AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #1 Skrevet 8. august 2021 Jeg begynner å bli fortvilet altså. Er dette normalt? Han har bæsjet på seg siden bleieslutt for to år siden. Begynte med forstoppelse, men den ble behandlet, men han sier han han ikke merker at han må bæsje før det er for sent. Ofte får vi forhindret det fordi vi ser på han at han må på do. Men en del ganger nekter han ("jeg må ikke på do") og fem minutter etterpå er det i buksa. Og andre ganger ser vi jo ikke at han må (barnehage, eller når han er i aktiv lek). Hvordan skal vi håndtere dette? Legen setter det i sammenheng med forstoppelse, men avføringen er helt fin. Det er bare "litt" han bæsjer på seg, så får han resten ut i do. Det ødelegger jo for han sosialt. Han kan jo ikke gå på besøk til venner, fordi bæsjeuhell nesten alltid oppstår på ettermiddagen. Og er ikke jeg der går han bare med det i buksa. Anonymkode: 0460c...258
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #2 Skrevet 8. august 2021 Ta på ungen bleie da vel Anonymkode: 81dcf...9f5 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #3 Skrevet 8. august 2021 da sluttet dere altfor tidlig med bleie rett og slett, før barnet var klart Anonymkode: 082d5...232 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #4 Skrevet 8. august 2021 55 minutter siden, AnonymBruker said: Ta på ungen bleie da vel Anonymkode: 81dcf...9f5 Hvilken del av problemet løser det? Anonymkode: 0460c...258 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #5 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): da sluttet dere altfor tidlig med bleie rett og slett, før barnet var klart Anonymkode: 082d5...232 Jepp. Ser det hos barn som er jevnaldrende med mitt barn og, i tredje klasse så sliter de ennå med uhell og et par går med bleier på skolen så at det har sammenheng med at foreldre har sluttet alt for tidlig med bleie er jeg overhodet ikke i tvil om. Og ja, barna er friske, alt er blitt sjekket. Anonymkode: 77c8d...975 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #6 Skrevet 8. august 2021 Vi hadde en sånn periode med både bæsj og tiss i samme alder - det gikk over av seg selv før skolestart 🤷♀️ Han ble nok litt ekstra motivert til å gå tidsnok på do siste halvåret i bhg når det var ekstra mye forberedelser til skole. Da skjønte han at det var litt ekstra viktig å gå på do fremfor å «bare holde igjen litt til». Anonymkode: 2f048...bc0
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #7 Skrevet 8. august 2021 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jepp. Ser det hos barn som er jevnaldrende med mitt barn og, i tredje klasse så sliter de ennå med uhell og et par går med bleier på skolen så at det har sammenheng med at foreldre har sluttet alt for tidlig med bleie er jeg overhodet ikke i tvil om. Og ja, barna er friske, alt er blitt sjekket. Anonymkode: 77c8d...975 Imponerende at du vet det har sammenheng med bleieslutt, når det ikke er dine unger en gang. 👍 Anonymkode: 0460c...258 19
Gjest Chroma Skrevet 8. august 2021 #8 Skrevet 8. august 2021 Så du spurte om dette i en gruppe på fb også, fikk du noen fornuftige svar der? Har barnet vært hos lege? Mulig det har sammenheng med forstoppelsen, at han rett og slett forbinder avføring med smerte nå og derfor holder seg lengst mulig, til det går galt?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #9 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jepp. Ser det hos barn som er jevnaldrende med mitt barn og, i tredje klasse så sliter de ennå med uhell og et par går med bleier på skolen så at det har sammenheng med at foreldre har sluttet alt for tidlig med bleie er jeg overhodet ikke i tvil om. Og ja, barna er friske, alt er blitt sjekket. Anonymkode: 77c8d...975 ha ha herregud. Hva anser du som for tidlig da? Jeg kjenner i hvert fall mange barn som sluttet med bleie i god tid før de ble to. Ingen av dem har hatt uhell annet enn kanskje 3-5 ganger til sammen i løpet av de første par ukene etter bleia ble tatt av. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilken del av problemet løser det? Anonymkode: 0460c...258 Lukt, å måtte skifte, at avføringen går gjennom og ødelegger møbler (spesielt problematisk på besøk hos andre - jeg ønsker ikke å ha besøk av min venninnens barn som stadig har uhell, for jeg har faktisk ikke råd til å kjøpe my sofa fordi hun ikke vil innse at ungen ikke er pottetrent og at han ikke kan gå uten bleie), ressurser i barnehagen på å stadig måtte skifte på, etc. Man har ikke like mange voksne per barn i barnehagen etter de er 3 år, og det er delvis fordi man da regner med at de da er dotrente. AnonymBruker skrev (4 timer siden): da sluttet dere altfor tidlig med bleie rett og slett, før barnet var klart Anonymkode: 082d5...232 dummeste jeg har hørt Anonymkode: e5e95...b71 5
Hr. Aktiv Skrevet 8. august 2021 #10 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ta på ungen bleie da vel Anonymkode: 81dcf...9f5 Dette var voksent. Nok et eksempel på ab-funksjonens utrivsel og missbruk. Nei det trådstarter skal gjøre er å ta barnet med på do etter hvert måltid. Følge opp og gjøre det til stas for barnet. Ofte har barn ikke tid til å gå på do fordi de er så redd for å miste lek. Derfor blir det sånn. Så følg tett opp og ghør barnet trygt. Prat masse med barnet rundt dette med at alle må på do. Alle mister litt lek og ingen andre bæsjer i buksa. Dette klarer du. Så kan du premiere litt tett først når barnet har dager som er helt tørre og mere sporadisk når barnet har en fast rutine på dogåing. 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #11 Skrevet 9. august 2021 7 hours ago, Chroma said: Så du spurte om dette i en gruppe på fb også, fikk du noen fornuftige svar der? Har barnet vært hos lege? Mulig det har sammenheng med forstoppelsen, at han rett og slett forbinder avføring med smerte nå og derfor holder seg lengst mulig, til det går galt? Har ikke spurt noen andre steder. Jeg tror nok forstoppelsen kan ha klusset det til ja, men det er jo to år siden... 😩 5 hours ago, AnonymBruker said: Lukt, å måtte skifte, at avføringen går gjennom og ødelegger møbler (spesielt problematisk på besøk hos andre - jeg ønsker ikke å ha besøk av min venninnens barn som stadig har uhell, for jeg har faktisk ikke råd til å kjøpe my sofa fordi hun ikke vil innse at ungen ikke er pottetrent og at han ikke kan gå uten bleie), ressurser i barnehagen på å stadig måtte skifte på, etc. Anonymkode: e5e95...b71 Bleie hindrer ikke lukt, bleie må også skiftes. Bleie utgjør ingen praktisk forskjell for oss annet enn at det påfører skam. Det er aldri lekkasje gjennom buksa, det er bare litt som kommer. Men enn så lenge går han ikke på besøk til andre så du kan jo ta det med ro mtp sofaen din. 4 hours ago, Hr. Aktiv said: Dette var voksent. Nok et eksempel på ab-funksjonens utrivsel og missbruk. Nei det trådstarter skal gjøre er å ta barnet med på do etter hvert måltid. Følge opp og gjøre det til stas for barnet. Ofte har barn ikke tid til å gå på do fordi de er så redd for å miste lek. Derfor blir det sånn. Så følg tett opp og ghør barnet trygt. Prat masse med barnet rundt dette med at alle må på do. Alle mister litt lek og ingen andre bæsjer i buksa. Dette klarer du. Så kan du premiere litt tett først når barnet har dager som er helt tørre og mere sporadisk når barnet har en fast rutine på dogåing. Han går ofte på do, men problemet er jo at når han ikke må bæsje så må han jo ikke... Da kommer det ikke bæsj. Fem minutter senere må han kanskje men da sitter han jo ikke på do lenger. Og han er ekstremt lei mas om å bare prøve og blir fortvilet av mas. Jeg har lest litt mer om temaet nå og jeg tror som nevnt over at det er forstoppelsen for noen år siden som kan ha rotet det til. At da forstyrres signalene mellom tarm og hjerne. Må vel kanskje til lege da. Men hadde likevel vært fint å høre andres erfaringer. Dere som ikke har peiling men tror at bleier og tidsreiser løser problemet trenger ikke kaste bort tiden på å svare. 😊 Anonymkode: 0460c...258
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #12 Skrevet 9. august 2021 Hei:) Ikke hør på de som mener bleie er løsningen. Å gi barnet skamfølelse for dette er noe av det verste dere kan gjøre, men det er dessverre lett å falle for fristelsen. Les om primær og sekundær enkoprese. Faste dotider er svært viktig. Ofte får man bevegelser i tarmen etter måltider så det å lage gode vaner for å forsøke å bæsje etter frokost og middag er lurt. Kjøp inn et hav av truser og svarte bukser. Støtt barnet deres og ta kontakt med barnelege med erfaring med dette. Lykke til❤️ Anonymkode: 05135...91a 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #13 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Har ikke spurt noen andre steder. Jeg tror nok forstoppelsen kan ha klusset det til ja, men det er jo to år siden... 😩 Bleie hindrer ikke lukt, bleie må også skiftes. Bleie utgjør ingen praktisk forskjell for oss annet enn at det påfører skam. Det er aldri lekkasje gjennom buksa, det er bare litt som kommer. Men enn så lenge går han ikke på besøk til andre så du kan jo ta det med ro mtp sofaen din. Han går ofte på do, men problemet er jo at når han ikke må bæsje så må han jo ikke... Da kommer det ikke bæsj. Fem minutter senere må han kanskje men da sitter han jo ikke på do lenger. Og han er ekstremt lei mas om å bare prøve og blir fortvilet av mas. Jeg har lest litt mer om temaet nå og jeg tror som nevnt over at det er forstoppelsen for noen år siden som kan ha rotet det til. At da forstyrres signalene mellom tarm og hjerne. Må vel kanskje til lege da. Men hadde likevel vært fint å høre andres erfaringer. Dere som ikke har peiling men tror at bleier og tidsreiser løser problemet trenger ikke kaste bort tiden på å svare. 😊 Anonymkode: 0460c...258 Du bør absolutt oppsøke lege. Vi har en sønn som har hatt det samme problemet. Det begynte med forstoppelse og det har tatt mange år før han har fått kontroll på avføringen. Han har uttallige besøk på sykehuset. De har ikke funnet noe galt med han. Derfor tror de at det har sammenheng med forstoppelsene han hadde da han var liten. Oppsøk lege og spør om henvisning til noen som har virkelig greie på slikt. Jeg unner ingen den runden min sønn har hatt, det har vært noen tøffe år. Og, slike mennesker som slenger møkkakomentarer er en stor grunn til at det har vært tøft. Kjære meg, voksne mennesker som snakker nedsettende om barn. Anonymkode: 541da...b98 1
Hr. Aktiv Skrevet 9. august 2021 #14 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har lest litt mer om temaet nå og jeg tror som nevnt over at det er forstoppelsen for noen år siden som kan ha rotet det til. At da forstyrres signalene mellom tarm og hjerne. Må vel kanskje til lege da. Men hadde likevel vært fint å høre andres erfaringer. Dere som ikke har peiling men tror at bleier og tidsreiser løser problemet trenger ikke kaste bort tiden på å svare. 😊 Anonymkode: 0460c...258 Barn har det veldig travelt og er livredde for å miste lek. Derfor sitter han ikke lenge nok og prøver nok til at han får tømmt tarmen. Du trenger ingen lege til dette. Legen vil si akkurat det samme. Ta dette i forbindelse med mat osv. Da slipper barnet å gå glipp av så masse. Ta god tid og ikke la barnet gå fra do før det er lagt en kabel.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #15 Skrevet 9. august 2021 9 minutter siden, Hr. Aktiv said: Barn har det veldig travelt og er livredde for å miste lek. Derfor sitter han ikke lenge nok og prøver nok til at han får tømmt tarmen. Du trenger ingen lege til dette. Legen vil si akkurat det samme. Ta dette i forbindelse med mat osv. Da slipper barnet å gå glipp av så masse. Ta god tid og ikke la barnet gå fra do før det er lagt en kabel. Har du selv prøvd å bæsje når det faktisk ikke er noe der? Å sitte på do og trykke uten at man faktisk må bæsje skaper hemoroider. Å ikke la han gå fra do før han har bæsjet vil jo bare gi han dovegring. Man kan ikke tvinge frem en bæsj som ikke er langt nok nede i tarmen til at den faktisk kan klemmes ut. Er ikke sånn det funker. Og han kan fint ha et uhell selv om han bæsjet på do to timer før. Dere som anbefaler lege: Tok dere med barnet på legetimen første gang? Har ikke lyst til å problematisere dette for mye foran barnet, så hvis barnet er med må jeg jo være forsiktig med hvordan jeg ordlegger meg. Anonymkode: 0460c...258 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #16 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du selv prøvd å bæsje når det faktisk ikke er noe der? Å sitte på do og trykke uten at man faktisk må bæsje skaper hemoroider. Å ikke la han gå fra do før han har bæsjet vil jo bare gi han dovegring. Man kan ikke tvinge frem en bæsj som ikke er langt nok nede i tarmen til at den faktisk kan klemmes ut. Er ikke sånn det funker. Og han kan fint ha et uhell selv om han bæsjet på do to timer før. Dere som anbefaler lege: Tok dere med barnet på legetimen første gang? Har ikke lyst til å problematisere dette for mye foran barnet, så hvis barnet er med må jeg jo være forsiktig med hvordan jeg ordlegger meg. Anonymkode: 0460c...258 Så ikke ta han med på do rett etter måltidene , normalt sett vil folk gå på do å bæsje femten minutter/halvtime etter ett måltid. Anonymkode: 7aefc...a21
Hr. Aktiv Skrevet 9. august 2021 #17 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du selv prøvd å bæsje når det faktisk ikke er noe der? Å sitte på do og trykke uten at man faktisk må bæsje skaper hemoroider. Å ikke la han gå fra do før han har bæsjet vil jo bare gi han dovegring. Man kan ikke tvinge frem en bæsj som ikke er langt nok nede i tarmen til at den faktisk kan klemmes ut. Er ikke sånn det funker. Og han kan fint ha et uhell selv om han bæsjet på do to timer før. Dere som anbefaler lege: Tok dere med barnet på legetimen første gang? Har ikke lyst til å problematisere dette for mye foran barnet, så hvis barnet er med må jeg jo være forsiktig med hvordan jeg ordlegger meg. Anonymkode: 0460c...258 Det er noe der. Er du trengende to timer etterpå bekrefter jo det at det har vært det. Men gjør hva dere vil. For all del ikke ta imot tips. For jeg er jo mann og med har sikkert ikke barn og om jeg har så har jeg ihvertfall aldri gjort noe sammen med dem.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #18 Skrevet 9. august 2021 8 minutter siden, Hr. Aktiv said: Det er noe der. Er du trengende to timer etterpå bekrefter jo det at det har vært det. Men gjør hva dere vil. For all del ikke ta imot tips. For jeg er jo mann og med har sikkert ikke barn og om jeg har så har jeg ihvertfall aldri gjort noe sammen med dem. Det er ikke meningen å bare avfeie rådene dine altså, men dette har vi holdt på med i to år, og det er helt klart at han kan faktisk ikke bæsje når han ikke må! Det har aldri skjedd. Jeg er sånn selv også, når jeg må så må jeg, men jeg kan ikke prøve en time før jeg egentlig må. Han er flink til å prøve, men han blir jo ganske fortvilet når han blir sendt på do uten at han må, og ingenting kommer... Hvor mange år skal vi holde på sånn da? DET FUNKER IKKE!!! Anonymkode: 0460c...258 1
Banamamama Skrevet 9. august 2021 #19 Skrevet 9. august 2021 Hr. Aktiv skrev (2 timer siden): Barn har det veldig travelt og er livredde for å miste lek. Derfor sitter han ikke lenge nok og prøver nok til at han får tømmt tarmen. Du trenger ingen lege til dette. Legen vil si akkurat det samme. Ta dette i forbindelse med mat osv. Da slipper barnet å gå glipp av så masse. Ta god tid og ikke la barnet gå fra do før det er lagt en kabel. Det blir for dumt å si at han ikke trenger lege for dette. Vi har levd lenge med akkurat det samme. Min sønn har vært mange ganger til lege og på sykehus pga dette. Alle har tatt det på alvor og gjort det de kan for å hjelpe han. Han fikk også operert inn en blindtarmstomi. HI, du burde absolutt kontakte lege.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #20 Skrevet 9. august 2021 Har du prøvd å ha en krakk under beina hans? Sånn at knærne kommer høyere enn rompa? Anonymkode: 9cd43...696
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå