thereses Skrevet 8. august 2021 #1 Skrevet 8. august 2021 Hei, Skal ut å reise om ikke så lenge, og lurer på hvordan det er å fly nå (i disse koronatider)? Har noen vært ute å reis i løpet av våren/sommeren (og vil fortelle om reisen fra A til Å)? Grunnen til at jeg lurer er bla. fordi jeg har klart å stave et fornavn feil (en bokstav for mye), og lurer på om dette vil bli sjekket, og om det er noen ekstra kontroller nå i disse koronatider. Jeg skal til Italia og skal mellomlande i Europa. Hva skjedde på gardemoen? (var det noen ekstra kontroller)? Hva gjør man når man mellomlander i et annet land? og hvordan er det når man ankommer destinasjonen? i hvilke tilfeller er det nødvendig å vise både pass og boardingkort samtidig? ^ viser man boardingkort og pass samtidig når man går ombord på flyet? (Og eller før eller etter det?) Hvis det er noen andre som også har erfaring med å reise med billetter hvor navnet ikke var 100% riktig staver, så vil jeg gjerne også høre om det (i tilegg til generelle opplevelser med å reise i koronatider).
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #2 Skrevet 8. august 2021 Når jeg har flydd i Norden og EU er det akkurat som vanlig å reise ut, med unntak av at enkelte flyselskap krever koronapass eller negativ test (et stikk er nok i EU). Enkelte land krever negativ test eller koronapass ved ankomst (et stikk er nok ut, men ikke inn). Så kan bli en del køer. Og jeg har aldri vist pass+koronapass+boardingkort så mye som i disse dager. Innsjekk, kontrollposter, testing. Men da særlig inn i land. Mellomlanding i annet land er som før, de bryr seg ikke om de som ikke skal inn i landet. Men mellomlanding i samme land er noe styr da man må gjennom kontroller og sjekke inn på nytt. Du vil ikke få problem med en bokstav for mye inn i Italia, det er ikke grunnen til at de sjekker dokumenter i disse dager. Anonymkode: 9547d...c8a
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #3 Skrevet 8. august 2021 Jeg reiste til Italia med SAS i begynnelsen av juli. Da lastet jeg opp kopi av EU/EØS coronasertifikat (er fullvaksinert) til SAS Travel-Ready Center et par dager før avreise og bekreftet at jeg hadde fylt ut EUs Passenger Locator Form. Ettermiddagen før avreise fikk jeg godkjent dokumentene mine og kunne da sjekke inn på nett og hente bagasjelapp på automat avreisedagen. Da jeg ankom Gardermoen gikk jeg i en innsjekkautomat og hentet bagasjelapp, leverte kofferten i selvbetjent bagdrop og gikk gjennom sikkerhetskontrollen. Alt var som vanlig, ingen sjekket dokumenter manuelt. Ved ankomst i Roma var ting også ganske normalt, ingen pass-/dokumentkontroll ved innreise. De målte temperaturen på alle som kom inn i bagasjebhentingen (skjedde med termometer som hang i taket der vi passerte) og stoppet noen få for stikkprøver av dokumenter på vei gjennom tollen. Hjemreisen var også relativt normal. Sjekket inn på nett og ankom flyplassen et par timer før avgang. Der ble nok en gang temperatur målt og de sjekket boardingkortene til alle som skulle inn i avgangshallen. De slapp kun inn reisende. Gikk i bagdrop-skranken, viste passet mitt og boardingkort i SAS-appen og fikk levert kofferten. Ingen dokumentsjekk utover det. Mellomlandet i København og å være i transit var som normalt. Heller ingen dokumentsjekk der. Eneste forskjellen i forhold til tidligere reiser var at jeg måtte vise coronasertifikat for å komme inn i SAS loungen. Ved ankomst Gardermoen gikk det veldig greit. Køsystemet var effektivt og reisende med EU/EØS pass og gyldig coronasertifikat kom raskt gjennom. Tok meg en halvtimes tid fra jeg gikk av flyet til jeg var på vei til Flytoget, så det gikk veldig raskt. Anonymkode: b48da...e2a 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #4 Skrevet 8. august 2021 thereses skrev (8 timer siden): Hei, Skal ut å reise om ikke så lenge, og lurer på hvordan det er å fly nå (i disse koronatider)? Har noen vært ute å reis i løpet av våren/sommeren (og vil fortelle om reisen fra A til Å)? Grunnen til at jeg lurer er bla. fordi jeg har klart å stave et fornavn feil (en bokstav for mye), og lurer på om dette vil bli sjekket, og om det er noen ekstra kontroller nå i disse koronatider. Jeg skal til Italia og skal mellomlande i Europa. Hva skjedde på gardemoen? (var det noen ekstra kontroller)? Hva gjør man når man mellomlander i et annet land? og hvordan er det når man ankommer destinasjonen? i hvilke tilfeller er det nødvendig å vise både pass og boardingkort samtidig? ^ viser man boardingkort og pass samtidig når man går ombord på flyet? (Og eller før eller etter det?) Hvis det er noen andre som også har erfaring med å reise med billetter hvor navnet ikke var 100% riktig staver, så vil jeg gjerne også høre om det (i tilegg til generelle opplevelser med å reise i koronatider). Du får ikke reise med feilstavet navn nå. No way. Anonymkode: 5aa5f...6e0
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #5 Skrevet 8. august 2021 Samboer og familien hans har et navn som inneholder en bokstav som fremkommer på passet, men som aldri fungerer i flybillettsystemet. Det har resultert i alle slags feilstavelser (bokstaven forsvinner, eller blir erstattet med ett eller flere andre tegn), eller de får en feilmelding og må finne på en endring selv. Til nå har det aldri vært et stort problem, så lenge navnet ellers ligner på det i passet, men det hender de må forklare situasjonen. Basert på det vil jeg tro at en liten feilstavelse ikke stanser turen, men det er jo verdt å sjekke om du får endret på billetten for sikkerhets skyld? Anonymkode: 1e882...3f6
Marikken Skrevet 8. august 2021 #6 Skrevet 8. august 2021 Var i Spania i sommer, reiste med SAS ned og Norwegian hjem. Ang navn så har både jeg og mine barn flere fornavn, alle kommer aldri med fullt ut på boardingkortet. Aldri støtt på problemer ang det. Utreise: Sjekket inn på app på vanlig måte og brukte automat på Gardermoen. Helt som normalt. Ved ankomst Spania måtte vi vise utfylt innreiseregistreringsskjema (Med QR) og vi ble tempetaturscannet. Ellers alt som vanlig. På returen sjekket vi inn på app på forhånd, måtte huke av på en del godkjenninger for at vi hadde alt i orden (test 24 timer før avreise, coronasertifikat etc), var ingen flere spørsmål om det på flyplassen. ved ankomst så var det først kø for passkontroll hvor også innreisereg til Norge ble sjekket. Så videre til bagasjehenting, testing og venting på resultat. Gikk veldig greit egentlig, selv om det selvsagt tar ekstra tid totalt sett.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #7 Skrevet 8. august 2021 Marikken skrev (Akkurat nå): Var i Spania i sommer, reiste med SAS ned og Norwegian hjem. Ang navn så har både jeg og mine barn flere fornavn, alle kommer aldri med fullt ut på boardingkortet. Aldri støtt på problemer ang det. Utreise: Sjekket inn på app på vanlig måte og brukte automat på Gardermoen. Helt som normalt. Ved ankomst Spania måtte vi vise utfylt innreiseregistreringsskjema (Med QR) og vi ble tempetaturscannet. Ellers alt som vanlig. På returen sjekket vi inn på app på forhånd, måtte huke av på en del godkjenninger for at vi hadde alt i orden (test 24 timer før avreise, coronasertifikat etc), var ingen flere spørsmål om det på flyplassen. ved ankomst så var det først kø for passkontroll hvor også innreisereg til Norge ble sjekket. Så videre til bagasjehenting, testing og venting på resultat. Gikk veldig greit egentlig, selv om det selvsagt tar ekstra tid totalt sett. Hvordan var det med bruk av munnbind i Spania? Anonymkode: 222d2...78a
Marikken Skrevet 8. august 2021 #8 Skrevet 8. august 2021 Sitat Hvordan var det med bruk av munnbind i Spania? Vi var der mens det var mindre smitte enn nå, men det var munnbind «overalt». Alle steder inne, på restaurant (ikke ved bordet), i matbutikker etc etc. Kan ikke tenke meg de har lettet noe på det nå.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #9 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvordan var det med bruk av munnbind i Spania? Anonymkode: 222d2...78a Munnbind overalt, selv ute. Men man kan vippe det ned om man er utendørs, og unna folk. Men følg med på om det endrer seg. De har jevnt over hatt utrolig strenge restriksjoner, portforbud, kun lov å forlate huset for å handle - og da kun en i følget. Til og med forbud mot å være på stranda. Så ville bestilt i siste liten når du ser at de ikke har gjeninnført dette. Anonymkode: 9547d...c8a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #10 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Munnbind overalt, selv ute. Men man kan vippe det ned om man er utendørs, og unna folk. Men følg med på om det endrer seg. De har jevnt over hatt utrolig strenge restriksjoner, portforbud, kun lov å forlate huset for å handle - og da kun en i følget. Til og med forbud mot å være på stranda. Så ville bestilt i siste liten når du ser at de ikke har gjeninnført dette. Anonymkode: 9547d...c8a Disse restriksjonene var jo i fjor, Spania var til og med åpent hele vinter, mange lockdownflyktninger reiste dit. Munnbinpåbudet utendørs er opphevet. Anonymkode: cc338...534
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå