AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #81 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man MÅ jo ikke ha stellebord. Vi hadde et veldig lite bad da eldstemann ble født. Hadde en stellematte vi la på gulvet på badet - null problem. Hadde ALDRI hatt stellebord på stua. Anonymkode: f6229...dca Null problem for de med små babyer.... for oss med tunge babyer er sånne løft uaktuelle Anonymkode: 373e1...d50 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #82 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Null problem for de med små babyer.... for oss med tunge babyer er sånne løft uaktuelle Anonymkode: 373e1...d50 Om du ikke klarer å løfte en baby, tung eller ei, har du vel større problemer enn plassering av stellebord... Anonymkode: f6229...dca 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #83 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om du ikke klarer å løfte en baby, tung eller ei, har du vel større problemer enn plassering av stellebord... Anonymkode: f6229...dca Det du skisserer er fra gulvet og opp. For de med tunge babyer og komplikasjoner etter fødsel kan dette være et problem. Eller en baby på etter hvert 6-7-8 kilo som bæsjer 8 ganger om dagen, kombinert med vond rygg fra amming hver time døgnet rundt i to måneder. det er mulig å sette seg inn i andre problemstillinger enn dine egen, uten å si at folk har store problemer for at de ikke kan løfte barnet sitt Anonymkode: 373e1...d50 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #84 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Takk 😁 Jeg vant , med hjelp av kvinneguiden 😂🥰❤️ Anonymkode: 18fd3...79b Vi ruler! Anonymkode: 85757...08f 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #85 Skrevet 9. august 2021 Apropos mesoft - disse tørre engangsklutene med polyester gir sår hud. MYE MYE bedre for huden med papirbaserte kluter, som f.eks libero dry wipes. De koster mer, men så varer også en pakke MYE lenger for de kan veldig enkelt deles i 2. Og så sparer man masse på at man ikke trenger stellekrem. Anonymkode: 08df7...7e0 1
Synne-Marie Skrevet 10. august 2021 #86 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nå tror jeg du må lese om igjen. Jeg har jo ikke skrevet dette. Her er nøyaktig det jeg skrev som du siterte meg på: Jeg skrev senere en kommentar på at "mye som forekommer i naturen er farlig for oss", og det er fakta, men jeg har ikke sagt at våtservietter er farlige. Selv om våtservietter ikke er farlige er de helt unødvendig å bruke i bleieskift på babyer. Anonymkode: e859c...1cb Ja, det var de kommentarene jeg ville adressere. Når du skriver at det er altfor mye tilsetningsstoffer til å bruke på sart babyhud, så ble jeg nysgjerrig på om du kunne spesifisere nærmere inn på hvilke tilsetningstoffer som ble for mye for sart babyhud. Og kommentaren om at mye som forekommer i naturen er farlig for oss, kom som respons på at jeg viste til at ingrediensene i det aktuelle produktet finnes i mat vi spiser og kroppene våre. Så jeg ville bare til bunns.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #87 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hva brukes våtserviettene til da? Fått masse i gratis babypakker Anonymkode: 18fd3...79b Alt innhold i gratis babypakker er ingenting annet enn reklame. Våtserviettene? De vil du skal bruke dem sånn at du fortsetter å kjøpe dem - da tjener de penger. Se på ALT du har fått som ren reklame. Noe er jo praktisk og man kan bruke det videre, men mye er RÆL. Babypakkene minner meg om de gratis studentpakkene alle får ved semesterstart, som inneholder nøttemix, tyggis, kondomer (ok den er jo grei da), dårlig rabattkuponger osv. Reeeeklaaaameeee. pass på hva du lar deg kjøpe av Anonymkode: d1b03...f9f 3
Synne-Marie Skrevet 10. august 2021 #88 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Øh...... Natriumbenzoat og sitronsyre er e-stoffer, de forekommer ikke NATURLIG i mat da de nesten alltid fremstilles syntetisk. Sitronsyre lages som oftest av svartmugg, fordi det er billigere tilsetning enn faktisk sitron. De er konserveringsmidler. Barn med atopisk hud frarådes våtservietter i ansiktet av hud/allergileger da dette kan skade huden deres. I Sverige frarådes bruk av våtservietter til babyer på grunn av konserveringsmidlene som også er hormonforstyrrende. Fra 1177.se, den nasjonale siden for helsetjenester (https://www.1177.se/barn--gravid/att-ta-hand-om-barn/barnsakerhet/barn-och-kemikalier/😞 Anonymkode: 373e1...d50 Det er ikke noen motsetning mot at et tilsetningsstoff kan forekomme naturlig og at det kan fremstilles syntetisk. At det er et E-stoff sier ikke noe om tilsetningsstoffet er fremstilt syntetisk eller naturlig. E-stoff er bare navnet på tilsetningsstoffer som er etterprøvd og godkjent for bruk innen EU. Natriumbenzoat forekommer for eksempel naturlig i tyttebær. Det er fornuftig å være kritisk, men noen ganger blir det rene hviskeleken, når informasjonen passerer fra person til person. Sånn er det ofte med våtservietter. Jeg hører mange si at det ikke er bra, men ofte blir folk litt mer vag på hva som ikke er bra på direkte spørsmål. De har bare hørt det, og deler det videre. Det er veldig fornuftig, miljøvennlig og økonomisk å bruke vann og kluter, men det er ikke farlig og av og til bruke våtservietter. 2
Gjest Albbas Skrevet 10. august 2021 #89 Skrevet 10. august 2021 6 minutter siden, Synne-Marie said: Det er ikke noen motsetning mot at et tilsetningsstoff kan forekomme naturlig og at det kan fremstilles syntetisk. At det er et E-stoff sier ikke noe om tilsetningsstoffet er fremstilt syntetisk eller naturlig. E-stoff er bare navnet på tilsetningsstoffer som er etterprøvd og godkjent for bruk innen EU. Natriumbenzoat forekommer for eksempel naturlig i tyttebær. Det er fornuftig å være kritisk, men noen ganger blir det rene hviskeleken, når informasjonen passerer fra person til person. Sånn er det ofte med våtservietter. Jeg hører mange si at det ikke er bra, men ofte blir folk litt mer vag på hva som ikke er bra på direkte spørsmål. De har bare hørt det, og deler det videre. Det er veldig fornuftig, miljøvennlig og økonomisk å bruke vann og kluter, men det er ikke farlig og av og til bruke våtservietter. Blander meg inn i diskusjonen... 😅 Jeg syns det er fornuftig at du stiller kritiske spørsmål. at våtservietter har først til "hviskeleken" skyldes nok at mange erfarer at våtservietter fører til sår hud, men så vet de ikke helt hvorfor, og skylder på noe litt abstrakt som "mange tilsetningsstoffer". Vi har brukt våtservietter på tur og ferie, og for oss er det også helt åpenbart at det gir sår hud. Vi har nå vært bortreist en helg med våtservietter, og allerede på dag to var toåringen veldig rød nedentil. 😬 Om det er allergi, sterke tilsetningsstoffer eller strukturen i selve kluten som er årsaken aner jeg ikke. Det er lett å skylde på "tilsetningsstoffer" og stoppe argumentet der. 🤷♀️ Noen barn tåler de helt fint. Men jeg syns de etterlater et belegg, hater selv å vaske meg med våtservietter, for føler meg ikke helt ren etterpå. Foretrekker derfor sånne kompresser (tørre engangskluter. Ikke helt miljøvennlig det heller).
Synne-Marie Skrevet 10. august 2021 #90 Skrevet 10. august 2021 Albbas skrev (7 minutter siden): Blander meg inn i diskusjonen... 😅 Jeg syns det er fornuftig at du stiller kritiske spørsmål. at våtservietter har først til "hviskeleken" skyldes nok at mange erfarer at våtservietter fører til sår hud, men så vet de ikke helt hvorfor, og skylder på noe litt abstrakt som "mange tilsetningsstoffer". Vi har brukt våtservietter på tur og ferie, og for oss er det også helt åpenbart at det gir sår hud. Vi har nå vært bortreist en helg med våtservietter, og allerede på dag to var toåringen veldig rød nedentil. 😬 Om det er allergi, sterke tilsetningsstoffer eller strukturen i selve kluten som er årsaken aner jeg ikke. Det er lett å skylde på "tilsetningsstoffer" og stoppe argumentet der. 🤷♀️ Noen barn tåler de helt fint. Men jeg syns de etterlater et belegg, hater selv å vaske meg med våtservietter, for føler meg ikke helt ren etterpå. Foretrekker derfor sånne kompresser (tørre engangskluter. Ikke helt miljøvennlig det heller). Ja, greit å ta en diskusjon på det. Og våtserviett er ikke våtserviett, det kan være forskjellig hva de inneholder, parfyme med mere, og det påvirker selvsagt hvor skånsomme de er. For å være ærlig har jeg faktisk ikke brukt noe særlig våtservietter selv. Men det handlet nok mest om at ungene brukte tøybleier, og at kluter (som brukte kunne gå i samme wetbag som bleiene) ble mer praktisk, enn skitne våtservietter som måtte bæres til egnet sted og hives. Med en engangsbleie blir det helt klart lettere med våtservietter når man er på tur. Jeg tenker det er viktig å ha i hodet at forskjellige behov gir forskjellige løysninger og at alle gjør så godt som de kan. Men nå skal jeg virkelig skjerpe meg og slutte å avspore videre.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #91 Skrevet 10. august 2021 Jeg støtter hun som sa hjemmelagde våtservietter er like lettvint som ferdige👌 Jeg holder en god bunke kompresser under springen, legger i en ziplockpose, slenger i stellebagen. På stellebordet fukter jeg kompresser og legger i en skål i den øverste skuffen. Trenger ikke tilgang til vann, og mer praktisk enn å styre med vannboller som må skiftes hele tiden. Anonymkode: 41144...01f 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #92 Skrevet 10. august 2021 Synne-Marie skrev (1 time siden): Det er ikke noen motsetning mot at et tilsetningsstoff kan forekomme naturlig og at det kan fremstilles syntetisk. At det er et E-stoff sier ikke noe om tilsetningsstoffet er fremstilt syntetisk eller naturlig. E-stoff er bare navnet på tilsetningsstoffer som er etterprøvd og godkjent for bruk innen EU. Natriumbenzoat forekommer for eksempel naturlig i tyttebær. Det er fornuftig å være kritisk, men noen ganger blir det rene hviskeleken, når informasjonen passerer fra person til person. Sånn er det ofte med våtservietter. Jeg hører mange si at det ikke er bra, men ofte blir folk litt mer vag på hva som ikke er bra på direkte spørsmål. De har bare hørt det, og deler det videre. Det er veldig fornuftig, miljøvennlig og økonomisk å bruke vann og kluter, men det er ikke farlig og av og til bruke våtservietter. Ja, men nå fikk du jo sitert hvorfor det ikke er bra direkte fra en statlig kilde, så kanskje du skal forholde deg til dét isteden da, eller? Anonymkode: 373e1...d50 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #93 Skrevet 10. august 2021 Jeg hadde aldri greid meg uten stellebord på badet pga tilgang til rennende vann. En nyfødt hud er så sart og sensitiv at den bør kun vaskes med rent vann. Glem våtservietter og kjappe løsninger. Dette kan du evt begynne med når barnet blir eldre og huden er mer herdet. Nyfødte som kun får morsmelk har også en tendens til å ha løs avføring. Typ over halve ryggen. Jeg trengte derfor å ha dusjen tilgjengelig for å enkelt kunne spyle det av. Vi venter nå barn nr 3 og til tross for at vi ikke har plass på badet så har jeg kjøpt stellekommode på hjul med integrert badekar. Så flytter vi rundt på det for å komme til dusjen, vaskemaskinen osv. Anonymkode: 8ae25...58b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #94 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg støtter hun som sa hjemmelagde våtservietter er like lettvint som ferdige👌 Jeg holder en god bunke kompresser under springen, legger i en ziplockpose, slenger i stellebagen. På stellebordet fukter jeg kompresser og legger i en skål i den øverste skuffen. Trenger ikke tilgang til vann, og mer praktisk enn å styre med vannboller som må skiftes hele tiden. Anonymkode: 41144...01f Er det så enkelt? Trodde man måtte ha beholdere og eterisk olje og møkk og drit? Anonymkode: 18fd3...79b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #95 Skrevet 10. august 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Er det så enkelt? Trodde man måtte ha beholdere og eterisk olje og møkk og drit? Anonymkode: 18fd3...79b Ja, det er så enkelt, jeg gjør det samme! Bare lureri at man må ha våtservietter til bleieskift og eteriske oljer bør vel ihvertfall ikke i nærheten av babyer. Anonymkode: e859c...1cb 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #96 Skrevet 10. august 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde aldri greid meg uten stellebord på badet pga tilgang til rennende vann. En nyfødt hud er så sart og sensitiv at den bør kun vaskes med rent vann. Glem våtservietter og kjappe løsninger. Dette kan du evt begynne med når barnet blir eldre og huden er mer herdet. Nyfødte som kun får morsmelk har også en tendens til å ha løs avføring. Typ over halve ryggen. Jeg trengte derfor å ha dusjen tilgjengelig for å enkelt kunne spyle det av. Vi venter nå barn nr 3 og til tross for at vi ikke har plass på badet så har jeg kjøpt stellekommode på hjul med integrert badekar. Så flytter vi rundt på det for å komme til dusjen, vaskemaskinen osv. Anonymkode: 8ae25...58b Hvis du leser litt i tråden så er det fullt mulig å kunne bruke vann i bleieskift også i andre rom enn badet Våre nyfødte ammede har også bæsja til langt opp på ryggen, men syntes det funker fint med klut og vann, har liksom ikke så veldig behov for nærhet til dusj, selv da vi hadde stelleplass på badet. Anonymkode: e859c...1cb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #97 Skrevet 10. august 2021 22 hours ago, Synne-Marie said: Jeg gjorde det. Neutral Baby Våtservietter inneholder vann, glycerin (kommer fra planter og dyr og brukes som løsningsmiddel i kosmetikkproduksjon, søtningsmidler, såper, sukkertøy, antifrys, antibiotika og i medisin), natriumbenzoat (forekommer naturlig i mat), sitronsyre (forekommer naturlig i mat), melkesyre (finnes naturlig i mat) og sodium hyaluronate (finnes naturlig i kroppen). Hvilen av disse ingrediensene kan ikke brukes på sart babyhud? Sitronsyre kan være for sterkt for babyhud. Glyserin trenger heller ikke være heldig. Jeg vet ikke hva min reagerer på med de serviettene, men ved daglig bruk blir det sårt. Ved tilfeldig bruk null problem. Anonymkode: 3952c...c6d
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #98 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er det så enkelt? Trodde man måtte ha beholdere og eterisk olje og møkk og drit? Anonymkode: 18fd3...79b Absolutt ikke. Bruker selv engangskluter, og når vi er ute ligger de bare i en boks eller i en ziplock-pose med litt vann, det funker fint her. Har brukt våtservietter en gang i blant, men det er en nødløsning her. Jeg kjenner jo de er vonde å bruke på meg selv, så jeg vil ikke bruke de på babyen min. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg hadde aldri greid meg uten stellebord på badet pga tilgang til rennende vann. En nyfødt hud er så sart og sensitiv at den bør kun vaskes med rent vann. Glem våtservietter og kjappe løsninger. Dette kan du evt begynne med når barnet blir eldre og huden er mer herdet. Nyfødte som kun får morsmelk har også en tendens til å ha løs avføring. Typ over halve ryggen. Jeg trengte derfor å ha dusjen tilgjengelig for å enkelt kunne spyle det av. Vi venter nå barn nr 3 og til tross for at vi ikke har plass på badet så har jeg kjøpt stellekommode på hjul med integrert badekar. Så flytter vi rundt på det for å komme til dusjen, vaskemaskinen osv. Anonymkode: 8ae25...58b Jeg tror det er veldig individuelt hva man synes er enklest og passer best. Jeg synes det er vanskelig å skylle av i dusjen, føler jeg ikke får holdt babyen ordentlig og er redd for å miste henne. Jeg har vært heldig, har to barn. Ene er 2,5 år, andre 6 måneder og jeg har enda til gode å oppleve bæsj oppover ryggen og nedover begge bein, så sånn sett har jeg ikke hatt behov for dusjen på de heller. Men vann og engangsklut har fungert veldig fint her. Badet mitt er såpass lite at jeg faktisk ikke har plass til noe stellematte på gulvet engang, vi har vaskemaskina under kjøkkenbenken pga plassmangel. Så jeg har ikke noe valg heller. Anonymkode: 17048...666 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #99 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, det er så enkelt, jeg gjør det samme! Bare lureri at man må ha våtservietter til bleieskift og eteriske oljer bør vel ihvertfall ikke i nærheten av babyer. Anonymkode: e859c...1cb Fullt klar over at man ikke må.. men veldig enkelt da om babyen tåler det. Anonymkode: 18fd3...79b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #100 Skrevet 10. august 2021 Hvorfor bruker dere engangskluter og ikke vaskekluter? Anonymkode: 18fd3...79b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå