Gå til innhold

Tips til å komme ut av impulsive reaksjonsmønstre vi krangler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i midten av tredveårene og jeg er i et forhold. Vi har vært sammen litt over ett år. Muligens relevant bakgrunnsinformasjon er at jeg er diagnostisert med ADHD uoppmerksom type og at jeg har noen form for tilknytningstraumer. 

Etter mange år i terapi er jeg blitt mye flinkere til å ordlegge meg mtp mine behov og problemer, og på samme måte er jeg blitt flinkere til å identifisere og spørre etter andres behov, særlig i et forhold. På nøytral grunn er jeg ekstremt flink til å kommunisere og passer alltid på å ikke være anklagende eller slikt, også hvis vi begynner å krangle... Fram til et viss punkt. Plutselig føles det som om alle følelser flommer HELT over inni meg og jeg løser det ved å si at jeg trenger å kjøle ned hodet før jeg kan tenke klart, for jeg vil ikke si noe som vil såre.

Men det vonde er at hver gang jeg koker over av frustrasjon eller sinne eller tristhet, så tenker jeg "det er slutt, vi må gjøre det slutt, jeg vil ikke være sammen med han lengre". Det har skjedd én gang at jeg faktisk sa det og jeg unnskyldte meg morgenen etter og forklarte så godt jeg kunne. Alle andre ganger har jeg holdt det i tankene fordi jeg ikke vil forårsake den usikkerheten som skapes av slikt for han sin del, hvis jeg hele tiden vil gjøre det slutt bare vi møter en bump in the road.

Men hvordan kan jeg ta tak i dette? Jeg har tatt det opp i terapi flere ganger, men hittil har det ikke gitt resultater på akkurat dette punktet, så jeg tenkte at jeg kunne prøve å høre andres erfaringer..

Jeg blir så sliten av det. Noen ganger tenker jeg brudd fordi jeg er drittlei, andre ganger tenker jeg brudd fordi jeg antar at han er ferdig med meg, så sistnevnte stammer jo fra usikkerhet og frykt for å miste. Førstnevnte er altså det største problemet.

Er det noen som har noen råd og tids til meg? 

Anonymkode: 2aee8...5fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enkelt, men vanskelig: du må lære deg å stoppe opp før du når det punktet hvor det koker over for deg. Lær deg å si stopp når dere diskuterer og du merker at samtalen går over i krangling. Ta en pause, ro dere ned hver for dere, og fortsett samtalen når dere begge er rolige. 

Anonymkode: 84342...e3e

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Enkelt, men vanskelig: du må lære deg å stoppe opp før du når det punktet hvor det koker over for deg. Lær deg å si stopp når dere diskuterer og du merker at samtalen går over i krangling. Ta en pause, ro dere ned hver for dere, og fortsett samtalen når dere begge er rolige. 

Anonymkode: 84342...e3e

Som sagt så klarer jeg dette helt fint. Problemet mitt er mens jeg er alene for å roe meg ned, tenker jeg på brudd og at vi bare bør gjøre det slutt. Det er denne biten jeg ønsker å få en slutt på.. 

Anonymkode: 2aee8...5fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...