Gå til innhold

Når søsken deler rom. Leker, mine dine våre, etc

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venter nr 2 og vi har ikke soverom nok til at barna kan få hvert sitt, og har i grunn tenkt at det bare går godt å dele rom. Rommet er ikke kjempestort, bare ca 12 kvm, så det hadde blitt etasjeseng og - i hvertfall nå med bare 1 i hus - foregår lekingen stort sett i den ene stua. 

Men så satt jeg på rommet med mini i sta og lekte med henne og så meg rundt og begynte å lure... Hvordan er det for barn ift leker, mine, dine, våre, når man deler rom? De får jo leker i bursdagsgaver og til jul som for barn kategoriseres som "min". Hvordan løser man dette når barn deler rom? For å ta hensyn til det enkeltes barns følelser osv... 

De vil ikke dele rom for alltid, og for all del kan det hende vi har solgt og kjøpt nytt hus før det i det hele tatt blir en problemstilling å ta hensyn til. Men jeg lurer. Hvor lenge kan barn dele rom før dette evt blir en sak? Eldste er 3 år når babyen kommer til verden, og vi ser for oss å ha baby ikke hos oss til ca 1 år - spesielt siden de må dele rom. Så kanskje enda litt lengre? 

Anonymkode: e9dd2...1e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan ha sine leker på det felles rommet.

Nå er ikke dette en situasjon med "mine, dine, våre" men barna kan jo ha hver sin hylle til sine leker.

Skrevet

Våre to yngste delte rom i mange år inntil lillesøster ville ha, og fikk, eget rom i år (de er 8 og 10). De hadde de fleste lekene på rommet sitt, men også noe i stua og kjellerstua. Vi har aldri delt inn lekene etter eierskap på noe vis. De har hatt hyller og lekekasser med lekene sine, men de har ofte vært blandet og vi har aldri hatt behov for å ha dem separert fra hverandre. Begge har alltid visst hvilke leker som tilhører hvem og de har uansett lekt mye med hverandres leker. Ikke sikkert dette blir et problem overhodet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to stk som deler rom. Er ca 1 år mellom dem. De deler alle lekene selv om de vet at feks den bilen fikk han til bursdagen, og den bamsen fikk han til jul osv. men de deler og leker med hverandres leker uten problemer. Har aldri gjort noen sak av at det eies av en av dem, og vi har alltid brukt mye tid på at de skal godta å dele med andre både søsken og besøk.

Anonymkode: fd076...c60

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at samme kjønn fint kan dele rom lenge, mannen min og broren som er et år eldre delte rom til de ble tenåringer (da flyttet eldre søsken ut og det ble ledige rom), og de hadde ingen problemer med det. Min bror og jeg delte rom fram til jeg begynte på skolen, da ønsket jeg eget. 2 år mellom oss.

Tenker å gjøre det samme her, at de deler rom fram til det ikke er praktisk lenger. Vi tenker å bygge ut huset på sikt, men stresser ikke siden vi bare har én foreløpig😊

Anonymkode: b4ea4...70b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt og en jente som i 2 år valgte å dele rom. Da var de 2 og 4. De hadde selv full kontroll på hva som var deres leker, men gode til å dele. De hadde køyeseng, og trappen opp var Trofast oppbevaring fra IKEA. Vi kjøpte noen rosa, og noen blå kurver i. Så hadde de sine ting der. 

trofast-oppbevaringskombinasjon-med-bokser-hvit__0545786_pe655692_s5.webp

Anonymkode: 325b6...ff8

AnonymBruker
Skrevet

En lekekasse og en bokhylle til hver, verre er det ikke. Leker som kan være farlige for den minste pga små deler o.l plasseres utenfor rekkevidde.

Vi har gått gjennom alle leker før bursdag og jul, kastet eller reparert det som er ødelagt, gitt bort eller pakket bort det som er fravokst. Da blir det ikke ekstreme mengder å holde orden på. 

Anonymkode: 4b72f...6fa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fire barn. Vi har hatt nok soverom til at alle har kunnet hatt sitt eget hele veien, men de har i perioder valgt å dele. Det har aldri vært noen problemer i forhold til leker. De fleste leker går i arv uansett og de leker på kryss og tvers. De har alle en bamse /kos som er spesiell for dem. Dette vet de andre og lar den være i fred. Det å ha søsken gir dem et fortrinn i forhold til å lære å dele og generøsitet. Ingen av mine har noen sinne hatt problemer med det og jeg tenker at det ikke er min fortjeneste, men har vokst frem som en naturlig konsekvens av det å være del av en flokk hvor vi deler med hverandre. 

Anonymkode: 53ecc...276

AnonymBruker
Skrevet

Mine to delte rom OG seng (eget ønske) til eldste var 8, yngste 4. Det var aldri noe uro rundt det. De fikk egne rom da vi flyttet i enebolig, men i lang tid etter sov de likevel sammen.

Anonymkode: de5e9...956

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min bror delte rom i mange år da vi var små. Det var fordi vi ønsket, ikke fordi vi måtte. Dette med leker var ikke noe problem, siden vi var av ulikt kjønn så hadde vi jo hver våre leker. Spesielt da, på 90 tallet, så var nok lekene mer «kjønnet» enn de er i dag. Vi hadde også noen leker vi begge brukte, slik som bamser, bøker etc. De delte vi men vi viste godt hvem som eide hva og hadde «fortrinnsrett».

Nå har jeg selv to små, minste er baby enda men vurderer om de skal få dele rom om ett år eller to. Ikke fordi vi må, men fordi jeg selv husker den tryggheten av å dele rom med noen. Legge seg og kunne prate litt før vi sovna. Alltid våkne sammen med noen på spesielle dager som julaften etc, det var koselig og trygt. Vi sluttet å dele rom da storebror var ca 10 år.

Jeg tenker da at de kan ha hver sin krok med leker og hver sine oppbevaringskurver etc. Så kan de selv få bli enig om hva som deles på og hva som er «spesielle» leker for dem.

Anonymkode: 79e36...5b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...