Scarlito Skrevet 8. august 2021 #1 Skrevet 8. august 2021 Hei! Har ei tuppe på snart 9 mnd som nå spiser veldig godt selv, og legger på seg som hun skal. Problemet mitt er at jeg er bekymret for at hun får i seg for lite jern, da hun en god stund fikk i seg egg eller brød hver dag, men nå har helt sluttet å ville spise det. Jeg lager forskjellig kjøtt med grønnsaker til middag hver dag men hun rører nesten aldri kjøttet/fisken. Og vil nå heller ikke røre egg/brød, spiser bare grønnsaker og frukt. Og mme selvfølgelig. Derfor lurte jeg på om noen har noen gode oppskrifter, som jeg kan «lure» kjøtt/egg i? Tenkte å prøve sånne egge muffins fylt med grønnsaker men ble litt redd for at egget ikke skal være ordentlig tilbredt/hvordan jeg skal sjekke det uten termometer. Noen som har noen gode tips?? Settes stor pris på!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #2 Skrevet 8. august 2021 Fra matprat.no: Innmat og leverpostei inneholder også mye jern. Videre finner vi en del jern i bønner, linser og erter. Det er også jern i egg og noen typer sjømat, for eksemepl blåskjell, krabbe og tunfisk. Andre matvarer som inneholder jern er mørkegrønne grønnsaker, nøtter og frø, og tørket frukt som rosiner og aprikoser. En 9mnd gammel unge skal vel ikke ha noe særlig rosiner, men de andre tingene her kan hun jo få Anonymkode: e84d0...5df 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #3 Skrevet 8. august 2021 Eksempler på mørkegrønne grønnsaker er spinat og brokkoli. Ville også hørt med helsestasjon, kanskje er det lurt å gi sånn babygrøt som er tilsatt jern feks Anonymkode: e84d0...5df 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #4 Skrevet 8. august 2021 Babyen din kan få i seg jern uten å spise kjøtt og egg. Google vegansk mat og jern. Anonymkode: 3f889...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #5 Skrevet 8. august 2021 Du kan knuse nøtter og blande i passende mat hun liker Anonymkode: e3269...366
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #6 Skrevet 8. august 2021 Må hun få i seg kjøtt da? Jern finnes i ganske mye annet også, som bladgrønnsaker, linser, bønner og poteter. Anonymkode: e5e36...8d2 1
Scarlito Skrevet 8. august 2021 Forfatter #7 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Må hun få i seg kjøtt da? Jern finnes i ganske mye annet også, som bladgrønnsaker, linser, bønner og poteter. Anonymkode: e5e36...8d2 For meg er det egentlig ikke «viktig» sånn sett med kjøtt, da jeg selv er vegetarianer men hun har hatt veldig vanskelig med magen så tenkte at bønner og linser kan gi mye luft smerter. Poteter får hun faktisk en god del av! viste ikke de hadde jern engang!
Scarlito Skrevet 8. august 2021 Forfatter #8 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kan knuse nøtter og blande i passende mat hun liker Anonymkode: e3269...366 Takk for tips, har helt utelukket nøtter i hodet pga kvelningsfare men kom ikke på at jeg kan gjøre sånn her🤔 Hvilken type nøtt er best?
Scarlito Skrevet 8. august 2021 Forfatter #9 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fra matprat.no: Innmat og leverpostei inneholder også mye jern. Videre finner vi en del jern i bønner, linser og erter. Det er også jern i egg og noen typer sjømat, for eksemepl blåskjell, krabbe og tunfisk. Andre matvarer som inneholder jern er mørkegrønne grønnsaker, nøtter og frø, og tørket frukt som rosiner og aprikoser. En 9mnd gammel unge skal vel ikke ha noe særlig rosiner, men de andre tingene her kan hun jo få Anonymkode: e84d0...5df Takk for tips!! Har prøvd å finne aprikoser faktisk men de har aldri hatt de inne på butikk når jeg har sett 😕
Scarlito Skrevet 8. august 2021 Forfatter #10 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Eksempler på mørkegrønne grønnsaker er spinat og brokkoli. Ville også hørt med helsestasjon, kanskje er det lurt å gi sånn babygrøt som er tilsatt jern feks Anonymkode: e84d0...5df Så flott, brokkoli får hun massevis av! Jeg har prøvd alle typer grøt, men hun spiser maks to fulle ss🥴
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #11 Skrevet 8. august 2021 Scarlito skrev (7 minutter siden): Takk for tips, har helt utelukket nøtter i hodet pga kvelningsfare men kom ikke på at jeg kan gjøre sånn her🤔 Hvilken type nøtt er best? Vi har brukt det meste. Peanøtter er ganske sterkt på smak, og sånn sett vanskeligst å like. Feks valnøtter smaker lite. Anonymkode: e3269...366
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #12 Skrevet 8. august 2021 8 hours ago, Scarlito said: Hei! Har ei tuppe på snart 9 mnd som nå spiser veldig godt selv, og legger på seg som hun skal. Problemet mitt er at jeg er bekymret for at hun får i seg for lite jern, da hun en god stund fikk i seg egg eller brød hver dag, men nå har helt sluttet å ville spise det. Jeg lager forskjellig kjøtt med grønnsaker til middag hver dag men hun rører nesten aldri kjøttet/fisken. Og vil nå heller ikke røre egg/brød, spiser bare grønnsaker og frukt. Og mme selvfølgelig. Derfor lurte jeg på om noen har noen gode oppskrifter, som jeg kan «lure» kjøtt/egg i? Tenkte å prøve sånne egge muffins fylt med grønnsaker men ble litt redd for at egget ikke skal være ordentlig tilbredt/hvordan jeg skal sjekke det uten termometer. Noen som har noen gode tips?? Settes stor pris på! Ville overhode ikke bekymret meg dersom jenta de både spiser endel fast føde og får mme. Mme inneholder ca 1mg jern per dl. Frukt og grønt som gir godt med jern er f.eks brokkoli, kiwi, potet og tomat. (Kok tomat i jernggryte så får du ekstra jern. ) Kjøtt og fisk er det beste for et høyt opptak av jern, men er neppe noe problem at jenta di spiser lite av dette en periode. Hvis du vil ha en veldig jernrik matvare kan du steke en skive med blodpølse og servere henne et par ganger i uka. Om jenta ikke spiser kjøtt, kan du prøve å lage din egen grøt av havregryn eller havremel - uten melk. Egg er ikke spesielt bra for å få nok jern, men inneholder uansett masse bra. Om du kjøper eggene dine i Norge trenger du ikke bekymre deg for om de ikke er gjennomvarmede. Norske egg er trygge selv om de er rå. (Aprikos er ikke spesielt jernrikt, det er mye jern i tørkede aprikoser fordi de er så veldig konsentrerte) Anonymkode: ee09f...457
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #13 Skrevet 8. august 2021 Lag grønnsaksmoser/sticks, server nøtter, ha egg i smoothie:) Anonymkode: a4935...c36
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #14 Skrevet 8. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ville overhode ikke bekymret meg dersom jenta de både spiser endel fast føde og får mme. Mme inneholder ca 1mg jern per dl. Frukt og grønt som gir godt med jern er f.eks brokkoli, kiwi, potet og tomat. (Kok tomat i jernggryte så får du ekstra jern. ) Kjøtt og fisk er det beste for et høyt opptak av jern, men er neppe noe problem at jenta di spiser lite av dette en periode. Hvis du vil ha en veldig jernrik matvare kan du steke en skive med blodpølse og servere henne et par ganger i uka. Om jenta ikke spiser kjøtt, kan du prøve å lage din egen grøt av havregryn eller havremel - uten melk. Egg er ikke spesielt bra for å få nok jern, men inneholder uansett masse bra. Om du kjøper eggene dine i Norge trenger du ikke bekymre deg for om de ikke er gjennomvarmede. Norske egg er trygge selv om de er rå. (Aprikos er ikke spesielt jernrikt, det er mye jern i tørkede aprikoser fordi de er så veldig konsentrerte) Anonymkode: ee09f...457 https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/egg/egg_og_salmonella Anonymkode: ee09f...457
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #15 Skrevet 8. august 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Eksempler på mørkegrønne grønnsaker er spinat og brokkoli. Ville også hørt med helsestasjon, kanskje er det lurt å gi sånn babygrøt som er tilsatt jern feks Anonymkode: e84d0...5df Barn på under året skal ikke ha spinst. Anonymkode: d4c21...876
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #16 Skrevet 8. august 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: Barn på under året skal ikke ha spinst. Anonymkode: d4c21...876 Ah det visste jeg ikke, beklager, takk for at du sa ifra da lærte jeg noe nytt Ang at hun ikke liker grøt men liker frukt, kanskje grøt med fruktbiter i er mer fristende? Anonymkode: e84d0...5df
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #17 Skrevet 8. august 2021 Scarlito skrev (9 timer siden): Hei! Har ei tuppe på snart 9 mnd som nå spiser veldig godt selv, og legger på seg som hun skal. Problemet mitt er at jeg er bekymret for at hun får i seg for lite jern, da hun en god stund fikk i seg egg eller brød hver dag, men nå har helt sluttet å ville spise det. Jeg lager forskjellig kjøtt med grønnsaker til middag hver dag men hun rører nesten aldri kjøttet/fisken. Og vil nå heller ikke røre egg/brød, spiser bare grønnsaker og frukt. Og mme selvfølgelig. Derfor lurte jeg på om noen har noen gode oppskrifter, som jeg kan «lure» kjøtt/egg i? Tenkte å prøve sånne egge muffins fylt med grønnsaker men ble litt redd for at egget ikke skal være ordentlig tilbredt/hvordan jeg skal sjekke det uten termometer. Noen som har noen gode tips?? Settes stor pris på! Øh, et egg som står i ovnen i 10-15 minutter er da absolutt ingen fare? Du vet forøvrig at man anbefaler rå egg i smoothie til babyer? Anonymkode: 3989d...b89
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #18 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har brukt det meste. Peanøtter er ganske sterkt på smak, og sånn sett vanskeligst å like. Feks valnøtter smaker lite. Anonymkode: e3269...366 Øh, valnøtter er superbeske? cashewnøtter kan bløtlegges og gjøres mye spennende av. Anonymkode: 3989d...b89
Mnjah Skrevet 8. august 2021 #19 Skrevet 8. august 2021 Scarlito skrev (2 timer siden): For meg er det egentlig ikke «viktig» sånn sett med kjøtt, da jeg selv er vegetarianer men hun har hatt veldig vanskelig med magen så tenkte at bønner og linser kan gi mye luft smerter. Poteter får hun faktisk en god del av! viste ikke de hadde jern engang! Vårt barn slet mye med magen, men bønner, linser og kikerter var aldri noe problem. Masse jern i det.
AprilLudgate Skrevet 8. august 2021 #20 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Eksempler på mørkegrønne grønnsaker er spinat og brokkoli. Ville også hørt med helsestasjon, kanskje er det lurt å gi sånn babygrøt som er tilsatt jern feks Anonymkode: e84d0...5df Via mme og annet får nok barnet tilstrekkelig næring altså. Men du kan helt fint lage vafler(med endel egg i)/bananlapper (egg, banan, havremel/gryn). Røre inn egg i grøt/smoothie når hun kan ha rått egg. Aprikosmos i grøten. Litago sin prim (må jo ikke være på brødskive). Mitt barn på 7 spiser absolutt aldri synlig egg, men jeg lurer det lett inn i grov vaffelrøre og grove pannekaker 😎 Der har jeg også skjult belgfrukt, nøtter (etterhvert) osv. Vi lagde middager, men gav jo ikke rent kjøtt. Ble mer sammen med søtpotet osv. Ellers er det lettere for noen å spise kjøttboller enn stekt kjøttdeig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå