AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #21 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): grunner til å ikke ha stellebord i stuen: - det gir ikke et estetisk løft til interiøret - det gir lite ro under stelling hvis man har besøk, ser på tv etc. Særlig ved kveldsstell er det viktig med ro - stellesituasjonen er en av de viktigste samhanslingssituasjonene med spedbarn, og stelleplassen bør være egnet for dette (se punktet over med ro, skjerming for andre stimuli etc). - bæsj lukter - mangel på vann - upraktisk - sært - har aldri sett noen ha stellebord i stuen - barnets er ikke spedbarn for alltid. Når det er 1,5 år trenger det fortsatt å skiftes på og da er det mengder med. bæsj som lukter helt som voksnes bæsj (de spiser jo det samme). Ikke sjarmerende for hverken barn eller besøkende å foreta skift foran alle andre. Anonymkode: 85757...08f Takk 😊 Hva gjør akkurat stellesituasjonen så viktig? Vi har riktig nok så stor «stue» at besøk hadde ikke trengt å se på skiftingen. Vi kunne satt det i nærheten av kjøkkenet. Jeg får bare litt noia av bæsj og kjøkken. Selv om det ville blitt langt unna maten og slikt selvfølgelig. En digresjon dette, men et annet problem er at stua er håpløs å innrede og uansett så føler jeg at rommet blir stort og tomt. Blæ! Anonymkode: 18fd3...79b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #22 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Stellebord er ikke nødvendig i det hele tatt, stellematte som kan flyttes rundt etter behov holder i massevis. Er ikke lenge det er praktisk uansett, etterhvert når babyen er med mobil og spreller og gjerne vil ned fra stellebordet så fort som mulig er det mye tryggere å ta skift med stellematte på gulvet. Vi skiftet stort sett i sofaen med eget stellehåndkle under. Tungvindt å måtte gå helt til badet/stellebord hver gang. Anonymkode: 9cd17...91a Det er det nok ikke. Vi kjøpte et brukt for sånn 200 kr. Så tenkte å bruke det den første tida. Anonymkode: 18fd3...79b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #23 Skrevet 8. august 2021 Stellesituasjonen er viktig for kommunikasjon med babyen. Øyekontakt, smil, prating, kos. I begynnelsen sover de gjerne veldig mye, og stellesituasjonen blir derfor viktig for kontakten med babyen. Ikke sjelden kommer f.eks barnets første, virkelige sosiale smil på stellebordet. Det er viktig at man har ro rundt stellesituasjonen som en del av rammen for dette. Man kan sikkert får til dette i stuen, men det virker likevel veldig rart. Det vil være flere mennesker til tider, mer lyder, mer lys, mer uro, kanskje lavere temperatur. Men altså, i prinsippet kan dere jo ha stellebord hvor som helst. Jeg forstår bare ikke hvorfor det skal stå i stuen når dette er høyst uvanlig og ikke særlig praktisk. Når barnet er lagt kan det jo også være deilig å slappe av i stuen uten å måtte se på stellebord og bleier. Et stellebord vi aldri gi noe løft til innredningen, uansett hvor tom stuen er. Anonymkode: 85757...08f 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #24 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi hadde heller ikke plass til fult bord på badet. Så med det ene barnet hadde jeg det på rommet til babyen, den andre gangen vippet vi en stellematte ned på gulvet på badet. Begge deler fungerte supert. På soverommet hadde jeg en boks med hjemmelagde våtservietter laget av Mesoft. Bading ble gjort i balje i dusjen. Savnet aldri vann nærmere stellematta. Anonymkode: c7967...bd4 Hva fuktet du mesoft-klutene med? Anonymkode: 8de0d...5a2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #25 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Stellesituasjonen er viktig for kommunikasjon med babyen. Øyekontakt, smil, prating, kos. I begynnelsen sover de gjerne veldig mye, og stellesituasjonen blir derfor viktig for kontakten med babyen. Ikke sjelden kommer f.eks barnets første, virkelige sosiale smil på stellebordet. Det er viktig at man har ro rundt stellesituasjonen som en del av rammen for dette. Man kan sikkert får til dette i stuen, men det virker likevel veldig rart. Det vil være flere mennesker til tider, mer lyder, mer lys, mer uro, kanskje lavere temperatur. Men altså, i prinsippet kan dere jo ha stellebord hvor som helst. Jeg forstår bare ikke hvorfor det skal stå i stuen når dette er høyst uvanlig og ikke særlig praktisk. Når barnet er lagt kan det jo også være deilig å slappe av i stuen uten å måtte se på stellebord og bleier. Et stellebord vi aldri gi noe løft til innredningen, uansett hvor tom stuen er. Anonymkode: 85757...08f Takktakk. Løft til innredningen, nei 😂 men det er ikke så nøye for min del altså . Uansett nå skal det argumenteres både med vann, skittentøy i vaskemaskin, ro når en steller baby , lukt og diverse 😁 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva fuktet du mesoft-klutene med? Anonymkode: 8de0d...5a2 Har sett de kan fuktes med litt babyolje eller kokosolje. Anonymkode: 18fd3...79b 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #26 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har sett de kan fuktes med litt babyolje eller kokosolje. Anonymkode: 18fd3...79b Takk Anonymkode: 8de0d...5a2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #27 Skrevet 8. august 2021 55 minutter siden, AnonymBruker said: Hva fuktet du mesoft-klutene med? Anonymkode: 8de0d...5a2 Jeg fukter bare med vann. Funker helt supert. Trenger ikke å gjøre det mer komplisert enn det Har en boks med fukta mesoft i stellebaggen. På stellebordet har jeg en beholder med vann og en med mesoft (slike https://www.ikea.com/no/no/p/oensklig-oppbevaringskurver-t-stellebord-4-d-hvit-30199283/) Anonymkode: e859c...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #28 Skrevet 8. august 2021 I nærheten av vann. Ingen tvil. Det finnes bleieskift ingen våtservietter kan takle. Vi hadde stellebord på veggen, klappet sammen når det ikke var i bruk. Veggen over toalettet, da kunne bleieinnholdet tømmes direkte dit før bleien ble kastet i søppelbøtte. Anonymkode: 88d43...893 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #29 Skrevet 8. august 2021 Til baby er det fint å ha stellebord på et soverom eller lignende. Men når de begynner å spise fast føde og blir større er det best å ta bleieskift på badet. Stellebordet vi har på kontoret brukes bare av babyen, mens 2åringen skifter bare på et håndkle på gulvet på badet. Anonymkode: e859c...1cb
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #30 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg fukter bare med vann. Funker helt supert. Trenger ikke å gjøre det mer komplisert enn det Har en boks med fukta mesoft i stellebaggen. På stellebordet har jeg en beholder med vann og en med mesoft (slike https://www.ikea.com/no/no/p/oensklig-oppbevaringskurver-t-stellebord-4-d-hvit-30199283/) Anonymkode: e859c...1cb Takk Anonymkode: 8de0d...5a2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #31 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Til baby er det fint å ha stellebord på et soverom eller lignende. Men når de begynner å spise fast føde og blir større er det best å ta bleieskift på badet. Stellebordet vi har på kontoret brukes bare av babyen, mens 2åringen skifter bare på et håndkle på gulvet på badet. Anonymkode: e859c...1cb Et soverom er altfor kaldt for en liten baby. Anonymkode: 33cbf...64f
jaromei Skrevet 8. august 2021 #32 Skrevet 8. august 2021 Med første barnet hadde vi ikke stellebordet på badet, fordi stellebordet var for stort. Jeg hadde en baby som bæsjet veldig ofte, og ble fort sår i stumpen, så den beste løsningen for oss var å skylle stumpen i vasken ved bleieskift, for så å tørke med hårføner. Derfor savnet jeg VELDIG å ha stellebordet på badet. Var ofte jeg måtte løpe med barnet i armene mellom soverommet hvor stellebordet stod og badet, for så å måtte tørke gulvet for både tiss og avføring etterpå. Er gravid med nr. 2 nå, og har gått til innkjøp av et mindre stellebord med hjul som har plass på badet. Med innebygd balje til bading også. Gleder meg til mye mindre stress med denne løsningen 😁
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #33 Skrevet 8. august 2021 Vi har veldig lite bad, og null hyller. Vi gikk for vegghengt over vaskemaskinen. Da fikk vi litt hylleplass også til salver, kluter og lignende. Funker veldig bra, og når vi er ferdig med det (i denne omgang) så slår vi det opp og det tar da lite plass. Anonymkode: b8a2d...e92
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #34 Skrevet 8. august 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Et soverom er altfor kaldt for en liten baby. Anonymkode: 33cbf...64f 🤦 Fordi alle i verden har lav temperatur på soverommene sine? Det er mer enn varmt nok på soverommet vi bruker som stellerom Anonymkode: e859c...1cb
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #35 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): 🤦 Fordi alle i verden har lav temperatur på soverommene sine? Det er mer enn varmt nok på soverommet vi bruker som stellerom Anonymkode: e859c...1cb Babyen skal da sove på soverommet også så hvordan kan det være for kaldt ? 🙈 Anonymkode: 18fd3...79b 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #36 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Babyen skal da sove på soverommet også så hvordan kan det være for kaldt ? 🙈 Anonymkode: 18fd3...79b Det bør være 18 grader på soverommet. 18 grader er for kaldt for en naken nyfødt. Anonymkode: 33cbf...64f 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #37 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det bør være 18 grader på soverommet. 18 grader er for kaldt for en naken nyfødt. Anonymkode: 33cbf... Hadde nå tenkt å la barnet sove på samme soverom som oss og der kommer det ikke til å være mer enn 18 grader. Nå har man jo på seg klær og dyne da, men syns det hørtes rart ut. Om en bruker kort tid på å skifte en bleie må det da gå helt fint!? Anonymkode: 18fd3...79b 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #38 Skrevet 8. august 2021 Kan dere ikke bare teste og se hva som fungerer i praksis? Med nr 1 hadde vi et stellebord på kjøkkenet (ble flyttet fram og tilbake ved bruk) og et på soverommet. Brukte nesten aldri det på soverommet. Med nr 2 brukte vi det på kjøkkenet en liten stund 1-2 mnd, så orket vi ikke mer å flytte fram og tilbake og brukte i stedet bare stellematten på gulvet og kunne da skifte der det passet. Hos oss var det ingen mulighet på badet, vi fuktet tørkekluter med vann før stell uansett og det funket helt fint. Uansett ble det annerledes enn vi tenkte på forhånd, så det er jo bare å prøve seg fram litt? Anonymkode: 4c6ae...cca
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #39 Skrevet 8. august 2021 Får dere gutt eller jente? hvis gutt; inn på badet med mindre dere ønsker at stuegulvet skal sprutes ned av urin. Forøvrig er badet best mtp den lunefulle avførignen til småbarn Anonymkode: 373e1...d50
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #40 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Heihei! Hvor er det lurt å ha stellebordet til baby? Vi har et litt trangt upraktisk bad rett og slett, men stort hus ellers da! Jeg har fått ordnet en løsning på badet som godt funker, (ikke optimalt, men sperrer hverken for dusj, servant, toalett eller vaskemaskin. samboer syns det bør stå på stua, der vi har mer enn god nok plass. Der har vi jo ikke tilgang på vann? Vi kunne fått plass på et soverom også da selvfølgelig uten tilgang på vann. Så hva syns dere er mest praktisk ? Jeg ser for meg å ta med ungen på badet for å stelle seg om morgenen/skifte bleie. Eller gjør man kanskje ikke det? I landsproblem av verste sort, men kanskje noen vet hva som vil være mest praktisk? Anonymkode: 18fd3...79b Stelleskap? Anonymkode: 43ac7...f51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå