Gå til innhold

Kreativ lærepenge eller galskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen uker siden fikk jeg høre at ene gutten min driver og plager en av jentene i nabolaget. 
Jeg har snakket med han om det, vi har forsøkt å gi andre reaksjoner, men han forstår det ikke. 
Og vi begynner å bli ganske frustrerte. Så I et svakt øyeblikk sa jeg at hvis han ikke sluttet å plage henne nå, skulle jeg vise ham hvordan det var å være jente. 

Men jo mer jeg har tenkt på det, jo mer kommer jeg frem til at det kanskje ikke er så dumt? Jeg trenger bare å lage noe som kan oppleves "skremmende" nok til at han slutter. Og i verste fall må han gå i kjole når han er hjemme et par dager. Det er jo egentlig ikke så farlig. Kanskje det til og med hadde vært bra for ham å se at det ikke er så himla farlig. Kanskje han hadde lært noe. 

Ikke skyt meg! Bare lufter noen tanker.

Anonymkode: b5dc8...5a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen nett og andre goder. Og da mener jeg INGEN goder overhodet. Og en veldig klar tale på at i dette huset oppfører man seg skikkelig. 
Hva i alle dager skal det å gå i kjole være straff for noe? 

Anonymkode: 32c65...b14

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

For noen uker siden fikk jeg høre at ene gutten min driver og plager en av jentene i nabolaget. 
Jeg har snakket med han om det, vi har forsøkt å gi andre reaksjoner, men han forstår det ikke. 
Og vi begynner å bli ganske frustrerte. Så I et svakt øyeblikk sa jeg at hvis han ikke sluttet å plage henne nå, skulle jeg vise ham hvordan det var å være jente. 

Men jo mer jeg har tenkt på det, jo mer kommer jeg frem til at det kanskje ikke er så dumt? Jeg trenger bare å lage noe som kan oppleves "skremmende" nok til at han slutter. Og i verste fall må han gå i kjole når han er hjemme et par dager. Det er jo egentlig ikke så farlig. Kanskje det til og med hadde vært bra for ham å se at det ikke er så himla farlig. Kanskje han hadde lært noe. 

Den metoden vil jeg vite om virker for deg hvis du bruker den. 

Anonymkode: 3e7af...c26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen nett og andre goder. Og da mener jeg INGEN goder overhodet. Og en veldig klar tale på at i dette huset oppfører man seg skikkelig. 
Hva i alle dager skal det å gå i kjole være straff for noe? 

Han kan bli flau og føle seg dum. Det kan få han til å holde munn.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tenker du at å eventuelt nedverdige han vil gjøre at han oppfører seg?

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstod dette som at å gå i kjole som gutt skal være en kjip opplevelse?

Kanskje istedenfor å straffe han ved å påtvinge kjole, så kan du forklare han frihetene ved kjole. For meg høres det bare vondt ut å tvinge et barn til å ha på seg noe det ikke liker, fordi "da vet han hvordan det er". 

Du fjerner i-pad/mobil/TV til han går over til nabojenta sammen med deg og ber om unnskyldning, evnt gjør henne en tjeneste som unnskyldning. 

Merkelig...

Anonymkode: 1918d...d0f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Han lærer ikke hvorfor han burde respektere jenter. Han lærer at moren skal man ikke snakke med om man har gjort noe galt.

Anonymkode: 1918d...d0f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville taklet situasjonen litt annerledes. Han klarer ikke oppføre seg skikkelig når han er uten tilsyn = mor eller far må være med ut og følge med på at han oppfører seg bra. Etter en stund kan dere snakke med han, og fortelle at dere kan prøve på nytt å la han være ute alene, men dersom dere på nytt får beskjed om at han plager andre blir det en ny periode med tilsyn. 

Anonymkode: be8e6...34c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Men hva gjør han mot jenta?

Anonymkode: 33089...10b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fremtidig voldtektsmann

Anonymkode: bcc75...d8b

AnonymBruker
Skrevet

Fremtidig voldtektsmann

Anonymkode: bcc75...d8b

Huff. Stakkers gutt … Det at han plager hun jenta kan tyde på at moren plager ham. Det som kommer inn må også ut en plass. 

Anonymkode: 2d82e...67f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville taklet situasjonen litt annerledes. Han klarer ikke oppføre seg skikkelig når han er uten tilsyn = mor eller far må være med ut og følge med på at han oppfører seg bra. Etter en stund kan dere snakke med han, og fortelle at dere kan prøve på nytt å la han være ute alene, men dersom dere på nytt får beskjed om at han plager andre blir det en ny periode med tilsyn. 

Anonymkode: be8e6...34c

Nøyaktig slik ville jeg også ha gjort det:) Å kle på han en kjole gir jo ingen mening overhodet. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nettopp. Poenget er jo ikke å "straffe" som flere sier over her. Mer en lærepenge om det han erter henne for. 

AnonymBruker
Skrevet

? Dette skjønte jeg ingen ting av. Skal han lære at å være jente er kjipt, derfor skal man være grei mot jenter? Gå i kjole hjemme, hva slags konsekvens er det? «Er ikke så farlig, i verste fall», hva mener du?Er plagingen relatert til at hun er jente, da er det jo kanskje alvorlig? Hvor gammel er han? Snakk med lærer, sosiallærer, politikontakt hvis han er over 12 og det er en viss alvorlighetsgrad. Hva hvis han plager gutter?  På hvilken måte hjelper det denne jenta at dere kler ham ut hjemme? Snakk med ham, få han til å si unskyld, følg han rundt. Snakk med foreldrene hennes. Han må forstå at han skal oppføre seg pent mot alle mennesker. 

Anonymkode: 5cb7e...f4f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp. Poenget er jo ikke å "straffe" som flere sier over her. Mer en lærepenge om det han erter henne for. 

Erter han henne fordi hun er hente og går i kjole? hvor gammel er han?

Anonymkode: 5cb7e...f4f

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

HVA GJØR HAN MOT JENTEN? 

Og hvordan i helvete skal det å nedverdige han og påtvinge han kjole lære han at MOBBING er uakseptabelt? 

Skrevet

Skal det være straff å være jente? Hva sier det om jenters verdi? Dette minner meg om en sak jeg leste for ei stund siden

https://www.dailymail.co.uk/news/article-2314768/Iranian-men-dressed-drag-protest-courts-decision-humiliate-criminal-forcing-walk-public-womens-clothing.html

En mann i Iran ble faktisk dømt til å gå rundt med kvinneklær for at han skulle ydmykes. Konsekvensene ble at en haug med menn kledde seg i kvinneklær i solidaritet. Både med den dømte, men også med kvinner. Poenget deres var at det å være en kvinne er ikke noe mindreverdig.

Skal du legge oppdragelsen på nivå med det islamistiske styret i Iran, TS?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror du man forstår hvordan det er å være jente bare ved å ha på seg kjole...??

Anonymkode: 4d677...234

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han trenger ikke å forstå. Han trenger bare å lære.

Anonymkode: 90531...b17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, enkelte skulle aldri fått ansvar for barn 😐

Anonymkode: b9d1d...e9e

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...