengs gjerne mer enn en klut per skift. Myyye bæsj på vår baby som liten. 

Skrevet
kankankan skrev (17 timer siden):

To-fire om dagen? Begge mine har hatt 10-15 bæsjebleier i døgnet den første tiden. Det hadde heller ikke holdt med én klut på de verste bleiene. I tillegg brukes jo gjerne kluter til å vaske gulp, vaske ansiktet og kroppen til babyen o.l. Jeg hadde lett gått gjennom 20 kluter om dagen med nyfødt i hvert fall. Hvordan i alle dager greier du deg med to (!) kluter om dagen? 

Anonymkode: ff542...ce5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

To-fire om dagen? Begge mine har hatt 10-15 bæsjebleier i døgnet den første tiden. Det hadde heller ikke holdt med én klut på de verste bleiene. I tillegg brukes jo gjerne kluter til å vaske gulp, vaske ansiktet og kroppen til babyen o.l. Jeg hadde lett gått gjennom 20 kluter om dagen med nyfødt i hvert fall. Hvordan i alle dager greier du deg med to (!) kluter om dagen? 

Anonymkode: ff542...ce5

Hun skyller de :) men enig i at det er veldig få! 

Anonymkode: d1b03...f9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun skyller de :) men enig i at det er veldig få! 

Anonymkode: d1b03...f9f

Kommer jo an på hvor gammelt barnet er. Mitt barn hadde en bæsjebleie om dagen fra han begynte med fast føde. Men uansett så brukte vi toalettpapir for å tørke bort det verste og klut for å vaske etterpå. Man holder selvfølgelig ansikt og underlivsklut atskilt, og begge deler kan fint skylles. Det er noe ekte miljøsvineri å bruke flere engangsservietter enn man må.

Anonymkode: c66fa...e62

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Brukte vaskekluter hjemme til mine. Stellebord på badet og et lite fat under vasken til de møkkete. Trengte ikke å henge dem til tørk så lenge de ikke ble lagt ned veldig våte og sammenkrøllet. Slengte i vaskemaskin og tørketrommel ved behov. Kjøpte en god del så det alltid var nok rene men overdrev nok det antatte behovet for kunne ha klart meg med betydelig færre 🙈.
Har man symaskin kan et slitt laken/dynetrekk bli til mange fine vaskekluter. Syns de hjemmelaget var de beste for stoffet var slitt og dermed veldig mykt.

Ellers gratulerer med du vant kampen TS 😄. Sikker på mannen din vil gi deg helt rett ved første skikkelige bæsjebleie. 

Anonymkode: 3bb94...135

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Brukte vaskekluter hjemme til mine. Stellebord på badet og et lite fat under vasken til de møkkete. Trengte ikke å henge dem til tørk så lenge de ikke ble lagt ned veldig våte og sammenkrøllet. Slengte i vaskemaskin og tørketrommel ved behov. Kjøpte en god del så det alltid var nok rene men overdrev nok det antatte behovet for kunne ha klart meg med betydelig færre 🙈.
Har man symaskin kan et slitt laken/dynetrekk bli til mange fine vaskekluter. Syns de hjemmelaget var de beste for stoffet var slitt og dermed veldig mykt.

Ellers gratulerer med du vant kampen TS 😄. Sikker på mannen din vil gi deg helt rett ved første skikkelige bæsjebleie. 

Anonymkode: 3bb94...135

Takk 😁 

Og takk for tips alle sammen! 
Kanskje noen vet om et sted man kjøper kurver/organiseringsgreier som kan henge på kanten på stellebordet? Fant på ikea , men det er utsolgt over alt. Har kjøpt til å ha på hylla under, men fint å ha noen på siden liksom😊

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk 😁 

Kanskje noen vet om et sted man kjøper kurver/organiseringsgreier som kan henge på kanten på stellebordet? Fant på ikea , men det er utsolgt over alt. Har kjøpt til å ha på hylla under, men fint å ha noen på siden liksom😊

Har du sjekket finn? Jeg fant de fra Ikea brukt på finn :)

Veldig praktisk å ha noe hengende på sidene, jeg har også bokser under stellebordet men det er de som henger på sidene jeg definitivt bruker mest. 

Anonymkode: e859c...1cb

Skrevet
On 8/8/2021 at 1:18 PM, Hoppbakkemester said:

Jeg har bygd et stellebord i vaskekjelleren til kona. Da kan hun kaste skitne klær i vaskemaskin mens skifting pågår

😂

Anonymkode: 31e4a...75c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk 😁 

Kjøp stellekommode, da drar du ut den øverste skuffen og har alt der, og så er det skjult og ute av veien ellers. Ting på siden blir bare sparket ned.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøp stellekommode, da drar du ut den øverste skuffen og har alt der, og så er det skjult og ute av veien ellers. Ting på siden blir bare sparket ned.

Jeg har allerede ett stellebord med hylle under så blir ingen nye innkjøp av stellekommode 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...